Testpilot: Plantronics RIG 800HD – trådlöst headset med Dolby Atmos

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Plantronics RIG 800HD – trådlöst headset med Dolby Atmos

Trådlöst spelheadset med många intressanta funktioner samt medföljande kod för Dolby Atmos. Testpiloten Dinoman gör en djupdykning i vad Plantronics har att erbjuda med nya RIG 800HD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jobbet köpte in 2 av dessa på prov (servicedesk). Båda fick problem med att micen glappade efter några månader.
Dock så packades dom upp och ned i ryggsäck nästan varje dag vilket kan ha bidragit.

Permalänk
Medlem

Ett headset jag är verkligt nöjd med mycket tack vare komforten som för mig väger upp smärre tillkortakommanden i ljud. Till och med lyckats somna med headsetet på och vaknat upp nån timme senare utan att ens känna av att jag haft headsetet på mig.

Permalänk

Nu är ju smaken som röven - klöven, men herre jisses så fula...
Annars hade de helt klart varit ett alternativ till samlingen! Snålt att inte inkludera en toshlink dock...

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Är ute efter att byta ut mina gamla Astro A50, men de nya är så satans dyra. Kanske detta kan vara ett bra alternativ. Dock gillar jag att Astro kör på 5Ghz-banden istället för 2,4.

Permalänk
Medlem

Protonica - Northern Storm.

Ajaj.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Vart står priset någonstans? Brukar så i sammanfattningen men hittar ej.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vart står priset någonstans? Brukar så i sammanfattningen men hittar ej.

Det står i sist i tabellen av specifikationer samt allra sist i slutsatsen. Prisjaktslänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Toppenrecension! Bra förklarat med allt vad det innebär. Köpte nya lurar för inte så länge sedan men man blir ju alltid sugen på något nytt Chansen är väl minimal - men är det någon som testa dessa ordentligt som recensenten och även gjort samma med mitt? Asus Strix 7.1.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har kört dessa i snart ett halvår och kan bara säga att det är väldigt komfortabla, ett av kraven jag hade på lurarna när jag skaffade dessa va att slippa allt va konstskinn hette, har väldigt svårt för lurar med dessa material över öronen, blir inte speciellt gott efter ett antal timmars spelande.
Mic:en kan jag inte utala mig om eftersom jag mest spelare singleplayer så den funktionen är ej använd. Är annars mycket nöjd med ljudet och trivs enormt bra med dessa lurar, ljud är så individuellt så det är väldigt svårt att säga vad andra skulle gilla, för mig kom konstruktionen först och att inte köpa för billigt men jag skulle heller aldrig lägga 2-3000 för ett par lurar så dessa blev perfekta för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://i.imgur.com/M7Fcwzy.png

Protonica - Northern Storm.

Ajaj.

Vill du förklara vad en mindre insatt tittar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Absolut.
Enkelt uttryckt så är @Dinoman val av "testlåt" (bara en?) inte ett så bra val.
Låten är mer gjord för att poppas på radion och för att tilltala så många som möjligt istället för att faktiskt låta bra.
Dynamiskt omfång blir det på svenska, dynamic range på engelska.
Väldigt förenklat.

Rättelse : Artikelnförfattaren använder en låt till som han skrivit i artikeln.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Dumbullen: Absolut.
Enkelt uttryckt så är @Dinoman val av "testlåt" (bara en?) inte ett så bra val.
Låten är mer gjord för att poppas på radion och för att tilltala så många som möjligt istället för att faktiskt låta bra.
Dynamiskt omfång blir det på svenska, dynamic range på engelska.

Ah alright! Och bilden kommunicerar då detta på.. något sätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte detta först, tyckte ljudet var fruktansvärt dåligt i det.
Sen var det dålig ljudvolym i det. Ändrade man från mitten på (chat/"game") till ex allt på game/musik och höjde så sprakade det något satans i gatan. Känns som den spaken var tvungen att vara i mitten för det inte ska låta som en söndrig högtalare.

Köpte ett enklare Cloud Flight som jag var mycket mer nöjd med på alla delarna. Behöver inte 7.1 osv, ett vettigt stereo läge är allt jag behöver typ.

Går inte jämföra med trådade lurar dock i ljudkvalitet men använder dom mest på kvällarna lite så duger för mig med cloud flighten

Permalänk

@Dinoman:

Tack, hittade nu !

Permalänk
Medlem

@Dumbullen: Jajemen.
Tänk dig en ballong som är uppblåst till bristningsgränsen innan den exploderar, det är detsamma med @Dinoman val av låt.
Det finns inget utrymme för låten att växa för den spelas redan på bristningsgränsen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av backspace:

@Dumbullen: Jajemen.
Tänk dig en ballong som är uppblåst till bristningsgränsen innan den exploderar, det är detsamma med @Dinoman val av låt.
Det finns inget utrymme för låten att växa för den spelas redan på bristningsgränsen.

Som jag skriver i artikeln så använder jag den låten för att se om lurarna orkar att hålla kontroll på basen. För att lyssna in på en låt med mer dynamik så körde jag en låt av Bo Sundström och Frida Öhrn. Vilket jag också nämner.

Jag testade givetvis lurarna med fler låtar än så, mycket fler. Att få hem ett par hörlurar och göra bedömningen på en enda låt hade kanske varit lite tunt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Toppenrecension! Bra förklarat med allt vad det innebär. Köpte nya lurar för inte så länge sedan men man blir ju alltid sugen på något nytt Chansen är väl minimal - men är det någon som testa dessa ordentligt som recensenten och även gjort samma med mitt? Asus Strix 7.1.

Tack, det glädjer mig att du uppskattar den.

De lurarna du har är ju intressanta så till vida att de följer konceptet att faktiskt ha flera högtalarelement inne i kåpan. Frågan är hur bra det fungerar dock, vad tycker du?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Bra skrivet men att påstå att dessa lurar har en bra mic är att ta i så det knakar, det har en rätt kass mic som beter sig väldigt typiskt för just trådlösa lurar med mycket begränsat frekvensomfång och nasalt ljud som följd.

Vill man ha en bra mic är detta inte ett headset att kika på.

Citat:

Mikrofonen är även den klart godkänd och lämnar inget övrigt att önska. Jag hörs klart och tydligt och den är relativt bra på att stänga ute störande ljud i omgivningen.

https://youtu.be/ip2Pj1I4q9U?t=420

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Nu är ju smaken som röven - klöven, men herre jisses så fula...
Annars hade de helt klart varit ett alternativ till samlingen! Snålt att inte inkludera en toshlink dock...

Håller med dig, säkert tufft på lekrummet till en finnig 15-åring. Själv funderar jag på Arctis 7 trådlösa Betydligt snyggare lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Tack, det glädjer mig att du uppskattar den.

De lurarna du har är ju intressanta så till vida att de följer konceptet att faktiskt ha flera högtalarelement inne i kåpan. Frågan är hur bra det fungerar dock, vad tycker du?

Jättesvårt att svara på då jag aldrig haft ett par hörlurar som varit annat än stereo, utan att testa spel med dessa och sedan jämföra med andra så har jag ju ingen aning om hur pass bra de emulerar 7.1 annat än att det låter bättre än klassisk stereo.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Jättesvårt att svara på då jag aldrig haft ett par hörlurar som varit annat än stereo, utan att testa spel med dessa och sedan jämföra med andra så har jag ju ingen aning om hur pass bra de emulerar 7.1 annat än att det låter bättre än klassisk stereo.

Kan du inte stänga av 7.1 och köra bara stereo och växla i mellan?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köpte dessa lurar för 749kr på rea. Min har inte någon Toslink kontakt och fungerar alldeles utmärkt att växla mellan röstkommunikation och spelljud med knappen. Du har nog en äldre version.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan du inte stänga av 7.1 och köra bara stereo och växla i mellan?

Visst kan jag det och gör det då och då eftersom vissa spel inte stödjer det och då blir ljudbilden lite märklig, men jag har fortfarande inget att jämföra mot

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Bra recension.
Synd att man behöver toslink för att chattmixen skall fungera. Det behöver man inte på xbox-versionen av samma lurar. Den fungerar direkt. Väldigt bra funktion.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Djinn:

Köpte dessa lurar för 749kr på rea. Min har inte någon Toslink kontakt och fungerar alldeles utmärkt att växla mellan röstkommunikation och spelljud med knappen. Du har nog en äldre version.

Intressant. Enligt Quick Guide så står det att TOSLINK är ett måste.

Har du en mjukvara som styr ljudmixningen eller hur går detta till på PC?

Skrivet av Kapten_Kanel:

Bra recension.
Synd att man behöver toslink för att chattmixen skall fungera. Det behöver man inte på xbox-versionen av samma lurar. Den fungerar direkt. Väldigt bra funktion.

Hur funkar detta på PC? Mjukvara?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Köpte detta först, tyckte ljudet var fruktansvärt dåligt i det.
Sen var det dålig ljudvolym i det. Ändrade man från mitten på (chat/"game") till ex allt på game/musik och höjde så sprakade det något satans i gatan. Känns som den spaken var tvungen att vara i mitten för det inte ska låta som en söndrig högtalare.

Köpte ett enklare Cloud Flight som jag var mycket mer nöjd med på alla delarna. Behöver inte 7.1 osv, ett vettigt stereo läge är allt jag behöver typ.

Går inte jämföra med trådade lurar dock i ljudkvalitet men använder dom mest på kvällarna lite så duger för mig med cloud flighten

Jag kände faktiskt precis likadant. Tyckte speciellt att microfonen var pinsamt dålig på Plantronics. Kör med ett Cloud Flight numera och är nöjd(are).

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant. Enligt Quick Guide så står det att TOSLINK är ett måste.

Har du en mjukvara som styr ljudmixningen eller hur går detta till på PC?

Hur funkar detta på PC? Mjukvara?

Har dessvärre inte testat mina på PC.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Kapten_Kanel:

Har dessvärre inte testat mina på PC.

Ok. Jag har ju testat dessa på PC.

Kan vara så att det finns något inbyggt stöd för detta i XBOX, trolig sköter man detta via mjukvara på något sätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Bra skrivet men att påstå att dessa lurar har en bra mic är att ta i så det knakar, det har en rätt kass mic som beter sig väldigt typiskt för just trådlösa lurar med mycket begränsat frekvensomfång och nasalt ljud som följd.

Vill man ha en bra mic är detta inte ett headset att kika på.

https://youtu.be/ip2Pj1I4q9U?t=420

Tror du missförstår syftet med micen i ett gamingheadset.

Du kan ju gärna ge tips på vilket trådlöst gamingheadset som har bra mic enligt dig.