Intels finanschef Robert Swan tillträder som VD efter Brian Krzanich

Permalänk
Melding Plague

Intels finanschef Robert Swan tillträder som VD efter Brian Krzanich

Över ett halvår efter att Intels dåvarande VD Brian Krzanich plötsligt tvingades avgå efterträds han av Robert Swan, som fram till nu varit finanschef och verkat som ställföreträdande VD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snart dags för Intels svanesång då? Hehe... Kunde inte låta bli

Nämen... Jag tycker inte det här är så kul. Jag har aldrig gillat ekonomer, de är ju slipsnissar. Teknikföretag ska helst ledas av någon i jeans och T-shirt, bildligt talat, alltså en teknikentusiast som kan teknik. En ekonom som kan ekonimi är säkert bra som ekonomiansvarig på ett företag men som VD? Nää... Det blir inte lika bra.

Sen, "Ge det en chans"... Ja, jo, men... han har ju redan varit VD ett tag nu och visat vad han går och inte går för, därav faller min dom att det här är väldigt ospännande. Men säkert bra för konkurrensen då Intel lär få se AMD ta mer marknadsandelar nu.

Det var min lilla analys

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@Ozzed
Börsen höll med dig igår efter nyheten.
Intel droppade ca -1% medan AMD, nvidia, Apple etc drog upp ca +1 till +5%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nämen... Jag tycker inte det här är så kul. Jag har aldrig gillat ekonomer, de är ju slipsnissar. Teknikföretag ska helst ledas av någon i jeans och T-shirt, bildligt talat, alltså en teknikentusiast som kan teknik. En ekonom som kan ekonimi är säkert bra som ekonomiansvarig på ett företag men som VD? Nää... Det blir inte lika bra.

Min lilla analys är att du borde läsa på vad en VD har för arbetsuppgifter! Det krävs dessutom lite mer än någon idealistisk visionär för att driva framgångsrika idéer så att Intel gör en avkastning stor nog för att kunna fortsätta innovera och på längre sikt fortsätta existera. Problemet med uppfinnare generellt är att de ofta är dåliga affärsmän eftersom deras intresse är just att uppfinna, snarare än att uppfinningen ska generera produkter som går att sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WCH-sopa:

@Ozzed
Börsen höll med dig igår efter nyheten.
Intel droppade ca -1% medan AMD, nvidia, Apple etc drog upp ca +1 till +5%

Ja, en snabbkoll runtomkring internet verkar visa att det är fler som tycker det är tråkigt att de nu har en ekonom som permanent VD.

Skrivet av Sveklockarn:

Min lilla analys är att du borde läsa på vad en VD har för arbetsuppgifter! Det krävs dessutom lite mer än någon idealistisk visionär för att driva framgångsrika idéer så att Intel gör en avkastning stor nog för att kunna fortsätta innovera och på längre sikt fortsätta existera. Problemet med uppfinnare generellt är att de ofta är dåliga affärsmän eftersom deras intresse är just att uppfinna, snarare än att uppfinningen ska generera produkter som går att sälja.

Se ovan, samt... Ja vad ska jag säga? Om det stämmer så skulle ju varenda större företag ha ekonomer som VD men så är ju absolut inte fallet. I en VD's uppgifter ingår till exempel affärsutveckling, ett område man blir mycket dåligt lämpad för om man inte har visioner för företaget. rent konkret. "Vi ska växa med si och så många procent" är knappast en vision som är så särskillt lämplig alls.

Nu mer än någonsin behöver ju Intel en innovatör och visionär som VD om de ska kunn sjösätta Sunny Cove och sådant på ett bra sätt, samt få ordning på 10nm. Det duger inte med en slipsnisse, och som sagt, börsen håller med mig. Men folk som investerar i aktier har kanske fel de med??

Lite fin läsning som förklarar på ett bra sätt:

https://www.marketwatch.com/story/intel-stock-slips-as-board-...

https://www.marketwatch.com/story/amd-stock-gains-after-intel...

Så... Det är inte bara jag som tycker det här är tråkigt. Men bra för AMD förmodligen, nu blir det typ öppen kasse för dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det stämmer så skulle ju varenda större företag ha ekonomer som VD men så är ju absolut inte fallet.

I hög grad är det just ekonomer i toppen av företag, av förklarliga skäl, och sen är det ju inte som att när man blivit ekonom så kan man inte bli något mer.

Skrivet av Ozzed:

I en VD's uppgifter ingår till exempel affärsutveckling, ett område man blir mycket dåligt lämpad för om man inte har visioner för företaget. rent konkret. "Vi ska växa med si och så många procent" är knappast en vision som är så särskillt lämplig alls.

Varje framgångsrik chef delegerar ansvar och arbetsuppgifter samt låter bli att detaljstyra saker de inte begriper sig på. Steve Jobs kan få personifiera undantaget som bekräftar regeln.

Skrivet av Ozzed:

Nu mer än någonsin behöver ju Intel en innovatör och visionär som VD om de ska kunn sjösätta Sunny Cove och sådant på ett bra sätt, samt få ordning på 10nm.

De behöver någon som kan se till att företagets affärsbeslut inte havererar p.g.a. intern konkurrens mellan avdelningar med vilda ingenjörer.

Skrivet av Ozzed:

Det duger inte med en slipsnisse, och som sagt, börsen håller med mig. Men folk som investerar i aktier har kanske fel de med??

Börsen bygger som bekant på förväntningar, det är alltså väldigt svårt att dra några entydiga slutsatser om någonting utifrån hur börsen reagerat för stunden. Särskilt inte från tidningar som lever av att sälja sensationsjournalistik om börsspekulation.

Skrivet av Ozzed:

Så... Det är inte bara jag som tycker det här är tråkigt. Men bra för AMD förmodligen, nu blir det typ öppen kasse för dem.

Om AMD lyckas utnyttja Intels stagnation på något sätt är svårt att uttala sig om nu. Personligen tvivlar jag starkt att detta skulle ha någon bestående effekt på hur det går för Intel den närmaste framtiden, när de har så mycket större problem framför sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min lilla analys är att du borde läsa på vad en VD har för arbetsuppgifter! Det krävs dessutom lite mer än någon idealistisk visionär för att driva framgångsrika idéer så att Intel gör en avkastning stor nog för att kunna fortsätta innovera och på längre sikt fortsätta existera. Problemet med uppfinnare generellt är att de ofta är dåliga affärsmän eftersom deras intresse är just att uppfinna, snarare än att uppfinningen ska generera produkter som går att sälja.

Problemet med att ha finansmän, ekonomer, alternativt säljare som VD på ett IT-företag är att många gånger tittar de mer på sifforna och hur mycket som säljs än produkten som faktiskt säljs. Har själv erfarenhet av 2 företag som har hamnat i avgrunden pga att man bytt ut en teknisk ledning till ett par duktiga säljare.
Jag håller med om att det krävs mer än bara en uppfinare. Visonären är personen du vill ha vid rodret. Visonären ser målet och seglar företaget mot målet. Ekonomen/säljaren vill endast ha så mycket av guldet som möjligt och kommer att kasta folk överbord för att få plats med mer.

Man kan se det enklast på när Bill Gates avgick som VD för Microsoft och Steve Ballmer tog över. Plötsligt var det sälj siffrorna som var det viktiga än själva produkten. Och Microsoft förlorade mycket av sitt anseende. De har dock börjat få tillbaka mycket av det efter att Satya tog över.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Problemet med att ha finansmän, ekonomer, alternativt säljare som VD på ett IT-företag är att många gånger tittar de mer på sifforna och hur mycket som säljs än produkten som faktiskt säljs. Har själv erfarenhet av 2 företag som har hamnat i avgrunden pga att man bytt ut en teknisk ledning till ett par duktiga säljare.
Jag håller med om att det krävs mer än bara en uppfinare. Visonären är personen du vill ha vid rodret. Visonären ser målet och seglar företaget mot målet. Ekonomen/säljaren vill endast ha så mycket av guldet som möjligt och kommer att kasta folk överbord för att få plats med mer.

Man kan se det enklast på när Bill Gates avgick som VD för Microsoft och Steve Ballmer tog över. Plötsligt var det sälj siffrorna som var det viktiga än själva produkten. Och Microsoft förlorade mycket av sitt anseende. De har dock börjat få tillbaka mycket av det efter att Satya tog över.

En annan viktig sak är att ekonomer sällan har känsla och touch, annat än för siffror, de blir liksom inte varma inombords för att företaget gör en bra leverans/produkt utan det är bara siffrir siffror siffrir, och det blir lätt extremt stelt när VD'n dessutom förväntas (med rätta) vara ansiktet utåt.

Titta på Lisa Su, Tim Cook, Jensen Huang, med flera... När de har sina presentationer ser man att det bildligt talat lyser i ögonen på dem när de pratar om sina produkter, för att de tror på att leveransen kommer göra människor glada. Jag har mycket svårt att tro att vi kommer få se samma karismatiska uppvisning från Robert Swan, när han ska stå där och prata om 10nm, sunny cove och såvidare. Han är säkert sprallig när det kommer till att prata om hur en viss produkt påverkar intel's finanser, men som ansiktet utåt så är det ju inte direkt något som "går genom rutan" om man så säger, så jag tror inte det här kommer bli så bra för Intel. De har begått ett misstag.

Såtillvida inte det är så att de verkligen letat med ljus och lykta efter någon som vågar leda företaget, peka med hela handen, ha visioner om produkter, vara entusiastisk över det... Och misslyckats, då kan man ju knappast klandra dem för det här valet då det troligen grundar sig på "Det var tyvärr det 'bästa' vi kunde skaka fram", men det är ändå tråkigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

För sju månader sedan tvingades Brian Krzanich bort som VD på Intel, detta efter att uppgifter om en gammal relation mellan honom och en kollega uppdagats. Under tiden som Intel varit på jakt efter en ny VD har finanschefen Robert Swan agerat som ställföreträdande, ett tillägg som ny stryks från titeln.

"nu" heter det

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Avstängd

amd anställde en ingenjör och Intel en ekonom.
AMD aRyzen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

amd anställde en ingenjör och Intel en ekonom.
AMD aRyzen

Ja, verkligen. Såhär står det på Wikipedia om Lisa Su:

She currently serves on the boards of Analog Devices,[12] Global Semiconductor Alliance and the U.S. Semiconductor Industry Association,[11] and is a fellow of the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Recognized with a number of awards and accolades,[2][11] she was named Executive of the Year by EE Times in 2014[11] and one of the World's Greatest Leaders in 2017 by Fortune.[13]

Tittar man på Wiki för Robert Swan https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Swan så ser man snabbt att han endast har haft väldigt renodlade ekonomiska roller för olika företag. Det är inte så kul.

Jag hoppas faktiskt att de kan hitta någon annan som kan hålla i de tekniska presentationerna och föra Intel's "tekniska talan" om man så säger, för ska han bara fokusera på ekonomi så lär det bli ganska "onördigt" framöver och det är ju inte så kul.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Detta skall nog ses som att de haft svårt att hitta någon som de ville ha och som var intresserad. Den ende som det ryktats seriöst om, Johny Srouji (länge på Intel tidigare, men numer på Apple som chef för bland annat deras CPU-utveckling) har sagt att han inte är intresserad. Om Intel nu inte har någon tronföljare internt, skall de helst ha någon som varit VD för ett lite mindre företag, och det kanske är svårt att hitta.

Skrivet av Sveklockarn:

Varje framgångsrik chef delegerar ansvar och arbetsuppgifter samt låter bli att detaljstyra saker de inte begriper sig på. Steve Jobs kan få personifiera undantaget som bekräftar regeln.

Jobs lärde sig delegera med tiden. Han lär ha varit totalt omöjlig när han först var på Apple på 70/80-talet, och då gick det ju inte så bra heller. Sen han kom tillbaka lät han absolut avdelningscheferna göra sitt. Apple's produktionsapparat var något Tim Cook i princip byggde upp själv, OS-utvecklingen var helt Avie Tevanian och senare Scott Forstall. Det Jobs lade sig i var designen, marknadsföringen och presentationerna, och det begrep han sig på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Haha

Klarar man inte av att träna bort fettet får man försöka banta av det. Risken att bli tjock igen är dock stor.

Nästa desktop system kommer att ha AMD komponenter i protest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En finanschef som driver ett teknikföretag tror jag inte alls blir bra för slutkonsumenter eller för Intels del i det långa loppet.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Om AMD lyckas utnyttja Intels stagnation på något sätt är svårt att uttala sig om nu. Personligen tvivlar jag starkt att detta skulle ha någon bestående effekt på hur det går för Intel den närmaste framtiden, när de har så mycket större problem framför sig.

AMD är fortfarande mycket små på speldator-marknaden. Dagens mest sålda CPU på Webhallen:
Intel plats 1,2,3,5,7,8,9 och 10 dvs AMD plats 4 och 6
Hur ser det ut på företagen tex på servrar?
Har AMD tagit 5% än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Tittar man på Wiki för Robert Swan https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Swan så ser man snabbt att han endast har haft väldigt renodlade ekonomiska roller för olika företag. Det är inte så kul.

Han har endast CFO positioner i sin portfolio. Dock på samtliga olika teknik företag. Så man får väl hoppas på att han har "känslan" för teknik och investerar istället för stramar åt Intel.

Skrivet av Ozzed:

Såtillvida inte det är så att de verkligen letat med ljus och lykta efter någon som vågar leda företaget, peka med hela handen, ha visioner om produkter, vara entusiastisk över det... Och misslyckats, då kan man ju knappast klandra dem för det här valet då det troligen grundar sig på "Det var tyvärr det 'bästa' vi kunde skaka fram", men det är ändå tråkigt.

Har svårt att se att det inte funnits tillräckligt med kvalifiserade kandidater. Om något så kan nog Michael Mayberry vara en potential CEO/VD. Min magkänsla säger mig att det är ledningen som valt Swan. Där 3 av de 4 största ägarna är föredetta CFO's.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Bob Swan verkar dock inte vara en dålig person, utan verkar fair play hela vägen. Kanske inte passar som VD för just Intel dock, men de är på god väg att förbättra sin image.

Såg en intervju med han för inte så länge sedan där de frågade han om han faktiskt ville vara VD för Intel, varpå han svarade "No, I do not" utan tvekan. Att nu Intel tillsatt en person som absolut inte vill vara VD är lite oroande.

Permalänk
Medlem

Lite svårt börja att inte börja tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=-AxZofbMGpM

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite svårt börja att inte börja tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=-AxZofbMGpM

Exakt!

Skickades från m.sweclockers.com