Permalänk

Korta disconnects med mellanrum

Hej!

Har efter en rumflytt någon månad sen fått internetproblem. Tappar internet i bara någon sekund men är tillräckligt för att kasta ut en ur spel och vissa applikationer. Är den enda i huset som har detta problemet. Tiden mellan dc kan variera mycket, från en kvart till en+ timme.

Har testat:
Ett flertal pingtester, alltid låg ping fram tills att man blir disconnectad, då får man någon enstaka packet loss. Spelar ingen roll om man pingar till en hemsida eller till switch/router.
Startat om switchar, router.
Förnyat ip (ipconfig /release,/renew).
Flushat dns.
Bytt ethernet-kabel.
Testat kabel på annan dator, fungerar utan problem.
Uppdaterat drivrutiner för nätverkskort.
Bytt nätverkskort, nytt uttag.
Kollat igenom nätverksaktivitet, dashost.exe spikar upp till ett par kb mottaget men inga andra konstigheter.

Någon idé om vad som kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

Tappar du anslutningen till routern när detta händer alltså?
Händer det (kanske samtidigt) för andra datorer?
Händer det på din dator på andra routrar?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Ja, anslutningen verkar tappas helt och hållet, även till router.
Testade tidigare idag med pingplotter och såvitt jag förstår det förlorar den åtkomst så tidigt som switchen.

Min dator är den enda som drabbas av detta i hushållet. Har även testat på annan router men problemet har ändå dykt upp utan någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

En koll i loggboken på windows för ungefär när det här händer vore något kanske?
Switchen bör inte vara med i själva tracen/pingplottern (eller det kanske inte är en switch?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Får ut två intressanta händelser samtidigt som det inträffar, en varning och ett fel:
Fel: IP-adresslånet 192.168.0.6 för det nätverkskort som har nätverksadressen ... har nekats av DHCP-servern 0.0.0.0 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).
Varning: Namnmatchning för namnet internalcheck.corp.blizzard.net orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

@Gurk:

Får ut två intressanta händelser samtidigt som det inträffar, en varning och ett fel:
Fel: IP-adresslånet 192.168.0.6 för det nätverkskort som har nätverksadressen ... har nekats av DHCP-servern 0.0.0.0 (DHCP-servern skickade ett DHCPNACK-meddelande).
Varning: Namnmatchning för namnet internalcheck.corp.blizzard.net orsakade timeout efter det att ingen av de konfigurerade DNS-servrarna svarade.

Har du två routrar i nätet? Eller två nät på något vis.
Kanske det skulle hjälpa om du kan förklara nätverksdragningen fram till din dator och om det är extra prylar någonstans.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Jag är kopplad till en router som går direkt till modemet, men routern jag är kopplad till går även vidare till en annan router i efterhand. Ingenting jag är direktkopplad till men det kanske strular där ändå? Innan rumflytten var jag kopplad till den sista routern, men har nu flyttat upp till den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

@Gurk:

Jag är kopplad till en router som går direkt till modemet, men routern jag är kopplad till går även vidare till en annan router i efterhand. Ingenting jag är direktkopplad till men det kanske strular där ändå? Innan rumflytten var jag kopplad till den sista routern, men har nu flyttat upp till den första.

Om du kör eller har kört trådlöst mot den "gamla" routern du satt emot, då ska du ta bort det nätverket ur kända nätverk på datorn. Jag tror att din dator kopplar upp sig mot den imellanåt.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

@Gurk:

Inga routrar är uppsatta för trådlöst, så tror inte det är problemet. Har däremot pillat lite med nätverkskortet och bytt ut dns-addressen till googles, samt satt upp en static ip, och har inte fått någon disconnect sen dess. Kan inte garantera att det löst sig men det verkar vara på bättringsvägen :).

Tack för hjälpen, tror tipset om windows loggbok räddade situationen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baerbaerpaepaer:

@Gurk:

Inga routrar är uppsatta för trådlöst, så tror inte det är problemet. Har däremot pillat lite med nätverkskortet och bytt ut dns-addressen till googles, samt satt upp en static ip, och har inte fått någon disconnect sen dess. Kan inte garantera att det löst sig men det verkar vara på bättringsvägen :).

Tack för hjälpen, tror tipset om windows loggbok räddade situationen!

Att du har satt statisk ip-adress i fel område är felet och förklarar loggbokens entry, verkar vara en IP-krock tror jag.
Du skrev i första inlägget att du gjort ipconfig release/renew (vilket man bara gör om man har dynamisk adress).

192.168.0.6 är antagligen i den range dhcp-servern på routern och någon annan har lånat den adressen men då du har det på din dator så finns det två stycken på nätet. Förslagsvis kolla i routern och sätt en adress som är utanför, antagligen är det ok med exempelvis 192.168.0.250 (scoope kanske ligger mellan 192.168.0.2 och 192.168.0.100, och routern har .1)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T