TSMC tillverkar kretsar på 5 nanometer under 2019 års första hälft

Permalänk
Melding Plague

TSMC tillverkar kretsar på 5 nanometer under 2019 års första hälft

Efter 7 nanometer kommer 5 nanometer, som inom kort går in i riskproduktion hos TSMC. Nytt blir närmare en dubblering i transistortäthet, men med lägre prestandafördelar än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Nästan 30% krympning inte fel.

Jag vill minnas att jag har hört att problemet med ytterligare krympning mer än 5 nanometer med nuvarande teknik börjar bli ointressant. Då man vare sig tjänar på högre frekvenser, mindre strömförbrukning eller billigare tillverkning.
Det enda är mer att kretsarna går att göra mindre, vilket självklart behövs i chip som ska finnas i kroppen etc. Men pratar man ens persondator så är det inget större problem att själva kretsarna tar plats.
Rätta mig gärna om jag har fel.

*edit*
förtydligade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Nästan 30% krympning inte fel.

Jag vill minnas att jag har hört att problemet med ytterligare krympning med nuvarande teknik börjar bli ointressant. Då man vare sig tjänar på högre frekvenser, mindre strömförbrukning eller billigare tillverkning.
Det enda är mer att kretsarna går att göra mindre, vilket självklart behövs i chip som ska finnas i kroppen etc. Men pratar man ens persondator så är det inget större problem att själva kretsarna tar plats.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Enligt artikeln: "Energieffektivitet och prestanda som historiskt är viktiga och avgörande parametrar ska "enbart" bli 20 respektive 15 procent bättre."

Det är klart meningsfullt och intressant för en desktop-PC även om det kanske inte är en lika stor ökning som innat.

Men det är så klart också en prisfråga...

Permalänk
Medlem

Vad gäller processorer så borde ju den dubblerade transistorbudgeten lätt kunna användas till ökad cache-storlek, vilket i sig bör kunna ge en trevlig ökning av prestanda, men jag antar att det de talar om är rena Mhz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Enligt artikeln: "Energieffektivitet och prestanda som historiskt är viktiga och avgörande parametrar ska "enbart" bli 20 respektive 15 procent bättre."

Det är klart meningsfullt och intressant för en desktop-PC även om det kanske inte är en lika stor ökning som innat.

Men det är så klart också en prisfråga...

Jag menade efter 5 namometer, 3 har vissa pratat på. Men man börjar få strömförbrukning som rusar och svindyr produktion. jag förtydligade mitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag menade efter 5 namometer, 3 har vissa pratat på. Men man börjar få strömförbrukning som rusar och svindyr produktion. jag förtydligade mitt inlägg.

Tja, det ligger naturligtvis en del sanning i det du påpekar, å andra sidan tjänar ju GPUer rejält på ökad packningstäthet. CPUer däremot är kanske tveksamt.
Numera är noder inte så mycket en ren litografisk krympning utan ett antal olika förbättringar på flera olika nivåer som sammantaget gör det meningsfullt för TSMC och deras kunder att ta ett "steg" till en ny nod. Därmed inte sagt att det är särskilt meningsfullt för alla applikationer eller volymer.
3nm ligger så pass långt bort att det är svårt att sia om vad den faktiskt kommer att innebära och erbjuda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Enligt artikeln: "Energieffektivitet och prestanda som historiskt är viktiga och avgörande parametrar ska "enbart" bli 20 respektive 15 procent bättre."

Det är klart meningsfullt och intressant för en desktop-PC även om det kanske inte är en lika stor ökning som innat.

Men det är så klart också en prisfråga...

7nm är betydligt dyrare än 12nm eller intels epic failade 10nm.
så 5nm lär kosta mer än det smakar och 7nm lär vara på tapeten i flera år.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Vi lever i spännande tider! ❤️😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

7nm är betydligt dyrare än 12nm eller intels epic failade 10nm.
så 5nm lär kosta mer än det smakar och 7nm lär vara på tapeten i flera år.

Tror 7nm ska vara runt 3-4 gånger så dyrt som 14nm (per wafer), så strategiskt sett vill man köra med chiplets för att få mer chip per wafer och så kompensera de absurda summor pengar som är involverade (vilket nog är varför varje 7nm core chiplet av AMD bara är kring 37-38% så stort som en hel ryzen på 14nm).

TSMC 7nm är klart billigare än 10nm Intel (för tillfället iaf), en av dom säljer kisel i större volymer, den andra gör inte det

Beroende på hur TSMC 7nm+ med EUV kommer se ut så kan det hända att 5nm är en något "enklare" nodkrympning, skulle gissa att teknologier som COAG hjälper till ganska mycket (intel påstod 10% mindre celler bara av det, men EUV för bättre yields krävs först).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Avstängd

Vega (eller vad nu dess uppföljare blir) V (5nm) på 182 mm2 då år 2021? Haha Eller kanske de trycker på lite större cash så blir det jämt och fint 200 mm2 Sen dubblerar man streamprocessorerna och boom 400 mm2 4K 144 Hz?
Klockfrekvensen skulle ju bli 1,15 ggr 1800 Mhz = 2070 Mhz Kanske boostar till 2,2 Ghz med lite pill?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Känns som halvledarbranschen är mer spännande än på länge. Intel verkar ha fått kontroll på 10nm och snackar om 7nm, och nu börjar TSMC dra igång 5nm. Mycket rolig utveckling.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om 5nm behöver fler transistorer för att erhålla höga frekvenser?
Kanske transistortäta kretsar kräver en omdesign som inte är ekonomisk försvarbar mot de prestanda och effektförbättringar 5nm ger vilket gör 7nm mer långlivat och intressant för tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag undrar om 5nm behöver fler transistorer för att erhålla höga frekvenser?
Kanske transistortäta kretsar kräver en omdesign som inte är ekonomisk försvarbar mot de prestanda och effektförbättringar 5nm ger vilket gör 7nm mer långlivat och intressant för tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Högre frekvenser är högst beoende på hur mycket det går att minska resistansen i banor och kapacitansen i transistorer, det jag skulle gissa 5nm gör är att trimma just dessa genom att använda bättre isolering för kopparbanorna (som GLOFO redan hade planerat för deras 7nm), detta med lägre banlängder pga högre densitet av transistorer borde ge ett lyft i prestanda, men inte ett jättedramatiskt lyft.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Sku gi rundt 60 fps i 8k single card

Anno 2019 12nm rtx titan gi rundt 20-25 fps i 8k i spel som farcry 5 i ultra setting och altt eyecandy till.
5nm grafikkort (Turing arkitektur) min 45 till 60fps 8k
Shadow of the tomb raider 8k, rtx enable 4smaa fps 18-30,
5 nm grafikkort (Turing arkitektur) sku gi rundt min fps på rundt 40 och msx 60 fps i 8k
Ting som vl gi lite % till, är pcie 4.0 bättre drivers, spel optimering gamepatchs, fler cuda cores(fast mer strömkrävende)
Velkommen till rtx 4080ti år 2022-2023
Alla spel anno januar 2019 vill single card på ultra setting gi min fps på 50 och upp til rundt 65fps, om grafikkort är baseret på 5nm wafer teknologi och i nvlink vill sagens spel, kör over 60 fps men 80 fps min. Sku inte vär ömögligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Känns som halvledarbranschen är mer spännande än på länge. Intel verkar ha fått kontroll på 10nm och snackar om 7nm, och nu börjar TSMC dra igång 5nm. Mycket rolig utveckling.

Intel har ju dock enligt dem själva haft "kontroll" och varit "on track" på 10nm sedan 2015. Nu verkar low-end processorer hitta up på marknaden i slutet av 2019. Kvantiteter återstår att se. När high-end grejer är redo har de inte nämnt... men inte var det 2015 iaf, eller 2016... 2017... eller 2018..... eller 2019...

Så när deras 7nm är redo för användare som "oss" är jag lite försiktig till att hoppa på Intels hypetåg om. När de släppt en fungerande CPU, i kvantiteter som går att köpa, med prestanda över vad dagens 14nm+++++++++++++++ har i 7nm så är jag villig att anse att de "släppt" 7nm.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P