Min NAS har dött, hur får jag tillgång till mina filer?

Permalänk
Avstängd

Min NAS har dött, hur får jag tillgång till mina filer?

Har en Synology DS1515+ som verkar ha kraschat medans jag låg och sov. Tydligen ska det finnas någon bugg med den som gör att den helt plötsligt bara kan dö.

Nu till det som jag behöver hjälp med, jag har 2xWD Red i raid (duplicera data till båda diskarna) och en 1xwd green som varit i den. Nu vill jag kunna komma åt datan som jag har på dem. Jag satte i green disken i en extern låda och kopplade till min windows 10 dator, problemet är att disken inte syns i den här datorn. Den syns i disk manager med alla sina partioner, dock säger den "100% free" på alla vilket inte stämmer.

Finns det något sätt att komma åt filerna i windows? Jag planerar inte att sätta in diskarna i en synology nas igen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Först och främst behöver du specificera vilken typ av RAID som du använt, det är med största sannoliket Raid0, Raid1 eller Raid5. Har din WD Green disk varit fristående så behöver du antagligen importera den till ditt system. Det gör du genom att högerklicka på hårddisken i Disk Manager och väljer just Import.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Först och främst behöver du specificera vilken typ av RAID som du använt, det är med största sannoliket Raid0, Raid1 eller Raid5. Har din WD Green disk varit fristående så behöver du antagligen importera den till ditt system. Det gör du genom att högerklicka på hårddisken i Disk Manager och väljer just Import.

Dessvärre så minns jag inte vilken typ av raid som använts till RED-diskarna, vet bara att det var den typ av raid som gör en kopia till båda diskarna. Angående greendisken så är den fristående ja, dock så finns det inget som heter import vad jag kan se.. (se bild)

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Diskarna hanterar du helst inte i windows, utan med fördel i linux - en USB-startad linux duger och kommer att identifiera filsystemen - dock bör du ha alla diskarna anslutna samtidigt med diskdocka eller USB-SATA-adapter om de är delar av en mdadm-RAID (USB-lådan får ej vara sektorkonverterande som vissa externa disklådor från hårddisktillverkare - dom gjorde trix för att kunna hantera större diska på mer än 2TB med MBR-partioner och inte med GPT... (räknade om 512-bytes sektorer till 4K-sektorer))

Det finns förvisso program i windows som kan läsa ext3/4 filsystem på singeldiskar men är inte speciellt roliga och snabba. Är det BTRFS och/eller mdadm-RAID så måste man troligen köra i linux då det bara är linux som begriper sig på hur man sätter ihop RAID-systemet och/eller kan läsa btrfs-filsystemet.

Det finns live-system på iso som startas från en DVD-skiva eller en ISO lagd på en USB-sticka - dock skaffa en stor extern USB-disk att lägga filerna på när du tömmer de gamla diskarna (och innan du formaterar om dessa)

Generellt kan man säja att windows är pissdålig på att kunna hantera andra filsystem än just sina egna fåtal typer (som förvisso är väldigt spridda). Medans linux äter nästan allt i den vägen då all nyutveckling inom området i stort sett sker på just linuxplattform som första OS.

Permalänk
Medlem

Ok jag förstår. Om vi börjar med din WD Green. Om du högerklickar på din partition på 1 850GB och ger den en enhetsbeteckning, dyker den inte upp i Utforskaren i sådana fall?

Gällande RED- diskarna så kan det vara så att din NAS använder någon egen algoritm för att räkna ut kopian av datan. Således behöver du antingen få liv i din NAS en sista gång eller skaffa en NAS med samma krets. Alternativet är att du även testar att plugga in en av RED- diskarna i datorn och gör på samma sätt som med din Green disk.

Permalänk
Medlem

Diskarna som har suttit i NASen är formatterade för linux.
Vet inte ifall W10 kan läsa detta filsystem.
Enklaste du kan göra är att koppla diskarna till en dator med linux på.
Sedan är det troligen bara att mounta dom och sedan läsa ut information.
Eventuellt kan du kanske koppla in dom i en ny Synology NAS och kunna läsa dom direkt där men där bör du söka information om på nätet.

edit: såg att du redan hade fått svar. Var försiktig om du handskas med diskarna från W10 så att du inte av misstag formatterar om dom.
Hade du bara 2 diskar i raiden så är dom enbart speglade dvs det finns samma information på bägge.

Permalänk
Medlem

Kolla med synology forumet

Permalänk
Avstängd

@MsSmith:

Allt är utgråat utom 'delete volume' och 'help'.

Ska testa med linux och se vad jag får fram där..

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Är det riktigt gammal NAS så är det ext3 i filsystemet, lite nyare ext4 - båda liggande på en mdadm-RAID, när volymstorleken gick över 16 TB med alla diskar sammantaget så börja man känna av begränsningar i ext4 (filsystemet i sig har inte begränsningen - men programmen runt om har det) samt andra funktioner som lockade i BTRFS som snapshot mm. gjorde att alla moderna köpeNAS kör nu just BTRFS.

Så är Synonology av ganska sen datum och tänkt att kunna ha volymer över 16 TB så är det med stor sannolikhet BTRFS ovanpå en mdadm-raid.

Och nej - det kan du inte hantera med windows men med nästan vilken modern linux som helst - oftast helt autodetekterande (tex en live-DVD av ubuntu) som sätter ihop RAID (om alla diskar är närvarande) och öppnar diskarna och mapparna i stort sett automagiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Är det riktigt gammal NAS så är det ext3 i filsystemet, lite nyare ext4 - båda liggande på en mdadm-RAID, när volymstorleken gick över 16 TB med alla diskar sammantaget så börja man känna av begränsningar i ext4 (filsystemet i sig har inte begränsningen - men programmen runt om har det) samt andra funktioner som lockade i BTRFS som snapshot mm. gjorde att alla moderna köpeNAS kör nu just BTRFS.

Så är Synonology av ganska sen datum och tänkt att kunna ha volymer över 16 TB så är det med stor sannolikhet BTRFS ovanpå en mdadm-raid.

Och nej - det kan du inte hantera med windows men med nästan vilken modern linux som helst - oftast helt autodetekterande (tex en live-DVD av ubuntu) som sätter ihop RAID (om alla diskar är närvarande) och öppnar diskarna och mapparna i stort sett automagiskt.

Är ganska säker på att det är BTRFS som använts, trots mitt oerhört kassa minne. Ska testa med senaste Linux Mint på min andra dator och förhoppningsvis kan jag få tillgång till datan där och föra över till en annan hårddisk.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@Kiirozu: Trist! Utöver det som sagt (boota linux) kan jag nog inte hjälpa med datorn. Men såvida du inte köpta NASen dagen den kom ut så har du antagligen garanti kvar! Synology förlängde garantin med ett år (från 3 till 4 år). Så kontakta dem!

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gdmllj:

@Kiirozu: Trist! Utöver det som sagt (boota linux) kan jag nog inte hjälpa med datorn. Men såvida du inte köpta NASen dagen den kom ut så har du antagligen garanti kvar! Synology förlängde garantin med ett år (från 3 till 4 år). Så kontakta dem!

Köpte den 2016/08 så antar att jag har garanti kvar då, ska höra med dem i alla fall. Dock är jag inte särskilt sugen på deras produkter längre, redan innan detta hände så har där funnits flera irritationsmoment. Kör nog hellre på något hemmasnickrat i framtiden.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

När min synology nas paja så satte jag in diskarna i en ny och ... wola... allt som vanligt...

Visa signatur

"That Rally Guy"

Permalänk
Avstängd

@Kiirozu: Jag håller med, har också nyligen erfarit Synology och medan deras plug & play fungerar bra om man håller sig till spelreglerna är det rätt kört om man vill göra något annat. Dock är dem ju rätt värdefulle, speciellt din modell, så om du får den utbytt kan du ju alltid sälja den till någon som bara vill ha en enhet för data.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd

@gdmllj:

Jo, så blir nog tanken om jag får den utbytt..

Tydligen så fanns det någon bugg med processorn som finns i 1515+, så att den helt utan förvarning bara kan dö helt hux flux. Tror inte den buggen finns i dem nyare modellerna, så får se. Prio ett är att slippa förlora datan på hårddiskarna, speciellt det som finns på green disken.
Deras download station är rätt så jäkla kass, så på sätt och vis blir det skönt att slippa den.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd

@Kiirozu: Det stämmer, jag köpte nyligen en DS1618+ för att byta ut en DS1515+ åt en kund. Tanken är att försöka få den utbytt och ha som backup sen. Jag vet inte vad download station är men du kan ju installera docker, 16GB minne och köra i princip vad du vill på den.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Avstängd

Har fått ett RMA-ärende nu, så ska iväg och skicka tillbaka NASen idag. Någon som vet hur man skickar billigast? Jag valde nu postnord för det blir enklast för mig, kostade strax under 500 spänn att skicka, herre jävlar.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Paragon har en programvara för att läsa linux filsystem i Windows som kanske kan fungera för att få ut dina filer.
Vet inte hur det är nu, men tidigare hade de en trial på några dagar utan begränsningar.

Permalänk
Medlem

Eller så startar du en linux live usb..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Garmzon:

Om jag behöver få tillgång till filerna innan och om jag får en utbytesenhet så lär det vara så jag kommer att göra, har dock inte så bråttom, så väntar på svar från Synology först.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Avstängd

Har nu fått tillbaka en ny DS1515+ från synology. Gick hyfsat smidigt får jag säga. 30 januari skapade jag supportärendet. Skickade min trasiga enhet den 2 februari och fick tillbaka en ny enhet idag via UPS. Fick dock aldrig veta vad som var fel på den förra vilket känns lite tråkigt..

Ska sätta igång den nya till helgen så får man hoppas på bättre tur denna gång. Jag har läst att man bara ska kunna sätta i de gamla diskarna i samma ordning som på föregångaren, så ska det bara fungera precis som innan. Någon som vet om det stämmer?

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Har nu fått tillbaka en ny DS1515+ från synology. Gick hyfsat smidigt får jag säga. 30 januari skapade jag supportärendet. Skickade min trasiga enhet den 2 februari och fick tillbaka en ny enhet idag via UPS. Fick dock aldrig veta vad som var fel på den förra vilket känns lite tråkigt..

Ska sätta igång den nya till helgen så får man hoppas på bättre tur denna gång. Jag har läst att man bara ska kunna sätta i de gamla diskarna i samma ordning som på föregångaren, så ska det bara fungera precis som innan. Någon som vet om det stämmer?

Kanske denna tråd från Synology support forum kan hjälpa vid flytt till ny NAS:

En kandidat till vad som kan gått snett är en felande CPU. DS1515+ använder en CPU från Intel som uppvisat problem tidigare. Kan såklart vara något annat också som t.ex. ett trasigt nätagg. Har själv en DS1815+ som även den har en INTEL Atom C2538-procesor så det har blivit lite flitigare backupande sedan jag läste om felet.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eMannen:

Kanske denna tråd från Synology support forum kan hjälpa vid flytt till ny NAS:

Fungerade fint. Var bara flytta över diskarna i samma ordning som förra nasen så var det tillbaka i samma skick som tidigare inom ett par minuter.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)