Permalänk
Medlem

MSI Optix MAG271CQR

Hej! Sitter just nu med en 1080p-skärm som jag å ena sidan är väldigt nöjd med, men har lust att få något större och med en uppgradering i upplösning. Är heller inte speciellt nöjd med foten på Samsungen, som äter upp massor av plats på mitt inte allt för djupa skrivbord.

Hittade MSIs nya skärm Optix MAG271CQR för en ganska trevlig peng; är det någon här som har erfarenhet av denna eller MSIs skärmar i allmänhet?

27”, 144hz (48-144 Freesync), VA, 1440p.

https://www.komplett.no/product/1120722/gaming/gamingskjermer...

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Hej! Sitter just nu med en 1080p-skärm som jag å ena sidan är väldigt nöjd med, men har lust att få något större och med en uppgradering i upplösning. Är heller inte speciellt nöjd med foten på Samsungen, som äter upp massor av plats på mitt inte allt för djupa skrivbord.

Hittade MSIs nya skärm Optix MAG271CQR för en ganska trevlig peng; är det någon här som har erfarenhet av denna eller MSIs skärmar i allmänhet?

27”, 144hz (48-144 Freesync), VA, 1440p.

https://www.komplett.no/product/1120722/gaming/gamingskjermer...

Det sitter förmodligen samma panel i den som i MPG27CQ och den modellen verkar ha problem med mycket banding och allmänt svår att få till bra bild.
https://sweclockers.com/forum/trad/1540954-msi-optix-mpg27cq-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera efter att ha køpt den: inga problem med banding, och upplever det som bra færger. Funkar strålande med G-Sync Compatible också.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av raQblad:

Kan uppdatera efter att ha køpt den: inga problem med banding, och upplever det som bra færger. Funkar strålande med G-Sync Compatible också.

Kul att du är nöjd 🙂

Finns det någon inställning i skärmens OSD för att ändra gamma?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Kul att du är nöjd 🙂

Finns det någon inställning i skärmens OSD för att ändra gamma?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, dessværre inte.

https://www.facebook.com/MSIGaming/videos/1852875348109625/?v...

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Jag är väldigt nyfiken på denna skärm. Men har bara haft TN-paneler innan så är lite rädd för att jag skall uppleva ghosting eller andra fenomen med en VA-panel. Hur upplever du skärmen nu efter att ha använt den ett tag?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidrone:

Jag är väldigt nyfiken på denna skärm. Men har bara haft TN-paneler innan så är lite rädd för att jag skall uppleva ghosting eller andra fenomen med en VA-panel. Hur upplever du skärmen nu efter att ha använt den ett tag?

Hade absolut inte rört en VA panel om du är känslig för ghosting.

Permalänk

Har som sagt bara använt TN-panel så det kan jag inte svara på. Känner ingen som har VA panel tyvärr. Inet (och säkert andra) har ju öppet köp ifall det visar sig att det är katastrof.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

@davidrone: Jag har den här skärmen, jag är otroligt nöjd med den! Upplever ingen ghosting, mycket bra betraktningsvinklar och den rullar på fint med G-sync! (Kört med TN och IPS tidigare samt testat AOC variant här för Swec också. Så har ett par att jämföra med.)

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidrone:

Jag är väldigt nyfiken på denna skärm. Men har bara haft TN-paneler innan så är lite rädd för att jag skall uppleva ghosting eller andra fenomen med en VA-panel. Hur upplever du skärmen nu efter att ha använt den ett tag?

Jag har bara använt VA-skärmar så har inte så mycket att jämföra med; men när det är sagt så är jag riktigt nöjd. Spelar allt ifrån RTS och liknande som Hearts of Iron till FPS som Apex Legends och tycker den fungerar bra till det. Frugan har kalibrerat den och använder den till redigering i Lightroom och hon var skapligt nöjd hon också, med tanke på att den ”bara” kostade 4000 spänn.

Som nämnt innan så fungerar den också med nvidia-kort och g-sync, som var viktigt för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk

Bara bra svar, tack
Jag använder freesync med nvidia kort idag så bra att höra att även det fungerar.

Perfekt med löning och allt idag.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk

Jag har nu haft den några dagar men kommer utnyttja öppet köp. Upplevde alldeles för mycket ghosting, speciellt i PUBG som jag spelar mest. Upplevde även en del flimmer med freesync, t.ex. när man tog fram kartan i pubg så såg man det lite på sidorna. I övrigt var bilden fin och OSD-menyn väldigt enkel att använda med joysticken.
Har istället beställt en TN-panel, Acer xb271hua på elgiganten, samma pris som denna.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidrone:

Jag har nu haft den några dagar men kommer utnyttja öppet köp. Upplevde alldeles för mycket ghosting, speciellt i PUBG som jag spelar mest. Upplevde även en del flimmer med freesync, t.ex. när man tog fram kartan i pubg så såg man det lite på sidorna. I övrigt var bilden fin och OSD-menyn väldigt enkel att använda med joysticken.
Har istället beställt en TN-panel, Acer xb271hua på elgiganten, samma pris som denna.

Neej va trist att höra. Fick presis syn på denna och var nästan säker på att denna skall jag ha
Fått väldigt på omdömen osv. Men är själv rädd för smear/ghosting, då jag tidigare spelat på TN paneler!

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Neej va trist att höra. Fick presis syn på denna och var nästan säker på att denna skall jag ha
Fått väldigt på omdömen osv. Men är själv rädd för smear/ghosting, då jag tidigare spelat på TN paneler!

Jag vet inte om det beror på dåligt exemplar eller om jag är känslig för ghosting. Jag använde nästan bara till spel så kände att det var säkrast med en TN-panel. IPS kostar en del till och det kanske inte heller funkar lika bra till spel. Men du kan ju alltid testa på öppet köp om du orkar med krånglet att ev. skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidrone:

Jag vet inte om det beror på dåligt exemplar eller om jag är känslig för ghosting. Jag använde nästan bara till spel så kände att det var säkrast med en TN-panel. IPS kostar en del till och det kanske inte heller funkar lika bra till spel. Men du kan ju alltid testa på öppet köp om du orkar med krånglet att ev. skicka tillbaka den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog tekniken, alla VA skärmar lider tyvärr av det - säger även våran Laxpudding här
Sen verkar det bara vara strul med freesync. Som vanligt får man väl det man betalar för. G-sync kostar men med tanke på hur väl det fungerar verkar det vara svårt att hålla sig ifrån. Hade en bra TN förut - Acer 27 g-sync 144 hz. Tyvärr att man inte kan få kanon bra färger/kontrast utan smearing. Ja dessa val

Tack för inputen davidrone!

Permalänk
Skrivet av NorthLight:

Det är nog tekniken, alla VA skärmar lider tyvärr av det - säger även våran Laxpudding här
Sen verkar det bara vara strul med freesync. Som vanligt får man väl det man betalar för. G-sync kostar men med tanke på hur väl det fungerar verkar det vara svårt att hålla sig ifrån. Hade en bra TN förut - Acer 27 g-sync 144 hz. Tyvärr att man inte kan få kanon bra färger/kontrast utan smearing. Ja dessa val

Tack för inputen davidrone!

Låter som den skärm jag köpte istället, Asus Predator XB271HUA, g-sync, 144Hz, 27", ingen ghosting
Tyvärr gillar jag inte riktigt anti-reflex lagret på den, ser nästan lite smutsigt ut mot vitt/ljusgrått.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av davidrone:

Låter som den skärm jag köpte istället, Asus Predator XB271HUA, g-sync, 144Hz, 27", ingen ghosting
Tyvärr gillar jag inte riktigt anti-reflex lagret på den, ser nästan lite smutsigt ut mot vitt/ljusgrått.

Kanon bra val där, men håller med om anti-reflex lagret, var alldeles för mycket på min oxå. Men annars är de oslagbara och g-sync är ju en dröm.
Spela på och njut