Driva switch via 5V USB-port på datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Driva switch via 5V USB-port på datorn?

Har just köpt en switch som ska drivas med 5V 1A.
Kan jag då skippa strömaggregatet och ta strömmen direkt från PCn via en USBkontakt istället ?
Ju färre / kortare sladdar.....

/Curt

Utgångspunkt för dator-frågorna:
Fabriksbyggd hp SlimlineDeskTop 290-p0xxx
|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l
64-bitars Win10Home+FF+Thunderbird+VLC+LibreOffice
------------------------------------------------------------------------

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av svein:

Kan jag då skippa strömaggregatet och ta strömmen direkt från PCn via en USBkontakt istället ?

/Curt

De flesta portar på en dator kan bara ge ut 500mA som mest, men det kan ju hända att switchen inte DRAR 1A (utan ligger lägre), enklaste sättet är att prova (se bara till att få polariteten på kabeln rätt), i värsta fall har du ju en switch som kan drivas med en mobilladdare

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Usb 3.0 ska klara att ge 5V 900mA om specen följs och en del datorer har också laddportar som kan ge mer ström

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018
Skrivet av svein:

/Curt

Nja, enligt standarden levererar inte USB-uttaget mer än 0.5 A, så sannolikt kommer inte switchen att fungera, åtminstone inte stabilt under lite belastning.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K@4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB| HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: speedlink Calado Silent

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Men någon skrev 0,9A för USB3 ?
Alternativt att jag tar strömmen ur 2 USB2 portar då ?
Jag har för mig att det finns sådana sladdar.

Jag har i alla fall en liknande sladd till min lilla lösa HDD.

/Curt

|CPU:Intel i5-8400 2,8 GHz|250GB SSD Toshiba DT01AKA100 + 1TB HDD WDC PCsn520xx | 1x8GB DDR4-SDRAM, 2666 MHz.(max 16GB)|DVD Super Multi |GPU:IntelUHDGraphics630|PSU:180W|Skärmar: 2st men f.n.1xNEC LCD 1701| Tangentbord:Inte medlevererat sladder |Mus: f.n. hederlig gammal optisk kontorsråtta l

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av svein:

Men någon skrev 0,9A för USB3 ?

En USB 3.0-port på en dator ger 0.15A som standard, men en USB-enhet kan be om upp till 0.9A. Med tanke på att din switch ska ha 1A så antar jag att den inte pratar USB, och därmed inte kan förhandla till sig mer.

Det är förresten helt gratis att skapa nya trådar här på forumet, så gör hellre det än att kapa en 10 år gammal tråd som bara tangentiellt handlar om ditt problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

@perost: Tack för klargörandet.
Switchen har en kontakt liknande den som min lösa hårddisk, och även andra apparater, har vilka tar ström via usb. Därav min fundering.
---------------------------------------------
Men tangentiellt ?
Jag frågar visserligen efter hur många ampere och inte efter hur många volt man kan få ut från en usb-port eftersom den senare frågan redan har besvarats, och därtill om usb 3, men annars är det ju en utvidgning av samma grundfråga och tråden innehåller information som jag i min enfald tog för fortfarande aktuell.

I andra fora som jag deltar i uppskattas det när man inte frågar direkt utan först använder sökfunktionen för att se efter ifall någon tråd redan avhandlar ämnet och kanske till och med innehåller hela eller delar av svaret.
Men jag medger att jag ännu inte har listat ut vilka regler och önskemål som gäller i detta forum för uppvärmning av trådar.
/Curt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

USB 2.1 har 500 mA och USB 3.0 och USB 3.1 900 mA och USB3.2 (ofta i form av kontakttypen USB-C) troligen ännu mer.

Men, det börja bli komplicerat eftersom USB också används för laddning av prylar och då med strömmar upp till 2.1 Ampere i mini och micro-USB har närmast blivit standard (3.0 ampere för USB-C). Till detta så kan det också förhandlas om andra (högre) spänningar ända upp till 20 Volt och i dag ganska fina steg om typ 200 mV i de senaste standarderna. Det gör att omvandlingsförlusterna hålls låga på framförallt mottagarsidan då man nu har switchare i båda ändarna som hanterar spänningen och strömmen och inte som tidigare bara bränna av skillnaden mellan batterispänningen just då och 5 Volt till värmen som tidigare och enheterna blir inte så varma längre vid laddning.

Default så är det alltid 5 Volt ut om det inte är förhandlat - men efter förhandling så justeras spänningen (och strömmen) efter vad kretsarna i båda ändarna kan hantera.

De som är mer kända system för detta är tex. Qualcomm quick charger (är uppe i ver. 3) för att de är stora tillverkare av infrastruktur-chip för mobiltelefoni-industrin och därmed blir tongivande, Samsung har en egen variant (vart fall egen namn på det) men generellt så är de så pass kompatibla att de kan hitta en lägsta nivå som ger mer ström än standard 5 Volt 0.5/0.9 Ampere under laddningen.

även datorer och laptop börja ha den typen av quick-charger-chip i sig på en eller flera USB-portar (oftast i annan färg som gul inredning i kontakten, eller minst blå för 0.9 Ampere default) ) då laddning från USB-port från platta/laptop till mobil är allt vanligare - samt att det börja smitta av sig till USB-Powerbank också med intelligent styrning.

---

En sak att komma ihåg är man inte skall ha en Y-kabel från en USB-A-anslutning med tex. 1 Micro-USB och en USB-C och ladda flera enheter samtidigt - för kopplar man in ena anslutningen till telefonen (USB-C) så kan det förhandla om högre spänning och är en andra USB-grej ansluten (via micro-USB) samtidigt (tex. BT-hörlurar) så kan den smälla när den få 8-9 Volt över sig...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

@xxargs: Tack för den fina genomgången. Och viktiga varningen.

Jag kollade nyss baksidan på min nya lilla maskin:

Många usb-portar.
Att det skall finnas USB3 portar står i specen men jag ser inga färgade.
Alla har "treudd" men vid två av dem står det SS framför treudden.

Jag gissar då att dessa två är USB3,0 utan uppseendeväckande extra prestanda.

/Curt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av svein:

@xxargs: Tack för den fina genomgången. Och viktiga varningen.

Jag kollade nyss baksidan på min nya lilla maskin:

Många usb-portar.
Att det skall finnas USB3 portar står i specen men jag ser inga färgade.
Alla har "treudd" men vid två av dem står det SS framför treudden.

Jag gissar då att dessa två är USB3,0 utan uppseendeväckande extra prestanda.

/Curt

"SuperSpeed" är ett namn på den nya hastigheten som introducerades med USB 3.0 (5 Gbit/s), så det låter nog rimligt.

Intel i7 6850k || Asus X99-A II || Evga GTX 1080Ti || Kingston HyperX Fury 2666 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av xxargs:

USB 2.1 har 500 mA och USB 3.0 och USB 3.1 900 mA och USB3.2 (ofta i form av kontakttypen USB-C) troligen ännu mer......
Default så är det alltid 5 Volt ut om det inte är förhandlat....
En sak att komma ihåg är man inte skall ha en Y-kabel från en USB-A-anslutning med tex. 1 Micro-USB och en USB-C och ladda flera enheter samtidigt - för kopplar man in ena anslutningen till telefonen (USB-C) så kan det förhandla om högre spänning och är en andra USB-grej ansluten (via micro-USB) samtidigt (tex. BT-hörlurar) så kan den smälla när den få 8-9 Volt över sig...

Jag drar slutsatser:
§Switchen är märkt 5V 1A. Nätaggregatet till den likaså 5V 1A.
När då det mesta jag oförhandlat kan få ut ur mina usb uttag är 5V 0,9A så är det väl obefintlig risk för skada om jag provar med dum kabel som har rätt kontakter??
?

§ Det är däremot inte lämpligt att försöka ta ström via en USB "fördelardosa" om andra prylar samtidigt är anslutna till den.

/Curt
som först provade med att köra utan ström. Men då blev det inget liv alls i den lilla lådan.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

@svein: Jag splittade ut din fråga till en egen tråd. Den blir lättare att hitta så här då tråden du lade den i var flera år gammal och fundamentalt sett handlade om en annan fråga.

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Varför inte ta i från agget den har 12 och 5 volt
alternativ skaffa en 2.4 A USB port fast den tar sin spänning från agget via en hårddisk ström matning.

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

inga roplmes