amp/dac till 600 ohm lurar

Permalänk
Medlem

amp/dac till 600 ohm lurar

Hej sweclockers!

Är rockie när det kommer till ljud, men är väldigt sugen på att uppgradera mitt ljud till datorn!
Har gjort lite research och bestämt mig för att köpa ett par Beyerdynamic DT 990 600 ohm.

Men frågan är vilken amp/dac man ska köpa till.
När man kollar på nätet blir man bara mer förvirrad.

Någon som har erfarenhet inom detta och kan rekommendera någon? Gärna amp/dac i ett!
Budget har jag ingen direkt. Ju billigare desto bättre.

Lista gärna mest prisvärd, bäst ljud, budget, premium.

Den kommer bara användas till datorn!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är väldigt svårt att rekommendera någon sådär rakt av, dels ska personen ha testa lurarna du ska köpa mot amp/dacen som folk säger är bra samt att den typen av ljud är något som ska falla dig i smak:)
Bästa vore om du har möjlighet att testa lurarna själv mot någon amp/dac folk har rekommenderat!

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Är väldigt svårt att rekommendera någon sådär rakt av, dels ska personen ha testa lurarna du ska köpa mot amp/dacen som folk säger är bra samt att den typen av ljud är något som ska falla dig i smak:)
Bästa vore om du har möjlighet att testa lurarna själv mot någon amp/dac folk har rekommenderat!

Ja det är klart. Tror dock bara dem går att köpa på nätet. Hade ju varit optimalt om hifi klubben sålt dessa.
Tror inte dessa hörlurarna är so ovanliga. Så hade hoppats på att någon vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte ger dig så mycket, men jag kör ett par DT990 pro 250 ohm med en fiio e10k olympus 2. Funkar väldigt bra, men e10k är nog för låg mot 600 ohm. Vart tipsad om att använda denna sida https://www.headphonesty.com/headphone-power-calculator/. Men ta mitt inlägg med en nypa salt, jag är så nära en rookie man kan bli i denna djungel

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Va tror ni om Sennheiser game booster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Kanske inte ger dig så mycket, men jag kör ett par DT990 pro 250 ohm med en fiio e10k olympus 2. Funkar väldigt bra, men e10k är nog för låg mot 600 ohm. Vart tipsad om att använda denna sida https://www.headphonesty.com/headphone-power-calculator/. Men ta mitt inlägg med en nypa salt, jag är så nära en rookie man kan bli i denna djungel

Ja den combon är det många som rekommenderar
Tyvärr finns inte dem lurarna på den sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag använder beyerdynamics 16 ohm-lurr ihop med en dragon fly black 1.5 (googla) som är köpt av hifiklubben. Har du en sån butik i närheten kan du ju alltid gå förbi och fråga om de kan låta dig dema den.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Allt kommer ju mer eller mindre fungera att köra med, folk kan tycka att det räcker med att bara plugga i det i mobilen och tänker "Jamen det kommer ju ljud ur dom, då är allt som det ska"

Men är stor skillnad på ett par gaming lurar på 32ohm & ett par på 600 ohm, du kan köpa nån billig amp/dac och få ut högt ljud, men det krävs kraftigare saker att få ut högt OCH bra ljud ur några som är på 600!
Därav rynkar många på näsan när dom inser att dom kommer få lägga ut en ganska stor summa att driva sina lurar (Till fullo)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Skrivet av reezx:

Allt kommer ju mer eller mindre fungera att köra med, folk kan tycka att det räcker med att bara plugga i det i mobilen och tänker "Jamen det kommer ju ljud ur dom, då är allt som det ska"

Men är stor skillnad på ett par gaming lurar på 32ohm & ett par på 600 ohm, du kan köpa nån billig amp/dac och få ut högt ljud, men det krävs kraftigare saker att få ut högt OCH bra ljud ur några som är på 600!
Därav rynkar många på näsan när dom inser att dom kommer få lägga ut en ganska stor summa att driva sina lurar (Till fullo)

Beyer lurar över 32ohm måste i princip ha en förstärkare för att få det att fungera optimalt. Annars är det bortkastade pengar.
Därför man måste läsa noggrant. Utav DT modellen är det bara 770 lägsta ohm modell som fungerar rakt ut utan förstärkare i en telefon. Vet eftersom jag har försökt prova i butik.

TS
Ifi Audio
Questyle
Pro Ject

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Beyer lurar över 32ohm måste i princip ha en förstärkare för att få det att fungera optimalt. Annars är det bortkastade pengar.
Därför man måste läsa noggrant. Utav DT modellen är det bara 770 lägsta ohm modell som fungerar rakt ut utan förstärkare i en telefon. Vet eftersom jag har försökt prova i butik.

TS
Ifi Audio
Questyle
Pro Ject

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju det jag säger!
Men många anser att högt ljud = bra lurar/förstärkare och det stämmer inte riktigt!
Köper man ett par lurar på 600 ohm, ja då måste man köpa något som ska orka driva dom till fullo annars är det bara ett onödigt köp bara för att någon sagt "600 ohm lurar är det bästa"

"Realize a 600 ohm Beyer takes a lot of power to sound like it should. It might sound "good" underpowered, but you won't know what you're missing. A typical low-end amp or sound card with like 125@32 isn't enough. It might be plenty loud, but that's not the point"

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår. Någon som vet en bra amp/dac till dessa lurarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För vad det nu är värt så kör jag mina DT880 600ohm via moderkortets hörlur-ur. Provade med Dragonfly 1.2 (1.8V) och fick högre och lite mer Dragonflygigt ljud, men jag får redan högre än jag kan tolerera med hörlur-ut och det låter lite mindre kliniskt och lite trevligare ur det än Dragonflyen. Provar kanske nåt kraftigare endera dagen men överallt jag läste innan hette "Spelas det tillräckligt högt med det du försöker driva dom med så är det allt som betyder något" vilket motsätter vad en ovanstående postare skrev, så man får väl prova.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Beyer lurar över 32ohm måste i princip ha en förstärkare för att få det att fungera optimalt. Annars är det bortkastade pengar.
Därför man måste läsa noggrant. Utav DT modellen är det bara 770 lägsta ohm modell som fungerar rakt ut utan förstärkare i en telefon. Vet eftersom jag har försökt prova i butik.

TS
Ifi Audio
Questyle
Pro Ject

Skickades från m.sweclockers.com

Bullshit, jag kan köra mina dt880 ur mobilen och de låter fortfarande bättre än många billiga lurar.
Självklart går det att spela betydligt starkare och det låter bättre i en dedikerad förstärkare men det är inte så att de är obrukbara.

Har till och med kört mina hd650 men de spelade helt klart betydligt bättre från en kraftfullare källa men det gick ändå lyssna på dem.

Fattar inte heller varför alla tror att pris är den enda faktorn som påverkar hurvida kraftfull en förstärkare är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av magisk:

Frågan kvarstår. Någon som vet en bra amp/dac till dessa lurarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte när det kommer till lurar i den ohm klassen, har testat lite från fostex, hd650/6xx osv och då har jag testat dom med schiit stack, jotunheim osv:)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Bullshit, jag kan köra mina dt880 ur mobilen och de låter fortfarande bättre än många billiga lurar.
Självklart går det att spela betydligt starkare och det låter bättre i en dedikerad förstärkare men det är inte så att de är obrukbara.

Har till och med kört mina hd650 men de spelade helt klart betydligt bättre från en kraftfullare källa men det gick ändå lyssna på dem.

Fattar inte heller varför alla tror att pris är den enda faktorn som påverkar hurvida kraftfull en förstärkare är?

För att oftast då man vill ha något med mycket kräm i så drar priset iväg, spec då det kommer till ljud:) Allt är ju självklart vad man anser vara dyrt också, men ser inte meningen med att köpa en förstärkare som bara klarar av att driva ens lurar till säg 50%! Då kan man lika köpa ett par andra lättdrivna lurar eller köpa en kraftigare förstärkare:)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

För att oftast då man vill ha något med mycket kräm i så drar priset iväg, spec då det kommer till ljud:) Allt är ju självklart vad man anser vara dyrt också, men ser inte meningen med att köpa en förstärkare som bara klarar av att driva ens lurar till säg 50%! Då kan man lika köpa ett par andra lättdrivna lurar eller köpa en kraftigare förstärkare:)

Jo visst är allt relativt men dt990 och en förstärkare för 3000 kronor är inte dyr hifi.
När någon säger att du måste äga en dyr förstärkare och man pratar hifi så är det ju inte speciellt konstigt att man genast börja tänka på saker som kostar 20k plus per del.

Hur endel pratar så låter det ungefär som om att de skulle rekommendera att köpa ett par begagnade Proson högtalare och koppla till audio research monoblocks för att få ut så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo visst är allt relativt men dt990 och en förstärkare för 3000 kronor är inte dyr hifi.
När någon säger att du måste äga en dyr förstärkare och man pratar hifi så är det ju inte speciellt konstigt att man genast börja tänka på saker som kostar 20k plus per del.

Hur endel pratar så låter det ungefär som om att de skulle rekommendera att köpa ett par begagnade Proson högtalare och koppla till audio research monoblocks för att få ut så mycket som möjligt.

Nej det är inte dyrt i min mening heller!
Men väldigt många anser att det blir dyrt då förstärkaren kostar mer än vad ens lurar gör.

inte direkt menar så, är ju bara du som tolkar det så!
Fine du kan köpa hd650 och bara köra dom i mobilen för att du ska kunna flasha dina 650, men som du själva sa så får du inte ut det ljud dom egentligen kan spela.

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Nej det är inte dyrt i min mening heller!
Men väldigt många anser att det blir dyrt då förstärkaren kostar mer än vad ens lurar gör.

inte direkt menar så, är ju bara du som tolkar det så!
Fine du kan köpa hd650 och bara köra dom i mobilen för att du ska kunna flasha dina 650, men som du själva sa så får du inte ut det ljud dom egentligen kan spela.

Nej så är det men de är inte obrukbara heller.
Om jag tex vill ha hd650 men inte har råd med en förstärkare samtidigt men har det som framtidsinvestering så hade jag lätt drivit dem ur en svagare källa till dess att jag har råd att köpa en förstärkare, istället för att köpa ett par lurar som jag egentligen inte vill ha lika mycket.

Dessutom så får du en betydligt roligare upplevelse den dagen du byter ut din mobil exempelvis till en dedikerad förstärkare som matchar dina hörlurar.

Permalänk
Medlem

Håller man sig i mid-fi segmentet så är det fortfarande en relativt billig hobby jämfört med vad annat kostar idag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Nej så är det men de är inte obrukbara heller.
Om jag tex vill ha hd650 men inte har råd med en förstärkare samtidigt men har det som framtidsinvestering så hade jag lätt drivit dem ur en svagare källa till dess att jag har råd att köpa en förstärkare, istället för att köpa ett par lurar som jag egentligen inte vill ha lika mycket.

Dessutom så får du en betydligt roligare upplevelse den dagen du byter ut din mobil exempelvis till en dedikerad förstärkare som matchar dina hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det påstod jag aldrig:) Som jag skrev tidigare i tråden, ja du får ut ljud! Men det ljudet kommer inte vara i närheten lika bra:)
Absolut går det att göra så, men i slutändan har man ändå spenderat mer på det viset än att köpa rejält från början!

Men som jag sa till TS, jag har ingen erfarenhet till dom lurarna han tittat på men har själv 6XX, kompisar med 650, fostex osv och där körs allt ifrån o2 odac, schiit stack/jotunheim, många har tyckt om THX-AAA 789!
Men hur dom funkar ihop med DT990 600Ω kan jag inte svara på, men självklart kommer dom låta bättre än att bara plugga i dom i ljudetkortet på moderkortet:)
Prisklass ~3k - ~6k

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om sound blasten x7. De pallar att köra 600 ohm. Jag tror detta kan vara ett bra nybörjare alternativ.

3000kr för x7
1800kr för lurarna

Vad tror ni? Jag förstår att detta inte är optimalt. Men om jag säger att jag är van vid 1000kr gaming headset i moderkortet, så borde jag få en sjuk boost med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Det påstod jag aldrig:) Som jag skrev tidigare i tråden, ja du får ut ljud! Men det ljudet kommer inte vara i närheten lika bra:)
Absolut går det att göra så, men i slutändan har man ändå spenderat mer på det viset än att köpa rejält från början!

Men som jag sa till TS, jag har ingen erfarenhet till dom lurarna han tittat på men har själv 6XX, kompisar med 650, fostex osv och där körs allt ifrån o2 odac, schiit stack/jotunheim, många har tyckt om THX-AAA 789!
Men hur dom funkar ihop med DT990 600Ω kan jag inte svara på, men självklart kommer dom låta bättre än att bara plugga i dom i ljudetkortet på moderkortet:)
Prisklass ~3k - ~6k

Har aldrig sagt att du påstod det, jag sa att endel andra påstår det! 😂

Spelar väl mindre roll, då äger du iallafall det du vill ha och inte något som du vill byta ut men visst alla resonerar olika.

Vill bara ha sagt att man inte behöver köpa allt samma dag.
Är ju inte direkt skadligt för hälsan att leva en månad utan en dedikerad förstärkare.

O2 är ju ett bra och billigt alternativ om man köper den som kit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magisk:

Vad tror ni om sound blasten x7. De pallar att köra 600 ohm. Jag tror detta kan vara ett bra nybörjare alternativ.

3000kr för x7
1800kr för lurarna

Vad tror ni? Jag förstår att detta inte är optimalt. Men om jag säger att jag är van vid 1000kr gaming headset i moderkortet, så borde jag få en sjuk boost med detta?

Skickades från m.sweclockers.com

I det fallet skulle jag nog säga o2 odac eller en schiit stack:)
SB x7: Max power output at 600 ohms: 71 mW
o2 odac: Max Output (600 Ohms): 88mW
Då du får ut mer av en o2 odac för en billigare peng än x7:)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har aldrig sagt att du påstod det, jag sa att endel andra påstår det! 😂

Spelar väl mindre roll, då äger du iallafall det du vill ha och inte något som du vill byta ut men visst alla resonerar olika.

Vill bara ha sagt att man inte behöver köpa allt samma dag.
Är ju inte direkt skadligt för hälsan att leva en månad utan en dedikerad förstärkare.

O2 är ju ett bra och billigt alternativ om man köper den som kit.

Aha

Haha ja visst är det så:)
Jag själv väntade några veckor innan jag köpte min amp/dac, enbart för att jag inte kunde bestämma mig samt ville få mer info:)
Men skillnaden från att bara plugga det i datorn till att köpa en vettig amp/dac var som natt & dag:p

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

Aha

Haha ja visst är det så:)
Jag själv väntade några veckor innan jag köpte min amp/dac, enbart för att jag inte kunde bestämma mig samt ville få mer info:)
Men skillnaden från att bara plugga det i datorn till att köpa en vettig amp/dac var som natt & dag:p

Jo det motsäger jag inte
Då förstår du ju hur mycket roligare upplevelsen är från att gå från den integrerade förstärkaren i moderkortet till en "bättre" förstärkare.
Du uppskattade säkert uppgradering mer än om du hade spelat från din amp/dac från dag ett

Permalänk
Medlem
Skrivet av reezx:

I det fallet skulle jag nog säga o2 odac eller en schiit stack:)
SB x7: Max power output at 600 ohms: 71 mW
o2 odac: Max Output (600 Ohms): 88mW
Då du får ut mer av en o2 odac för en billigare peng än x7:)

Såg att man kan beställa o2 ODAC från schwitz. Skulle jag få bättre ljud med Beyer 990 250ohm än 600ohm versionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Jo det motsäger jag inte
Då förstår du ju hur mycket roligare upplevelsen är från att gå från den integrerade förstärkaren i moderkortet till en "bättre" förstärkare.
Du uppskattade säkert uppgradering mer än om du hade spelat från din amp/dac från dag ett

Skrivet av magisk:

Såg att man kan beställa o2 ODAC från schwitz. Skulle jag få bättre ljud med Beyer 990 250ohm än 600ohm versionen?

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ja visst är det så

jo precis:)
Bra fråga hörrudu, vet inte hur ljudbilden mellan dom 2 är mer än att dom på 250 kommer vara lättare att driva:)

Visa signatur

ASUS Z390-F Gaming | Intel Core i7-9700K | Noctua NH-U14S | ASUS GTX 1080Ti
2x16GB Corsair Vengeance 3200 | Samsung 960 EVO 1TB |
Fractal Design Meshify C Dark TG

Permalänk
Medlem

@magisk: Om du bor i närheten av Karlstad kan du få testköra en O2-kombo om du vill.
Bara du bjuder på kaffe.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

En combo med DAC/AMP från Schiit ger mest pang för pengarna, jag har haft Xonar STX, Xonar Phoebus och ett Xonar USB-ljudkort, ingen av dessa kan mäta sig mot kraften i Schiit-stacken.
DAC, 99$: http://www.schiit.com/products/modi-1
AMP, 99$: http://www.schiit.com/products/magni-1
Med frakt och tull blir det runt 2500 spänn har jag för mig.
Men försök hitta en lösning som ger denna uteffekt i samma prisklass:
Maximum Power, 16 ohms: 3W RMS per channel
Maximum Power, 32 ohms: 2W RMS per channel
Maximum Power, 50 ohms: 1.3W RMS per channel
Maximum Power, 300 ohms: 430mW RMS per channel
Maximum Power, 600 ohms: 230mW RMS per channel

Orkar utan problem driva mina tungdrivna JVC HA-SZ2000 (världens mest bastunga lurar).

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom vad folk har rekommenderat tidigare i tråden.

Men jag kan starkt rekommendera att du kikar på en o2/odac combo. Jag personligen skaffade min från Walter på Head N Hifi. Generellt räcker den gott och väl för alla olika hörlurar du kastar mot den.
Du kan även titta på Magni/Modi från Schiit, de tar lite mer plats än vad o2/odac combon gör men presterar ungefär lika bra som o2/odac.

http://www.headnhifi.com/amplifiers/OBJ_O2_ODAC_digital2

eller

http://www.schiit.com/products/magni-1
http://www.schiit.com/products/modi-1