Ny Dator Krashar! RTX 2080 & i9-9900k

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Hej!

@Aeig Att stäng av hårdvaruaccelerationen i webbläsaren hjälpte tydligen inte då datorn precis krashade igen.

@Tellus82 Kopplade tillbaka skärmen då datorn krashade iallafall. Gjorde förresten ett Windows Minnesdiagnostik, båda minnena såg bra ut.

Samma omständigheter denna gång, Youtube verkar vara en bov..

Får kika på att gå ner en Windows, alternativt byta till ett nytt 2080 kort.

Hur felsöker jag andra komponenter som CPU och Mobo? :/

Tack igen, ni är väldigt snälla allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

Hej!

@Aeig Att stäng av hårdvaruaccelerationen i webbläsaren hjälpte tydligen inte då datorn precis krashade igen.

@Tellus82 Kopplade tillbaka skärmen då datorn krashade iallafall. Gjorde förresten ett Windows Minnesdiagnostik, båda minnena såg bra ut.

Samma omständigheter denna gång, Youtube verkar vara en bov..

Får kika på att gå ner en Windows, alternativt byta till ett nytt 2080 kort.

Hur felsöker jag andra komponenter som CPU och Mobo? :/

Tack igen, ni är väldigt snälla allihopa.

Att testa cpu/mem/mobo görs vanligtvis med program så som:

Aida64 Bra för allmän stabilitetskoll, tools menyn & system stability
OCCT Mer ett rent CPU test men kan även testa en hel del ram, PSU och GPU
Prime95 Renodlat CPU/Ram test
Prime95 icke AVX Renodlat CPU/Ram test fast utan AVX/FMA3, sätter mer normal last på allt
HCI Memtest Minnestest som är mycket bra på att detektera fel, bättre än windows egna, måste köras multipla öppna instanser samtidigt för stor mängd ram och fler kärnor
Memtest64 Enkelt minnestest som fortfarande är bättre än windows inbyggda

Håll bara ett öga på temperaturer med program som Aida64, Prime och OCCT.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Hej!

@Tellus82 Nu har jag gjort en del tester och här är resultaten:

Aida64 - CPU,FPU,Cache,System Memory i 10min = CPU 100% Load temp 57-62 Ingen Krash.
OCCT - Test typ " Stora Dator Paket " i 10min = CPU 100% Load temp 55-60 Ingen Krash.
Prime95 - Blend i 10min = CPU 100% Load temp 55-60 Ingen Krash.
MemTest64 - Tested Memory: Maximum i 50min - No errors detected.

Borde jag köra testerna under längre tid tycker du?

Datorn känns ju generellt stabil tycker jag, inga konstiga stutters eller freeze under spel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag skrev detta i ett tidigare inlägg här men jag skriver det igen då du inte verkar ha gjort det jag sa.

@P4Z0: Nu kommer kanske lösningen på problemet!

1. Ladda ner DDU: https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...
2. Starta datorn i Felsäkert-läge
3. Kör DDU och låt den totalt rensa ut alla drivrutiner
4. Starta om till vanliga windows
5. Vänta & låt Windows update hitta drivrutiner åt dig och installera dem
6. Ladda ner Geforce Experience
7. Ladda ner senaste drivrutiner med Geforce experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

Hej!

@Tellus82 Nu har jag gjort en del tester och här är resultaten:

Aida64 - CPU,FPU,Cache,System Memory i 10min = CPU 100% Load temp 57-62 Ingen Krash.
OCCT - Test typ " Stora Dator Paket " i 10min = CPU 100% Load temp 55-60 Ingen Krash.
Prime95 - Blend i 10min = CPU 100% Load temp 55-60 Ingen Krash.
MemTest64 - Tested Memory: Maximum i 50min - No errors detected.

Borde jag köra testerna under längre tid tycker du?

Datorn känns ju generellt stabil tycker jag, inga konstiga stutters eller freeze under spel.

Mvh

10 minuter på stabilitets tester är inte tillräckligt med tid, OCCT hinner inte ens till de riktigt tuffa deltesterna på den tiden, låt det gå uppåt en timme i OCCT, är den stabil så långt så är den generellt stabil. Håller dock med att DDU'a drivarn är ett gott första steg men det kanske du gjort då vi tipsade om det mycket tidigare.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@AGI Jag läste det du skrev tidigare om att göra en DDU men då hade jag redan gjort en ominstallation av grafikdrivrutiner (via Geforce Experience) men det kanske inte tar lika hårt. Jag får göra en DDU som du beskriver.

@Tellus82 Efter att jag gjort DDU så kommer jag köra OCCT i en timme. Tycker du att jag ska köra en timme på samtliga program?

Återkommer när allt detta är klart!

Tack!

Permalänk
Medlem

@P4Z0: Verkar inte vara någon som kommenterat angående ram minnen, man kan få ganska konstiga fel när det är strul med minnena. Förslag är att testa köra en och en sticka ett tag.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler Jag läste det du skrev tidigare om att göra en DDU men då hade jag redan gjort en ominstallation av grafikdrivrutiner (via Geforce Experience) men det kanske inte tar lika hårt. Jag får göra en DDU som du beskriver.

@Tellus82 Efter att jag gjort DDU så kommer jag köra OCCT i en timme. Tycker du att jag ska köra en timme på samtliga program?

Återkommer när allt detta är klart!

Tack!

Finns en anledning till varför DDU existerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av LnitraM:

@P4Z0: Verkar inte vara någon som kommenterat angående ram minnen, man kan få ganska konstiga fel när det är strul med minnena. Förslag är att testa köra en och en sticka ett tag.

Det har redan varit uppe och TS har kört flertalet tester som var för sig hade skrikit till vid minsta fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Hårdvarufel i all ära... men med mjukvaran.. hade du provat att default ladda bios och installera windows 10 på nytt ? Bara för att utesluta mjukvaran.

Om inte, efter installation så installera intel chipset innan nvidia drivers.
Kör windows så rent som möjligt utan några extra program i startup. Krashar fortf?

Permalänk
Medlem

@AGI: Slutförde en DDU och har försökt installera Geforce Experience men datorn har krashat tre gånger inom loppet av 10 min.

I samma stund när man får välja om Geforce ska optimera spelen eller inte så krashar datorn. Den låter mig aldrig ens komma åt att installera drivrutinerna.

Jag är fast här nu och antar att jag måste göra en formatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler: Slutförde en DDU och har försökt installera Geforce Experience men datorn har krashat tre gånger inom loppet av 10 min.

I samma stund när man får välja om Geforce ska optimera spelen eller inte så krashar datorn. Den låter mig aldrig ens komma åt att installera drivrutinerna.

Jag är fast här nu och antar att jag måste göra en formatering.

Får du en bluescreen?

Permalänk
Medlem

@AGI: Japp, ena skärmen får pixelfel som min första bifogade bild i tråden och min huvudskärm får bluescreen.

Edit: Stoppkod: Video_Memory_Management_Internal

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler: Japp, ena skärmen får pixelfel som min första bifogade bild i tråden och min huvudskärm får bluescreen.

Edit: Stoppkod: Video_Memory_Management_Internal

Följde du mina anvisningar och körde DDU i felsäkert läge? Eller startade du den direkt i vanliga windows?

Permalänk
Medlem

@AGI: Gjorde exakt enligt din punktlista. Felsäkerläge var aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler: Gjorde exakt enligt din punktlista. Felsäkerläge var aktiverat.

Stoppkoden du får tyder på dåliga gpu drivers. Försök kör DDU igen i Windows felsäkert läge.. Ifall den inte lyckades första gången. Välj "rensa och starta om".

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler: Japp, ena skärmen får pixelfel som min första bifogade bild i tråden och min huvudskärm får bluescreen.

Edit: Stoppkod: Video_Memory_Management_Internal

Underklocka minnet på grafikkortet med flera hundra mhz, försvinner problemet vet du vad det är.
Vilken minnes tillverkare är det på gpun?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

@Exiler: Japp, ena skärmen får pixelfel som min första bifogade bild i tråden och min huvudskärm får bluescreen.

Edit: Stoppkod: Video_Memory_Management_Internal

För nyfikenhetens skull: Har du kollat ifall dessa två RTX-kort kommer från samma batch? Samt: Koppla in 970 igen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Hej!

Eftersom jag inte lyckades installera geforce experience så formaterade jag datorn.

Efter formateringen testade jag att installera geforce igen men det bara kraschade ändå. Jag testade då att gå in på bios och fabriksåterställa allt och gjorde ett nytt försök till installation av geforce men datorn kraschar iallafall.

Jag ska testa stoppa in mitt 970 och kolla om geforce vill installeras med det kortet.

Jag ska även kolla om båda RTXn är från samma batch.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag slängt in mitt 970 och geforce installerades utan problem, inga konstigheter eller krashar.

Jag ska nu packa ihop mitt 2080 och åka till Webbhallen så testar vi ett tredje 2080.

Permalänk
Medlem

Prova köra utan diskret grafikkort.
Testa alla grejer som brukar få datorn att krasha med bara integrerade grafiken i din i9 9900K.
Funkar allt då så är det ju med stor sannolikhet RTX korten som strular.
Speciellt om ditt gamla grafikkort också fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

Nu har jag slängt in mitt 970 och geforce installerades utan problem, inga konstigheter eller krashar.

Jag ska nu packa ihop mitt 2080 och åka till Webbhallen så testar vi ett tredje 2080.

Be om att få ett 2080 med samsung minne

Permalänk
Sötast

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1097313-gtx580-med-art...

Jag får rysningar av att se din tråd

Jag hade ett "felfritt" GTX580 som gav artifakter å krasher, i just min burk, ingen annanstans.
Fungerade även som för dig felfritt med andra kort (Till en början! - En väldigt lång början dock)

Liknande fel som dig, skickade in kortet, inga fel på kortet, satte kortet i en annan dator, inget fel på kortet. Satte kortet i min dator, krash, blåskärm, artifakt i 1-2 dagar sedan felfritt i över 30 dagar sedan krasher å artifakter igen.

Roligt nog så efter att komplett kollat kortet så fungerade det bra i en hel vecka innan problemen startade på nytt.

Till slut var jag så arg att jag tog kortet och slängde det rakt ner i soptunnan. Vågade inte ha det i en annan burk en längre tid för vem vet om det skadade andra delar?

Processor/moderkort/ram blev med tiden sinnessjukt ostabilt oavsett vilket grafikkort jag hade i den, så den blev headless server vilket ironiskt nog fungerade ypperligt.

Är helt övertygad att kortet hade någon form av fel vilket - jag vet inte hur - men på något vis skadade datorn efter en längre tids användning.

Hoppas att du löser ditt!:)

Permalänk
Medlem

Ja när man läser denna tråd så är det inte utan att man blir lite nervös.

Köpte för en vecka sedan ett MSI RTX 2070 Gaming Z (demo ex.), som visserligen fungerar perfekt men man vet aldrig...

Enda gången i mitt "datorerande" liv som jag är glad att jag köpte ett demo ex. Man vet ju att det gått ett tag utan, förhoppningsvis, några problem och dryga 1000-lappen billigare.

Hoppas att det löser sig för dig!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av P4Z0:

Nu har jag slängt in mitt 970 och geforce installerades utan problem, inga konstigheter eller krashar.

Jag ska nu packa ihop mitt 2080 och åka till Webbhallen så testar vi ett tredje 2080.

Tjo, kanske för sent, men om problemet uppstår igen- testa att köra skärmen i 60Hz eller byt till den andra långsammare skärmen och se om det funkar bättre.
en del av problemen med artefakter, crashes osv närmare lansering av 2080/2080Ti var just vid högre refresh rates på vissa skärmar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat Kopplade loss min 60hz innan jag åkte iväg och testade installera Geforce med endast min 144hz skärm, men det hängde sig ändå. Om det hänger sig med nya kortet så testar jag endast köra med 60hz.

@DatorMuppen Du behöver inte oroa dig förrän det faktiskt hänger sig haha, säg att det skulle börja komma artefakter om sex månader så har du fortfarande tre års garanti från Nvidia, så dont worry :>

@Allexz Ja det är ju inget roligt att hålla på med detta... Har bara felsökt i en månad i sträck sen jag köpte allt, inte kul :<
Jag var inne och läste lite på din tråd, dina länkar till bilderna hade tyvärr utgått, men ja teknik är klurigt ibland haha! Jag har liksom inget tålamod kvar här x)

@KAN1N Får testa det om det nya kortet också strular.

@Bulltazar Det får jag testa om det nya kortet börjar strula med. Vet inte vilka som gör minnet till 2080 :s

@AGI Jag lyckades ju första gången med att gå in i felsäkert läge, göra en rensning och omstart.

Jag fick inte med mig något nytt kort hem, de tog emot och ska felsöka kortet.

Jag har kikat på ett MSI GeForce RTX 2080 GAMING X TRIO 8GB som det troligen kommer att bli istället, vi sätter ASUS på hyllan ett tag.
Återkommer med Webbhallens svar på felsökningen av 2080.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det löser sig, MSI är kanongrejer

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

@völund: Tja! Väntar fortfarande på svar från webbhallens felsökning på RTX kortet. Men ja, det skulle vara riktigt nice att testa MSI :>

Permalänk
Medlem

Ja det är tråkigt på nya grejer, ska skicka in mitt vega 64 nu, har snott tjejens trixx 290 tillsvidare så hon får använda vår bärbara. Förmodligen att det lättare att få defekt grafikkort ju tätare det bygger transistorerna. Det är säkert silikoner som är för tunnt nånstans så det blir överhörningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Upplevde den där felkoden också häromdagen då jag laddade ner en äldre drivrutin för att se ifall det gick att spela Apex Legends utan att få en miljon krascher. Fick BSOD endast då jag gick in i GeForce Experience, med felkod "Video_Memory_Management_Internal" . Så jag laddade ner en något nyare via Nvidias hemsida och det funkade utan problem.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |