[värdering hjälp] WD Gold 6TB

Permalänk
Avstängd

[värdering hjälp] WD Gold 6TB

Tjo,

Dom slutar att tillverka dom så kan inte utöka och undersöker efter andra lösningar så skulle behöva veta vad dom är värda?

Diskarna är i bra skick och garanti finns kvar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ett par tusen bör du kunna få.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

1500kr skulle jag nog ge max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Dom slutar att tillverka dom så kan inte utöka och undersöker efter andra lösningar så skulle behöva veta vad dom är värda?

Diskarna är i bra skick och garanti finns kvar.

HGST Ultrastar DC  ersätter WD Gold, så bara att ta deras ersättare om du behöver fler diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Ett par tusen bör du kunna få.

Det förstår jag med.

Skrivet av Fantomen:

1500kr skulle jag nog ge max.

Helt okej pris, tror du dom är svår sålda här på marknad?

Skrivet av xp1ratex:

HGST Ultrastar DC  ersätter WD Gold, så bara att ta deras ersättare om du behöver fler diskar.

Känner till det men går inte att blanda då dom är för olika.

Jag har kollat lite på dessa två https://www.proshop.se/Haarddisk/HGST-WD-Ultrastar-DC-HC320-H... https://www.proshop.se/Haarddisk/HGST-WD-Ultrastar-DC-HC320-H... men upptäcker på prisjakt att det finns många olika av 8TB så frågan är vilken man bör välja 4Kn ska vara bra, samt så kan mina server ta både SAS och SATA?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

anser man priserna acceptabla för SAS-diskarna så skulle jag välja dem framför SATA.

finns numera exempel på SAS-diskar till lägre pris än SATA och speglar förmodligen var den riktiga volym-marknaden finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Det förstår jag med.

Helt okej pris, tror du dom är svår sålda här på marknad?

Känner till det men går inte att blanda då dom är för olika.

Jag har kollat lite på dessa två https://www.proshop.se/Haarddisk/HGST-WD-Ultrastar-DC-HC320-H... https://www.proshop.se/Haarddisk/HGST-WD-Ultrastar-DC-HC320-H... men upptäcker på prisjakt att det finns många olika av 8TB så frågan är vilken man bör välja 4Kn ska vara bra, samt så kan mina server ta både SAS och SATA?

Jag är ganska säker på att HGST Ultrastar 7K6000 HUS726T6TALE6L4 256MB 6TB 0B36039 är det WD rekommenderade som en direkt ersättare för WD Gold 6TB när dom annonserade att den var EoL, bara att skicka iväg en fråga till WD.

Finns en officiell PDF från WD här: http://files.icp-deutschland.de/produkte/KA010727/web/WD-Gold...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

anser man priserna acceptabla för SAS-diskarna så skulle jag välja dem framför SATA.

finns numera exempel på SAS-diskar till lägre pris än SATA och speglar förmodligen var den riktiga volym-marknaden finns.

Den som jag länkar så den 2-3 kronor dyrare.

Skrivet av xp1ratex:

Jag är ganska säker på att HGST Ultrastar 7K6000 HUS726T6TALE6L4 256MB 6TB 0B36039 är det WD rekommenderade som en direkt ersättare för WD Gold 6TB när dom annonserade att den var EoL, bara att skicka iväg en fråga till WD.

Finns en officiell PDF från WD här: http://files.icp-deutschland.de/produkte/KA010727/web/WD-Gold...

Kör med 4kn hittar dock inte någon pdf.

Men annans så kanske det är bättre att sälja av dom som jag har och skaffa 8tb då det är bara några hundra kronor mer så kanske är värt det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har aldrig märkt att det är bekymmer med blandade diskmärken i en typisk köpeNAS eller egenbyggd linux-server med mjukvaru-RAID - men visst - skall man ha topprestanda så kanske det inte så bra att lägga en 7200 RPM-disk med 128/256 MB RAM tillsamman med en 5400 RPM-disk med bara 32 MB RAM - den slöaste disken med minst RAM-minne och söligaste söktiden kommer att styra hela RAID-volymens prestanda...

dvs. är storlek, söktider, varvtal och diskens interna minnesstorleken något så när lika bör det inte påverka så mycket.

Vill man ha djupare kommandoködjup och att det läser och skriver samtidigt - välj SAS-disk (för enheter med SAS-HBA:er), och så kommer man till den sorgliga insikten att SATA-diskar är jättetröga ibland (som tex. kopiera stora filer inom samma volym) och det kan bli bra märkbart hopp uppåt i prestanda när den sista SATA-disken tas bort ur och det är bara SAS-diskar kvar i RAID-volymen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Har aldrig märkt att det är bekymmer med blandade diskmärken i en typisk köpeNAS eller egenbyggd linux-server med mjukvaru-RAID - men visst - skall man ha topprestanda så kanske det inte så bra att lägga en 7200 RPM-disk med 128/256 MB RAM tillsamman med en 5400 RPM-disk med bara 32 MB RAM - den slöaste disken med minst RAM-minne och söligaste söktiden kommer att styra hela RAID-volymens prestanda...

dvs. är storlek, söktider, varvtal och diskens interna minnesstorleken något så när lika bör det inte påverka så mycket.

Vill man ha djupare kommandoködjup och att det läser och skriver samtidigt - välj SAS-disk (för enheter med SAS-HBA:er), och så kommer man till den sorgliga insikten att SATA-diskar är jättetröga ibland (som tex. kopiera stora filer inom samma volym) och det kan bli bra märkbart hopp uppåt i prestanda när den sista SATA-disken tas bort ur och det är bara SAS-diskar kvar i RAID-volymen...

Men då är det SAS som jag ska köra med då jag behöver att den ska kunna skriva och läsa på samma gång.

Jag kör med HBA kort SAS3 (12) men vet inte vilken backplane jag har än, kan hända att jag har denna BPN-SAS-846A så kanske måste byta backplane, jag läste även att visa backplane (SAS) inte är gjord för mer än 2TB läste jag snabbt på ett annat forum, vad tror du om backplane?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

[Packnings råd] säker transport

återupplivar min tråd igen istället för att skapa nya.

Nu är alla diskar utbyte mot nyare och bättre så snart ska dom läggas ut här på marknad så innan det så måste jag kunna garantera säkerheten så att dom inte skadas under transport.

Tänkte inskaffa nåt sånt här https://www.ebay.com/itm/Antistatic-Metallic-Conductive-Shiel... någon förslag som passar till 3,5 tum diskar?

Hur ska man packa dom på ett säkerhet sätt?

Jag vill kunna garantera säker frakt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Lägg HD:n i en antistatpåse och några varv bubbelplast utanpå det.
Så länge läshuvudet är parkerat så är en HD ganska tåligt.

Permalänk

2000 kr!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mwi:

Lägg HD:n i en antistatpåse och några varv bubbelplast utanpå det.
Så länge läshuvudet är parkerat så är en HD ganska tåligt.

Kan du länka till någon antistatpåse som det går att få ner 3,5 tum disk?

Skrivet av FabianAxelsson:

Du får vänta med dina bud innan annonsen kommer upp på marknad.

Tycker du 2000 kronor är ett rimligt pris?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan du länka till någon antistatpåse som det går att få ner 3,5 tum disk?

152 x 254 mm borde fungera.

luxorparts-metalliserad-bubbelpase-152x254-mm-10-pack
luxorparts-antistatisk-pink-poly-pase-152x254-mm-50-pack
luxorparts-metalliserad-esd-pase-med-zip-las-152x254-mm-50-pack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

återupplivar min tråd igen istället för att skapa nya.

Nu är alla diskar utbyte mot nyare och bättre så snart ska dom läggas ut här på marknad så innan det så måste jag kunna garantera säkerheten så att dom inte skadas under transport.

Tänkte inskaffa nåt sånt här https://www.ebay.com/itm/Antistatic-Metallic-Conductive-Shiel... någon förslag som passar till 3,5 tum diskar?

Hur ska man packa dom på ett säkerhet sätt?

Jag vill kunna garantera säker frakt.

Glöm inte att köra WDs testprogram, långa testet, och skicka med en rapport över skicket (förhoppnings 100% OK). Då har du ryggen fri och köparen vet vad den får. Drifttimmar också osv via SMART. Så gör iaf alltid jag.

Kan även säga att senaste 4TB Gold jag bytte så fick jag en Hitachi fast med WD-etikett och den fungerade rakt av att byta ut i RAIDen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

Fick bli "Luxorparts Metalliserad ESD-påse med zip-lås 152x254 mm 50-pack" för 20 kronor så är det värt det, den funkar bra. Tack

Skrivet av MultiMan:

Glöm inte att köra WDs testprogram, långa testet, och skicka med en rapport över skicket (förhoppnings 100% OK). Då har du ryggen fri och köparen vet vad den får. Drifttimmar också osv via SMART. Så gör iaf alltid jag.

Kan även säga att senaste 4TB Gold jag bytte så fick jag en Hitachi fast med WD-etikett och den fungerade rakt av att byta ut i RAIDen.

Hade inga möjligheter att köra deras program då jag körde dom i FreeNAS, men jag körde SMART via SSH så tog en dump på vare disk. Om dom inte skulle nöja sig med det så får jag lösa det på andra sätt.

Jag gick från 6TB till 8TB på grund av att 6TB hade gått upp så mycket i pris så var bättre att uppdatera till 8TB än att köpa flera 6TB diskar.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666