Permalänk
Medlem

HDMI reagerar som VGA

Hej! Jag skulle testa att köra dubbla skärmar samtidigt på min nya Windows 10 PC, dock är extra skärmen ganska gammal och kör vga. Löste med en adapter till usb 3.0, det kom då upp en flik från FrescoLogic som skulle installera drivrutiner till "VGA to usb 3.0". Startade om och nu är min nya HDMI skärm downscalad till vga istället!?

Och det blir bara värre eftersom mitt grafikkort inte supportar VGA... Alltså har jag en HDMI skärm som är skalad som en VGA och en dator som inte använder grafikkortet, vilket gör att jag inte kan starta några spel alls..Hjälp??

(Har om-installerat drivers till grafikkort, även tagit bort FrescoLogic)

Permalänk
Hedersmedlem

Du behöver aktivera dubbla bildskärmar. Enklaste sättet att göra detta är att trycka på Win+P och välja "extend". Då ska du få olika bilder på dina två skärmar.

Sedan kan du gå in i bildskärmsinställningarna och ställa in en massa bra som t.ex. upplösning på varje skärm, vilken skärm som står var (så att det blir rätt när man flyttar fönster mellan dem) vilken som är primär (har startmenyn på) etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du behöver aktivera dubbla bildskärmar. Enklaste sättet att göra detta är att trycka på Win+P och välja "extend". Då ska du få olika bilder på dina två skärmar.

Sedan kan du gå in i bildskärmsinställningarna och ställa in en massa bra som t.ex. upplösning på varje skärm, vilken skärm som står var (så att det blir rätt när man flyttar fönster mellan dem) vilken som är primär (har startmenyn på) etc.

Jo absolut, men det som gör mig lite små confused är att grafikkortet inte längre startar, har det med skärmen att göra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vigsius:

Jo absolut, men det som gör mig lite små confused är att grafikkortet inte längre startar, har det med skärmen att göra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att bara den ena bildskärmen är aktiverad, windows inställt på att bara visa bild på en skärm, som sagt. Därför Win+P för att se till att båda korten är aktiva.

Permalänk
Medlem

Hmm hur ser du något på HDMI skärmen om inte grafikkortet är igång?
Har du satt HDMI kabeln i moderkortets kontakt (om det nu finns en).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Hmm hur ser du något på HDMI skärmen om inte grafikkortet är igång?
Har du satt HDMI kabeln i moderkortets kontakt (om det nu finns en).

Jo jag ser på bilden men de går bara i 30hz fast jag har en 64hz skärm, plus att Windows inte får någon kontakt med ett gpu, och ja det finns en kabel till gput

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det kan vara så att bara den ena bildskärmen är aktiverad, windows inställt på att bara visa bild på en skärm, som sagt. Därför Win+P för att se till att båda korten är aktiva.

Kan prova lite olika metoder, är inte vid datorn just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kolla även vilken skärm som är primär. Det borde avgöra var spelen startar nånstans.

(Däremot verkar det vara andra faktorer som avgör vilken skärm som får bild under uppstart av datorn)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Kolla även vilken skärm som är primär. Det borde avgöra var spelen startar nånstans.

(Däremot verkar det vara andra faktorer som avgör vilken skärm som får bild under uppstart av datorn)

Spelen startar, men Minecraft till exempel crashar vid start och desamma med GTA V

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av vigsius:

Spelen startar, men Minecraft till exempel crashar vid start och desamma med GTA V

Skickades från m.sweclockers.com

Sätt bildskärmen som är ansluten direkt till grafikkortet som primär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sätt bildskärmen som är ansluten direkt till grafikkortet som primär.

Ska prova när jag har tillgång till burken. Kan återkomma då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Sätt bildskärmen som är ansluten direkt till grafikkortet som primär.

Ok har testat win+p och den säger "datorn kan inte projicera på en annan bildskärm. Försök installera drivrutiner eller grafikkort"

Skickades från m.sweclockers.com