Permalänk

Behöver hjälp med Fx 6300

Köpte den här datorn md Fx 6300 från amazon för typ 2 veckor sedan och jag undrar om den räcker i typ 1 år eller mindre för jag har tänkt att köpa en ny processor och moderkort och ram om nästan ett år och kanske även byta grafikkortet. Här är länken till datorn: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B07JWH4NTL/ref=ppx_yo_mob_b_...

Permalänk
Medlem

Tyvärr var FX-6300 inte ens bra när dom kom och nu 7 år senare är det verkligen inget att hänga i granen. Vad ska du ha datorn till?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Sweclockers gjorde ett test på en likande processor (FX8150) runt sommaren 2018: Sweclockers I7 2600K/FX8150 test
FX8150 är lite snabbare än din processor, vilket kan ses i de här testerna ifrån 2012: Techspot review FX6300/8350

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBjud:

Tyvärr var FX-6300 inte ens bra när dom kom och nu 7 år senare är det verkligen inget att hänga i granen. Vad ska du ha datorn till?

Men ett 1050 borde den kunna driva OK tycker man ändå, det har ju inte hänt så mycket på CPU-fronten jämfört med GPU på senare tid.

Till TS: Fast att uppgradera så blir det nog att byta ut det mesta så skulle i så fall köpa en helt ny dator och behålla denna som andra dator eller sälja. Står inget om kragg vad jag kan se så inte säkert det går att driva ett bättre grafikkort. (Finns det extra 6/8 pin PCI-E kontakter?)

Som surf/kontorsdator och för mindre krävande spel är den dock helt OK så lär vara mer värd som det än de delarna som blir kvar efter en uppgradering.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Jag hade en FX6100 förut som jag överklockade rätt så bra, runt 4.8GHz och det var nästan så att en stock i5-750 var bättre så nja den driver knappt på ett 1050 är jag rädd.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Du får trösta dig med att den är så dålig så att du lär knappast känna av att världen i övrigt springer ifrån den under det kommande året...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Jag hade undvikit den där datorn.
När jag lägger den i varukorgen så slutar summan på över 7000kr(!)

Testa att bygga ihop något eget annars?

Intel i3 8100 1390kr elgiganten
Gigabyte H310M A, Socket-1151 739kr komplett
16GB DDR4 3000MHz 1200kr (netonnet)
Chassi 299kr (netonnet) (ok inte lika snyggt)
PSU 500w 550kr netonnet
240GB SSD 388kr cdon
1TB HDD 489kr netonnet
= 5055kr
+ Skärm AOC 24" freesync 75Hz - 1415kr computersalg
= 6470
+ begagnat grafikkort typ AMD R9 280X 3GB för 650kr (det var vad ett kostade på blocket idag, och det är jämnsnabbt med GTX1050 ti)
=7120kr

Då kan du spara skärm, psu, minne, chassi samt hårddiskar och kanske sälja i3 8100 för några hundralappar när du känner att det börjar kännas segt i spel.

hittade bättre grafikkort för samma pris
Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Förmodligen kan man hitta FX-6300 på sortergården numera. Funderar på hur man kan bygga ihop "nya" datorer med så otroligt gamla komponenter? Har själv en dator med FX-6300 liggandes och skräpar. Det enda jag kommit på att använda den till är att värma upp garaget nu på vintern. Blev lite sugen på att sälja den nu

Permalänk
Medlem

Riktigt pinsamt att man kan sälja sådant gammalt skräp för sådana pengar nuförtiden...

Permalänk
Hedersmedlem

Den där datorn var allt annat än ett prisvärt köp, tyvärr. Men nu när du väl har den, så är det ändå en duglig dator att spela spel på, men inte särskilt bra jämfört med vad som finns på marknaden nu, eller jämfört med vad som fanns när den var ny.

Men bara för att FX-serien är ganska så dålig jämfört med andra alternativ, så är det inte en oduglig processor på något sätt.

Svårt dock att bedöma om datorn håller måttet när du inte skrivet ut vad du har för förväntningar av din dator.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

FX-serien var inte ens snabb när den var ny men spela går det allt att göra på dem!

1050Ti kan vara på bristningsgränsen av vad som är rimligt iof.

Jag är dock inte med på vad du vill ha hjälp med?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av PCNörden:

Köpte den här datorn md Fx 6300 från amazon för typ 2 veckor sedan och jag undrar om den räcker i typ 1 år eller mindre för jag har tänkt att köpa en ny processor och moderkort och ram om nästan ett år och kanske även byta grafikkortet. Här är länken till datorn: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/B07JWH4NTL/ref=ppx_yo_mob_b_...

Skrivet av CubaCola:

Jag hade undvikit den där datorn.
När jag lägger den i varukorgen så slutar summan på över 7000kr(!)

Testa att bygga ihop något eget annars?

Intel i3 8100 1390kr elgiganten
Gigabyte H310M A, Socket-1151 739kr komplett
16GB DDR4 3000MHz 1200kr (netonnet)
Chassi 299kr (netonnet) (ok inte lika snyggt)
PSU 500w 550kr netonnet
240GB SSD 388kr cdon
1TB HDD 489kr netonnet
= 5055kr
+ Skärm AOC 24" freesync 75Hz - 1415kr computersalg
= 6470
+ begagnat grafikkort typ AMD R9 280X 3GB för 650kr (det var vad ett kostade på blocket idag, och det är jämnsnabbt med GTX1050 ti)
=7120kr

Då kan du spara skärm, psu, minne, chassi samt hårddiskar och kanske sälja i3 8100 för några hundralappar när du känner att det börjar kännas segt i spel.

Skrivet av dblade:

Förmodligen kan man hitta FX-6300 på sortergården numera. Funderar på hur man kan bygga ihop "nya" datorer med så otroligt gamla komponenter? Har själv en dator med FX-6300 liggandes och skräpar. Det enda jag kommit på att använda den till är att värma upp garaget nu på vintern. Blev lite sugen på att sälja den nu

Skrivet av pv2b:

Den där datorn var allt annat än ett prisvärt köp, tyvärr. Men nu när du väl har den, så är det ändå en duglig dator att spela spel på, men inte särskilt bra jämfört med vad som finns på marknaden nu, eller jämfört med vad som fanns när den var ny.

Men bara för att FX-serien är ganska så dålig jämfört med andra alternativ, så är det inte en oduglig processor på något sätt.

Svårt dock att bedöma om datorn håller måttet när du inte skrivet ut vad du har för förväntningar av din dator.

Som jag sa så ska jag uppgradera datorn helt och hållet om mindre än ett år.

Permalänk
Skrivet av MrBjud:

Tyvärr var FX-6300 inte ens bra när dom kom och nu 7 år senare är det verkligen inget att hänga i granen. Vad ska du ha datorn till?

Jag ska ha datorn till at spela spel på medium till high settings 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCNörden:

Jag ska ha datorn till at spela spel på medium till high settings 1080p

Blir nog kämpigt, helt beroende på vilka spel vi pratar om också givetvis.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCNörden:

Jag har tänkt efter och har sett alla svar och jag har bestämt mig för att uppgradera cpun ram och moderkortet om 3 månader och jag hoppas på att amd eller Intel lanserar nya CPUs då!

Skickades från m.sweclockers.com

Inget öppet köp kvar?
Lämna tillbaka och köp en bättre dator direkt?
Känns som pengar i sjön om du ska köpa en dator för att direkt byta ut alltihop.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

fast enligt cpubenchmark så skilljer det knappa 1600 poäng mellan förslagna i3an längre upp o 6300an men att köpa ny dator idag så hade mna nog valt att bygga på nått modernare!

Visa signatur
Permalänk

@Aldric T:

Tyvär inte för jag har två datorer en med i5 9600k och 2060 och det här är den andra.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Den där datorn var allt annat än ett prisvärt köp, tyvärr. Men nu när du väl har den, så är det ändå en duglig dator att spela spel på, men inte särskilt bra jämfört med vad som finns på marknaden nu, eller jämfört med vad som fanns när den var ny.

Men bara för att FX-serien är ganska så dålig jämfört med andra alternativ, så är det inte en oduglig processor på något sätt.

Svårt dock att bedöma om datorn håller måttet när du inte skrivet ut vad du har för förväntningar av din dator.

Det ända jag kommer göra är att spela spel 1080p medium till high settings på t.ex. Realm Royalle, Darwins project, Paladins osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lozz:

Riktigt pinsamt att man kan sälja sådant gammalt skräp för sådana pengar nuförtiden...

Håller med, dock presterar den datorn en del bättre än Xbox One och PS4.

Samt man kan göra så mycket mer än bara spela spel på den datorn.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PCNörden:

@Aldric T:

Tyvär inte för jag har två datorer en med i5 9600k och 2060 och det här är den andra.

Varför har du då köpt denna?
Den duger ju mest till att surfa med.
Känns som du blivit blåst tyvärr.
Du kunde fått min Fx-8350 dator betydligt billigare.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

@PCNörden: den datorn är fan hemsk aso

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Varför har du då köpt denna?
Den duger ju mest till att surfa med.
Känns som du blivit blåst tyvärr.
Du kunde fått min Fx-8350 dator betydligt billigare.

Jag kan få en en Fx 8350 för 300kr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCNörden:

Det ända jag kommer göra är att spela spel 1080p medium till high settings på t.ex. Realm Royalle, Darwins project, Paladins osv.

Har en burk med en Phenom-II 6x3.2 GHz med ett GTX960, så lite svagare CPU o ungefär samma GPU som din burk. Tex Kerbal Space Program i 1080p är helt OK på den burken.
Har dock inte provat spelen ovan så kan inte säga nåt om dem.

Dock att uppgradera, det enda som är värt att behållas i din burk är väl diskarna och chassit. Så frågan om det inte är mer värt sälja den komplett + skaffa en helt ny burk.