Bra lösningar för dual ultrawide vid arbete och single ultrawide vid spel?

Permalänk
Medlem

Bra lösningar för dual ultrawide vid arbete och single ultrawide vid spel?

Som många programmerare har jag massor med fönster att hålla reda på samtidigt som jag av och till spelar lite FPS, så behovet finns av stor skärmyta och samtidigt frekvensk på minst 120 hz. Har därför landat i att det nog behövs en dual ultrawide setup. För arbete är det inget större problem att få en kant i mitten då jag normalt ändå kör med fönstren uppdelade över skärmen, men om man spelar så är det så klart ett klart större problem, dessutom tycker jag sällan det finns något behov av spela på mer än en 34" skärm ändå. Summa summarum, behovet finns av en lösning som gör att jag vid arbete kan ha skärmarna kant i kant, men där jag vid spelande kan ta en av skärmarna och se till så den hamnar i mitten istället.

Spontant kan jag tänka mig att det handlar om antingen något som går att putta i sidled eller en flexibel arm som gör att man vid spelande kan dra fram den ena skärmen framför den andra. Den stora nackdelen med att putta i sidled är väl att man även kommer behöva vinkla om skärmen något då båda i utgångsläget kommer vara vinklade in mot mitten men det kanske går att lösa. Har även funderat på att typ ha någon 49" Ultrawide och sen ha en spelskärm som fälls ner framför den vid behov, men har inte kommit på någon bra lösning för det (ens i teorin). Då slipper man genast kanterna vilket så klart vore bra, men känns som det kan bli rätt bökigt och fult.

Lär vara många före mig som haft liknande behov så det kanske redan finns bra tankar och ideer om hur det ska göras, att det sen i detta fall handlar om ultrawides lär inte förändra så mycket. Trippla skärmar är inte aktuellt då det bör kunna drivas av en laptop, och stacka på höjden är heller inte aktuellt då det redan sitter in 55" TV där i höjdled.

Spontant kanske det är så att 2 av varandra helt oberoende flexibla monitorarmar är lösningen, men har man dessutom lite OCD så är väl risken att man retar sig på om man inte kan få skärmarna riktigt raka/kant i kant, men det kanske löser sig. Även funderat på att helt enkelt ha skärmarna kvar på stativen och putta runt dom, men tycker att de flesta stativ är för låga och vill ha skärmarna lite högre, dessutom tar dom ju en jäkla plats.

Dagens I-landsproblem

Permalänk
Rekordmedlem

Jag brukar vrida på stolen i stället för att flytta skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller så kan man vrida på skrivbordet istället för att flytta på stolar Inget av alternativen fungerar dock i mitt fall men med ett hörnskrivbord eller liknande borde det kunna fungera för dom som har utrymme för ett sånt.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag trots allt funderar på om det är bättre att köra med typ 3 st 27" skärmar. Upplösningsmässigt skiljer det sig nog inte så mkt från 2 st Ultrawide men det blir genast lite knepigare koppla in i en dockningsstation osv. Men helt klart har det vissa praktiska fördelar och man slipper kanten mitt i...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av improwise:

Kan tillägga att jag trots allt funderar på om det är bättre att köra med typ 3 st 27" skärmar. Upplösningsmässigt skiljer det sig nog inte så mkt från 2 st Ultrawide men det blir genast lite knepigare koppla in i en dockningsstation osv. Men helt klart har det vissa praktiska fördelar och man slipper kanten mitt i...

Eller så skaffar du en stor skärm ev med en liten skärm på högkant bredvid om du inte har plats på bredden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så skaffar du en stor skärm ev med en liten skärm på högkant bredvid om du inte har plats på bredden.

Nja, plats på bredden (inom rimliga gränser) är inget problem. Gissar att 2 34" 21:9 skärmar blir ung lika brett som 3 st 16:9 27" skärmar. OCDn gör nog att det måste vara symetri över hela linjen, men med 27" så kan man ju alltid rotera de 2 på sidorna på högkant om man känner för det. Har testat det tidigare men aldrig riktigt blivit övertygad, men kanske värt testa igen...

Permalänk
Medlem

och hur är det med dem 2 ultrawide över varandra?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

och hur är det med dem 2 ultrawide över varandra?

Se första inlägget. Men även om det skulle fått plats så har jag har alltid tyckt det funkar bättre med skärmar i bredd än stackade, men det beror säkert på vad man gör vid datorn och personliga preferenser. Annars är det i sig ett vettigt alternativ med stackat, även om det lätt kan medföra att man istället får en mitt i synfältet på andra hållet, om man inte sätter den övre monitorn så pass högt att den blir mer som en "statusmonitor".

Finns ju lite videos på ämnet även om det väl i slutänden handlar om personliga preferenser/förutsättningar

https://www.youtube.com/watch?v=l1N3jlgqcQ4

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag tidigare körde med en 55" OLED på skrivbordet uppdelad i 4 virtuella skärmar (typ) vilket faktiskt fungerade klart över förväntan. Dock är det inte samma succé om man kör twitch shooters som CS GO osv. Men för produktivitet var det svårslaget, att man dessutom slipper problem med BLB och betraktningsvinklar är ett stort plus.

(Märkligt nog så verkar det som om jag inte dominerar i CS GO även när jag kör på en 240 hz skärm, måste ju helt klart vara något galet i setupen för någon annan anledning kan jag inte komma på )

Permalänk
Hedersmedlem

Både på jobbet har jag en liknande setup, då inte med 2 st Ultrawide, men ändå med 2 st rätt stora bildskärmar. 2x27" 1440p hemma och 2x30" (tror jag) på jobbet.

Jag har löst problemet så att jag har tangentbordet och musen framför en av bildskärmarna, och sitter så att den ena bildskärmen är min "primära" mitt framför mig, och att den andra bildskärmen är vid sidan av.

Kör jag ett spel så har jag alltså det på min primära bildskärm direkt framför mig, och jag kan ha annat på min sekundära bildskärm.

Om det funkar lika bra med 2x Ultrawide är dock frågan. Det blir ju ändå längre att vrida huvudet om du ska göra så. Du kanske inte ska ha en ultrawide som din sekundära skärm? Och du kanske ska ha din sekundära skärm vertikal för att inte behöva vrida på huvudet lika mycket?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Jo, har funderat och även testat liknande men ofta kommit till slutsatsen att om man bara så att säga använder en skärm i taget, då kan man lika väl köra med virtuella skrivbord på en skärm då det är smidigare att byta mellan dessa än att flytta sig mellan 2 olika skärmar. Tycker även att problemen hos LCD med betraktningsvinklar osv gör att man gärna vill ha skärmarna vinklade mot sig, oavsett om det sen är via att dom är kurvade eller vinklade. Dvs att bara ställa dom i bredd rakt mot väggen/skrivbordet blir inte helt optimalt.

Här får jag väl skylla lite på OLEDen också, har man väl vant sig vid den bild en OLED kan ge så framstår även rätt bra IPS paneler som...nja, i synnerhet då om man måste se på dom från sidan. Även vertikalt gör det stor skillnad, skriver detta på OLEDen rätt högt på väggen men som då inte behöver vinklas ner på samma sätt som en LCD hade behövt göras och då slipper man känslan av att man är på väg att få något i huvudet. Men det finns så klart nackdelar med OLED som skrivbordsmonitor också. När OLED (eller något lika bra) funkar som spelskärm på ett bra sätt med typ VRR och iaf 120 hz så lär mina LCDer åka ut, och med tanke på vad som presnterades på CES 2019 och att HDMI 2.1 känns nära nu så kanske det inte är lika avlägset längre. 13 ms är dock fortfarande en hel del i input lag men man är ju inte 20 heller längre

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

@pv2b: Jo, har funderat och även testat liknande men ofta kommit till slutsatsen att om man bara så att säga använder en skärm i taget, då kan man lika väl köra med virtuella skrivbord på en skärm då det är smidigare att byta mellan dessa än att flytta sig mellan 2 olika skärmar. Tycker även att problemen hos LCD med betraktningsvinklar osv gör att man gärna vill ha skärmarna vinklade mot sig, oavsett om det sen är via att dom är kurvade eller vinklade. Dvs att bara ställa dom i bredd rakt mot väggen/skrivbordet blir inte helt optimalt.

Här får jag väl skylla lite på OLEDen också, har man väl vant sig vid den bild en OLED kan ge så framstår även rätt bra IPS paneler som...nja, i synnerhet då om man måste se på dom från sidan. Även vertikalt gör det stor skillnad, skriver detta på OLEDen rätt högt på väggen men som då inte behöver vinklas ner på samma sätt som en LCD hade behövt göras och då slipper man känslan av att man är på väg att få något i huvudet. Men det finns så klart nackdelar med OLED som skrivbordsmonitor också. När OLED (eller något lika bra) funkar som spelskärm på ett bra sätt med typ VRR och iaf 120 hz så lär mina LCDer åka ut, och med tanke på vad som presnterades på CES 2019 och att HDMI 2.1 känns nära nu så kanske det inte är lika avlägset längre. 13 ms är dock fortfarande en hel del i input lag men man är ju inte 20 heller längre

Hej! Jag vet inte var du får idén att jag föreslår att du ska flytta på dig mellan de två bildskärmarna ur mitt inlägg. Jag har en primär bildskärm där jag har det jag primärt jobbar på för tillfället, och så har jag annat på min andra skärm. Det kan vara min telefonapp, min mail, mitt ticketsystem, Discord, Slack, referensdokumentation, etc. Exakt vad som ligger där beror på och det är väldigt flytande.

Att flytta fönster mellan skärmar är enkelt gjort tänker i alla fall jag. Enklare än att flytta på rumpan i alla fall.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ah, missförstod dig nog då, men då menar du att du kör typ med variant 2 i Dave2Ds video som länkas ovan?

Permalänk
Hedersmedlem

Precis, jag har ungefär som i 1:15 i den videon. Förutom att jag har min primära bildskärm till höger, inte vänster. (Kan ha att göra med att jag är vänsterhänt.)

Jag har haft min sekundära i vertikalt läge innan, men det funkar inte så bra för att kolla på video på den sekundära skärmen, så jag har frångått detta.