NZXT Kraken X62 CPU Kylare monterad nu displayar inte skärmarna! Hjälp!

Permalänk
Medlem

NZXT Kraken X62 CPU Kylare monterad nu displayar inte skärmarna! Hjälp!

Hej! Upptäckte att min processor snittade 90 grader igår. Hade då bara Intels medföljande fläkt monterad. Tänkte Oh no! och sprang genast iväg och köpte mig ett nytt fint och påkostat chassi plus en påkostad CPU kylare(NZXT Kraken X62). Var ju tvungen att flytta alla gamla komponenter till det nya chassit, så när alla komponenter satt på plats så startade jag upp datorn, allt flöt på fin fint i mina ögon enda problemet var att min skärm ville inte displaya något.

Min fråga är, vad har ni för tips här på Sweclockers? Är ingen direkt expert på dessa områden så vad som kan vara fel haha.

Efter att googlat halva natten är ett förslag att jag ska reseta BIOs, genom att rensa CMOS, detta förstår jag att man gör med en 2 pin jumper, vilket jag inte har.. Så vart köper jag en sådan?

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING - ATX / Z370

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 Ti 8GB GAMING
Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Processor: Intel Core i7 8700 3.2 GHz,12M

Nätaggregat: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold BF18 
SSD: Samsung 860 EVO 500GB (2x250GB) , 2,5”.

Skärm: Samsung C24FG70 / 23.5" / VA / 1080p / 2xHDMI, DP / 1ms / 144Hz / 1 FreeSync / Curved / Justerbar / VE

Permalänk
Medlem

Har du testat att koppla ur grafikort, extra ram osv.?
Sitter skärmkablarna rätt?
Har graffikortet ström?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Har du testat att koppla ur grafikort, extra ram osv.?
Sitter skärmkablarna rätt?
Har graffikortet ström?

Har testat att ta ut grafikkortet en gång, har dock inte rört ramminnet då de satt på moderkortet, så det är en sak jag kan prova när jag kommer hem från jobbet! Tack!

Permalänk
Medlem

Cpu ström inkopplad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Cpu ström inkopplad?

Cpu ström är ikopplad! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCa2le:

Hej! Upptäckte att min processor snittade 90 grader igår. Hade då bara Intels medföljande fläkt monterad. Tänkte Oh no! och sprang genast iväg och köpte mig ett nytt fint och påkostat chassi plus en påkostad CPU kylare(NZXT Kraken X62). Var ju tvungen att flytta alla gamla komponenter till det nya chassit, så när alla komponenter satt på plats så startade jag upp datorn, allt flöt på fin fint i mina ögon enda problemet var att min skärm ville inte displaya något.

Min fråga är, vad har ni för tips här på Sweclockers? Är ingen direkt expert på dessa områden så vad som kan vara fel haha.

Efter att googlat halva natten är ett förslag att jag ska reseta BIOs, genom att rensa CMOS, detta förstår jag att man gör med en 2 pin jumper, vilket jag inte har.. Så vart köper jag en sådan?

Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H

GAMING - ATX / Z370

Grafikkort: MSI GeForce GTX 1070 Ti 8GB GAMING
Ram: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
Processor: Intel Core i7 8700 3.2 GHz,12M

Nätaggregat: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold BF18 
SSD: Samsung 860 EVO 500GB (2x250GB) , 2,5”.

Skärm: Samsung C24FG70 / 23.5" / VA / 1080p / 2xHDMI, DP / 1ms / 144Hz / 1 FreeSync / Curved / Justerbar / VE

Kolla först så MOBO:ts 24-pin och 8-pins-kontakter sitter ordentligt i.
Kolla även så att GPU:ns kontakter sitter nedtryckta (båda två).
Du behöver ingen "jumper". Se först till att datorn är helt strömlös, kontakten urdragen alltså. Sedan tar du något i metall, gem, skruvmejsel eller liknande och lägger över de två pinnarna i mellan 5 och 10 sekunder. Det är den tid det ofta tar för CMOS att rensas. Starta sedan datorn och då du gör det kommer den kanske starta om ett antal gånger under boot-sekvensen. Går den igång så är allt grönt.
Gör den inte det så startar du om den och håller ned DEL-tangenten så fort du ser den lilla texten från ASUS om att just hålla ned DEL eller F2. så att du kommer in i SETUP:en. I SETUP trycker du F5 och sedan F10 så har den satt om sig till default.

Funkar inte det så plocka bort batteriet (sitter väl under graffekortet, typ) och gör om CMOS-rensningen.

Högst upp till höger på MOBO:t sitter fyra LED-lampor. Håll koll på den så kan du se om det är ex minnena som ställer till det.

Lycka till!