Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Jul 2018

Hjälp med att koppla in Corsair H115i

Tjena har nyss kopplat in min Corsair H115i och tänkte bara se om jag gjort rätt. Ska 3 pins kabeln gå till CPU_FAN eller Aio_pump?? Resten är jag med på men blev fundersam bara

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008

CPU_FAN enligt manualen. Om du har en Aio_pump kontakt på moderkortet så är den avsedd för "oiintelligenta" AIOs, där pumpen körs i konstanthastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Calathea:

CPU_FAN enligt manualen. Om du har en Aio_pump kontakt på moderkortet så är den avsedd för "oiintelligenta" AIOs, där pumpen körs i konstanthastighet.

Så de bästa är å ha den på cpu fan?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008

Ja det verkar avsett så. Men om du redan har satt den på Aio_pump och det funkar bra skulle jag inte direkt bry mig om att ändra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2015

Du kopplar kabeln från pumpen till Aio pump. De andra kablarna från fläktarna kopplar du till cpu fan och cpu_opt. Det bästa är om du läser manualen för vattenkylningen.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av Exiler:

Du kopplar kabeln från pumpen till Aio pump. De andra kablarna från fläktarna kopplar du till cpu fan och cpu_opt. Det bästa är om du läser manualen för vattenkylningen.

Han har en H115i så fläktarna kopplas in på Corsairs egna kontakter som kommer från pumpen/kretskortet i pumpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Jul 2018
Skrivet av Calathea:

Ja det verkar avsett så. Men om du redan har satt den på Aio_pump och det funkar bra skulle jag inte direkt bry mig om att ändra.

Satte den på cpu i på en gång då de stod de men blev osäker efter ett tag haha. Tänkte att de e lika bra å va 110% säker vad som är bäst

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nybro
Registrerad
Feb 2012

Frågade faktiskt Corsair om detta för någon dag sedan, svaret var:

"for the H115i PRO:

- connect the pump power cable to an available SATA power plug
- connect pump tach cable to the AIO_fan header on the motherboard
- connect each of the two fans to the shrouded 4-pin connectors on the pump. Do not connect fans to the motherboard!

AIO header on the motherboard is made specifically for the AIO pumps, so you don't get errors for low fan RPM."

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming, NVMe: Samsung 970 EVO, CPU: Ryzen 1600X, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: MSI GTX 1080 Gaming X 8GB, RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB, PSU: Corsair RM750X 750W v2, Chassi: Fractial Design Define R6, BenQ XL 2411T @ 144Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bäckefors
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Hinkan:

Frågade faktiskt Corsair om detta för någon dag sedan, svaret var:

"for the H115i PRO:

- connect the pump power cable to an available SATA power plug
- connect pump tach cable to the AIO_fan header on the motherboard
- connect each of the two fans to the shrouded 4-pin connectors on the pump. Do not connect fans to the motherboard!

AIO header on the motherboard is made specifically for the AIO pumps, so you don't get errors for low fan RPM."

Nackdelen med att koppla varvtalskabeln på AiO_fan uttaget är att Bios kommer varna att du inte har en cpu-kylare ansluten.
Går ju visserligen att ändra det i bios, men det är ju lättare att koppla in den på cpu_fan för att slippa den inställningen.

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Vengeance RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Gigabyte GTX 1080 Xtreme Gaming 8Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG27VQ+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Void PRO Wireless SE | Corsair ST100 | Corsair K95 RGB Platinum | Corsair M65 RGB Elite