Ont i långfingret när jag skriver på tangentbord

Permalänk
Medlem

Ont i långfingret när jag skriver på tangentbord

Jag har börjat märka att jag får smärta i långfingret när jag skriver på dator.
Har mycket prov i skolan just nu och kommer behöva skriva mycket men det tar längre tid när jag inte kan använda långfingret på samma sätt som innan.
Har någon annan haft samma problem, och vad man skulle kunna göra åt det?

//Qmobss

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Jag hade ont i högra pekfingret när jag skrev min C-uppsats, och skulle tippa att det hade med att göra hur jag höll/scrollade med musen. Började scrolla med långfingret ett tag, och det blev bättre.

Det råkar inte vara som så att du scrollar med långfingret redan?

Skolor brukar kunna erbjuda mer tid under provtillfällen till de som har något form av handikapp.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

En ung SweClockare gick till doktorn och berättade att det gör ont på kroppen överallt där han rör den. Omöjligt, sa doktorn. Visa mig. Han tar fingret och trycker på armbågen och skriker högt av smärta, han trycker på knäet och skriker, trycker på sin vrist och skriker. Överallt där han petar skriker han. Doktorn frågar:
- Ähum, är du verkligen en SweClockare?
- Nej, svarar han, jag är faktiskt en NordicHardware:are.
- Just vad jag misstänkte. Du har brutit fingret...!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

Jag har börjat märka att jag får smärta i långfingret när jag skriver på dator.
Har mycket prov i skolan just nu och kommer behöva skriva mycket men det tar längre tid när jag inte kan använda långfingret på samma sätt som innan.
Har någon annan haft samma problem, och vad man skulle kunna göra åt det?

//Qmobss

Vad har du gör tangentbord nu?
Har du testat ergonomiska tangentbord?
Har du testat tangentbord med lättare mekaniska brytare? Mx red kanske, kan ge mindre presstryck på fingret.
Fortsätter det bör du kolla upp detta

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@moonblase: Just nu använder jag ett Corsair K55, med andra ord ett rubber-dome tangentbord. Men samma sak händer när jag skriver på skoldatorn (vanligt tunt laptop tangentbord)
Jag har inte testat ergonomiska tangentbord, har nog inte råd att göra det heller.
Jag planerar att köpa ett tangenbord som har MX Speed switches inom ett par månader.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

... har nog inte råd att göra det heller.....

Men du anser dig ha råd att i värsta fall ha on resten av livet ?

Kroppen vinner alltid om du ignorerar smärtsignaler.

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

@moonblase: Just nu använder jag ett Corsair K55, med andra ord ett rubber-dome tangentbord. Men samma sak händer när jag skriver på skoldatorn (vanligt tunt laptop tangentbord)
Jag har inte testat ergonomiska tangentbord, har nog inte råd att göra det heller.
Jag planerar att köpa ett tangenbord som har MX Speed switches inom ett par månader.

Som ovan sa, borde du ta dig råd till det, dumt att sabba fingrarna.
Netonnet har detta tangentbord, de har även bra öppet köp-regler så du kan testa det någon dag. Var försiktig när du öppnar förpackningen och slit inte sönder allt så är det lugnt att lämna tillbaks
https://www.netonnet.se/art/dator/datortillbehor/datormus/mic...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag har problem med ena långfingret sen det stukades eller något förut, men det kommer och går, och gör ingen skillnad när jag använder datorn.

Jag tycker du ska gå till en vårdcentral och kolla upp det.

Permalänk
Medlem

@moonblase: Ok, tack för råden. Men jag undrar bara, hur är det meningen att ett tangentbord som är vinklat åt ett annat håll ska avlasta fingrarna? Blir det inte samma sak för fingrarna då?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Ok, tack. Jag kanske få ta och göra det.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det bästa rådet är att prata med någon som har faktiskt kompetens, alltså läkare. Vårdcentralen finns ju för att reda ut just detta; icke akuta hälsoproblem.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qmobss:

@moonblase: Ok, tack för råden. Men jag undrar bara, hur är det meningen att ett tangentbord som är vinklat åt ett annat håll ska avlasta fingrarna? Blir det inte samma sak för fingrarna då?

Dels är det vinklat, sen är tangenterna upphöjda på ett ergonomisk sett, så profilen är inte helt plan, utan nästan vågig

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Utöver vad som redan sagts, fundera på om du trycker för hårt på tangenterna.
Lätt hänt utan att man tänker på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@moonblase: Jaha, okej. Tack så mycket

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Detta hände mig. Jag bytte till mekaniskt tangentbord med lätta tryck: Cherry MX Blue resp. Brown och monterade bort scrollhjulet från musen.

Linjära mekaniska brytare som Cherry MX Red tror jag inte på. Poängen är att man ska inte ska behöva trycka ner så långt innan man kan vara säker på att trycket har registrerats.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

@Qmobss: Hur många fingrar skriver du med ?

/Curt

Visa signatur

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

@svein: Jag skriver med alla fem på vänster hand (om man tänker lillfinger för skift och tummer för mellanslag) och tre på höger hand. Det är på höger hand som jag har mest problem.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Gigabyte GA-Z170-HD3P| ASUS GeForce GTX 1070 | i5-6500 @ 3.20GHz | 32 GB DDR4 2133 MHz | AeroCool Battlehawk | Corsair 140mm RED LED |
Kringutrustning: HyperX Alloy Elite RGB | Beyerdynamic DT 770 Pro 80 ohm | HyperX Pulsefire FPS PRO | Corsair MM300 | AOC C27G1 | Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Kortsiktigt kan du prova att ta NSAID tex naproxen.