Permalänk
Medlem

Vad är rimligt hastighetstapp?

Jag har äntligen fått 500 Mb/s fiber och kopplat in det via de gamla telejacken och rören i väggarna (16 mm). På grund av rörens smala diameter fick det bli en kabel cat 6 som jag seriekopplat enligt skissen. Istället för gamla telejacken har jag satt nätverksuttag med två portar.

Dvs från routern har jag dragit in kabeln i första jacket och vidare till andra jacket där jag satt en switch som kopplats till TV, Telias Tv-box, Xbox, från switchen in i andra väggporten och vidare till andra rummet där en annan switch har anslutits till dator och skrivare, ut från den switchen och vidare till nästa rum som jag byglat i vägguttaget med en kort kabel eftersom jag inte har något anslutet där än och vidare till nästa rum osv.

När jag mäter hastigheten via bredbandskollen på datorn får jag ut cirka 360 Mb/s, när jag inte har någon annan utrustning igång. Tycker det verkar lite lite. Någon som har en teori?

Ja, jag vet att bäst är att dra separata kablar till varje rum osv

Skiss över dragningen:
[url="https://imgur.com/a/Hfn1gXC"] Fiberdragning i huset

Permalänk
Vila i frid

Du berättar inte vilken router det är du har.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde inte tappa nått märkbart i lanet med en liten reservation för att du verkar ha blandat in tv utan att köra vlan?
Hur mycket har du om du mäter direkt på fiberomvandlaren ? utan nått annat inkopplat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ca 470 från fiberomvandlaren och routern. Switchen vid Tv är en speciell som krävs för att hantera Telias tvbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättar inte vilken router det är du har.

Telias router. WIFI-ROUTER TECHNICOLOR TG799VAC XTREAM.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aaberg:

Ca 470 från fiberomvandlaren och routern. Switchen vid Tv är en speciell som krävs för att hantera Telias tvbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du tappar ca 100Mbit i lanet ?
Switchen sitter ju efter routern och du har bara en kabel däremellan som du ritat så har väl separationen av vlanen redan skett eller har du konfat en egen router och kör en trunk till switchen och låter den dela vlanen ?

Om du tappar fart i lanet så tror jag det beror på att din tv-anslutning är felaktig på nått sätt för Telias iptv körs ut via vlan och ett privat lan och går alltså inte via internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

Ca 470 från fiberomvandlaren och routern. Switchen vid Tv är en speciell som krävs för att hantera Telias tvbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att dubbelkolla, du får ut 470 med datorn kopplad direkt in i routern?

Om detta stämmer, har du provat att testa i olika fiberuttag i rummen? Då dessa är kopplade i serie(?) så bör du rimligen kunna se var du börjar tappa hastighet. Tänker mig att du får gå moturs i rummet och testa ett uttag i taget med en lång kabel/laptop. 100mbit tapp i lan är inte rimligt i normalfallen, men osäker på fallet med din koppling.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Får man fråga vad du har för switch? Finns gott om skräp...

Du ska inte tappa något alls i stort sett. Iaf inte ner till 360. Nätverket ska ju prestera runt gigabit om allt är ok. Mot internet kanske är annorlunda då du kör ip-tv. Den reserverar säkert en hel del.

Prova kör lite mätningar i lanet

Edit:
Såg svaret ang Telias ip-tv.. Använder det inte själv så svårt att hjälpa dig där.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aaberg:

Ca 470 från fiberomvandlaren och routern. Switchen vid Tv är en speciell som krävs för att hantera Telias tvbox.

Skickades från m.sweclockers.com

säker?

när jag hade telia fiber och deras iptv körde jag bara en sketen 199:- switch i tv bänken som spelkonsoller, htpc osv var ansluten till och hade aldrig några problem med min iptv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aaberg:

Ca 470 från fiberomvandlaren och routern. Switchen vid Tv är en speciell som krävs för att hantera Telias tvbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Rouge of Darkness:

säker?

när jag hade telia fiber och deras iptv körde jag bara en sketen 199:- switch i tv bänken som spelkonsoller, htpc osv var ansluten till och hade aldrig några problem med min iptv.

Nej det ska inte krävas någon speciell switch för Telias IPTV, när man använder sig av deras egna router.

Det är skillnad när man ska försöka konfigurera någon annan router/switch.

Permalänk
Medlem

UPPDATERING:
Tack för alla förslag och tankar. Nu har jag hunnit testa vidare och det visade sig att det är switchen som är det elaka trollet i nätverket. har testat tre olika switchar och de två billigare landar hela tiden på runt 385 Mb/s och med den tredje som är lite dyrare kom jag direkt upp i samma prestanda som jag hade vid mättillfället direkt på fiberanslutningen och routern (cirka 430 Mb/s). Så det blir till att byta ut de billigare mot samma som fungerade bäst.

Nedan lite mer detaljer för den intresserade.

De tre switchar jag testar är:

Dlinkgo Go-SW-8G (kartong till vänster i bilden)
Köpt på Jula för 299 kr
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

D-Link DGS-1008D (mitten i bilden)
Kommer inte ihåg var den är köpt men kostar cirka 250 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5010058035/dgs-1008d?ssel=f...

D-link DGS-1100-08 (Höger i bilden och den switch som fungerade bäst)
Köpt hos Kjell för 599 kr (såg att Elgiganten säljer den billigare)
Som du kan läsa på länksidan anges att den är "Optimerad för fiber-TV".
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aaberg:

UPPDATERING:
Tack för alla förslag och tankar. Nu har jag hunnit testa vidare och det visade sig att det är switchen som är det elaka trollet i nätverket. har testat tre olika switchar och de två billigare landar hela tiden på runt 385 Mb/s och med den tredje som är lite dyrare kom jag direkt upp i samma prestanda som jag hade vid mättillfället direkt på fiberanslutningen och routern (cirka 430 Mb/s). Så det blir till att byta ut de billigare mot samma som fungerade bäst.

Nedan lite mer detaljer för den intresserade.

De tre switchar jag testar är:

Dlinkgo Go-SW-8G (kartong till vänster i bilden)
Köpt på Jula för 299 kr
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

D-Link DGS-1008D (mitten i bilden)
Kommer inte ihåg var den är köpt men kostar cirka 250 kr.
https://www.dustinhome.se/product/5010058035/dgs-1008d?ssel=f...

D-link DGS-1100-08 (Höger i bilden och den switch som fungerade bäst)
Köpt hos Kjell för 599 kr (såg att Elgiganten säljer den billigare)
Som du kan läsa på länksidan anges att den är "Optimerad för fiber-TV".
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

http://forumbilder.se/I46MV/switchar.jpg

Det som slår mig är att du skriver att en managerbar switch funkade bäst, managerbara switchar kan hantera vlan till skillnad från "dum-switchar"
Problemen beror nog i grunden på att du hanterar iptvn på ett underligt sätt och kör ut 2 olika logiska nät i samma fysiska nät utan att använda vlan och det skapar problem i dum-switcharna.
Jag tror inte det är optimalt att bara använda en managerbar switch utan det skulle nog behöva konfas upp korrekt så näten inte blandas under några omständigheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det som slår mig är att du skriver att en managerbar switch funkade bäst, managerbara switchar kan hantera vlan till skillnad från "dum-switchar"
Problemen beror nog i grunden på att du hanterar iptvn på ett underligt sätt och kör ut 2 olika logiska nät i samma fysiska nät utan att använda vlan och det skapar problem i dum-switcharna.
Jag tror inte det är optimalt att bara använda en managerbar switch utan det skulle nog behöva konfas upp korrekt så näten inte blandas under några omständigheter.

Tack för din synpunkt. Vad behöver konfas? Skriv gärna steg för steg eftersom jag inte vet vad som behöver ställas in. Jag har bara kopplat in router och switch rakt av i nätverket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aaberg:

Tack för din synpunkt. Vad behöver konfas? Skriv gärna steg för steg eftersom jag inte vet vad som behöver ställas in. Jag har bara kopplat in router och switch rakt av i nätverket.

Det blir bökigt att göra nån guide men iptv och internet ligger inte på samma nät och före tjänstefördelaren så går de på separata vlan för att det ena nätets trafik inte ska påverka det andra nätet, efter tjänstefördelaren använder man oftast en kabel till tv och en kabel till datanätet.och vill man ha båda näten i samma kabel så bör man koppla förbi tjänstefördelaren eller så skapar man en ny trunk efter den, att beskriva hur du ska konfa vlan i detalj går inte att göra eftersom det beror på vilken hårdvara som används men det finns 2 stora trådar om Telias ip tv och dess vlan och om hur Asusroutrar kan konfas för att ersätta tjänstefördelaren.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.