Kenwood KRF-X9090D Får inget tv-ljud från min SonyBravia tv.

Permalänk
Medlem

Kenwood KRF-X9090D Får inget tv-ljud från min SonyBravia tv.

Hej! Någon som har erfarenhet av en Kenwood KRF-X9090D hembioförstärkare äldre modell utan HDMI ? Behöver hjälp med om jag måste ha optisk kabel via tv till förstärkaren eller via tv boxen från ComHem ? Har provat med composit mellan tv och förstärkare med det fungerade inte, alltså inget ljud. På displayen finns inget som visar tv eller monitor utan video 1, 2 och 3 cd/dvd, md/tape, dvd/6ch, Phono, radiotuner, och AV AUX (GAME). Vilken ska jag använda där ? Nu använder jag cd/dvd ingången för ljud från tv:n. Tar ljudet från hörlursutgången från tv:n till cd/dvd ingången på förstärkaren.
Om jag använder optisk kabel mellan Comhem-boxen för tv kanaler till förstärkaren, skulle det fungera ? Vill ha ut surrond-ljud mellen front och centerhögtalarna samt subben. Nu har jag bara stereo-ljud mellan frontarna och inget ljud i centeerhögtalaren.

Tacksam för lite hjälp där och tipps.
Mvh. Roy

Permalänk
Medlem

Har inte tv-boxen hdmi?

Då borde du kunna ha Tv->optiskt kabel->Förstärkare?

Så här ser min signalkedja ut hemma Teliabox ->Hdmi->Tv->optiskt->Soundbar.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roy56:

Hej! Någon som har erfarenhet av en Kenwood KRF-X9090D hembioförstärkare äldre modell utan HDMI ? Behöver hjälp med om jag måste ha optisk kabel via tv till förstärkaren eller via tv boxen från ComHem ? Har provat med composit mellan tv och förstärkare med det fungerade inte, alltså inget ljud. På displayen finns inget som visar tv eller monitor utan video 1, 2 och 3 cd/dvd, md/tape, dvd/6ch, Phono, radiotuner, och AV AUX (GAME). Vilken ska jag använda där ? Nu använder jag cd/dvd ingången för ljud från tv:n. Tar ljudet från hörlursutgången från tv:n till cd/dvd ingången på förstärkaren.
Om jag använder optisk kabel mellan Comhem-boxen för tv kanaler till förstärkaren, skulle det fungera ? Vill ha ut surrond-ljud mellen front och centerhögtalarna samt subben. Nu har jag bara stereo-ljud mellan frontarna och inget ljud i centeerhögtalaren.

Tacksam för lite hjälp där och tipps.
Mvh. Roy

Du behöver ansluta alla signalkällor till receivern och det måste vara digitalt om du ska ha DD/DTS ljud.
Du bör alltså ansluta både boxen och tvn men du använder antagligen boxen som signalkälla mer än tvn så boxen är nog prio 1.
Vad ingången kallas spelar nog ingen roll för man brukar behöva adressera den fysiska digitalingången till ett "knapp-namn" i setupen, Så varför inte video 1 och 2 eller så kollar du i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HaBBarN:

Har inte tv-boxen hdmi?

Då borde du kunna ha Tv->optiskt kabel->Förstärkare?

Så här ser min signalkedja ut hemma Teliabox ->Hdmi->Tv->optiskt->Soundbar.

Så bör man oftast inte koppla eftersom HDCP förbjuder en apparat att skicka ut DD/DTS via nått annat än hdmi om det tas emot via hdmi.
Det gör nog inte så mycket om man bara ansluter en soundbar men med en hembioreceiver så försvinner de diskreta surroundformaten och det blir bara matrisformaten att välja mellan.
Har man bara ljud framifrån så "ok men inte optimalt" men har man bakkanaler så kopplar man helt enkelt inte så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så bör man oftast inte koppla eftersom HDCP förbjuder en apparat att skicka ut DD/DTS via nått annat än hdmi om det tas emot via hdmi.
Det gör nog inte så mycket om man bara ansluter en soundbar men med en hembioreceiver så försvinner de diskreta surroundformaten och det blir bara matrisformaten att välja mellan.
Har man bara ljud framifrån så "ok men inte optimalt" men har man bakkanaler så kopplar man helt enkelt inte så.

Ah, Man lär sig nå nytt varje dag!

Så om jag förstått det rätt om jag skaffar än bättre anläggning med t.ex hdmi så bör jag använda TV's hdmi med arc?

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Tack för tipsen. Många bra svar här. Kul

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Precis som jag trodde. Tv:n fungerar bara som en monitor, så då kopplar jag min ljudkälla med optisk kabel mellan förstärkaren och den digitala tv boxen från ComHem. Tack även du för tipset. Man lär sig något nytt varje gång

Permalänk
Medlem

@HaBBarN: Ja det är rätt. Har haft en Sony tidigare där det fungerade med HDMI.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tv-boxen har både HDMI och optisk utgång, så det får bli optisk utgång eftersom jag inte har HDMI på förstärkaren, men optisk ingång finns, typ tre stycken.

Permalänk
Medlem

Ha det gott alla som svarade och ha en trevlig fortsättning på er

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HaBBarN:

Ah, Man lär sig nå nytt varje dag!

Så om jag förstått det rätt om jag skaffar än bättre anläggning med t.ex hdmi så bör jag använda TV's hdmi med arc?

Skrivet av Roy56:

@mrqaffe: Tv-boxen har både HDMI och optisk utgång, så det får bli optisk utgång eftersom jag inte har HDMI på förstärkaren, men optisk ingång finns, typ tre stycken.

Ja, kopieringsskydden förbjuder apparater att skicka vidare en låst signal via ett interface som inte stödjer att låsas så om du skickar in diskret surroundljud via hdmi så gör tvn om det till stereo om du matar ut det via toslink, om du däremot tar emot en tvsändning med DD ljud så får tvn mata ut diskret surroundljud via toslinkken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade med optisk kabel mellan ComHem boxen och förstärkaren och det fungerade bra.