Kompatibla hårddiskar - Synology RS812

Permalänk
Medlem

Kompatibla hårddiskar - Synology RS812

Hej,
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med detta, blir inte klok på Synology's support sidor...

Jag skulle gärna uppgradera min RS812 med Seagate Ironwolf ST12000VN0007 12TB. Kommer det att fungera eller inte? Om inte, varför? Eller var ligger eventuell tveksamhet?

Which Synology Diskstation/Rackstation supports Seagate Ironwolf Health Management

RS812 hard drive compatibility

Stort Tack på förhand:)

Permalänk
Medlem

@moly: Borde inte vara något problem så länge storleken nämns i specifikationen, i så fall borde det vara en fast gräns för hur stora diskar NAS:en tar och uppföra sig som att disken fungerar eller inte syns alls. Flaskhalsen just nu är gränsen 2TB pga MBR. Vilket större diskar redan har passerat. GPT får problem med för stora diskar vid ca 8 ZB eller miljarder terabyte (gmf 10004 vs 10007).

Det problem du kommer att uppnå först är om du försöker använda en disk med PATA vs SATA anslutning eller om datorn är antik.
Det du ska titta efter är diskar som klarar power-on 24/7 och har höga MTBF-värden och bra garantivillkor som exempelvis Ironwolf pro har.

Det är större risk att du väljer en hårddisk som inte är optimal för att sitta i en NAS. Så en hårddisk från dom största tillverkarna som uttryckligen är avsedd för 24/7 ska fungera så länge din NAS klarar storleken. Se också till att den inte parkeras stup i kvarten utan låt den gå ordentligt dygnet runt. Parkerar man en hårddisk för ofta så sliter man ut den mer.

När jag tittar i listan så ser jag flera modeller på flera storlekar viken får mig att misstänka att flera av dom även kommer klarar större diskar framöver. Enklaste sättet är att du väljer hur stor disk du ska ha och sedan utgår från serien och sedan den specifika modellen du har.

Det enda den här listan egentligen gör är att visa att dom testat en disk på en specifik NAS. Vilket till stor del inte borde ha någon betydelse. Nu finns det självklart något undantag för att bekräfta regeln. Men ändå.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer:
Tack för ditt svar!
Den disken jag skulle vilja ha, Seagate Ironwolf ST12000VN0007 12TB, är för 24/7 bruk I NAS men listas specifikt som "icke kompatibel" här: icke kompatibla 12TB diskar

Svaret jag fick från Synology supporten var naturligtvis avrådande:

I must advise against the usage of any drive not listed in our compatibility checker.

The IronWolf Health Management article you have linked does highlight this toward the end of the page:

This IHM article only outlines which NAS devices have the correct version of the IHM software provided to us by Seagate to allow for the IHM features on the drives listed.

While the IHM software that works for 4TB IronWolf drives is the same as that used for the 8TB IronWolf drives and these are grouped together in the article, it does not mean the NAS supports these listed drive models. The compatibility of the drive itself is separate to these additional IHM features.

The compatibility checker for your RS812 indicates that only up to 6TB IronWolf drives are compatible with your NAS.

Tror du ändå att det skulle fungera?

Permalänk
Medlem

@moly: svårt att säga. Men med tanke på detta jag såg skulle jag springa lång väg från Synology.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon