Varför köpa dyrare dator/komponenter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Custom loop har jävligt dåligt återsäljningsvärde, price/performance, kräver underhåll, risk för katastrofisk felande, och är banne mig inte tystare i idle.
Det är som att investera i en ny bil när du låglönetagare.

Tänkte använda loopen resten av livet så. Tänker styra pumparna för att sänka ljudnivån. (Pumparna enligt CPU temp och fläktar enligt vatten temp)

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Nu orkar jag inte hänga med i alla dina resonemang, men generellt om man tittar rent historiskt så har det lönat sig att köpa i7 istället för i5 då HT räddat många från att behöva uppgradera och därmed kunnat stå över flera generationer från att behöva uppgradera. Vid köp av grafikkort så har utvecklingen stått still i det "statiska segmentet" runt 3000:- sen R9 290. Pris/prestanda har där stått still. Köper du däremot grafikkort för 8000-13000:- så tror jag stenhårt på störtdyk vad gäller andrahandspriser, men svårt atr sia om när det sker. Över tid tvivlar jag på att dessa segment kommer finnas kvar i långa loppet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

TS är lite ute o cyklar. Historiskt sett har det alltid varit mest ekonomiskt att köpa t.ex mid-lowend grafikkort och sedan uppgradera efter 2-3 år och sälja av det gamla.

Sen finns det ju undantag som 1080Ti som har hållt bra värde för de som köpte på release. Intel processorer med bra andrahandsvärde då behovet för snabbare CPU för gaming har stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tänkte använda loopen resten av livet så. Tänker styra pumparna för att sänka ljudnivån. (Pumparna enligt CPU temp och fläktar enligt vatten temp)

Visst kan du sänka RPM till 1800 eller så på en D5 men dom låter relativt högt ändå.
En annan filosoferar om den är min WD Red eller GP14 (low volt) som stör mest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sinery:

Visst kan du sänka RPM till 1800 eller så på en D5 men dom låter relativt högt ändå.
En annan filosoferar om den är min WD Red eller GP14 (low volt) som stör mest.

Ofc ska ja ju ha ordentligt med dämpning så chassit inte vibrerar med pumparna. Men kommer troligen köra på dubbla DDC till CPU och GPU loopen och en D5'a till radiatorerna.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Säg att din dator kostade 10k säg att min dator kostade 20k efter 5 år får jag typ 10k du får kanske 3k om du ens kommer att klara dig i 5 år på aaa speltitlar. Min spelglädje i 5år enorm din inte så bra från första minuten pga mediokert cpu gpu osv. Så går jag back på dessa 5 åren. Kanske lite men absolut inte mycket därför säger jag köp för 20k och inte för 10k.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper inte en dator föratt sen kunna sälja den för så mycket som möjligt, jag kan sdäga dig att jag har lika kul med min dator som kostade runt 5-6k som du har med din för t.ex 20k jag bryr mig inte om hur mycket jag får för den om jag nu skulle få för mig att sälja och sedan uppgradera. Jag står mig bra på dessa komponenter och kommer vara nöjd med dem ända tills den går i graven.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Precis så är det. Som sagt har inte alla den budgeten att lägga 20k på en dator men om man nu jobbar så kan man vänta nån månad och spara till det för back går man inte. Jobbar man inte så är det omöjligt att köpa en sådan dator.

Inte omöjligt går att spara ihop till en sån om man så går på försörjningsstöd, tar bara lite längre tid.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd låst*

Och där hade den tråden tjänat sitt syfte.
Tyvärr spårade det hela ut helt då vissa inte kunde diskutera pris på komponenter utan att kalla varandra diverse otrevligheter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord