Dator gör ett ”vibrerande ljud” och fryser i 1-3 sekunder?

Permalänk
Medlem

Dator gör ett ”vibrerande ljud” och fryser i 1-3 sekunder?

Har en ny dator sedan ca 1 månad tillbaka

i8700k
Rtx2080
Corsair vengeance 3200mhz 16gb
Samsung 970 pro 512gb ssd
Har även en seagate barracuda 1TB inkopplat som jag inte använder för tillfället.
H100i pro kylare
Corsair rm750i psu

Nu till problemet, ibland från ingenstans ca 2-3ggr om dagen så gör datorn ett ”vibrerande” kort ljud och fryser i ca 2-3 sekunder, för att sedan bete sig helt normalt. Blir inte klok på vad det kan vara. Har installerat om hela datorn och problemet kvarstår.
Notera att det kan gå 4-5h mellan dessa konstiga ljud och frysningar. Ibland kommer det när jag spelar, och ibland när jag bara slötittar Netflix eller youtube.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

@Chieefen:
Prova att koppla bort din mekaniska disk, eftersom just tillfälliga frysningar kan vara tecken på att det är något fel på den.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Chieefen:
Prova att koppla bort din mekaniska disk, eftersom just tillfälliga frysningar kan vara tecken på att det är något fel på den.

Tackar, skall omedelbart testa detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Chieefen:

Har en ny dator sedan ca 1 månad tillbaka

i8700k
Rtx2080
Corsair vengeance 3200mhz 16gb
Samsung 970 pro 512gb ssd
Har även en seagate barracuda 1TB inkopplat som jag inte använder för tillfället.
H100i pro kylare
Corsair rm750i psu

Nu till problemet, ibland från ingenstans ca 2-3ggr om dagen så gör datorn ett ”vibrerande” kort ljud och fryser i ca 2-3 sekunder, för att sedan bete sig helt normalt. Blir inte klok på vad det kan vara. Har installerat om hela datorn och problemet kvarstår.
Notera att det kan gå 4-5h mellan dessa konstiga ljud och frysningar. Ibland kommer det när jag spelar, och ibland när jag bara slötittar Netflix eller youtube.

Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Hallå !!! Byggde precis en ny dator och verkar ha EXAKT samma problem, hör du att det än någon fläkt som börjar surra också? så är det för mig och fryser ca 1-2 sekunder bara ca2-4 ggr/dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av iinatti555:

Hallå !!! Byggde precis en ny dator och verkar ha EXAKT samma problem, hör du att det än någon fläkt som börjar surra också? så är det för mig och fryser ca 1-2 sekunder bara ca2-4 ggr/dag

Godkväll!! Njae, inte vad jag tänkt på. Men nu när du säger det så kanske fläkten vevar på också. Testade koppla ur min HDD men problemet kvarstår.. hittar du en lösning får du gärna meddela mig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör en chansning att återuppliva denna tråd.

Har väldigt liknande problem som op beskrev. Blev du klok på problemet till slut? Detta började hända för ca 1 månad sen för mig och kommer båda vid spelande eller bara när jag kollar på något.

Har kollat temperaturer på alla komponenter och det är inget som sticker ut. Drivrutiner är up to date. Det är detta "vibrerande" ljud som alltid sker i samband med att det fryser runt 3-4 sekunder. Ljudet fortsätter fungera.
Finns ingen info i event viewern.