Undertexter och HDR: hela TV:n lyser upp

Permalänk
Medlem

Undertexter och HDR: hela TV:n lyser upp

Hej,

Har upptäckt ett problem på min nyinköpta Samsung UE55NU8055TXXC. Det som händer är att när undertexten dyker upp i HDR material ökar hela ljusstyrkan i skärmen, blir väldigt blekt och urvattnat. När texten försvinner går det tillbaka i normalläge. I dagsläget har jag bara tillgång till 4k och HDR material på inbyggda Netflix appen i tvn. Och har därför inte kunnat testa någon annan källa.

Videorna är filmade med en S7a som haft ett väldigt hårt liv, men ni borde se problemet.

Med text: https://youtu.be/q32CvUWpWDQ

Utan text: https://youtu.be/uk-2VIemLMk

Någon som har varit med om något likande? Någon som har en lösning? Eller ska man reklamera?

Tack på förhand.

Förtydligade rubrik från "Problem med HDR i samband med undertext"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Är förmodligen nån strömsparningsfunktion, leta runt i skärminställningarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vanligt problem, som jag menar beror på att de allra flesta skärmar är kantbelysta (LED,QLED osv). Åtgärdas enklast genom att gå in i Netflix på internet och ändra färg/mättnad på undertexter. Jag kör med gula, då slipper man problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Stäng av local dimming. Eller det andra förslaget, byt färg på undertexten till gul.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är en sådan hål-i-huvudet eller "...tänkte inte på det..."-situation som är ett resultat av hur HDR faktiskt fungerar. Textningen är normalt vit vilket med SDR inte är något konstigt. Signalnivå på 235. Det blir inte vitare än vad TV:n lyser. Med HDR är det absoluta nivåer och signalnivå 940 (10 bitars färgdjup) är samma sak som att lysa med 10.000 nits. Så TV:n får nu en instruktion att lysa så mycket den bara kan med textningen. Ja, den når förstås inte 10.000 nits, men en NU8 kanske når en 700 eller 800 nits vilket är nog så stor utmaning för den TV:n.

Problemet har existerat i 3 års tid och man har fortfarande inte lyckats lösa det. Kanske för att de som bestämmer över utvecklingen ofta sitter i länder där man inte använder textning i lika hög grad.

Lösningen/sättet att arbeta sig runt problemet är att ändra Netflix-inställningarna via webbläsarklienten (om jag inte minns fel) och för UHD BD-spelare har exempelvis Panasonic ett reglage för att ändra ljusnivån på textningen.

Permalänk
Medlem

Har själv samma "problem" som egentligen är på grund av TVns kantbelysning. Löste genom att göra undertexten mindre samt genomskinlig. Går att göra i Netflix inställningar på sidan.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Om man kör UHD-Bluray via sin Xbox One S är det samma sak då, hitta någon inställning i Xboxet för att ändra? Antar att man inte gör det i TVn?

Har en Sony XF9005 om det hjälper?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Bildexpert 📺

@daskedennis: Tror inte Xboxen har sådana funktioner tyvärr för sin spelare. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp saken, men Xboxen gjorde också fel med bilden från Blu-ray senast jag kollade. Omvandlar färgerna med fel Luma-koefficienter (aningens fel färger) men också fel signalomfång och gav RGB Full-nivåer trots annan inställning centralt i systemet. Kan ha ändrats. Men kör du mycket film på skivmedia skulle i alla fall jag överväga en separat spelare från Sony eller Panasonic. Särskilt då Panasonic där funktionen att ändra textningen finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@daskedennis: Tror inte Xboxen har sådana funktioner tyvärr för sin spelare. Nu var det ett tag sedan jag kollade upp saken, men Xboxen gjorde också fel med bilden från Blu-ray senast jag kollade. Omvandlar färgerna med fel Luma-koefficienter (aningens fel färger) men också fel signalomfång och gav RGB Full-nivåer trots annan inställning centralt i systemet. Kan ha ändrats. Men kör du mycket film på skivmedia skulle i alla fall jag överväga en separat spelare från Sony eller Panasonic. Särskilt då Panasonic där funktionen att ändra textningen finns.

Aha okej, skit också, halva anledningen att jag köpte xboxet var för just UHD-spelaren. Hade ingen aning om textproblemet. Ska rota runt i instllningarna om det finns någon sådan funktion, annars får det bli textlöst i fortsättningen.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Detta är en sådan hål-i-huvudet eller "...tänkte inte på det..."-situation som är ett resultat av hur HDR faktiskt fungerar. Textningen är normalt vit vilket med SDR inte är något konstigt. Signalnivå på 235. Det blir inte vitare än vad TV:n lyser. Med HDR är det absoluta nivåer och signalnivå 940 (10 bitars färgdjup) är samma sak som att lysa med 10.000 nits. Så TV:n får nu en instruktion att lysa så mycket den bara kan med textningen. Ja, den når förstås inte 10.000 nits, men en NU8 kanske når en 700 eller 800 nits vilket är nog så stor utmaning för den TV:n.

Problemet har existerat i 3 års tid och man har fortfarande inte lyckats lösa det. Kanske för att de som bestämmer över utvecklingen ofta sitter i länder där man inte använder textning i lika hög grad.

Lösningen/sättet att arbeta sig runt problemet är att ändra Netflix-inställningarna via webbläsarklienten (om jag inte minns fel) och för UHD BD-spelare har exempelvis Panasonic ett reglage för att ändra ljusnivån på textningen.

Om jag har förstått detta rätt tror tvn att texten är en del utav det man kollar på, den försöker förstärka texten maximal för att få ut max belysning ökar den styrkan över hela panelen?
Kan detta vara mjukvara eller är det själva konstruktionen?
Och som jag läser här i tråden verkar flera tillverkare ha samma problem?

Permalänk
Medlem

Funktionen heter Local Dimming på åtminstone Samsung och LG.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inte detta problemet på min OLED LG. Däremot blev texten väääääldigt ljus så jag fick tona ned den. OLED tekniken verkar klara detta bättre...men HDR texterna är som strålkastare i standardinställningarna. SJälva bilden påverkades inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Utan local dimming får man dock dålig svärta istället. Det riktiga svaret heter förstås OLED.

Problemet med 10000 nits undertexter har jag för övrigt aldrig stött på när det gäller UHD BD. Vissa är ljusare än andra men jag tror jag har kollat filmer från alla stora utgivarna, Warner, Sony, Universal, Lionsgate etc. och de kör alla någon form av grå eller "SDR-vit", det är mest bara Netflix som tabbat sig.

Skrivet av Larskrister:

Och som jag läser här i tråden verkar flera tillverkare ha samma problem?

Alla paneler som inte är OLED kommer ha det här problemet till någon grad. Inte bara med undertexter, det kan ju vara andra kraftiga ljuskällor i bilden som får panelen att lysa upp på samma sätt. Att ha full kontroll över varje enskild pixel är enda sättet att undvika det till 100%. Just vad gäller undertexterna är det som sagt en fullständigt onödig miss av Netflix och är inget som man kan fixa på TVn. Skriv till Netflix support och klaga, har själv länge tänkt göra det, kanske blir nu till slut.

Permalänk
Medlem

https://www.netflix.com/subtitlepreferences
Klicka i den vita rutan vid typsnitt och välj halvgenomskinlig.
Sen måste du logga ur din profil i TV-appen, nästa gång du loggar in är det de nya inställningarna.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Larskrister:

Om jag har förstått detta rätt tror tvn att texten är en del utav det man kollar på, den försöker förstärka texten maximal för att få ut max belysning ökar den styrkan över hela panelen?

Ja, det är så en LCD fungerar. Local dimming som delar upp det i zoner gör att mindre ytor av panelen tänder upp. Effekten är dock fortfarande synlig och bara så bra som zonindelningen fungerar. Det är i stort sett endast den absoluta toppklassen av LCD-TV som lyckas dölja effekten hyfsat.

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Efter att bytt färg och genomskinligheten på texten, och även följt en guide för att justera bilden syns det knappt och jag kan leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larskrister:

En liten uppdatering.

Efter att bytt färg och genomskinligheten på texten, och även följt en guide för att justera bilden syns det knappt och jag kan leva med det.

Länka gärna till guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dabman:

Länka gärna till guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har växlat till svagt genomskinlig text på Netflix för min Samsung Q6F så jag slipper de stora skiftningarna i mörka scener med undertext. Gillar dock inte HDR då jag tycker det förstör bilden så kör utan det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Länka gärna till guiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Här har du länken: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/nu8000/settings