Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammalt rigg

Tja SweClockers!

Är här igen då jag har behov av kunskap inom hårdvaruavdelningen. Just nu sitter jag på följande PC: https://pcpartpicker.com/list/mycrzM.

De flesta spelen jag försöker spela som är någorlunda nya behöver jag sänka grafiken rejält på, och ofta även då så har jag en låg FPS. För t.ex. Battlefield V så har jag sänkt det allra mesta och följt olika guider för vad jag ska ha grafikinställningarna på för bästa FPS utan lyckad framgång. Jag vill försöka uppgradera den så att den klarar lite nya spel som kommer i framtiden, t.ex. Cyberpunk 2077 och andra AAA spel.

Därför undrar jag nu, på den riggen jag har nu, vad behöver jag uppgradera för att få en PC där jag kan njuta av att spela igen utan en väldigt låg och jobbig FPS.

/ Alexander

Grammatik/Stavfel
Permalänk
Medlem

Minst 16GB ram och minst 8 trådar så är du i land. Sen hur du tar dig dit är en annan femma. En del köper Ryzenplattform typ 2600, b450 moderkort och 16GB DDR4 3000-3200Mhz, och en del försöker få tag på i7 4770K/4790K vilket har bumpat upp begagnatpriserna till löjliga nivåer. De som skiter ut pengar köper coffee lake i7/i9-plattform.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Minst 16GB ram och minst 8 trådar så är du i land. Sen hur du tar dig dit är en annan femma. En del köper Ryzenplattform typ 2600, b450 moderkort och 16GB DDR4 3000-3200Mhz, och en del försöker få tag på i7 4770K/4790K vilket har bumpat upp begagnatpriserna till löjliga nivåer.

Har kollat lite på antingen en i5 9600k eller kanske Ryzen 2600X. Har dock inte alls följt vad som är bäst i diskussionen Intel vs AMD nu på sistone, vad tror du är smartast att satsa på?

Permalänk

Den viktigaste frågan är hur mycket du vill lägga ner på din burk! Är din budget låg eller hög, där ifrån kan man kolla på vilka komponenter man kan ha för just din budget:)

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

Lättaste uppgraden är i ditt fall en ny gpu 2060 eller bättre. Och sen uppgradera cpu, mobo, ram när ryzen 3000 kommer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Den viktigaste frågan är hur mycket du vill lägga ner på din burk! Är din budget låg eller hög, där ifrån kan man kolla på vilka komponenter man kan ha för just din budget:)

Det är ju sant! Något jag glömde nämna kanske.. Men om jag förstått rätt när jag researchat lite och tittat runt så är det väl mest min CPU och RAM som ligger illa till. Tänkte mig kanske 4-5k för att uppgradera detta, går det att hitta något runt där tro?

Permalänk

@aalexjd: Rätt har kollat lite och detta får du nog mest för: https://komponentkoll.se/bygg/jISpu/ sen nästa uppgradering blir ju då till ett 2060 om du vill behålla den processorn, inte helt säker men om jag kommer ihåg rätt så kan du byta till Ryzen 3000 serien utan att behöva byta moderkort. Då kan du ta en billig processor nu och sen byta i vår/sommar när de nya kommer ut. Då om du byta till "high end" 3000 serie så kommer nog också ett 2070/2080 passa bättre men då om din budget tillåter det. Men det i länken kommer nog hjälpa till mycket, om du behåller det sen så uppgradera till 2060. Här kan du kolla hur stort din PSU ska vara (du klarar dig nu) https://outervision.com/power-supply-calculator

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

@aalexjd: Rätt har kollat lite och detta får du nog mest för: https://komponentkoll.se/bygg/jISpu/ sen nästa uppgradering blir ju då till ett 2060 om du vill behålla den processorn, inte helt säker men om jag kommer ihåg rätt så kan du byta till Ryzen 3000 serien utan att behöva byta moderkort. Då kan du ta en billig processor nu och sen byta i vår/sommar när de nya kommer ut. Då om du byta till "high end" 3000 serie så kommer nog också ett 2070/2080 passa bättre men då om din budget tillåter det. Men det i länken kommer nog hjälpa till mycket, om du behåller det sen så uppgradera till 2060. Här kan du kolla hur stort din PSU ska vara (du klarar dig nu) https://outervision.com/power-supply-calculator

Vet ej hur mycket jag kommer att ha råd att byta ut mot sommaren även om nya kommer ut då. Kommer jag isåfall ändå klara mig bra på CPUn i varukorgen du la ihop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej fattar. Har du den överklockad? Det kan hjälpa till att öka prestandan. Såg nu också att det var ett 1060 med 3GB, det påverkar en del. Du kan ladda ner Msi afterburner (gratis) och där kan du se hur mycket processorn och grafikkortet blir belastat. Själv har jag på så att jag ser hur mycket det blir belastat och temperaturen (båda på CPU och GPU).

Sen skulle jag tagit https://komponentkoll.se/bygg/dmmrw/ då Intels "billiga" processors ger bättre prestanda i spel än AMDs. Den processorn som är listad är en som MÅSTE ha ett grafikkort för att funka, har ingen integrerad grafik därav ett F i slutet. Om du vill ha en speldator som klarar de kommande spelen bra så är detta bättre om du inte ska uppgradera. Det du förlorat är ett bättre moderkort men du kommer få en bättre spel processor för din budget. Vet ej om just det moderkortet behöver en BIOS uppdatering för att klara av 9:de gen processorn men det är bara att kolla upp det. Skulle helt klart rekommendera ett 2060 till det då när det finns pengar till det. Om det är grafikkortet som går på 100% så skulle jag gå för ett RTX 2060, det är aningen bättre än ett 1070. Istället för att uppgradera processorn då!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

Om du ska uppgradera idag så ger det här mest för pengarna just nu:
www.amazon.de/gp/aw/d/B07B41WS48/
www.amazon.de/gp/aw/d/B07FVYKFXF/
www.amazon.de/gp/aw/d/B0134EW7G8/

3500:-

Vad gäller intels i5:or så presterar de bra idag men risken är stor att samma sak händer inom snar framtid som med din nuvarande cpu. Dvs att trådarna inte räcker till och blir en flaskhals med stutter som följd. Å andra sidan presterar Ryzen 5 2600 överklockad i runda slängar som en överklockad i7 4770K. Men eftersom i7:orna är så överprissatta idag och efterfrågan är stor så är det kanske lättare att bara köpa nytt.

Personligen är jag lite kluven för egen del. Sitter på i7 2600K och har hyfsad framerate i Quake Champions vilket är det enda spel jag kör. Med Ryzen 5 2600 så skulle jag istället för 140fps med drops neråt 110-120 fps få kanske runt 180-200fps men drops neråt 140-150. Med i7 8700K i 5Ghz skulle jag få ut 250-300fps vilket hade varit att föredra, men är inte alls prisvärt. Mycket handlar om vad man klarar sig på och vad man prioriterar...
Jag föredrar skyhög framerate men är inte villig att betala för det. Så jag kommer vänta. Hade jag bara haft en i5a hade jag köpt ryzen 5 2600 och nöjt mig med det faktum att jag bara betalat 3500:- för hela plattformen.

Vsd gäller ditt grafikkort så är det bara att droppa texturer och skuggor tills vram och gpu inte längre är en flaskhals.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Okej fattar. Har du den överklockad? Det kan hjälpa till att öka prestandan. Såg nu också att det var ett 1060 med 3GB, det påverkar en del. Du kan ladda ner Msi afterburner (gratis) och där kan du se hur mycket processorn och grafikkortet blir belastat. Själv har jag på så att jag ser hur mycket det blir belastat och temperaturen (båda på CPU och GPU).

Sen skulle jag tagit https://komponentkoll.se/bygg/dmmrw/ då Intels "billiga" processors ger bättre prestanda i spel än AMDs. Den processorn som är listad är en som MÅSTE ha ett grafikkort för att funka, har ingen integrerad grafik därav ett F i slutet. Om du vill ha en speldator som klarar de kommande spelen bra så är detta bättre om du inte ska uppgradera. Det du förlorat är ett bättre moderkort men du kommer få en bättre spel processor för din budget. Vet ej om just det moderkortet behöver en BIOS uppdatering för att klara av 9:de gen processorn men det är bara att kolla upp det. Skulle helt klart rekommendera ett 2060 till det då när det finns pengar till det. Om det är grafikkortet som går på 100% så skulle jag gå för ett RTX 2060, det är aningen bättre än ett 1070. Istället för att uppgradera processorn då!

Lutar mig åt att köra på https://komponentkoll.se/bygg/jISpu/ som du länkade och till sommaren försöka få ihop till ett RTX 2060 och köra till det i varukorgen. Det borde väl ge en bra prestanda?

Permalänk

@aalexjd: Ja de ska det göra. Sen Chris inlägg är också bra, han jämför prestanda och kostnaderna. Och att man kan få en hel plattform för 3,5k.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

@aalexjd: Ja de ska det göra. Sen Chris inlägg är också bra, han jämför prestanda och kostnaderna. Och att man kan få en hel plattform för 3,5k.

https://www.webhallen.com/cart/225255,284732,288870?name=Test Detta är vad jag lagt ihop nu, funderar på att lägga den beställningen och få allt från webhallen. Sen till sommaren troligen lägga en investering i ett RTX 2060!

Vill bara dubbelkolla om det låter någorlunda vettigt?

Permalänk

@aalexjd: Ja, det kommer funka bra. Kul att höra att det finns en kanske kommer bli möjligt för ett 2060 senare i år:)

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

@1Pim_pim1: Har nu fått i de nya delarna och datorn flyter på bra 90% av tiden. Har något märkligt problem när skärmarna bara blir svarta och jag kan inte göra någonting. Jag hör att datorn fortfarande är igång, tror dock inte att själva operativsystemet och så är igång där bak.. Något du vet något om?

Permalänk

@aalexjd: Tjena, sorry för sent svar. Tyvärr så har jag inte fått mina kunskaper om det området än. Gör en ny tråd och fråga efter hjälpen där, finns alltid folk som kan!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2