Backup av ~50TB, rekommendationer på billiga lösningar?

Permalänk
Inaktiv

Backup av ~50TB, rekommendationer på billiga lösningar?

Som rubriken lyder, så har jag ca 50TB som jag tänkt köra backup på.
Men som ni kanske kan förstå så är jag inte supertaggad på att köpa NAS+disk för att få ihop ytterligare 50TB som bara ska användas för backup.

Så tänkte kolla med er om ni har några rekommendationer på bra och billiga lösningar?
Eller är det bara att välja mellan sälja levern och köpa hårdvaran. Eller skippa backup?

Permalänk
Medlem

Billiga nee...
1) Nas med 50TB
2) Cloud tjänst med 50TB blir nog dyrare i längden.
3) Bandrobot och skriva till band som sedan kan läggas på annat ställe inte smidigaste lösningen.

Vad du än väljer så kommer det att kosta.
Är alla 50TB nödvändiga att ta backup på?
Hur ofta behöver du ta backup kan du dela in det i guld , silver , brons och ta backup i olika intervaller, inkrementell backup drar ner dataflödet över tid men att lägga 50TB i molnet låter som den dyraste lösningen i längden då datat ofta växer över tid.

Köpte ny backupserver till en av våra företagskunder ca 18TB som körs i Raid 5 så ca 24TB disk i grund. Den gick lös på ca 55k med 5års support 24/7. Sen kör de även backuper till Band också som extra säkerhet utöver detta vilket ytterliggare bygger på kostnaden och vi är inte i närheten av dina 50TB.

Billigast blir troligen NAS med 8TB x 8 diskar och köra det i en raid 5.

Typ nas:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4830418
eller: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2878236

Disk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3795750 8st pris: 20720:- Netonnets pris 2019-01-26
eller: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4794747 8st pris: 23120:- Netonnets pris 2019-01-26
+ nån av ovanstående nas ca 30-35k.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Som rubriken lyder, så har jag ca 50TB som jag tänkt köra backup på.
Men som ni kanske kan förstå så är jag inte supertaggad på att köpa NAS+disk för att få ihop ytterligare 50TB som bara ska användas för backup.

Så tänkte kolla med er om ni har några rekommendationer på bra och billiga lösningar?
Eller är det bara att välja mellan sälja levern och köpa hårdvaran. Eller skippa backup?

NAS+disk är en bra och billig lösning.
Eller, ja, billig och billig - 50TB disk kostar ju en del, men alternativen kostar ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

Som rubriken lyder, så har jag ca 50TB som jag tänkt köra backup på.
Men som ni kanske kan förstå så är jag inte supertaggad på att köpa NAS+disk för att få ihop ytterligare 50TB som bara ska användas för backup.

Så tänkte kolla med er om ni har några rekommendationer på bra och billiga lösningar?
Eller är det bara att välja mellan sälja levern och köpa hårdvaran. Eller skippa backup?

Skippa backup kan bara du svara på. Vad är det för typ av data?
Behöver du ha det offsite? Eller räcker en lokal kopia?

Permalänk

Extern hårddisk är väl inte så jobbigt?

Seagates Archivedisk har tidigare gått att få för så lite som 2000 kronor i den externa versionen.
Behövs inte mer än sex sådana... eller kanske sju då. 12 000 - 14 000.
Du ska väl inte uppdatera backupen stup i kvarten eller? Utan bara skriva filerna en gång?

Permalänk
Avstängd

Legend has it att google inte kollar om en business användare laddar upp mer än 1TB. I värsta fall om du behöver 5 för unlimited kostar det $50/mån.

https://gsuite.google.com/pricing.html

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Backblaze $5/månad för obegränsad storage
Elgiganten cloud (jottacloud) 59kr/månad för obegränsad storage
För att nämna två alternativ online, värt att tänka på är ju dock tiden för upp/nedladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Backblaze $5/månad för obegränsad storage
Elgiganten cloud (jottacloud) 59kr/månad för obegränsad storage
För att nämna två alternativ online, värt att tänka på är ju dock tiden för upp/nedladdning.

Värt att betänka vad det är för typ av tjänst. Backblaze-tjänsten för $5/mån är "personal backup" och är då att man får backa upp hur mycket som helst... genom deras klient installerad på 1 dator.
Beroende på vad det är som utgör 50 TB så kan det vara ett problem.

Backblaze, Carbonite och allt vad de heter har den typen av i kostnad/lagring räknat extremt förmånlig prismodell för konsumenter men har istället då just den där begränsningen som gör att det i praktiken inte är så sannolikt att man kan utnyttja att det är "obegränsad lagring" längre.
Om man tittar på någon av deras mer flexibla tjänster (mer inriktade på företag) så kostar det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gdmllj:

Legend has it att google inte kollar om en business användare laddar upp mer än 1TB. I värsta fall om du behöver 5 för unlimited kostar det $50/mån.

https://gsuite.google.com/pricing.html

Jag har i dagsläget 5 användare på basic.
Så detta är ju helt klart ett alternativ.

5 EUR / användare för basic.
8 EUR / användere för business.

Ingen jättehöjning.

Ca 10 år sedan är det dyrare än en egen lösning hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.crashplanpro.com/freetrial/#/business

10 dollar i månaden för unlimited storage. Dock per enhet så har du som jag en Unraid servern med en docker som tar backup på allt c:a 15 tb så funkar det ypperligt.

Permalänk
Medlem

För de som tror på en molntjänst, och än mer en billig sådan, för att göra backup på 50Tb, så det värt att tänka på att om företaget får för sig att stänga ner så kommer troligtvis en av två saker att hända:

1. Det sker utan varning.

2. De sätter ett datum när de kommer att stänger ner, men då alla andra också vill ha ner alla sina Tb som de lagrat, så kommer det laddas ner i snigelfart och man kommer inte hinna få hem allt.

Nu vet jag inte vad det är TS vill ha backup på som tar 50Tb. Om allt är egenskapat material som är viktigt, då skall det kunna kosta. Om, och jag skriver om, det är nedladdat material, då kanske det är bäst gå igenom vad som faktiskt är viktigt att göra backup på eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av filbunke:

För de som tror på en molntjänst, och än mer en billig sådan, för att göra backup på 50Tb, så det värt att tänka på att om företaget får för sig att stänga ner så kommer troligtvis en av två saker att hända:

1. Det sker utan varning.

2. De sätter ett datum när de kommer att stänger ner, men då alla andra också vill ha ner alla sina Tb som de lagrat, så kommer det laddas ner i snigelfart och man kommer inte hinna få hem allt.

Nu vet jag inte vad det är TS vill ha backup på som tar 50Tb. Om allt är egenskapat material som är viktigt, då skall det kunna kosta. Om, och jag skriver om, det är nedladdat material, då kanske det är bäst gå igenom vad som faktiskt är viktigt att göra backup på eller inte.

1. det är en backup, det är inte så att man förlorar all data man har on-site då. ja, om man inte har så in i helvete otur att skiten rasar on-site samtidgt. Sker det utan varning så är det inte ok. men förhoppningsvis hinner man ladda upp det på någon annan tjänst innan det rasar.

2. Varför skulle jag vilja ladda ner all data, det är backup. jag gör en ny backup någon annanstans innan tjänsten stänger ner (om det inte är som i fall 1).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För de som tror på en molntjänst, och än mer en billig sådan, för att göra backup på 50Tb, så det värt att tänka på att om företaget får för sig att stänga ner så kommer troligtvis en av två saker att hända:

1. Det sker utan varning.

2. De sätter ett datum när de kommer att stänger ner, men då alla andra också vill ha ner alla sina Tb som de lagrat, så kommer det laddas ner i snigelfart och man kommer inte hinna få hem allt.

Nu vet jag inte vad det är TS vill ha backup på som tar 50Tb. Om allt är egenskapat material som är viktigt, då skall det kunna kosta. Om, och jag skriver om, det är nedladdat material, då kanske det är bäst gå igenom vad som faktiskt är viktigt att göra backup på eller inte.

Eftersom det är en backup så är det lugnt, bara införskaffa en ny backup. Man har ju det redan på en lagring, backup är lagring nr.2.
En hårddisk kan gå sönder på samma sett, en nas kan börja brinna, då ät materialet borta på samma sätt.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

NAS med 6st 10TB diskar i RAID 6 kanske? Funkar ju om man kör 5st 10TB diskar i RAID 5 också.
Western Digital red 10TB är en riktigt najs disk f.ö.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nagelfar:

NAS med 6st 10TB diskar i RAID 6 kanske? Funkar ju om man kör 5st 10TB diskar i RAID 5 också.
Western Digital red 10TB är en riktigt najs disk f.ö.

Som jag skrev i mitt första inlägg så är jag inte så taggad på att köpa NAS/Hårdvara och betalar hellre för en tjänst....

Permalänk
Medlem

Molnet lär ju gå bort.
Att skicka upp 50TB kanske går fint till slut men du lär ju få tanka i år för att få hem det igen i rimlig tid ifall något händer.

Permalänk
Medlem

Framgick inte vilket budget du har så jag föreslår Amazon S3 Glacier

https://aws.amazon.com/glacier/pricing/?nc=sn&loc=3

Det kostar 0.004$ per GB per månad, vilket är 200$ per månad för 50TB

Det är dock byggt som en arkiv-tjänst och det kostar lite att läsa tillbaka datan.

Det är inte super billigt men väldigt pålitlig tjänst och datan kommer alltid vara tillgänglig dessutom kan du lagra den i Sverige i den nyöppnade AWS eu-north-1 regionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Legend has it att google inte kollar om en business användare laddar upp mer än 1TB. I värsta fall om du behöver 5 för unlimited kostar det $50/mån.

https://gsuite.google.com/pricing.html

Stämmer bra det. Pröjsar 8€ i månaden och har +25TB där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Molnet lär ju gå bort.
Att skicka upp 50TB kanske går fint till slut men du lär ju få tanka i år för att få hem det igen i rimlig tid ifall något händer.

Om man antar att uppladdning/nerladdning sker med en hastighet av 100Mbit/s (vilket nog är ett rätt optimistiskt antagande) så kommer det att ta (50TB / (100 Mbit/s)) = 400000s = 46 dagar att ladda upp/ner all data.

I praktiken kommer det säkert att ta längre om man inte betalar multum för en snabb och stabil uppkoppling till molntjänsten.

Så, några månader för att göra backup och sedan lika lång tid om man behöver återställa från backup.

Att göra backup av 50TB till en NAS eller extern hårddisk kommer att ta sin lilla tid det också, men då pratar vi dagar snarare än månader.

Permalänk
Medlem

När det gäller Backblaze har de väl en tjänst där man kan få en backup hemskickad på hårddisk (mot en avgift) som man skickar tillbaka när man är klar för att sen få återbetalt avgiften. Antar att summa summarum står man för returfrakten. Verkar bara vara upp till 8 TB´s diskar. Vet inte om man kan få hemskickat flera stycken diskar eller det bara är 1 som gäller.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om man antar att uppladdning/nerladdning sker med en hastighet av 100Mbit/s (vilket nog är ett rätt optimistiskt antagande) så kommer det att ta (50TB / (100 Mbit/s)) = 400000s = 46 dagar att ladda upp/ner all data.

I praktiken kommer det säkert att ta längre om man inte betalar multum för en snabb och stabil uppkoppling till molntjänsten.

Så, några månader för att göra backup och sedan lika lång tid om man behöver återställa från backup.

Att göra backup av 50TB till en NAS eller extern hårddisk kommer att ta sin lilla tid det också, men då pratar vi dagar snarare än månader.

Är det för ett företag så lär det alltså vara risk för KK innan man fått tillbaka allt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Är det för ett företag så lär det alltså vara risk för KK innan man fått tillbaka allt.

Nej någon knullkompis har jag inte tänkt att skaffa mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

KK är också förkortat "konkurs" - men du tolkade väl avsiktligt fel gissar jag

Tänk på hur det var när crashplan stängde sina 'unlimited' backup för privatpersoner - det var väldigt kaotiskt och gav eko i hela molnlagringstjänstevärlden.

Problemet var att väldigt många hade väldigt mycket lagrat som enda kopia där och det fans inte en chans att hämta tillbaka sin data inom respit-tiden (som bara var någon månad) då hastigheten kunde räknas i byte/s iom. precis alla försökte tanka hem sin data precis samtidigt - dvs. flera års upplagrande data i hyfsat sakta mak skulle nu tankas tillbaka inom en månad och kaoset var ett faktum.

En del användare såg sig tvingade att konvertera till företags-abbonemang för att få tiden att tanka hem sin data...

Därför skall man alltid ha en full backup hemma också och se molnlagringen som en kompletterande off-site backup som man skall kunna tåla att förlora när som helst.

200$/månaden för 50TB är nästan 1700:-/månaden och man får en extern 8TB USB-disk kring 2000:-/styck vilket gör att lagringen är betald inom 11 månaders period i jämförelse med att köpa molnlagring, och har man en redundansdisk i setupen (RAID5 - högst rekommendabelt ) så är det runt 12 månader och med 2 redundansdiskar (RAID6) i backupsetet 13 månader och därefter kostar inte lagringen mer i direkta utgifter under flera år framför - och ev diskhaveri är inte så kostsamt då det kan ersättas med lika eller större disk för den trasiga - och i många fall kan man också utöka efterbehov, dock lite beroende på vilken filsystem man väljer för backup.

Och detta kan i princip skötas av 2-3 USB3-hubbar mot diskarna (och i fallet Segate-externa diskar med inbyggd hub, går att sprida i trädstruktur) och kanske inte den klenaste datorn (dvs inte RPi, bör vara 64-bitars propp för att undvika potentiella obehagligheter när man går över 16 TB i filsystemstorlek oavsett filsystem) och med flera USB3-portar, gärna på egna hubbar i datorn.

Som sagt i linux bryr man sig inte om diskarna sitter på SATA-platser eller är USB-volymer till en USB-hubb - det kommer att presentera sig som /dev/sdx-diskar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Om man antar att uppladdning/nerladdning sker med en hastighet av 100Mbit/s (vilket nog är ett rätt optimistiskt antagande) så kommer det att ta (50TB / (100 Mbit/s)) = 400000s = 46 dagar att ladda upp/ner all data.

I praktiken kommer det säkert att ta längre om man inte betalar multum för en snabb och stabil uppkoppling till molntjänsten.

Så, några månader för att göra backup och sedan lika lång tid om man behöver återställa från backup.

Att göra backup av 50TB till en NAS eller extern hårddisk kommer att ta sin lilla tid det också, men då pratar vi dagar snarare än månader.

Gsuite har också en begränsning på 750GB per dag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag tror att man ska ha en realistisk syn på det här:

1. Tiden att ladda upp datan
2. Tiden att återställa datan
3. Kostnaden medan datan inte är tillgänglig
4. 50TB är mycket data - som idag egentligen inte är särskilt svårt att komma upp i

Är det en backup - min rekommendation skulle vara att köpa fem 12TB diskar och köra dem som singeldiskar, eventuellt i en separat dator alternativt helt fristående. Sortera datan på kritisk - överflödig 1-5 så vet man vart man ska börja.

Permalänk
Medlem

ska man ha 8TB WD Red diskar så rkeommenderar jag köpa dom på de ofta förekommande kampanjerna på amazon. cirka 1650kr för en 8TB WD my drive. Sen "shuckar" du den alltså tar ut den ur det externa chassit..
Googla runt lite först så hittar man mer info om hur allt går till osv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ända rimliga möjligheten att komma upp i 50TB data är om det är media (film, bilder osv). Inte ens Volvo Personvagnar har 50TB kritisk data för biltillverkning ihop med daglig drift (jag jobbade där med it-säkerhet).

Min följdfråga blir då ifall alla dessa 50TB kräver kontinuerlig tillgång eller om det är tex gamla RAW-bilder som bör sparas men som kan flyttas från "arbets-servern" till arkiverat format.

Vill man ha någon form av kontroll över sin egen data som företag så laddar man inte upp den i någon molntjänst. Enklaste och förmodligen säkraste sättet att lagra den mängden data utan att det kostar flera hundratusen är att ha den på minst 3 (helst fler) ställen parallellt tillgänglig.

Server 1 som alla jobbar mot.
Server 2 som håller exakt samma data som server 1 hela tiden genom realtids-sync.
Server 3 som har scehemalagd kopiering av server 2, lämpligen över en helg då få eller inga jobbar.
Samtliga servrar bör stå isär och Server 3 bör stå på andra sidan en branddörr. Helst alla men minst en server ska stå så jobbigt till att den inte blir stulen vid eventuellt inbrott.

Som tillägg kan jag nämna att när man räknar på kostnad för aktiv lagring (dvs lagring som kontinuerligt ska användas och som skall köras back-up på mm) så är en tumregel att det kostar ca 10 ggr mer än vad själva lagringsplatsen kostar.

// Hela detta inlägg kanske är lite offtopic, men närpå alla företag har enormt eftersatta backup-rutiner. Känner en del folk via jobbet som haft kunder som fått sätta sina företag i konkurs då stor del av värdet varit deras kundregister och databaser som nu är helt borta.

Permalänk
Medlem

@difi: kan bara hålla med. Allt för många förlitar sig på "molnet" utan att förstå att det bara är en dator någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@difi: kan bara hålla med. Allt för många förlitar sig på "molnet" utan att förstå att det bara är en dator någon annanstans.

"Bara en dator" Nja... Det beror helt på backuplösning/serverlösning och användningsområde.

Har du t ex server hos Azure så kan du ha din server utspridd över Europa. MAO går datacentret ner på Irland, bara det är hyfsat osannolikt, startar din server i centret i Nederländerna. Samtidigt så har du en realtidskopia i det nya centret i Sverige.
Det är en hyfsad redundans

(Nu ska erkännas att jag inte minns exakt hur det fungerar med de olika zonerna för Azure men man kan i vart fall ha sin server på olika datacenter.)

Säger dock inte att du har fel då många tror att moln är lika med backup.
T ex hos mina kunder tror många att Sharepoint och OneDrive är backuper. Ibland kan det vara VÄLDIGT trögt att förklara ^^

Jag ser "molnet", som är ett lika brett begrepp som "IT", som en annan typ av lösning som många gånger är lika god som en lokal.

Edit(kände att jag snöa in på servrar): Vi tar även olika backuper. Få företag har ju råd med en sådan lösning som innebär 3 likadana servrar alt. kostnaden att drifta en molnlösning som heter duga(det är DYRT).

Vi tar ofta en lokal backup på hela systemet, men det kan i vissa fall vara orealistiskt att skicka en systemkopia till en offsite backup.
Då fokuserar offsite backupen bara på den mest kritiska datan för verksamheten så företaget slipper gå i konkurs om olyckan är framme.

Permalänk
Medlem

@Superolle: Nä jag medger att det jag gjorde var en grov förenkling men många små och medelstora företag ser ofta molnet som lösningen, gärna ofta i kombination med smidigheten att ha allt på en plats. I telefonen, på datorn och tillgängligt överallt. Det förutsätter att de ens tänkt på backup. Större företag har säkert större resurser och kan lägga dessa på Azure och andra alternativ. Min backup- server är idag bestyckad med en AMD, Athlon A-5400 tror jag den heter. 8GB RAM och tillräckligt med diskutrymme. Kostade inte många kronor när jag köpte den 2012 och den duger mer än väl fortfarande - så det behöver inte vara deluxe hela tiden om man inte vill