AMD rapporterar vinst för helåret 2018

Permalänk
Melding Plague

AMD rapporterar vinst för helåret 2018

Under 2018 gjorde AMD sitt mest lönsamma år sedan 2011. Utstickaren och bolagets nya kassako är processorerna i Ryzen-familjen, som säljer i allt högre volymer och till högre priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

YÄÄY

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Sweet. AMD är en av mina största poster i aktiesparandet. Kanske jag kan komma upp på +/- 0 nu då

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Finfint, då har de mer pengar att lägga på utveckling då

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Kul! Hoppas de fortsätter att skörda framgångar nu och ångar på med utvecklingen så de på sikt kan peta ned Nvidia från tronen, 7970 Ghz var ett tag sedan nu

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

kul att det går bra.
ge oss mera prylar och mera konkurrens nu på alla plan ;-).

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd

Grattis AMD.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Inaktiv

Riktigt kul, då slipper man oroa sig för konkurs och att ha en ensam spelare på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Riktigt kul, då slipper man oroa sig för konkurs och att ha en ensam spelare på marknaden.

Den oron hade du kunnat släppa efter 2016.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Toppen!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Sweet. AMD är en av mina största poster i aktiesparandet. Kanske jag kan komma upp på +/- 0 nu då

Det var dock under deras egna prognoser enligt texten så risken är att aktien går ner i värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Sweet. AMD är en av mina största poster i aktiesparandet. Kanske jag kan komma upp på +/- 0 nu då

Sitter i samma sits 🤭

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk
Medlem

Verkligen jättekul, och satan vilken skjuts aktien fick efter beskedet. Visserligen "after hours"-handel men det lär vara en fingervisning om vad som komma skall. Det här är väldigt härligt och bra och alla borde vara glada för detta Så. Jävla. Gött!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Verkligen jättekul, och satan vilken skjuts aktien fick efter beskedet. Visserligen "after hours"-handel men det lär vara en fingervisning om vad som komma skall. Det här är väldigt härligt och bra och alla borde vara glada för detta Så. Jävla. Gött!

19.25 står det för mig, verkar ha gått ner de senaste dagarna:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

19.25 står det för mig, verkar ha gått ner de senaste dagarna:

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/529720/advanced-m...

Läs mitt inlägg igen. Den grå linjen är after hours trading https://www.google.se/search?source=hp&ei=qgoAWpq4L4ek6ASf3Li...

Om man räknar in after hours trading så står aktien just nu i $21, vilket jag tycker är ett satans lyft från $19.25 som var stängningskurs igår. Jag trir vi kan räkna med att lyftet fortsätter när den reguljära handeln fortsätter idag. Men handeln efter stängning brukar ge en extemt bra fingervisning om vad som händer nästa dag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Läs mitt inlägg igen. Den grå linjen är after hours trading https://www.google.se/search?source=hp&ei=qgoAWpq4L4ek6ASf3Li...

Om man räknar in after hours trading så står aktien just nu i $21, vilket jag tycker är ett satans lyft från $19.25 som var stängningskurs igår. Jag trir vi kan räkna med att lyftet fortsätter när den reguljära handeln fortsätter idag. Men handeln efter stängning brukar ge en extemt bra fingervisning om vad som händer nästa dag.

Ah ja det stämmer bra! Kanske dags att köpa på sig lite fler aktier då

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Riktigt bra för Amd förstod detta redan i höstas när Intel höjde priserna rejält och Ryzen 2000 serien presterar bra i pris/prestanda.

Just nu idag med Intels priser så rekommenderar jag Ryzen 2000 serien istället och sen ner Ryzen 3000 serien kommer om den presterar som man hopppas lär dom ta ännu mer från Intel

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ah ja det stämmer bra! Kanske dags att köpa på sig lite fler aktier då

Det hade jag gjort om jag haft aktier i AMD. Både på server, och -desktop-sidan så kan de ju egentligen bara växa och växa. De kan knappt minska i marknadsandel. Sen viskas det ju om att nästa X-box och Playstation ska använda APU från AMD och där finns ju miljarder att hämta, men sen kan förståss något oförutsett hända som välter hela marknaden. Många pratar ju om en stundande krasch och man vet aldrig vad moroten i vita huset kläcker ur sig men så gott som alltid när han öppnar käfter så störtdyker ju marknaden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@anon99339: fast dom kan ju fortfarande sälja av deras GPU avdelning, då dom förlorat så många högt uppsatta personer därifrån + att det går dåligt med försäljningen. Så jag är tveksam över att investera i en GPU från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

@kazen_90: fast dom kan ju fortfarande sälja av deras GPU avdelning, då dom förlorat så många högt uppsatta personer därifrån + att det går dåligt med försäljningen. Så jag är tveksam över att investera i en GPU från dom.

Det är iofs RTG som utvecklar grafikdelen som hamnar i APU:erna (som är det som sitter i konsoler). Det är en av AMD:s största styrkor kontra Intel och Nvidia i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Monarchy:

@kazen_90: fast dom kan ju fortfarande sälja av deras GPU avdelning, då dom förlorat så många högt uppsatta personer därifrån + att det går dåligt med försäljningen. Så jag är tveksam över att investera i en GPU från dom.

Det vore en fruktansvärd utveckling för marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon99339:

Det vore en fruktansvärd utveckling för marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte för att jag tror att det skulle hända, men varför skulle det vara det?

Det är ju inte så att Nvidia skulle köpa upp det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det hade jag gjort om jag haft aktier i AMD. Både på server, och -desktop-sidan så kan de ju egentligen bara växa och växa. De kan knappt minska i marknadsandel. Sen viskas det ju om att nästa X-box och Playstation ska använda APU från AMD och där finns ju miljarder att hämta, men sen kan förståss något oförutsett hända som välter hela marknaden. Många pratar ju om en stundande krasch och man vet aldrig vad moroten i vita huset kläcker ur sig men så gott som alltid när han öppnar käfter så störtdyker ju marknaden.

Lol, moroten

Ja man vet aldrig riktigt med aktier, men det är det som gör det spännande! Men än så länge verkar det ha gått bra för AMD! Ångrar lite att jag inte satte in mer än 5% av min portfölj i AMDs aktier några månader innan Ryzen släpptes, men gott har det varit ändå!

Nu får man hoppas på att Intel går ner ordentligt så att man sedan kan köpa på sig när de väl tar sig i kragen

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är iofs RTG som utvecklar grafikdelen som hamnar i APU:erna (som är det som sitter i konsoler). Det är en av AMD:s största styrkor kontra Intel och Nvidia i dagsläget.

Precis detta. AMD har levt på konsolernas APUer ett bra tag nu, och det kan de inte göra med ett oberoende RTG.

AMD verkar äntligen ha en plan för framtiden. De satsar hårt på 7nm och de satsar hårt på chiplets. Grafikdelen ligger lite efter planen, men de jobbar på det också. De små och mellanstora GPUerna funkar bra - Vega12 i 15" MBP är ett mycket intressant alternativ som verkar ha gått under radarn, hoppas att fler laptops använder det - och drivrutinerna har tagit ett stort steg framåt. Jag tror som jag sagt nån annan stans att Navi är en lite mindre förändring, att det är en buggfixad Vega på 7nm med GDDR6 och inte mycket mer, men att nästa är en mer ordentlig förändring. En chiplet-lösning hade varit mycket intressant på en marknad där GPUer varierar så mycket i storlek och jättebreda minnesgränssnitt tar upp en stor del av ytan på en modern GPU.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Go AMD go! Så skönt att se det går bra nu för AMD som så länge kämpat med att komma tillbaka. Det skulle aldrig falla mig in att bygga ett AMD system men Intels priser är helt åt helvete mot förr. Och AMD kan inte göra mer än att pressa Intel till att antingen sänka priserna eller erbjuda bättre produkter. Förhoppningsvis så skapar AMD något som är så pass mäktigt att det bokstavligen talat skickar in Intels desktop processorer i ett utedass.
Det var en ren fröjd att slänga in ett 7970 i datorn på den tiden när 7970 var en revolution, det är länge sedan den känslan fanns Nu är det bara Geforce hit och dit, och samma skit varje år i princip, utöver nudå med Ray tracing som jag tycker är för omoget idag för att ens kunna nyttjas effektivt eller särskilt bra.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Är ingen AMD fanboy, hade Intel innan mitt nuvarande system, men skönt att det går bra för dem nu!

Hoppas vi aldrig får se en upprepning av de mörka åren 2011 - 2017, då Intel kunde sitta ensamma på sin tron och pytsa ut små prestandaförbättringar på någon procent/år till pöbeln och ta ut ockerpriser för allt med fler än 4 kärnor.

Lite skärpning på grafiksidan nu AMD så kanske vi kan få någon rätsida på den marknaden också...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Undebart! Jag är själv lång i AMD. Frågan är bara när man ska gå in ännu mer. om det kommer några fler dippar innan aktien sticker iväg på riktigt i samband med att Ryzen 3000 börjar ge intäkter, och Epyc börjar ta marknadsandelar. Känns bra det här! Min riktkurs är $30 inom ett år, och $40 inom två till tre år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Beundrar er som köper AMD-aktier. Eller Intel/Nvidia för den delen.

Det är sjukt svårt att estimera hur det kommer gå för företagen. Ryzen ser ju lovande ut för 2019/2020. Men grafikkortsmarknaden är betydligt mer svårestimerad.

En del aktiens värde kommer ligga i om företaget håller uppsatta förväntningar. Nvidias dök säkert nu när de fick skriva ner sin prognos.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@FredrikMH:

Ja Nvidias aktie har dykt rejält de senaste månaderna.

Den enda av de tre företagen som är någorlunda stabil i kursen är Intel, mycket pga deras storlek och stabilitet på alla marknader där de finns. AMD:s aktie kan påverkas kraftigt beroende på ett fåtal saker som hur det går med framtida konsoler, Navi och en eller två serverkontrakt.