Installera om oem dator

Permalänk
Medlem

Installera om oem dator

Hej. Köpte mig en lenovo legion dator.
Hade lite funderingar om man skulle formatera om den hur funkar det då med aktivering? Står ju inte någon nyckel?

Mvh

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Hej. Köpte mig en lenovo legion dator.
Hade lite funderingar om man skulle formatera om den hur funkar det då med aktivering? Står ju inte någon nyckel?

Mvh

Installerar du om med samma version av Windows så sker aktiveringen per automatik.

Permalänk
Medlem

Bekräftar ovan från jensvo.

Utav egen erfarenhet så aktiverar dessa datorer licensen för Windows automatiskt, inte som med Windows 7 längre då man behövde knacka in nyckeln igen.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ladda hem Windows 10 och skapa Windows 10 installationsmedia på ett USB minne så kan du använda Microsoft nya verktyg RefreshWindowsTool.exe för att ta bort alla onödiga filer https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Edit: Klicka på "Använda verktyget" så ser du hur man använder verktyget RefreshWindowsTool.exe

Och du behöver inte skriva in någon licensnyckel när du gör en Refresh eller om du gör en ny och helt ren Windows 10 installation på din dator, välj "jag har ingen nyckel".

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Okej kanon! Tack för alla svar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Så nu är det ominstallerat och klar allt funkar som det ska. Från 170-250fps i csgo till 250-390 så det gör lite skillnad att installera om!

Kul med dator igen efter 12 års uppehåll

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

@FenioN: Hur gjorde du windows ominstallationen?

Använde du RefreshWindowsTool eller laddade du hem Windows 10 med hjälp av MediaCreationTool?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Jag använde refreshtool . Gick lätt och snabbt faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av FenioN:

Jag använde refreshtool . Gick lätt och snabbt faktiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Jag har inte själv använt RefreshWindowsTool men nu kan jag med gott samvete rekommendera detta verktyg till andra som vill rensa bort alla skräp filer i Windows 10.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Om du inte vill ladda hem Windows 10 och skapa Windows 10 installationsmedia på ett USB minne så kan du använda Microsoft nya verktyg RefreshWindowsTool.exe för att ta bort alla onödiga filer https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10st...

Edit: Klicka på "Använda verktyget" så ser du hur man använder verktyget RefreshWindowsTool.exe

Och du behöver inte skriva in någon licensnyckel när du gör en Refresh eller om du gör en ny och helt ren Windows 10 installation på din dator, välj "jag har ingen nyckel".

Låter faktiskt som den inbyggda funktionen i Windows 10, "Återställning". Den finns i Kontrollpanelen > Uppdatering & Säkerhet > Återställning. Nu har jag mitt Windows på engelska, så är osäker på om det heter "Uppdatering & Säkerhet".

Klicka på länken nedan och sen på "Återställ datorn"-länken, så ser du hur funktionen fungerar.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Låter faktiskt som den inbyggda funktionen i Windows 10, "Återställning". Den finns i Kontrollpanelen > Uppdatering & Säkerhet > Återställning. Nu har jag mitt Windows på engelska, så är osäker på om det heter "Uppdatering & Säkerhet".

Klicka på länken nedan och sen på "Återställ datorn"-länken, så ser du hur funktionen fungerar.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-rec...

Ja det liknar Återställ datorn, den stora skillnaden är nog att RefreshWindowsTool laddar hem senaste versionen av Windows 10 "Observera att nedladdningen och avbildningen är på över 3 GB".

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Ja det liknar Återställ datorn, den stora skillnaden är nog att RefreshWindowsTool laddar hem senaste versionen av Windows 10 "Observera att nedladdningen och avbildningen är på över 3 GB".

Du har en poäng där. Eftersom det inte står något om Windows återställs till den senaste versionen eller inte genom återställningsalternativet, så skulle jag tro att den bara återställer and that's it.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.