Varför startar WD Blue Low Power?

Permalänk
Medlem

Varför startar WD Blue Low Power?

Hej, går det att spåra/förstå/åtgärda varför en WD Blue Low Power startar/varvar upp då och då, fast den inte accessas aktivt av användaren i Windows 10 ?

Monterade för en tid sedan i en WD Blue Low Power 4TB 5400rpm 64MB i en stationär dator.
Har bara kopierat över en mängd med filer, inte installerat nåt på den.

När den inte använts på en stund så varvar den ner och stannar.
Bra så.

Men utan att jag själv aktivt använder/accessar disken så startar den ibland, någon gång i timmen.

Vidare, om skärmen släckts i Windows 10 efter en stunds inaktivitet, så varvar disken upp så snart jag bara rör musen eller trycker på en tangent, Shift exempelvis.

Datorn är gammal som gatan, moderkort med Intel H57 och i7-870.

Permalänk
Rekordmedlem

Win gör en del saker just pga att du inte använder lagringsenheter aktivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag blandar kanske ihop men bör du inte välja WD Green?

Permalänk

har väll med windows search och indexering att göra? den kollar av då och då om det har blivit några ändringar på disken?

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, uppskattas. Hjälper att tänka vidare i lite nya banor. Återkommer om jag hittar någon lösning.

Skrivet av mrqaffe:

Win gör en del saker just pga att du inte använder lagringsenheter aktivt.

Windows har ju som bekant funktioner för att stoppa hårddiskar efter inaktivitet (energialternativ...), men att Windows sedan startar upp den igen bara för att den vilar låter motsägelsefullt. Magiskt Windows...

Skrivet av Lorault:

Jag blandar kanske ihop men bör du inte välja WD Green?

Ja det var så tills WD Blue Low Power kom, som är uppföljaren.

Skrivet av alex_farnstrom:

har väll med windows search och indexering att göra? den kollar av då och då om det har blivit några ändringar på disken?

Jo, har haft indexering/search i tankarna, har kollat om det går att konfigurera men inte hittat nåt. Känns lite halvt osmart av Windows att kolla om ändringar gjorts på en stillastående disk