Permalänk

Riktigt skumt internetstrul

Jag vädjar om hjälp. Ursäkta att posten är lång men jag tror all information är relevant.

Problemet uppkom när datorn frös. Kunde bara hålla in knappen och stänga av. Sen dess inget internet. Har haft en del strul med bredband2 tidigare men det har alltid löst sig själv efter någon dag. Allt annat på datorn verkar fungera som det ska.

Felsöker jag får jag godtyckligt något av dessa meddelanden:

”Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte”

Alternativt

”Kan inte kommunicera med enheten eller resursen (Primär DNS-server)”

Jag har testat att
1. Starta om datorn
2. Dra ut nätverkskabeln, vänta och sätta in igen (datorn är direktansluten)
3. Starta om nätverkskortet
4. Kollat att det är iklickat för IPv4 och IPv6 att erhålla IP och DNS serveradress automatiskt. Även testat att klicka ur denna och använda googles 8.8.8.8 / 8.8.4.4 och starta om.
5. I cmd: ”ipconfig /flushdns”, starta om. ”Ipconfig /release”, ”ipconfig /renew”.
6. Avinstallera drivrutinerna för nätverkskortet (Realtek PCIe GBE family controller), omstart, och ominstallera. Även testat nyaste och äldre version av drivrutinerna från MSI:s hemsida
7. Tänkte att nätverkskortet kanske är ledset (står dock i enhetshanteraren ”den här enheten fungerar korrekt”) så köpte en nätverksadapter till USB 3.0 uttag och kopplade. Fortfarande stendött
8. I ett sista desperat försök så uppdaterade jag Windows 7 till Windows 10 och behöll inga filer (=omformatering(?)). När jag startade hade jag internet i 1 min. Nu stendött som tidigare.

Så nu sitter jag med en dator med tomma hårddiskar (förutom Windows) och testat allt jag vet utan att vara närmare en lösning. Internetleverantören hittade inget fel på sin sida. Verkar funka när jag kopplade in en väns stationära, borde dock väntat o sett om det var stabilt. Vet inte om det är viktigt men jag kan dela internet från mobilen via USB, men bara om nätverkskortet är
inaktiverat (så jag fick drivrutiner och Windows 10).

Tacksam för lösningar, förslag, gissningar...

Permalänk
Medlem

Använder du en router? Har din telefon (eller någong annan enhet) anslutning till internet via routern? Om ja så kan du isolera problemet till datorn åtminstone. Men eftersom du har testat med både annan hårdvara och mjukvara så låter det lite konstigt, ja. Är du säker på att din nätverksadapter användes när du kopplade in den?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Använder du en router? Har din telefon (eller någong annan enhet) anslutning till internet via routern? Om ja så kan du isolera problemet till datorn åtminstone. Men eftersom du har testat med både annan hårdvara och mjukvara så låter det lite konstigt, ja. Är du säker på att din nätverksadapter användes när du kopplade in den?

Ingen router. Mobilen får internet via vanliga surfen.

Jag var noga med att följa instruktionerna till adaptern noga, rätt drivrutiner och kopplade i den ordningen manualen sa. En grön lampa o en orange lampa lös på den när den var ikopplad i datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan testa att pinga adressen 127.0.0.1. Om det misslyckas så är det fel på nätverkskortet eller dess konfiguration. Annars kan du testa pinga t ex 8.8.8.8 och google.com. Eftersom du nämner DNS-felmeddelanden så kanske den första fungerar men inte den andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Du kan testa att pinga adressen 127.0.0.1. Om det misslyckas så är det fel på nätverkskortet eller dess konfiguration. Annars kan du testa pinga t ex 8.8.8.8 och google.com. Eftersom du nämner DNS-felmeddelanden så kanske den första fungerar men inte den andra.

När jag pingar 127.0.0.1 så får jag fyra svar <1 ms.

Ping 8.8.8.8 blir ”request timed out” x 4, inga mottagna

Ping Google så ”ping request could not find Google.com. Please check the name and try again.”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Menar du att datorn är kopplad direkt i inkommande uttag? I så fall kan svaret ligga i MAC-låsning från din ISP sida. Fortfarande vanligt, trist nog.

Ring ISP support, försök få personen att fatta vad MAC-låsning är för något, vänta på att bli vidarekopplad till second-line support, snacka med personen och se om problemet löser sig.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Interferon2: Menar du att datorn är kopplad direkt i inkommande uttag? I så fall kan svaret ligga i MAC-låsning från din ISP sida. Fortfarande vanligt, trist nog.

Ring ISP support, försök få personen att fatta vad MAC-låsning är för något, vänta på att bli vidarekopplad till second-line support, snacka med personen och se om problemet löser sig.

//G

Tack för svaren. Hur löser de det i praktiken? Googlade Mac låsning och är inte helt med

Edit: datorn sladd direkt i vägguttaget
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Det löses antingen genom att du kopplar ur din utrustning tills dess att låset nollställs (olika för olika leverantörer, men ofta 24h. Ibland mer, ibland mindre), eller genom att supporten nollställer det manuellt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har datorn WiFi så konfigurera din mobil som "hot spot" och testa internet den vägen.
Har datorn inte WiFi så köp en usb-sticka med WiFi (kostar ca 100kr). Bra att ha i reserv för övrigt, när Internet krånglar.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Interferon2: Menar du att datorn är kopplad direkt i inkommande uttag? I så fall kan svaret ligga i MAC-låsning från din ISP sida. Fortfarande vanligt, trist nog.

Ring ISP support, försök få personen att fatta vad MAC-låsning är för något, vänta på att bli vidarekopplad till second-line support, snacka med personen och se om problemet löser sig.

//G

Uppdatering: supporten påstod sig inte kunna göra något åt detta manuellt. Hursomhelst kopplade jag ur internetsladden från datorn och väntade 25h. Testade nu och det har inte löst sig.

Vid felsökning nätverksdiagnostik i Windows så säger den att den åtgärdar ”standardgateway inte tillgänglig”, men
”Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte” kvarstår.

Vet inte hur jag ska gå vidare. ISP supporten har inte varit till någon hjälp. Finns det något ytterligare jag kan testa alternativt finns det möjlighet att jag gjort något av tidigare steg fel på nå vänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Får du en IP-adress tilldelad från ISP? Kan supporten se vilken MAC som de tilldelat IP till senast, och jämföra denna med din dators MAC?

Använder du någon brandvägg, btw? Windows egna eller någon annan? Testa att stänga av denna och se om du kan surfa då.

Men jag gissar fortfarande på att problemet ligger hos din ISP sida. Har du testat flera kablar, btw?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Interferon2:

Uppdatering: supporten påstod sig inte kunna göra något åt detta manuellt. Hursomhelst kopplade jag ur internetsladden från datorn och väntade 25h. Testade nu och det har inte löst sig.

Vid felsökning nätverksdiagnostik i Windows så säger den att den åtgärdar ”standardgateway inte tillgänglig”, men
”Din dator verkar vara rätt konfigurerad men enheten eller resursen (DNS-server) svarar inte” kvarstår.

Vet inte hur jag ska gå vidare. ISP supporten har inte varit till någon hjälp. Finns det något ytterligare jag kan testa alternativt finns det möjlighet att jag gjort något av tidigare steg fel på nå vänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte möjlighet att låna en laptop med nätverksuttag av nån för att utesluta att utesluta ifall problemet ligger i din specifika dator eller ej?

Visa signatur

MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB, EVGA Supernova G2 650W, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP, ASUS Z87-A ATX, Intel Core i7 4770K 3.5 GHz, Samsung 840 EVO 250GB, 2TB Toshiba 7200rpm 64MB, Win 7 x64.

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Interferon2: Får du en IP-adress tilldelad från ISP? Kan supporten se vilken MAC som de tilldelat IP till senast, och jämföra denna med din dators MAC?

Använder du någon brandvägg, btw? Windows egna eller någon annan? Testa att stänga av denna och se om du kan surfa då.

Men jag gissar fortfarande på att problemet ligger hos din ISP sida. Har du testat flera kablar, btw?

Står att jag har en IPv4 adress i cmd, kan ringa och höra med dem angående senaste IP till vilken mac.

Brukar ha avast men hann inte ladda ner den innan internet gick ner efter omformatering så nu är det endast Windows brandväggen. Testade att inaktivera och starta om utan resultat.

Har ingen annan kabeln men den är bara något år gammal, värt att köpa en ny o testa? Borde det inte vara rött kryss o inte gula triangeln om den inte funkade?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kräft-Birger:

Du har inte möjlighet att låna en laptop med nätverksuttag av nån för att utesluta att utesluta ifall problemet ligger i din specifika dator eller ej?

Jag testade att koppla en väns stationära dator, vilket verkade fungera. Dock behövde han den så lät den bara vara kopplad i en minut. Efter jag wipade hårddiskarna hade jag också internet ett kort tag. Kanske en idé att göra om det och låta den stå ett tag o se om det funkar eller går ned

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interferon2:

Står att jag har en IPv4 adress i cmd,

Skriv ipconfig /all i kommandofönstret och post resultatet här.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Skriv ipconfig /all i kommandofönstret och post resultatet här.

Skriver från mobilen manuellt...

Windows IP configuration

Host name: DESKTOP-KLBB1B2
Primary DNS suffix:
Node type: hybrid
IP routing enabled: No
WINS Proxy enabled: No
DNS Suffix Search List: bredband2

Ethernet adapter Ethernet:

Connection specific DNS suffix: bredband2.se
Description: Realtek PCIe GBE Family controller
Physical address: 44-8A-5B-D4-55-98
DHCP Enabled: Yes
Autoconfiguration enabled: Yes
IPv6 Address: 2a00:1598:b01a:2060:8d4f:8ac3:a4df:a529(Preferred)
Temporary Ipv6 Address: 2a00:1598:b01a:2060:b4b6:fa09:4682:f970(Preferred)
Link-local IPv6 Address: fe80::8d4f:8ac3:a4df:a529%11(Preferred)
Ipv4 Address: 89.233.194.29(Preferred)
Subnet Mask: 255.255.254.0
Lease obtained: den 24 januari 2019 14:39:43
Lease expires: den 24 januari 2019 20:39:44
Default gateway: fe80::66c:9dff:fe55:9973%11
89:233:194:1
DHCP Server: 89:233:194:1
DHCPv6 IAID : 340036187
DHCPv6 Client DVID: 00-01-00-01-23-D8-FC-57-44-8A-5B-D4-55-98
DNS Servers: 83.233.79.37
82.209.169.72
NetBIOS over Tcpip: Enabled

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Prova köra följande kommandon i en kommandoprompt (som admininistratör):

netsh winsock reset netsh int ip reset

Starta sedan om datorn och prova igen.

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Har du gjort som pv2b föreslog? Har du tillgång till en router som du kan koppla in eller en annan dator som du kan låna om inte annat? Jag misstänker att det har uppstått en IP-konflikt och att arp på accessnoden är låst till en annan nod eller dator. Eftersom du får IP från DHCP server men ändå inte kan skicka ICMP så beror det att trafiken itne hittar tillbaka. Det är trots allt Bredband2 och de har lyckats med detta förut.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Prova köra följande kommandon i en kommandoprompt (som admininistratör):

netsh winsock reset netsh int ip reset

Starta sedan om datorn och prova igen.

Testade dessa kommandon och omstart, men fortf bara nätverksåtkomst men ingen internetåtkomst. Tack för förslag lika väl!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@Interferon2: Har du gjort som pv2b föreslog? Har du tillgång till en router som du kan koppla in eller en annan dator som du kan låna om inte annat? Jag misstänker att det har uppstått en IP-konflikt och att arp på accessnoden är låst till en annan nod eller dator. Eftersom du får IP från DHCP server men ändå inte kan skicka ICMP så beror det att trafiken itne hittar tillbaka. Det är trots allt Bredband2 och de har lyckats med detta förut.

Okej, jag borde kunna låna eller köpa en router. Förstår jag dig rätt om, att koppla en router eller annan dator skulle kunna häva Ipkonflikten och lösa det permanent eller är det diagnostiskt?

Finns det något ytterligare jag kan be bredband2 att göra eller undersöka baserat på din misstanke?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Uppdatering: Utan att jag gjort något nu precis så hade datorn tillgång till internet väldigt kort.

Talar detta åt något håll? Såg bara att nätverkstriangeln försvann, testade att googla lite, sen dog det lika snabbt (~20sekunder)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Det är inte bara glapp nånstans då? Låter väldigt mysko alltihop.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

har du internetdelning aktiverat på datorn?

Visa signatur

PROVERBS 8:36...all who hate me love death

Permalänk
Avstängd

loggen från ipconfig kanske kan ge något.

https://www.techrepublic.com/blog/techrepublic-out-loud/tr-co...

Visa signatur

PROVERBS 8:36...all who hate me love death

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Interferon2: Det är inte bara glapp nånstans då? Låter väldigt mysko alltihop.

Ja det verkar inte finnas något röd tråd i den här skiten. Men hade ett glapp någonstans i kedjan gett DNS server error? Hade det inte bara varit helt rött ingen förbindelse då?

Å andra sidan, bor i ett gammalt hus. Vägguttaget ser ut att vara gjort i plast som är äldre än jag är. Kan det glappa i uttaget, i väggen, till gateway?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Interferon2: Sätt en ping mot exempelvis google via följande kommando i kommandotolken:
ping 8.8.8.8 -t

Vicka på kablarna och se om du börjar få svar. Ta ett uttag åt gången.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

@Interferon2: Sätt en ping mot exempelvis google via följande kommando i kommandotolken:
ping 8.8.8.8 -t

Vicka på kablarna och se om du börjar få svar. Ta ett uttag åt gången.

Vickat och ändrat vinkel på kabeln till datorn och uttaget i väggen, tog bort plasthöljet och även ändrat position på sladden så långt in i väggen det gick med en penna. Inget svar oavsett hur jag trixar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Interferon2:

Okej, jag borde kunna låna eller köpa en router. Förstår jag dig rätt om, att koppla en router eller annan dator skulle kunna häva Ipkonflikten och lösa det permanent eller är det diagnostiskt?

Finns det något ytterligare jag kan be bredband2 att göra eller undersöka baserat på din misstanke?

Skickades från m.sweclockers.com

Det som talar emot att det är fel på din dator är att du installerat om din dator med nytt OS samt att din dator accepterar tilldelad IP. En indikation på att TCP/IP-stacken fungerar.
Men en router och eventuellt en annan dator kan du enklare identifiera och isolera felkälla. Får din router IP och du kan t.ex. ping:a routern från din dator fungerar datorn. Kan du inte ping:a bortom din router har Felband2 fel på sin leverans.

Skrivet av Interferon2:

Uppdatering: Utan att jag gjort något nu precis så hade datorn tillgång till internet väldigt kort.

Talar detta åt något håll? Såg bara att nätverkstriangeln försvann, testade att googla lite, sen dog det lika snabbt (~20sekunder)

Skickades från m.sweclockers.com

Symptomen du beskriver påminner om dem jag hade med Bredband2 när vi hade IP-konflikt. Det fungerade intermittent. Vid ett tillfälle stängde jag ned vår accessnod och gjorde en portscan på vår IP och hittade då en FTP-server... Först då lyfte Felband2 på röven. Man måste överbevisa dem.

Sämre operatör får man leta efter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Interferon2:

Vickat och ändrat vinkel på kabeln till datorn och uttaget i väggen, tog bort plasthöljet och även ändrat position på sladden så långt in i väggen det gick med en penna. Inget svar oavsett hur jag trixar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett bra sätt att kolla om problem beror på hård eller mjukvara är att köra datorn via en livelinux.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Först då lyfte Felband2 på röven. Man måste överbevisa dem.
Sämre operatör får man leta efter.

Sicken tur att de har 5 reklambanners på denna sida just nu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Prova köra en traceroute.

tracert -d 8.8.8.8

Ta även fram en ARP-tabell.

arp -a

Och en routingtabell

netstat -rn

Ta bilder på med mobilkamera och lägg upp så slipper du knappa in allt på telefonen.