Tips för uppgradering av färdigköpt gamingdator

Permalänk
Medlem

Tips för uppgradering av färdigköpt gamingdator

Hallå i stugan. Önskar jag hade gjort detta innan jag köpte min färdigbyggda gamingdator via webhallen men skapar en tråd nu istället och hoppas uppgraderingarna inte svider allt för mycket i plånboken.

Jag köpte en färdigbyggd dator av webhallen efter att ha spelat på konsol länge och ville ha en som hade 100+ fps i dom flesta spel(helst mer). Fick denna rekommenderad av en polare;
datorn på webhallen

Nu till min fråga. Har planer att spela både Anthem och Division 2 och dom båda är rätt så krävande spel. Vad hade ni uppgraderat först och med vad för produkt? Har redan beställt nytt ramminne på 8 gb.

Mvh

Permalänk
Medlem

Datorn ska ju funka för The Division 2 utan större problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun: Säkert? Är orolig att processorn och grafikkortet kommer ställa till det. Kanske underskattar datorn mer än jag borde.

Permalänk
Medlem

Ett bättre grafikkort borde ge en ok boost i spel.

Du kan jämföra här och se vad processorn klarar av i en del spel:

https://www.sweclockers.com/test/24482-intel-core-i7-8700k-i5...

Eventuellt också en större SSD om 256GB blir för trångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marxwal:

@saturday_sun: Säkert? Är orolig att processorn och grafikkortet kommer ställa till det. Kanske underskattar datorn mer än jag borde.

Processorn är rätt ok faktiskt för att inte vara en "K" processor.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Vilket grafikkort hade passat med moderkortet osv? 1080? 2070? 2080?
Finns en helt uppsjö utav olika varianter och modellnamn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marxwal:

Hallå i stugan. Önskar jag hade gjort detta innan jag köpte min färdigbyggda gamingdator via webhallen men skapar en tråd nu istället och hoppas uppgraderingarna inte svider allt för mycket i plånboken.

Jag köpte en färdigbyggd dator av webhallen efter att ha spelat på konsol länge och ville ha en som hade 100+ fps i dom flesta spel(helst mer). Fick denna rekommenderad av en polare;
datorn på webhallen

Nu till min fråga. Har planer att spela både Anthem och Division 2 och dom båda är rätt så krävande spel. Vad hade ni uppgraderat först och med vad för produkt? Har redan beställt nytt ramminne på 8 gb.

Mvh

Beror lite på vad du kör i för upplösning - men om du spelar i 1080p så bör det inte vara några problem att spela båda spelen med din nuvarande dator. Division 2 har rekommenderat GTX 970 för 60FPS - och ditt GTX 1060 är bättre än 970. Anthem har samtidigt rekommenderat just ditt grafikkort.

Om du ändå vill uppgradera är det ju framförallt grafikkortet man bör titta på. Ett RTX 2060 bör vara en rätt bra uppgradering som även förhoppningsvis ditt nätaggregat bör klara. Tillräckligt med kontakter finns eftersom den använder samma kontakt som ditt nuvarande kort - men verkar som din dator antingen kommer med 350W eller 450W nätaggregat. Om det är det tidigare är det lite för klent, men om det är det senare bör det inte vara några problem.

Angående ditt köp av RAM så försök var noga med att det är likadana som redan sitter i då det annars kan uppstå problem.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marxwal:

@saturday_sun: Säkert? Är orolig att processorn och grafikkortet kommer ställa till det. Kanske underskattar datorn mer än jag borde.

Din dator kommer klara av spelen i fråga utan problem. (Men kanske inte 100+ FPS, men väl 60+ skulle jag säga.)

Vi börjar med de rekommenderade specarna för The Division 2:

Citat:

The Division 2: Recommended system requirements – 1080p | 60 FPS

OS: Windows 7 | 8 | 10
CPU: AMD Ryzen 5 1500X | Intel Core I7-4790
RAM: 8 GB
GPU: AMD RX 480 | Nvidia Geforce GTX 970
VRAM: 4 GB
DirectX: DirectX 11 | 12

Källa: PC Gamer

Din processor är en i5-8400. Den skulle jag säga är ganska jämförbar med en i7-4790. En i5-8400 har fler kärnor men färre trådar, och samma boostfrekvens. Den är inte betydligt sämre än en Ryzen 5 1500X i spel i alla fall.

8 GB RAM har du, och du hade redan beställt 8 GB till. Inget problem där.

Ditt GTX 1060 6GB är väldigt nära och till och med lite bättre än RX 480 eller GTX 970. 6 GB VRAM har det också. Och självklart har du stöd för DX11 och DX12 på en dator med Windows 10.

Anthem då?

Citat:

Recommended:

OS: 64-bit Windows 10
CPU: Intel Core i7-4790 3.6GHz or AMD Ryzen 3 1300X 3.5 GHz
RAM: 16 GB
GPU: Nvidia GTX 1060/ RTX 2060, AMD RX 480
GPU RAM: 4 GB
HARD DRIVE: At least 50 GB of free space
DIRECTX: DirectX 11

Källa: PC Gamer

Här kan vi igen se att din dator uppfyller de rekommenderade specarna. Processorn är jämförbar, och det är till och med ditt specifika grafikkort som är rekommenderat. Anthem vill gärna ha 16 GB RAM, men klarar sig på 8. Men här hade du ändå tänkt uppgradera.

Sedan går det alltid att uppgradera för att få mer prestanda. Men du bör inte oroa dig för att din dator inte ska kunna klara av spelen i fråga.

Jag skulle säga - låt din dator vara så länge, förutom din uppgradering av RAM. Upplever du att spelet går dåligt, då kan du börja fundera på en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Beror lite på vad du kör i för upplösning - men om du spelar i 1080p så bör det inte vara några problem att spela båda spelen med din nuvarande dator. Division 2 har rekommenderat GTX 970 för 60FPS - och ditt GTX 1060 är bättre än 970. Anthem har samtidigt rekommenderat just ditt grafikkort.

Om du ändå vill uppgradera är det ju framförallt grafikkortet man bör titta på. Ett RTX 2060 bör vara en rätt bra uppgradering som även förhoppningsvis ditt nätaggregat bör klara. Tillräckligt med kontakter finns eftersom den använder samma kontakt som ditt nuvarande kort - men verkar som din dator antingen kommer med 350W eller 450W nätaggregat. Om det är det tidigare är det lite för klent, men om det är det senare bör det inte vara några problem.

Angående ditt köp av RAM så försök var noga med att det är likadana som redan sitter i då det annars kan uppstå problem.

Har gjort DxDiag samt cpu-z för att försöka hittat vad RAM heter men hittat inget. Har kontaktat MSI för att säkerställa att det är samma.

Så RTX 2060 rekommderar du. Får kika på det, tackar!

Permalänk
Medlem

@pv2b: Tackar! Får kolla närmare på att jag har rätt modell på RAM som jag beställt då.

Permalänk
Medlem

Chassit är ganska kompakt, så om du uppgraderar grafikkortet någon gång. Håll koll på grafikkortets fysiska mått, särskilt längden så att du inte köper något som inte går in i lådan.

Permalänk
Medlem

Din dator kommer klara de spelen på 1080p. Men visst mer RAM är nog inte fel. Vad har du beställt för minne? Samma modell och hastighet som det nuvarande som sitter i? Annars finns risk för kompabilitetsproblem.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: https://www.komplett.se/product/919573/datorutrustning/datorkomponenter/minne/corsair-value-select-ddr4-2400mhz-8gb#

Det har jag beställt. Men har kontaktat MSI nu för att säkerställa att det är rätt variant. Sätter inte in något innan jag är helt säker då jag inte hittat någonstans om vad för modell på RAM datorn har.

@Bitfenix: Märkte det med när jag fick datorn. Väldigt liten burk detta... Läskigt liten nästan.

*EDIT* Råkade dela fel länk så editerat länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av marxwal:

@simon15: https://www.webhallen.com/se/product/224713-Corsair-Vengeance-LPX-Black-8GB-2x4GB-2666MHz-DDR4-CL16-CMK8GX4M2A2666C16

Det har jag beställt. Men har kontaktat MSI nu för att säkerställa att det är rätt variant. Sätter inte in något innan jag är helt säker då jag inte hittat någonstans om vad för modell på RAM datorn har.

@Bitfenix: Märkte det med när jag fick datorn. Väldigt liten burk detta... Läskigt liten nästan.

RAm du har köp är ju 2x4 GB och din dator verkar endast ha två platser? Varav den ena platsen redan är upptagen av ditt nuvarande 8GB-minne. Du måste alltså beställa en till 8 GB-sticka. Och även om du hade haft 4 platser hade det nog inte varit så bra att köra 3 stickor.

Om du laddar ner CPU-Z kan du få reda på vilken hastighet dina minnen har. Den bästa är kanske dock om du öppnar chassit och kollar vilken modell det är (eller får ett exakt svar på MSI).

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

@simon15: Råkade dela fel länk. Uppdaterat med rätt nu :E

Permalänk
Medlem

Som redan sagts, kanske köra på mer minne nu, och sedan se hur det fungerar?

Sedan vad gäller grafikkort, så är det dels din budget, dels dina krav på ljudnivå och dels upplösningen du kör med.

Budget är ju rätt stor faktor, för även om du vara kör i 1080-upplösning, så kan du säkerligen köra med ett 2070 utan att processorn kommer att flaska nämnvärt. Men det blir lättare när du väl kör spelen i fråga för då kan du ange mer info om FPS och belastning på din nuvarande processor och grafikkort. Plus att andra med likvärdig processor och annat grafikkort (t.ex. 1080/1080Ti/2060/2070/2080/2080Ti) kan ge info om sina FPS.

Som du sa innan, du skulle optimalt sett bett om råd innan du köpte denna datorn, samma kan man ju säga nu, bättre att köpa när väl spelen släppts och det går att ta ett bättre beslut om vilket grafikkort du ska köra på för att få mest för pengarna.

Permalänk
Medlem

@simon15: När jag tankar ner CPU-Z och stress CPU, sedan byter till fliken för memory så går NB frequency upp från 850ish MHz till 3490ish MHz.
innebär det då att min ram är av en högre MHz än det jag beställde?

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Får helt enkelt invänta spelsläppen innan jag beställer nytt grafikkort då.
Fokuserar på RAM nu tills vidare.