Permalänk

Fixa korrupt fil?

Så jag kör ett spel som kraschar och klagar på fel med d3d11.dll, hittar ingen som har liknande problem så tänkte att ersätta filen med en ny och se om det hjälper.

Problemet är dock att jag kan inte fixa filen som jag e.x. raderar den. "sfc /scannow" och "dism /online /cleanup-image /restorehealth" gjorde inget. Jag kan inte avinstallera DirectX och att installera om den ersätter inte filen.

Så det ända sättet att fixa en korrupt Windows fil är att installera om hela operativsystemet?

En annan rolig grej är att Chrome och Google.com fungerar inte om filen är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så jag kör ett spel som kraschar och klagar på fel med d3d11.dll, hittar ingen som har liknande problem så tänkte att ersätta filen med en ny och se om det hjälper.

Problemet är dock att jag kan inte fixa filen som jag e.x. raderar den. "sfc /scannow" och "dism /online /cleanup-image /restorehealth" gjorde inget. Jag kan inte avinstallera DirectX och att installera om den ersätter inte filen.

Så det ända sättet att fixa en korrupt Windows fil är att installera om hela operativsystemet?

En annan rolig grej är att Chrome och Google.com fungerar inte om filen är borta.

Pröva att installera om DirectX. Du lär ha installationsfiler i någon spelmapp, om du kör Steam / Origin / Uplay, som kan åtgärda problemet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Är det ett äldre spel? Kanske det vill ha en äldre version av directx

Har du testat att först radera filen och sedan installera om directx?

Har du mer information om felet, något från Event Viewer eller om spelet har en log?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star Citizen referral: STAR-5K66-JDZB

CM NR200P, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI, Fury Beast DDR5 4800MHz 2x16GB, i5-12600K + Scythe Fuma 2, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL OC, WD Black SN850 PCIe 4.0 NVMe M.2 - 2TB+1TB

Permalänk
Medlem

Precis som tidigare personer sagt så är det DirectX. Har fått detta fel också någongång när jag ominstallerat datorn och installerat ett spel som kräver DirectX men inte installerar det. Prova att manuellt installera DirectX så borde det fungera. Jag tror det är DirectX11 du behöver om man kikar på .dll filens namn

Lycka till!

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk

@Louwsy Shroom @thirdace

Ja, eftersom att jag inte kan avinstallerar DirectX så ersätter den aldrig några filer, har prövat online installationen och offline, den säger att den har installerat den men ingen ny fil finns där även om jag raderar den.

Spelet är My Time at Portia och den fryser grafiken och får "d3d11.dll caused an Access Violation (0xc0000005)
in module d3d11.dll at 0033:93c81634" samt "Read from location 000000c9 caused an access violation"

Ska starta spelet och kolla på event kraschloggen då jag inte hittar den just nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova systemfilsgranskaren om du inte redan gjort det.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-syste...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@iBurningMan @thirdace

Ja, eftersom att jag inte kan avinstallerar DirectX så ersätter den aldrig några filer, har prövat online installationen och offline, den säger att den har installerat den men ingen ny fil finns där även om jag raderar den.

Spelet är My Time at Portia och den fryser grafiken och får "d3d11.dll caused an Access Violation (0xc0000005)
in module d3d11.dll at 0033:93c81634" samt "Read from location 000000c9 caused an access violation"

Ska starta spelet och kolla på event kraschloggen då jag inte hittar den just nu.

Eftersom du har verkar ha fastnat lite i ett dödläge, så har jag laddat upp min d3d11.dll fil och länkar till den nedan. Den kommer inte ifrån någon mysko DLL-site utan är den av det ordinarie DX som är installerat på min hemdator. Vanligtvis är det en dålig idé att ta emot eller ladda ned DLL filer på detta sätt, men du får göra som du vill.

https://ufile.io/prq9p

Men
Jag kan inte lova att det löser problemet, eller att det inte orsakar andra problem beroende på filversion och annan konfiguration i datorn som påverkar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova