AMD Ryzen "Matisse" med 12 kärnor och 24 trådar hittar ut i databas

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen "Matisse" med 12 kärnor och 24 trådar hittar ut i databas

AMD:s kommande Ryzen 3000-serie kan potentiellt levereras med fler än åtta kärnor. Nu skymtas ett ingenjörsexemplar av en tolvkärnig "Matisse"-processor i databasen för Userbenchmark.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här finns för övrigt ett test mot en Ryzen 2700X klockad till samma frekvens som körs med en sticka DDR4 RAM i samma frekvenser också (2666 MHz, CL19) som kan användas för att jämföra Single Core poängen:

https://www.userbenchmark.com/UserRun/14085581

ES2:
SC Int 104
SC Float 130
SC Mixed 115

93% 116 Pts

Ryzen 2700X:
SC Int 105
SC Float 113
SC Mixed 109

87% 109 Pts

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Högre klockfrekvens tack 😜

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom får upp enkeltrådat lite till, annars känns antalet kärnor mer som en kompensation för avsaknaden av enkeltrådad prestanda. Lite som med dagens ryzen. Men tror nog slutprodukten kommer ha betydligt högre frekvenser.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Är värt att nämna att 1333MHz är vad vi på Sweclockers och butiker/tillverkare kallar för 2666MHz. Right?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Så blev det bekräftat att vi får fler än 8 kärnor till Matisse. Jag hoppas även att vi får se 16 kärnor på AMD. Jag vill se så många som möjligt.

Förhoppningsvis blir det också så att de exemplar som har flest kärnor också kommer vara högst klockade. Detta för att uppmuntra folk att köpa de med flest kärnor för att också få bäst enkeltrådsprestanda.

Det skulle vara bra för konkurrensen också, om de släpper en 16-kärnig variant så blir ju 9900K rätt tam helt plötsligt, vilket även skulle pressa intel att lansera modeller med fler kärnor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ryzen 3 är en processorserie som sträcker sig från första generationen Ryzen 1 till kommande Ryzen 3 som bygger på Zen 2.

Ryzen 3 är alltså INTE Ryzen 3, utan Ryzen 3 innehåller även Ryzen 5 och Ryzen 7.

Ryzen 5 och Ryzen 7 är alltså inte uppföljare till Ryzen 3, i alla fall inte direkt utan först kommer Ryzen 4 som bygger på Zen 3 som alltså inte är samma som Ryzen 3, och sedan kanske vi kan få se en Ryzen 5 som bygger på Zen 4.

Då är det viktigt att komma ihåg att Ryzen 5 inte är Ryzen 5, utan Ryzen 5 innehåller även Ryzen 3 och Ryzen 7...

Hur enkelt som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så blev det bekräftat att vi får fler än 8 kärnor till Matisse. Jag hoppas även att vi får se 16 kärnor på AMD. Jag vill se så många som möjligt.

Förhoppningsvis blir det också så att de exemplar som har flest kärnor också kommer vara högst klockade. Detta för att uppmuntra folk att köpa de med flest kärnor för att också få bäst enkeltrådsprestanda.

Det skulle vara bra för konkurrensen också, om de släpper en 16-kärnig variant så blir ju 9900K rätt tam helt plötsligt, vilket även skulle pressa intel att lansera modeller med fler kärnor.

9900k behöver inte bli rätt tam även om AMD kommer med 16 kärnor för mainstream. Dem flesta spel och nästan alla esports-titlar är helt beroende av singeltråd-prestanda fortfarande och då köttar en 7600k vilken AMD cpu som helst. Om AMD inte tar upp kampen om IPC och kockfrekvens så kommer många fortsätta köpa Intel.

8 kärnor är mer än tillräckligt i många år framöver. Hade hellre sett att Zen 2 lagt krut på IPC och klockfrekvens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ryzen 3 är en processorserie som sträcker sig från första generationen Ryzen 1 till kommande Ryzen 3 som bygger på Zen 2.

Ryzen 3 är alltså INTE Ryzen 3, utan Ryzen 3 innehåller även Ryzen 5 och Ryzen 7.

Ryzen 5 och Ryzen 7 är alltså inte uppföljare till Ryzen 3, i alla fall inte direkt utan först kommer Ryzen 4 som bygger på Zen 3 som alltså inte är samma som Ryzen 3, och sedan kanske vi kan få se en Ryzen 5 som bygger på Zen 4.

Då är det viktigt att komma ihåg att Ryzen 5 inte är Ryzen 5, utan Ryzen 5 innehåller även Ryzen 3 och Ryzen 7...

Hur enkelt som helst.

Jaha du menar så...

För övrigt så var jag själv förvirrad när man pratade om ryzen 3, tänkte såklart på "ryzen 3 serien" motsvarande tex intel i3, i5, osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Datavetare

Har aldrig kört UserBenchmark, men efter att jämfört lite olika CPU-modeller med kända egenskaper går det att bilda sig en hyfsad uppfattning om vad som testas.

Likt t.ex. Cinebench verkar testerna för heltal och flyttal köras helt ur CPU-cache, så resultatet är i princip opåverkat av RAM hastighet. Som tur är finns lite specifika tester för RAM.

Givet att Zen2 har flyttals-IPC ~15 % högre än Zen+ i dessa tester pekar det på att ES-modellen som kördes på CES nog snurrade i ~4,0 GHz då Cinebench primärt är ett flyttalstest (av icke SSE/AVX optimerade slaget). Det högre resultatet för flyttal verkar vara en generell IPC-förbättring då Intels Pentium modeller (som saknar AVX) och övriga (som har AVX) presterar likvärdigt, d.v.s. flyttalstesterna i UserBenchmark verkar inte använda AVX.

För AVX är ju förväntningen att Zen2 är närmare dubbelt så snabb som Zen+ per cykel och kärna.

Att det bara är någon enstaka procent IPC förbättring för heltal är tyvärr att vänta. Stämmer väl överens med informationen man kan utläsa från de patchar AMD stoppat in i GCC 9.0 för Zen2. D.v.s. på heltalssidan är Zen2 i princip en krympt Zen+, prestanda per kärna kan ändå ökas bara man får upp frekvensen!

Vidare ger dessa resultat en vink om att det kanske inte finns någon eDRAM ("L4$") i I/O-kretsen. Uppenbart från RAM-latensen testerna att i alla fall denna ES-krets inte använder sig av något sådant (men kan ju även vara avstängt i detta läge).

Givet att Lisa Su i denna video säger "alla verkar ha upptäckt att det finns extra plats för en till CPU-krets på det som visades upp på CES, vi kommer har fler kärnor än 8 men vi avslöjar inte hur många" är min gissning att 12 kärnor nog blir toppsegmentet, i alla fall i första läget.

Dels för att ha något mer att lansera i framtiden, dels för att hålla en rimlig segmentering mot ThreadRipper och slutligen för att 105 W verkar vara gränsen för AM4 och blir kanske inte så roliga frekvenser med 16C/32T. I.o.f.s. kan man ju lyfta 105 W gränsen i kommande X570-chipset...

Går även att göra en skattning på hur mycket I/O-kretsen ökar latens mot RAM jämfört med den integrerade minneskontrollern i Zen/Zen+. Att det skulle öka var ju att vänta, men tycker det ser ut som AMD gjort ett bra jobb att hålla nere latens trots återgång till en hederlig "front-side bus". Verkar bara handla om 10 ns (ca 10-15 % beroende på hur låg latens RAM har, lägre latens på RAM ger större relativ skillnad).

Blir väldigt spännande att se hur spel hanterar CPU-modeller med två CPU-kretsar. Rätt övertygad att 8C modellen med en CPU-krets kommer prestera bättre i spel jämfört med 12C modellen, frågan är mest hur stor skillnaden blir. Kanske inte alls blir en stor skillnad om man fått till latens mot RAM på ett bra sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Så blev det bekräftat att vi får fler än 8 kärnor till Matisse. Jag hoppas även att vi får se 16 kärnor på AMD. Jag vill se så många som möjligt.

Förhoppningsvis blir det också så att de exemplar som har flest kärnor också kommer vara högst klockade. Detta för att uppmuntra folk att köpa de med flest kärnor för att också få bäst enkeltrådsprestanda.

Det skulle vara bra för konkurrensen också, om de släpper en 16-kärnig variant så blir ju 9900K rätt tam helt plötsligt, vilket även skulle pressa intel att lansera modeller med fler kärnor.

Skulle ju lätt köpa 9900k med hög klock än en 16 kärnig som kanske kommer ligga på 3GHz

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett att AMD gör en model med 8 kärnor med Ryzligt höga klockfrekvenser. Gärna 5.0Ghz+

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

9900k behöver inte bli rätt tam. Dem flesta spel och nästan alla esports-titlar är helt beroende av singeltråd-prestanda fortfarande. Om AMD inte tar upp kampen om IPC och kockfrekvens så kommer många fortsätta köpa Intel.

Vi får se. Under CES så slog ju ett tidigt ingenjörsexemplaar av Zen2 9900K i CB15, av allt att döma med 9900K's TDP-begränsning lyft. Så det kan mycket väl bli så att ZEN2 klår 9900K även i enkeltrådsprestanda, men självklart måste andra tester än bara CB visa på det, framförallt speltester.

Men om det blir så, om Zen2 får bättre singeltrådsprestanda och finns i utförande med fler kärnor, då skulle jag nog säga att jo, 9900K blir rätt tam.

Intel kan inte möta efterfrågan på deras produikter och har absolut ingen anledning alls att sänka priserna, så även där kan AMD drämma till.

Högre enkeltrådsprestanda
Fler kärnot
Lägre pris

Vad ska intel kontra med i så fall? Deras ekonomiavdelning lär inte tillåta att de sänker priserna eftersom de har kapacitetsproblem och ändå säljer allt de levererar. Att då sänk priset vore ren välgörenhet och sådant sysslar inte Intel med, så jag skulle säga att AMD har goda chanser att knapra marknadsandelar från intel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"I databasen skrivs dessutom att det rör sig om sockel AM4, vilket vidare tyder på att det handlar om bolagets kommande konsumentprocessorer."
Vidare tyder?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Sjusovarn

@Zargoz: Att det inte är någon form av Rome eller Threadripper.

Permalänk
Medlem

Om man använder decodern som brukar figurera lite här och där för skoj skull

2D3212BGMCWH2_37 / 34_N

2 = ES1
D = Desktop
3212 = ? Modellnr baserad på 3x2 CCX totalt 12 kärnor? (3 aktiva över 2 CCX per chiplet)
BG = 105W
M = AM4
C = 12 kärnor
W = 12x512KB L2 + 64MB L3
H2 = Matisse
37 = 3,7GHz Boost
34 = 3,4GHz Base

Permalänk
Medlem

*Choo choo!*

Skrivet av Markusas:

Hade gärna sett att AMD gör en model med 8 kärnor med Ryzligt höga klockfrekvenser.

Ah, CPU-ordvitsar. Det var längezen.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HappyPie:

Om man använder decodern som brukar figurera lite här och där för skoj skull

2D3212BGMCWH2_37 / 34_N

2 = ES1
D = Desktop
3212 = ? Modellnr baserad på 3x2 CCX totalt 12 kärnor? (3 aktiva över 2 CCX per chiplet)
BG = 105W
M = AM4
C = 12 kärnor
W = 12x512KB L2 + 64MB L3
H2 = Matisse
37 = 3,7GHz Boost
34 = 3,4GHz Base
http://www.moepc.net/content/uploadfile/201811/8d7b1542898939.png

Kommer nog bli en bra CPU för program som kan hantera många kärnor men usel spel CPU med den låga frekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

@Zargoz: Att det inte är någon form av Rome eller Threadripper.

Jobbar de ens med annan plattform än am4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar också på 12 core som på precis samma anledningar som Yoshman. Där just Ryzen annars skulle ta för stor del av Threadrippermarknaden och kanske göra den till en produkt med för små volymer för att den ska vara lönsam.
Liksom det ska tillverkas både moderkort och cpuer till Threadripper och skaran konsumenter där Ryzen 16 core not is enough är ej många i antalet.

Det jag hoppas med Ryzen 3000 är inte en i9 9900k dödare, utan en i9 i9900k prispressare.

Det jag tycker är konstigt är att när man ser tillbaka på processorn, när jag gick i skolan så fick man lära sig, processorn är datorns hjärna, det är den absolu viktigaste komponenten i datorn. Detta gäller fortfarande, men även om Intel Core i9 9900K av många kan anses vara dyr, så är det egentligen konstigt att det för den stora skaran inte finns ännu dyrare processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kommer nog bli en bra CPU för program som kan hantera många kärnor men usel spel CPU med den låga frekvensen.

Det är ett ingenjörsexemplar, de har nästan alltid lägre klockfrekvenser än de slutliga modellerna som når ut till oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

@anon298854: frekvensen brukar inte vara satt under Engineering sample perioden för modellerna, frekvens sätts efter yield alltså hur chipletsarna kan bli binnade. Så blir skörden bra så sätts det högre frekvenser efter det. Det brukar bli känt i princip veckor innan de sätts på butikshyllorna

Permalänk
Medlem

Så AMD tänker släppa den 2-3 månader innan Intels nya line up? Varför skryter man om att man levererar bättre än intel om man ändå alltid försöker ligga ett steg bakåt mot konkurrenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zargoz:

Jobbar de ens med annan plattform än am4?

Skickades från m.sweclockers.com

TR4 för Threadripper och SP3 för Epyc.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Så AMD tänker släppa den 2-3 månader innan Intels nya line up? Varför skryter man om att man levererar bättre än intel om man ändå alltid försöker ligga ett steg bakåt mot konkurrenterna

Skickades från m.sweclockers.com

Hur menar du? Om Zen2 är snabbare är 9900K när den släpps så är den ju snabbare, punkt. Sedan så har ju både lanseringen av Intel's 8000 och 9000-serier varit väldigt dålig tillgänglighet på. Nästan så det är tal om papperslanseringar. Det tog ju minst 3 månader innan det faktiskt fanns produkter att köpa i butik, medans AMD å sin sida har en fin gammal tradition att Ryzen skall finnas att köpa i butik på riktigt vid lanseringsdagen, och så lär det bli även nu. Visst, intel kan slafsa ihop något som ändå inte går att köpa för att säga att de är "snabbast", men det spelar ju ingen som helst roll om inte produkten går att köpa, och vad jag vet så har intel inte ens gett något ungefärligt datum för lanseringen av sin nästa produktserie, så hur kan du vara så stensäker på att det är "2-3 månader innan intel's nya lineup"?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Om Zen2 är snabbare är 9900K när den släpps så är den ju snabbare, punkt. Sedan så har ju både lanseringen av Intel's 8000 och 9000-serier varit väldigt dålig tillgänglighet på. Nästan så det är tal om papperslanseringar. Det tog ju minst 3 månader innan det faktiskt fanns produkter att köpa i butik, medans AMD å sin sida har en fin gammal tradition att Ryzen skall finnas att köpa i butik på riktigt vid lanseringsdagen, och så lär det bli även nu. Visst, intel kan slafsa ihop något som ändå inte går att köpa för att säga att de är "snabbast", men det spelar ju ingen som helst roll om inte produkten går att köpa, och vad jag vet så har intel inte ens gett något ungefärligt datum för lanseringen av sin nästa produktserie, så hur kan du vara så stensäker på att det är "2-3 månader innan intel's nya lineup"?

intel är forutsägbara med sina lanseringar och jo, du får absolut tag på en cpu men när alla bokar ifrån samma butik som typ inet klart folk kommer få produkterna sent. Du kallar Intels för papperslansering men AMD skryter nu redan i början på året att de klår 9900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

intel är forutsägbara med sina lanseringar och jo, du får absolut tag på en cpu men när alla bokar ifrån samma butik som typ inet klart folk kommer få produkterna sent. Du kallar Intels för papperslansering men AMD skryter nu redan i början på året att de klår 9900k.

Skickades från m.sweclockers.com

Om de hade lanerat något på sin 14nm++++++++ nod så hade jag kunnat köpa det, men det är väl inte planen, utan nu är det väl deras 10nm som skall vara nästa lansering, och då blir det ju inte förutsägbart för fem öre längre. Intel har i många år sagt att "snart, snart... " så ska de ha klart sin 10nm nod men än har det ju inte fungerat så bra, så jag tror nog förutsägbarheten åker i soptunnan när de byter nod, och på 14nm+++++ lär vi inte se något mer. 9900K svettas som satan även fast värmespridaren är lödd så att de skulle kunna krama ur mer ur den noden tror jag är osannorlikt, och förmodligen för dyrt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Likt t.ex. Cinebench verkar testerna för heltal och flyttal köras helt ur CPU-cache, så resultatet är i princip opåverkat av RAM hastighet. Som tur är finns lite specifika tester för RAM.

Rätta mig om jag har fel, men använder inte zen Infinity fabric för att kommunisera med cache, vilket i sin tur arberar snabbare baserat på ram hastigheten? Eller blandar jag ihop hur saker fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Ryzen 3 är en processorserie som sträcker sig från första generationen Ryzen 1 till kommande Ryzen 3 som bygger på Zen 2.

Ryzen 3 är alltså INTE Ryzen 3, utan Ryzen 3 innehåller även Ryzen 5 och Ryzen 7.

Ryzen 5 och Ryzen 7 är alltså inte uppföljare till Ryzen 3, i alla fall inte direkt utan först kommer Ryzen 4 som bygger på Zen 3 som alltså inte är samma som Ryzen 3, och sedan kanske vi kan få se en Ryzen 5 som bygger på Zen 4.

Då är det viktigt att komma ihåg att Ryzen 5 inte är Ryzen 5, utan Ryzen 5 innehåller även Ryzen 3 och Ryzen 7...

Hur enkelt som helst.

Och folk klagar på att Nvidias namnschema är bökigt med nya GTX.. AMD har tagitförstapriset, och Nvidia ligger på en stabil andraplats.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Hur menar du? Om Zen2 är snabbare är 9900K när den släpps så är den ju snabbare, punkt.

Fast "punkt" där gäller ju bara om det enda du bryr dig om är CB. En del kör lite andra saker också.

Faktum är att redan Zen har högre IPC än Skylake för det som är flaskhals för CB. Inte helt oväntat då Zens teoretiska back-end kapacitet faktiskt är upp till dubbelt så hög som Skylake i det läget.

Spel och andra saker som primärt har heltalskapacitet som flaskhals visar ju en annan bild

Kan tyckas märkligt att AMD i det läget verkar prioritera flyttalsprestanda i Zen2. Men kanske är så att Lisa Su kan sin Art of War?

"So in war, the way is to avoid what is strong and to strike at what is weak"

AMD kan i nuläget inte ge sig på Intel i de generella fallen, man lyckades t.ex. bara kapa åt sig 2 % av servermarknaden trots alla problem Intel hade. Däremot har man lyckas rätt väl inom HPC-området, där är flyttal extremt viktigt!

Skulle förvåna mig rejält om Zen2 kliver förbi Skylake i spelprestanda, men vi lär få se om ca ett halvår (gissar att lanseringen blir till "back-to-school" perioden, känns vettigast affärsmässigt).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer