Permalänk

AMD Ryzen 5 2600X Fläktproblem

Hallå igen.

Precis byggt ihop en dator men nu när den står igång utan något program som kräver CPU så går fläkten upp och ner, hela tiden.
Om jag kollar på CPUID så ser man att varje gång fläkten börjar jobba så hoppar tempen från ~40c till ~50c.

Min fråga, varför ändrar sig tempen så mycket och kan jag göra något åt det?

Permalänk
Medlem

är fläkten ikopplat i rätt anslutning? har du dubbelkollat att det inte fanns någon plastbit/skydd på undersidan av kylaren? är kylaren rätt monterat? använder du kylpaste när du monterade kylaren?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Det är väl helt normalt, har en 1600X och där hoppar tempen ca 7- 8 grader hela tiden och jag har en Noctuakylare

Permalänk

@Bernd_P1: Det där med anslutning kan jag inte garantera. Kanske ska byta pins till där jag satte chassifläkten. Det känns som den börjar bli mer stabil nu efter varit igång någon timme. Kanske bara skulle köra in sig?

Permalänk

@anton studs: Okej, tyckte det såg konstigt ut med 10 graders hopp var femte sekund men som sagt, den börjar bli mer stabil nu efter någon timmes körning.

Permalänk
Medlem

Min 2700X med AMDs kylare var också konstig i början, tempen hoppade massor och fläkten gick från låg till högvarv hela tiden, var riktigt irriterande.

Jag ändrade den aggressiva fläktkurvan i MSI´s program till en som håller låga varv tills cpun når 70 grader och sedan rampar upp mycket.

Min temp kan fortfarande hoppa mellan 40-50 men fläkten låter nästan inget, den når väldigt sällan 70 graders gränsen i fläktkurvan.

Permalänk

@Vorlon: Den lugnade sig efter bara någon timme och ligger stabilt på 54C för tillfället. Var förhoppningsvis någon inkörningsperiod.
Det blir en ny kylare oavsett.

Tack för info, nu kan jag sova lugnt inatt