Dator slutade fungera efter uppgradering av grafikkort samt rengöring av övriga komponenter, vad kan ha hänt?

Permalänk
Medlem

Pröva ett annat nätagg, misstänker att ditt CX500 har blivit till åren och inte riktigt löser ett GTX 970.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd

Orkar inte finläsa all text.

Men TS, har du testat om det integrerade grafikkortet ger bild? Kanske har råkat blåsa en massa damm i PCI-E uttaget?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Cypress_86: tror nog det är du som ska sluta trolla. Har jobbat ett antal år som servicetekniker och byggt datorer via ett större bolag. Vi hade ESD mattor vid alla servicestationer och esd-band, slarvade vi med armbanden och cheferna såg oss fick man en avhyvling.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@RomeoLundmark:

Det kan vara flera saker som orsakat felet.

1, Nätagget har hanterat en statisk urladdning eller en kortslutning / felkoppling och någon av dom tre säkringarna har gått. Antingen har nätaggregatet kastat in handduken, eller satt sig i säkerhetsläge. För att återställa från säkerhetsläge koppla ur alla kablar och sätt nätaggregatet i ett korrekt jordat uttag (vanligen kök om inte hela bostaden är jordad). Slå av och på nätaggregatet några gånger så ska säkringen återställa.

Att nätaggregatet är för svagt för grafikkortet kan vara sant, men det ska fortfarande gå att köra ett operativsystem med bara skrivbord och vanlig surf / office då detta inte kräver något speciellt med kräm från datorn.

2. Ett bevis för att nätaggregatet ger ström är att dioden på moderkortet lyser grönt, vanligen placerad i botten eller någonstans mellan expansionsplatserna. Andra dioder kan även indikera om det är problem med RAM eller GPU.

3. En bra metod är att koppla ur allt som inte behövs för att få bios-bild. Dvs. endast CPU, 1 st RAM och ev grafikkort på moderkortet kvar. Har du en led som visar en felkod så kan du ta ur allt utom CPU och ram för att fortfarande få din led att visa någon felkod. (på vissa moderkort kan man även se felkoden utan CPU eller RAM.) Kablarna behöver endast vara ATX-Power (24-pin) samt till CPU som är 1 eller 2 st 4/8 pinnar.

4. Genom att rycka alla andra delar som spelare, hårddiskar och andra kort så minimerar du felmöjligheterna. En komponent som inte finns kan inte orsaka fel. Du bör även prova starta utan mus och tangentbord / andra externa enheter. Får du bild då så sätter du in en sak i taget och provar igen.

5. Du kan köra grafikkortet utan ström, men du får vanligen en bild som säger att du glömt sätta i grafikkortets powerkabel, Det ska även gå att testa grafikkortet i en annan port, det som händer då är möjligen lite lägre FPS.

6. Något som också kan hy inträffat är att en skruv har fastnat mellan moderkortet och baksidan vilket gör att datorn inte startar.

7. Om fläktarna går men ingen bild är det vanligen en problem i moderkortet dvs orsakat på så vis att någon annan komponent inte svarar.

8. Om det finns en återställning av CMOS på i/o-plåten av moderkortet eller någon annanstans så kan den hamnat i intryckt läge vilket ger svart bild.

Bor du i Stockholm så kan jag kanske svänga förbi och se om jag kan hjälpa dig på plats. Skicka ett PM.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Har aldrig vetat om att det jordas till chassit via något motstånd. Att det varit direkt är vad jag byggt mina antaganden på iaf. Men det känns väl otroligt då man inte kunnat haft skruvar av metall för att öppna chassin då.
Hur som helst har jag svårt att se att man lyckas hålla en kroppsdel i kontakt med chassit hela tiden och det tar inte många sekunder för att bygga upp en skadlig laddning. Men det kanske fungerar om det stammer som du sager och man är nogrann. Att först koppla sig till chassit med armband känns ganska vettigt hur man än vänder på det, att bara öppna och pilla är vårdslöst.

Det är precis så jag tänker! Som sagt har jag inte fått det bekräftat, men det vore verkligen vansinne om det inte skulle vara så. Jag skulle heller inte lita på att färgen på chassit isolerar helt.

Jag skulle inte nödvändigt vis säga att det är vårdslöst heller (förutsatt att mitt antagande stämmer). Men man får vara jälvigt uppmärksam och försiktig. Det är ju också långt ifrån alla komponenter som är kännsliga också. Vad jag vet är det huvudsakligen MOSFETs, vilket det såklart finns miljarder av i de allra dyraste komponenterna..

Permalänk

@katsuaki93: Japp, har testat båda.

Permalänk

@Aeig: Tack för info! Ska testa med ett annat nätagg då.

Permalänk
Medlem

Hej har du kollat upp bios felkoderna? Eftersom ditt moderkort saknar nummerdisplay så antar jag att det finns ett antal lysdioder som blinkar ut någon form av felkod. Sök på ”Bios error codes (ditt bios)”. Så tar du bort lite av gissningsleken. Lycka till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta ur grafikkortet och gör clear på cmos.
Använd sen moderkortets utgång för bildskärm.
Starta upp datorn, du bör nu få en bild.

När du sen ska byta grafikkort så ställ först in bilden på 640 x 480, det brukar de flesta kort klara av. starta upp datorn igen och lägg in de nya drivrutinerna. Ev behöver man byta grafikrutin via BIOS också.

Permalänk
Medlem

Jag vill bespara bortkastandet tiden av att upprepa tidigare föreslag så jag kommer med ett annat:

Du kan ha råkat utför jordningsfel, dvs någon komponent kan ha glappat och chassit nuddar en lödningspunkt den inte ska. Det är "enkelt" att kolla genom att bara montera ut moderkortet från chassit med tillhörande komponenter på plats för att bootas, och se därefter.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch