Ubuntu får IP med kan ej nå Internet

Permalänk
Medlem

Ubuntu får IP med kan ej nå Internet

Hejsan.

Jag har ett litet bekymmer jag har försökt lösa en tid.

Lite kort bakgrund.

Köpte en HP C3000 med 8 stycken bladservrar. (https://ctoservers.co.uk/ekmps/shops/rackkits/images/hp-c3000...)

Jag har egentligen ingen aning om vad jag ska göra med alla servrar, det är mest för lite labb och lära sig saker, men alla tips är välkomna på vad man kan hitta på.

Men mitt stora problem just nu är att jag inte får en Ubuntu Server 18.04 LTS eller tidigare versioner för den delen heller att fungera mot Internet. Vid installation får jag ett IP nummer via DHCP från min router, en Unifi USG, det är ett vanligt 192.168.1.x ip jag får, precis som övriga enheter i nätverket.

Det går inte köra ping på något tex google.se eller 1.1.1.1, inte ens mot andra maskiner i nätverket. Det känns som det är någon brandvägg som spökar, men var? Samma problem hade jag för någon vecka sedan innan jag köpte min Unifi Router, så har svårt att tro att det är något i routern.

Installerar jag tex Windows Server eller Windows 10 på ett blad så får jag även här ett IP från DHCP, men skillnaden är att dessa maskiner når internet, de når andra maskiner inom nätverket, de fungerar helt enkelt som förväntat. Detta med både dynamiskt IP och statisk IP.

På ett blad kör jag en test version av ESXi, den har jag gett ett statiskt IP och den kan pinga sajter utanför nätverket, och virtuella Windows maskiner fungerar som förväntat, men problematiken med Ubuntu eller Debian maskiner beter sig exakt som jag nyss beskrev.

Så min fråga, hur kommer jag vidare? hur jag får jag igång mina ubuntu maskiner så de har internet som de ska? Några tips? Behöver ni någon mer information, bara säg till.

(Ubuntu maskinen är helt standard, inga inställninar gjorda förutom de nödvändiga vid installation, språk, tidszon osv. )

Visa signatur

LP_MAXI

Permalänk
Medlem

Kan du pinga default gateway eller andra maskiner i nätet?
Vad för du för resultat av traceroute -n mot 8.8.8.8?

Permalänk
Medlem

Känns ju lite som ett drivrutinsfel om det bara är linux som inte fungerar

Permalänk
Medlem

Hej
Håller med förgående att det kan vara drivrutin-bundet, en blad-server är lite speciell.
En variant kan ju vara att testa en annan dist, förslagsvis CentOS
(En dist. som inte är i Debian-släkten och som brukar klassas som ett server-os).
Kan vara att dom har bättre paketstöd och drivrutin-stöd för din hårdvara.

Men göra gärna en del tester och visa först?
Bli först root:
> sudo su -

Kolla vilket interface du har en ip-adress på
#> ip -d addr

Kolla om du ser någon trafik, (brukar pratas en hel del) (avslutas med ctrl-c)
#> tcpdump -i <aktivt interface>

Se vad du fått för routing, (hur tar maskinen ska ta sig ut på till internet)
#> ip route

Kan du slå upp namn på internet?
#> dig ftp.sunet.se

Har du någon branvägg igång?
#> ufw status

Och har den inte fått kontakt med nätet är den inte heller uppdaterad (felfixad)
Maskinen behöver:
#> apt-get update
#> apt-get upgrade

Permalänk
Medlem

Bra tips, jag skall testa deta ikväll, återkommer med resultat.

Visa signatur

LP_MAXI

Permalänk
Medlem

Vad händer om du livebootar med usb pinne? Kommer du ut på internet då?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Låter lite som en brandvägg som blockerar. Om den får IP genom DHCP av routern så vet vi att problemet inte ligger hos nätverket.

Trodde inte att Ubuntu hade så skitenödiga regler by default, till skillnad från CentOS som är väldigt begränsat utan konfiguration.

Men ta o checka in detta https://linuxconfig.org/how-to-enable-disable-firewall-on-ubu...

Kolla även genom denna sida här på sektionen om loggning
https://help.ubuntu.com/community/UFW

Permalänk
Medlem

@lp_maxi: Bra tips, jag skall testa detta ikväll, återkommer med resultat.

Vad hände? Har du testat eller bara glömt?