Playstation 5 kan bli bakåtkompatibel från och med ursprungliga Playstation

Permalänk
Medlem

PS4 BC är givet men iövrigt hoppas jag att de inte lägger tid och pengar på att få till PS1-3 BC. Se framåt, inte bakåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen att PS5 blir bakåtkompatibel med åtminstone PS4 så att man kan spela/behålla hela mitt spelbibliotek :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Didsva:

hoppas verkligen att PS5 blir bakåtkompatibel med åtminstone PS4 så att man kan spela/behålla hela mitt spelbibliotek :).

Det vore en strategisk blunder av guds nåde om de inte kirrar det.

Idag ligger det massor med pengar i att hålla kvar kunderna i det egna eco-systemet; att övergången 4->5 går så smidigt som möjligt för kunden borde därför vara prio 1.

Det är rätt lustigt. PS4 har inte sålt i lika många ex som PS2. Men för bara år 2018 så kommer de ha högre vinst än vad de hade för alla PS2-åren sammanlagt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Svårt att se att de skulle göra ett stort hopp i prestanda från X/Scorpio-nivån utan att samtidigt motivera att de ingående komponenterna har blivit dyrare. Nuvarande generation tog ju ett kliv upp i prisnivå.

Jag hoppas naturligtvis också att det blir en mer "folklig" prissättning, men är lite för cyniskt lagd för att tro på det.

Stämmer ej, bokade mitt ps3 på elgiganten för 5999SEK vilket va ett av de billigaste.
Avbokade sista veckan från Ebgames som skulle ha cirkus 6500SEK.
Så vitt jag vet så låg ps4 runt 4000SEK vid release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

De var faktiskt inte svarta utan mörklila

Du tänker inte på ps2 cd skivor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Du tänker inte på ps2 cd skivor?

https://www.youtube.com/watch?v=XUwSOfQ1D3c&t=290s

Permalänk
Medlem

Coolt, säger ju sig själv nu när du visar det 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kanske släpper dom två versioner av PS5 där en är BC med bara PS4 och en dyrare som klarar allt.
Det är imponerande om dom får till det. Både PS2 och PS3 lär vara lite krångliga att emulera med sina speciella chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tror inte att detta blir verklighet. Varför ska den kunna det? Var skulle man få tag på ps1,2 skivor? Får man njuta av samma underbara laddningstider? Nog tror jag att ett fullt online bibliotek med låga/gratis priser och bra emulering skulle vara mer eftertraktat och användar vänlig.

Skickades från m.sweclockers.com

På mina XB1X så kan jag köra digitalt nerladdade spel för både XB360 och XB original (trots att jag aldrig ägt eller använt de).

Riktigt kul och trevligt!

Har tex. MassEffect-serien och RDR för XB360 körandes på XB1X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På mina XB1X så kan jag köra digitalt nerladdade spel för både XB360 och XB original (trots att jag aldrig ägt eller använt de).

Riktigt kul och trevligt!

Har tex. MassEffect-serien och RDR för XB360 körandes på XB1X.

Precis, det känns mycket viktigare än att kunna stoppa in någon gammal ps1 skiva. Det är inte retro grejen jag inte ser någon mening med, utan snarare förmåga att kunna läsa 20år gamla skivor som nästan ingen längre äger.
Men jag kanske läser in för mycket i ordet bakåt -kompatibel. För mig betyder det att den stödjer de riktiga skivorna och inte att den bara kan köra en ps1 emulator med roms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornstream:

Kanske släpper dom två versioner av PS5 där en är BC med bara PS4 och en dyrare som klarar allt.

Vore en bedrövlig idé. Pengarna finns i PS5 mjukvaror och tjänster. Ska de släppa 2 versioner ska mervärdet vara PS5-relaterat, inte i "junk från förr".

De behöver få med sig nuvarande PS4-ägare, därefter bör allt fokus ligga på framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen på detta, har en hög med ps3 spel köpta digitalt som jag gärna hade spelat igen! Tex GT och NFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vore en bedrövlig idé. Pengarna finns i PS5 mjukvaror och tjänster. Ska de släppa 2 versioner ska mervärdet vara PS5-relaterat, inte i "junk från förr".

De behöver få med sig nuvarande PS4-ägare, därefter bör allt fokus ligga på framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller väl med dig till viss del men endel som lirar ps4 känner ibland för att gå tillbaka till "gammalt junk" från förr.
Har hellre en bakåtkompatibel konsol än att de ska släppa massa jävla remaster versioner istället för att släppa nya spel med nytänkande som jag tycker det har varit lite snålt med denna generationen.

Permalänk
Medlem

Tror bara vi pratar om PS4 dock, kanske PS3 möjligtvis. Sen att den blir bakåtkompatibel med 4:an är nästan något jag tar för givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Min 486:a var på 66MHz.

Ursprungligen:
AMD 486 DX2 66MHz, 4MB RAM, 1MB Vesa Logic Bus grafikkort

Slutade som:
Pentium 83MHz Overdrive (för 486 moderkort), 32MB RAM, samma 1MB VLB grafikkort

På den tiden var det mjukvarurendering som gällde.
Mer grafikminne var mest om man behövde större framebuffer för fler färger vid högre upplösning.

Var en del i bekantskapskretsen som också skaffade 66MHz 486:or.
8MB RAM var vanligt. För de som började med 4MB blev det vanligtvis en minnesuppgradering.
Mer än 16MB var ovanligt i 486. De flesta skaffade hellre Pentium än att uppgradera sina 486:or bortom 16MB RAM.

Jag kände en som hade en 486 DX2 80MHz.
Han var typ skolans största datornörd med flera telefonlinor dedikerade till sin BBS.

Kan inte minnas att jag kände någon som hade en 486:a på 100MHz eller mer.
Istället så skaffade de Pentium på 100MHz eller mer.

Förutom Pentium 75MHz som körde med 50MHz buss så kördes Socket 7 Pentium med 60MHz eller 66MHz buss och RAM minnen i samma hastighet som bussen. Dubbelt så snabbt som de flesta 486.
Dessutom så fick de som köpte Pentium den nya häftiga PCI, istället för VLB som var vanligt på 486.
De fanns väl en del 486 moderkort med PCI om man köpte 486 så sent att man lika gärna kunde köpt Pentium istället.

Var det flera i din bekantskapskrets som skaffade 486 på 100MHz eller högre (som standard klockfrekvens) ?

Ok o du var inte skolans största datornörd? haha

Intressant text om sakern jag knappt minns men blir påmind om. Tack för den. Hade själv en 486:a jag bytte mot Pentium sen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner