Flytande metall i laptop - erfarenheter?

Permalänk
Hedersmedlem

Flytande metall i laptop - erfarenheter?

Efter att LTT och Snazzy Labs på Youtube provade att ersätta fabriks-TIM i sina laptops med flytande metall blev jag väldigt nyfiken på att prova samma sak. Inte för att jag egentligen behövde, utan mer because I can typ. Har ingen gaminglaptop och gör inget speciellt intensivt men tycker ändå att den blir ganska varm och jag hör ett fläktsus även vid tomgång. Tycker även det är kul att skruva i sakerna så gjorde detta mest som ett kul experiment.

Datorn är en ASUS N551JK (tror jag?) med en 4710HQ, 8GB RAM och ett GTX 850M. Metallen jag använde var Coollaboratory LiquidUltra som jag köpte begagnad. Några före/efter-bilder under applikationen finns här om någon är intresserad: https://imgur.com/a/t5oajhk Annars är väl resultatet det mest intressanta. Notera dock att det här är efter mitt eget högst vetenskapliga några-minuter-i-CPU-Zs-stresstest:

Vad gäller temperaturerna så syns en nedgång, om än inte så stor som jag hade väntat mig. Den kallaste kärnan har knappt ändrats men totalt sett syns 7-8 graders nedgång och en mycket jämnare temperatur på processorn överlag. Dock värt att notera att pastan som satt i innan var relativt fräsch Arctic Silver 5, inte fabrikspastan. Resultatet hade kanske kunnat bli större om så var fallet.

Dock ser man också att processorn samtidigt som den är lite kallare kan dra mer ström och dessutom behålla en högre hastighet. Alla kärnor håller sig stabilt vid 3.3 GHZ, till skillnad mot innan när de började klocka ner sig så smått (hade jag låtit testet gå längre misstänker jag att de hade fortsatt gå nedåt). Under stresstestet ger CPU-Z även poäng i realtid efter processorns prestanda. I båda testerna startar den runt 1815-1820 poäng. Skillnaden är att efter bytet håller den sig kvar där medan innan så gick den här poängen stadigt nedåt, när jag avslutade testet efter några minuter var den nere på 1750.

Det som inte syns i siffrorna är den subjektiva upplevelsen. Kanske en placeboeffekt men fläktsuset som fanns i tomgång innan får jag numera anstränga mig för att höra. I stresstestet var det också tydligt att fläkten varvade upp mycket mindre aggressivt och jag tror inte den blev lika högljudd som innan. Jag inbillar mig även att området nedanför tangentbordet där händerna vilar inte blir lika varmt som innan men detta har jag inga som heslt belägg för.

TLDR; kul experiment. Inga stora objektiva förbättringar men större subjektiv skillnad som gör att jag ändå är nöjd. 10/10 skulle rekommendera. Känslan när man har mekat med datorn och den sedan inte startar är hemsk. Frågetecken: prestanda och livslängd i det långa loppet?

Någon mer som provat?

Permalänk
Medlem

Kul! Hur delidadde du? Rakblad eller? Funkar väl inte med tex Der 8auer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilrah:

Kul! Hur delidadde du? Rakblad eller? Funkar väl inte med tex Der 8auer?

Skickades från m.sweclockers.com

Laptops brukar sällan ha en heatspreader. Kylaren sitter direkt på chippet.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Laptops brukar sällan ha en heatspreader. Kylaren sitter direkt på chippet.

Mmm, misstänkte det när jag kollade på bilderna

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

intressant, kanske värt att testa i min gamla msi gs73vr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilrah:

Mmm, misstänkte det när jag kollade på bilderna

Har faktiskt alsrig deliddat en CPU för stationära. Som sagt är processen enklare på laptops.

Skrivet av cooldfs:

intressant, kanske värt att testa i min gamla msi gs73vr

Rekommenderar i så fall, en prestandadator lär tjäna mer på ett sådant ingrepp.

Permalänk

Var själv sugen på att prova detta, men undvek det av 3 skäl.
1, laptopen är jobbig att plocka isär.
2, kylaren har garanterat aluminium runt själva "kärnan" (den del som ligger emot processorn).
3, Osäker på om själva "kärnan" faktiskt är koppar. Detta då någon på nätet nämnt att deras kärna var aluminium med koppar "beläggning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Var själv sugen på att prova detta, men undvek det av 3 skäl.
1, laptopen är jobbig att plocka isär.
2, kylaren har garanterat aluminium runt själva "kärnan" (den del som ligger emot processorn).
3, Osäker på om själva "kärnan" faktiskt är koppar. Detta då någon på nätet nämnt att deras kärna var aluminium med koppar "beläggning".

Samma här, lägger dock till:

4. Finns risk för läckage om man inte är försiktig vid applikationen av pastan/återmonteringen av kylaren, speciellt om man nu som mig slänger ner laptopen i väskan så fort man är på väg någonstans och den kan studsa runtomkring där när man exempelvis springer till bussen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Icte:

Samma här, lägger dock till:

4. Finns risk för läckage om man inte är försiktig vid applikationen av pastan/återmonteringen av kylaren, speciellt om man nu som mig slänger ner laptopen i väskan så fort man är på väg någonstans och den kan studsa runtomkring där när man exempelvis springer till bussen

Snazzy Labs har gjort en video om detta och efter den strök jag detta från listan över mina oroligheter. Han var orolig över samma sak och öppnade sin MacBook tre månader efter applikationen och fann att den flytande metallen hade inte rört sig en millimeter. Tror inte det är något man behöver tänka på om man inte använder alldeles för mycket från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Snazzy Labs har gjort en video om detta och efter den strök jag detta från listan över mina oroligheter. Han var orolig över samma sak och öppnade sin MacBook tre månader efter applikationen och fann att den flytande metallen hade inte rört sig en millimeter. Tror inte det är något man behöver tänka på om man inte använder alldeles för mycket från början.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var lovande! Kanske blir att testa med min X220 som når ca 80 grader under load..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII