Arbetsgivare kräver tillbaka telefon

Permalänk
Medlem

Såhär står det i vår mobiltelefonpolicy där jag jobbar. Jag ser det ändå som fair..

"Budget för inköp av mobiltelefon och tillbehör (2018) är 5 000 kr exkl moms, eventuell
merkostnad dras från lönen.
Även om den anställde fått avdrag på lönen för en inköpt mobiltelefon tillhör äganderätten
företaget och vid en avslutad anställning skall telefonen lämnas tillbaks till företaget utan
eventuell ersättning.
Den anställde kan få köpa ut sin telefon efter överenskommelse med telefoniansvarige."

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Efter 8 månader väljer jag att gå vidare från min nuvarande anställning. När jag började blev jag erbjuden att köpa valfri telefon och min arbetsgivare skulle stå för halva kostnaden. Nu sista dagarna innan jag lämnar företaget så bad de mig lämna tillbaka telefonen.

Har de rätt att kräva tillbaka telefonen trots att jag betalat halva själv? Har jag rätt att få tillbaka pengarna jag själv lade ut?

Telefon och dator är inte förmåner och skall ses som arbetsredskap och betalas helt av företaget, det är då normalt att dom vill ha den tillbaka.

Om du får en mobil att använda som du vill och dessutom delvis betalar för så är det inte en arbetstelefon utan en privat telefon och den del företaget betalar skall ses som förmån och förmånsbeskattas därefter, du behöver inte ge tillbaka telefonen till företaget.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Vi har liknande upplägg med maxpris på mobil på 5500kr brutto. Läs nedan för hur vi gör vid avslut av anställning, det är alltså saxat typ rakt ur vår personalhandbok. Jag tycker som vi gör är ganska vettigt.

If your company phone is purchased for SEK 5 500 or less, the phone belongs to Company. If you wish to buy the phone in connection with offboarding, market price applies. If you partly paid for the phone, the total is reduced by the sum you already paid.

Example:
Your phone was purchased for SEK 7 500. Company paid SEK 5 500 and you paid SEK 2 000, (approx. 27%). Current market price is SEK 3 000, so you will pay 73% * 3 000=2190 SEK .

Detta är ju helt klart det bästa upplägget.

TS borde helt enkelt få köpa loss telefonen för marknadspris (likvärdigt begagnad) telefon minus antingen det belopp hen själv lagt eller minus den procent (i detta fall 50%) av nypriset som hen lagt. Det andra alternativet blir ju betydligt mer rättvist eftersom telefonen ofta annars blir i stort sett gratis och arbetsgivaren då alltid får dra nitlotten.

Permalänk
Medlem

Telefon

Gör som jag gjorde vid något tillfälle i samma situation. Köpte en billig kontanttelefon för 199 SEK som jag lämnade tbx. Stod att telefon och dator skulle återlämnas men inte vilken telefon, dvs inte specificerat att det var just den telefonen som jag fått pengar till och köpt själv som skulle lämnas åter.

Du har ju därmed uppfyllt villkoret att återlämna en telefon.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att man kan dividera lite om vem som har rätt eller fel i den här frågan. Är du med i facket så hade det klart varit rätt att ringa upp dem och få lite juridisk rådgivning.

Men jag måste ändå säga att jag är förvånad över att din arbetsgivare inte låter dig köpa ut din telefon. Egentligen hade det varit en bra deal för dem. Hade du betalat dem för vad de betalade för telefonen utöver vad du själv bidrog med hade det varit som att du betalat för telefonen helt ur egen ficka.

Du får inte heller glömma att telefonen minskat i värde efter 8 månader. Något som vid ett eventuellt utköp arbetsgivaren egentligen borde stå för, och som du kanske inte ens tänkt på utan bara erbjudit arbetsgivaren att du ska stå för istället.

Jag hade försökt se detta ur en annan synvinkel. Hur länge hade du haft kvar telefonen om den hade varit din? Jag vet inte vad dina vanor är men låt oss säga 2 år, d.v.s. 24 månader.

Istället för att betala fullt pris för 24 månader har du betalat halva priset för 8 månader. Med tanke på värdeminskningen så är detta inte en jättedålig deal. Fråga dig själv om det kanske är en deal som är bättre än att köpa ut telefonen till nypris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vad som står i ditt avtal.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonzzi:

Gör som jag gjorde vid något tillfälle i samma situation. Köpte en billig kontanttelefon för 199 SEK som jag lämnade tbx. Stod att telefon och dator skulle återlämnas men inte vilken telefon, dvs inte specificerat att det var just den telefonen som jag fått pengar till och köpt själv som skulle lämnas åter.

Haha..., du var inte intresserad av att avsluta snyggt för referens/ev. stöta ihop med chefen i framtiden utgår jag ifrån?

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Jag tror att denne hade en aning om vilken telefon jag skulle vara intresserad av och uttryckte sig så att jag uppfattade att det gäller halva priset oavsett modell.

Skrivet av avanc:

Min arbetsgivare menar att jag själv har valt att betala mer pengar för en "flashigare" telefon. Därför anser min arbetsgivare inte att de är skyldiga mig några pengar och de låter mig inte köpa ut den.

Rent spontant känner jag inte att det är helt korrekt. Är det bara att bita i det sura äpplet?

Det är fullständigt korrekt. Utan en transkription av vad som sas av din kontaktperson är det svårt att veta om du blev lurad eller var ouppmärksam. Oavsett är man skyldig att kolla upp villkoren, precis som man inte kan hävda okunnighet om lagar som försvar. Det är väldigt tråkigt om du blev lurad, men har du inga bevis skulle jag undvika att driva frågan och ta det som en läxa.

Undvik förslag som Fonzzis. Var inte småsint utan skapa bra relationer och referenser i ditt professionella nätverk så kan det hjälpa dig i framtiden istället för att komma tillbaka och bita dig i rumpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Såhär var tydligen upplägget: Min arbetsgivare står för ett visst belopp, vilket råkar vara halva priset av den telefon jag valde. Den person som jag hade kontakt med från början arbetar inge längre kvar. Jag tror att denne hade en aning om vilken telefon jag skulle vara intresserad av och uttryckte sig så att jag uppfattade att det gäller halva priset oavsett modell.

Min arbetsgivare menar att jag själv har valt att betala mer pengar för en "flashigare" telefon. Därför anser min arbetsgivare inte att de är skyldiga mig några pengar och de låter mig inte köpa ut den.

Rent spontant känner jag inte att det är helt korrekt. Är det bara att bita i det sura äpplet?

Bit i äpplet, jobbet har gett dig medel för att köpa en telefon som jobbet kräver.
Att du sedan vill ha det senaste senaste är upp till dig, du bör se dig som lyckligt lottad att du fick använda en ny telefon för halva priset.
För jag är helt övertygad att en Huawei P20 Lite för 2000:- säkert hade funkat i ditt jobb men du fick en betydligt större summa att köpa en telefon för.
Sedan har du säkert inte betalat ditt abonnemang under tiden och bara det är ju ett par tusen.

Edit:
Ang hur man kapar telefonen så kanske man kan skära ut 2st fidget spinners av den istället.
För vi alla vet ju att man mår bättre av en spinner än en halv telefon

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv

Upplägget är vanligt. Man brukar få en mobil typ Samsung S8, vill man ha bättre så kan man få lägga till mer pengar. Ytterst få personer på de flesta företag som ej sysslar med mobil apptillverkning etc måste ha en bättre mobil.
Sedan är dilemmat. Men har man jobbat länge på företaget och man inte slutar dagen efter man fick den nya mobilen, så är det rimligt att ge mobilen som avskedsgåva.

Skrivet av Fonzzi:

Gör som jag gjorde vid något tillfälle i samma situation. Köpte en billig kontanttelefon för 199 SEK som jag lämnade tbx. Stod att telefon och dator skulle återlämnas men inte vilken telefon, dvs inte specificerat att det var just den telefonen som jag fått pengar till och köpt själv som skulle lämnas åter.

Du har ju därmed uppfyllt villkoret att återlämna en telefon.

Jag gjorde likadant med tjänstebilen. Jag tog ut en Tesla Model X, men lämnade tillbaka en gammal Volvo 940 och de har ej klagat ännu. Det stod bara att dator, telefon och bil skulle återlämnas, men ej vilka.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/ohjälpsamma inlägg)*

Tagit bort oseriöst sidospår, Vänligen höj nivån och håll er till ämnet.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av avanc:

Min arbetsgivare menar att jag själv har valt att betala mer pengar för en "flashigare" telefon. Därför anser min arbetsgivare inte att de är skyldiga mig några pengar och de låter mig inte köpa ut den.

Det låter ju jätteskumt, prata med fack eller någon högre upp. Det kan ju inte vara godkänd att du i princip har gett de pengar så de fick en mer fin telefon.

Jag kan förstå att de kanske inte vill betala ut resterande summa till dig, men ett val för dig att betala resterande summa i dagens marknadspris måste absolut existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det låter ju jätteskumt, prata med fack eller någon högre upp. Det kan ju inte vara godkänd att du i princip har gett de pengar så de fick en mer fin telefon.

Börja med att läsa tråden. Det är ett jättevanligt koncept.

Skrivet av Reyintaz:

Jag kan förstå att de kanske inte vill betala ut resterande summa till dig, men ett val för dig att betala resterande summa i dagens marknadspris måste absolut existera.

Ofta äger inte företaget telefonen utan den leasas under sin normala livstid, kanske 2 år. Men då ingår kraftigt rabatterade reparationer/utbyten. Sen vill de ha tillbaka den för att säljas som refurb. Antagligen går den att köpa loss på något sätt, motsvarande att den blivit borttappad. Men man har antagligen som policy att inte erbjuda det för att minska administration eller liknande.

Se t.ex:
https://www.staplesconnect.se/telefoni/mobilitet/mobil-som-tj...
https://www.atea.se/it-produkter/atea-smartphone/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Börja med att läsa tråden. Det är ett jättevanligt koncept.
Ofta äger inte företaget telefonen utan den leasas under sin normala livstid, kanske 2 år. Men då ingår kraftigt rabatterade reparationer/utbyten. Sen vill de ha tillbaka den för att säljas som refurb. Antagligen går den att köpa loss på något sätt, motsvarande att den blivit borttappad. Men man har antagligen som policy att inte erbjuda det för att minska administration eller liknande.

Se t.ex:
https://www.staplesconnect.se/telefoni/mobilitet/mobil-som-tj...
https://www.atea.se/it-produkter/atea-smartphone/

Måste säga att jag läst tråden, och där står det att de vill ha tillbaka den. Alltså inget köpa ut den. Du som arbetare betalade priset utöver det arbetsgivaren erbjöd, och sen tar arbetsgivaren hela telefonen utan något erbjudande.

Du ber mig att läsa tråden, men jag tror du bör göra det när du skriver "Antagligen går den att köpa loss på något sätt",

Citat:

Därför anser min arbetsgivare inte att de är skyldiga mig några pengar och de låter mig inte köpa ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Måste säga att jag läst tråden

Det jag syftade på var att du tyckte det var jätteskumt och att det skulle tas upp med facket när flera redan förklarat att det är ett standardförfarande på många företag

Skrivet av Reyintaz:

och där står det att de vill ha tillbaka den. Alltså inget köpa ut den.

Förstår inte vad du menar. Det som diskuterades var om avanc skulle erbjudas att köpa loss den. Om den leasas måste ju företaget först köpa loss den isf för att kunna erbjuda den till avanc.

Skrivet av Reyintaz:

Du som arbetare betalade priset utöver det arbetsgivaren erbjöd, och sen tar arbetsgivaren hela telefonen utan något erbjudande.

Ja eftersom tanken är inte att man slutar inom 8 mån. Ingen tvingar en att välja en dyr telefon där man själv måste skjuta in pengar.

Skrivet av Reyintaz:

Du ber mig att läsa tråden, men jag tror du bör göra det när du skriver "Antagligen går den att köpa loss på något sätt",

Ja jag menar att det säkert rent praktiskt är möjligt gentemot det ev leasingföretaget, men att det inte är ett förfarande som erbjuds av ekonomiska eller administrativa anledningar.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det faktum att TS ställer frågan som att skriftligt avtal angående telefonen saknas. Om så är fallet är din tolkning av ert muntliga avtal lika mycket värd som företagets tolkning av ert muntliga avtal. Därför tycker jag att du borde erbjuda dem att antingen köpa ut halva telefonen av dig, eller att du köper ut halva telefonen av dem (i dessa fall är det också rimligt att räkna med en värdeminskning). Om de inte går med på något av detta kan du behålla telefonen och så är det upp till dem om de vill vidta rättsliga åtgärder (och risken för det är antagligen obefintlig).

Om du tror att ovanstående skulle försämra dina möjligheter till att få bra referenser (vilket isf. skulle visa på en extremt oseriös arbetsgivare) kan det ju dock vara värt att överväga att "bita i det sura äpplet".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonatan:

Jag tolkar det faktum att TS ställer frågan som att skriftligt avtal angående telefonen saknas. Om så är fallet är din tolkning av ert muntliga avtal lika mycket värd som företagets tolkning av ert muntliga avtal. Därför tycker jag att du borde erbjuda dem att antingen köpa ut halva telefonen av dig, eller att du köper ut halva telefonen av dem (i dessa fall är det också rimligt att räkna med en värdeminskning). Om de inte går med på något av detta kan du behålla telefonen och så är det upp till dem om de vill vidta rättsliga åtgärder (och risken för det är antagligen obefintlig).

Om du tror att ovanstående skulle försämra dina möjligheter till att få bra referenser (vilket isf. skulle visa på en extremt oseriös arbetsgivare) kan det ju dock vara värt att överväga att "bita i det sura äpplet".

Jag tycker nog inte att en arbetsgivare är oseriös om referensen blir påverkad av att man uppför sig som ett svin. Men det är nog bara jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag tycker nog inte att en arbetsgivare är oseriös om referensen blir påverkad av att man uppför sig som ett svin. Men det är nog bara jag det.

I det här fallet (med den information vi fått) tycker jag det låter som att det är företaget som beter sig svinigt. Att en av parterna - som gemensamt har betalat lika stor andel av telefonen - köper ut den andra parten är det absolut rimligaste om ingen annan överenskommelse finns.

Och om företaget sedan lämnar dåliga referenser för den tidigare anställda p.g.a. en tvist om en mobiltelefon som de gemensamt finansierat (där företaget kräver att den anställda ska skänka sin del av telefonen), så tycker jag definitivt att det är oprofessionell beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonatan:

I det här fallet (med den information vi fått) tycker jag det låter som att det är företaget som beter sig svinigt. Att en av parterna - som gemensamt har betalat lika stor andel av telefonen - köper ut den andra parten är det absolut rimligaste om ingen annan överenskommelse finns.

Om det inte är ett miniföretag så hänvisar mycket troligt anställningsavtalet till personalhandbok eller liknande vad gäller hårdvara där vidare info finns om mobilavtalet. Att man löpande skulle behöva på skriva på saker till höger och vänster för enstaka saker man utnyttjar i arbetet är inte rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Rätt vanligt numer, företagen tillhandahåller en telefon som duger för att sköta jobbet, de anställda tycker inte att den duger, utan vill ha en bättre telefon. Kompromissen blir att arbetsgivaren står för abb och kostnaden för en telefon som duger för att sköta arbetet, resten får den anställde stå för. Så slipper man som arbetsgivare tjafsa med sina anställda när de kommer och tycker att de ska ha telefon X eller Y trots att det inte är motiverat av tjänsten.

Telefonen är alltså fortfarande arbetsgivarens, den anställde väljer bara att betala den överskjutande kostnaden för möjligheten att ha en "flashigare" telefon under dess livslängd (som i TS fall var åtta månader)

Vårt bolag kör med samma princip när de gäller tjänstebilar, de som är berättigade till tjänstebil får en kombi från ett tyskt märke, duger inte den utan de vill ha Audi tex, då får de slanta upp ur egen fixa summan som är över vad standard bilen kostar.

så kostar standard bilen 350K ex moms å Audin 400K då drar de 50K på lönen, en viss summa varje månad i 3år innan bilen byts ut mot en ny.

om personen avslutar sin anställning innan dessa 3 år gått så vet jag faktiskt inte hur de gör med en ev. "skuld" men så funkar det på firman jag jobbar på med tjänstebilar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Om det inte är ett miniföretag så hänvisar mycket troligt anställningsavtalet till personalhandbok eller liknande vad gäller hårdvara där vidare info finns om mobilavtalet. Att man löpande skulle behöva på skriva på saker till höger och vänster för enstaka saker man utnyttjar i arbetet är inte rimligt.

Självklart, och om så är fallet (att frågan om vem som äger en mobil som har finansierats gemensamt är reglerad i anställningsavtal) så saknas det ju inget skriftligt avtal.

Om det däremot enbart står något i stil med att utrustning som företaget äger, men som används av den anställde, ska lämnas tillbaka vid avslutad anställning, så menar jag att det inte är direkt applicerbart i det här fallet då det är rimligt att hävda att den anställda äger 50% av telefonen om ingen annan överenskommelse gjordes vid inköpet då företaget betalade hälften, och TS betalade hälften.

Permalänk
Medlem

Har man nytt jobb kan man gott behålla telefonen. Har man inget jobb får man vara försiktig eftersom man kan straffas med dåliga vitsord. Men de måste visa att de har rätt. Står ord mot ord så gäller ditt ord, eftersom du är den svagare parten.
Det hade varit kul att lämna tillbaks en halv itusågad telefon!

Permalänk
Medlem

Ett företag brukar ha en personalpolicy.

Vad står det i det dokumentet?

@avanc

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller