Permalänk
Medlem

Startup coldboot BSOD, hjälp!

Tjena kära SweC:are!

Jag har ett minst sagt underligt problem med min main burk...
När datorn stått oanvänd i ett par timmar så får jag alltid en BSOD vid första startup, dock fungerar allt perfekt efter reboot.

Speccs på datorn:
EVGA 1070 SC
MSI Z270I Gaming Pro Carbon Ac
I5 6600k Processor
16GB Corsair LPX vengeance DDR4 3200mHz (2x8Gb)
Fractal Design 650W Nätagg

Vad har jag gjort hittills?
- Formaterat datorn flertal gånger och testat på olika hårddiskar med olika Windows ISOs.
- Kollat och uppdaterat alla drivrutiner.
- Tagit bort all OC för att se om problemet var där.
- Safe boot för att se om det hände då.
- Memtest 12h utan några problem.
- Testat olika bios versioner
- Reseatat RAM
- Dragit ur och satt i alla kablar igen utifall connection problem

Hade jag haft möjlighet så hade jag testat prylar osv i en annan burk för att se om problemet försvinner med andra delar, men med en studentbudget är detta lite av ett problem..
Jag kan för mitt liv inte hitta vart problemet ligger vid denna punkt, men börjar misstänka moderkortet.
Nu kan jag leva med en initial BSOD vid kall startup, så länge burken överlever tills jag är klar med studierna. Dock skulle det vara sjukt skönt och slippa, samt möjligtvis undvika ett möjligt totalt haveri i framtiden.

Bomba gärna på med förslag på vad det kan vara!

Tack i förhand
//Crowwops

Permalänk
Medlem

@Crowwops:
Vad står det när det blir BSOD?
Det felmeddelande som ges kan ge en ledtråd till vad som blir fel.

Om datorn startar om sig själva vid BSOD.
Öpnna ett explorer (utforskare) fönster, höger klicka där det är tomt, välj egenskaper och i det som kommer upp välj "Advanced system settings".
I det nya fönster som ploppar upp, klicka på "Settings" knappen under "Startup and Recovery", och där bocka ur "Automaticlly restart".
Windows kommer nu inte att starta om automatiskt vid BSOD, utan stanna där.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Crowwops: Du kan även använda typ BlueScreenView för att kolla på loggfilerna, kan ge något att gå på när du felsöker. Egentlligen samma tips som av Belzader fast med ett program. Kan ge lite mer detaljerad information också, men det beror på vad det är för fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

Tjena kära SweC:are!

Jag har ett minst sagt underligt problem med min main burk...
När datorn stått oanvänd i ett par timmar så får jag alltid en BSOD vid första startup, dock fungerar allt perfekt efter reboot.

Speccs på datorn:
EVGA 1070 SC
MSI Z270I Gaming Pro Carbon Ac
I5 6600k Processor
16GB Corsair LPX vengeance DDR4 3200mHz (2x8Gb)
Fractal Design 650W Nätagg

Vad har jag gjort hittills?
- Formaterat datorn flertal gånger och testat på olika hårddiskar med olika Windows ISOs.
- Kollat och uppdaterat alla drivrutiner.
- Tagit bort all OC för att se om problemet var där.
- Safe boot för att se om det hände då.
- Memtest 12h utan några problem.
- Testat olika bios versioner
- Reseatat RAM
- Dragit ur och satt i alla kablar igen utifall connection problem

Hade jag haft möjlighet så hade jag testat prylar osv i en annan burk för att se om problemet försvinner med andra delar, men med en studentbudget är detta lite av ett problem..
Jag kan för mitt liv inte hitta vart problemet ligger vid denna punkt, men börjar misstänka moderkortet.
Nu kan jag leva med en initial BSOD vid kall startup, så länge burken överlever tills jag är klar med studierna. Dock skulle det vara sjukt skönt och slippa, samt möjligtvis undvika ett möjligt totalt haveri i framtiden.

Bomba gärna på med förslag på vad det kan vara!

Tack i förhand
//Crowwops

Testa med att köra en ram sticka.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

[...]
När datorn stått oanvänd i ett par timmar så får jag alltid en BSOD vid första startup, dock fungerar allt perfekt efter reboot.
[...]

Får du bsod även när du gör en cold boot även om datorn bara varit avständ i säg 5-10 sekunder?

Om det Bara händer när den varit avstängd i 3-4 timmar så är det ju helt klart nåt elektriskt fel.
(Nästan garanterat Mobo/PSU isåfall... Nån mosfet/dylikt på moderkortet som behöver en extra boot på sig att laddas upp och komma igång eller så är nån lina i nätagget "segstartad" t.ex.)

Är det problem med Varje cold boot, oavsett hur länge eller kort stund datorn varit avstängd så är det svårare att säga.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Crowwops:
Vad står det när det blir BSOD?
Det felmeddelande som ges kan ge en ledtråd till vad som blir fel.

Om datorn startar om sig själva vid BSOD.
Öpnna ett explorer (utforskare) fönster, höger klicka där det är tomt, välj egenskaper och i det som kommer upp välj "Advanced system settings".
I det nya fönster som ploppar upp, klicka på "Settings" knappen under "Startup and Recovery", och där bocka ur "Automaticlly restart".
Windows kommer nu inte att starta om automatiskt vid BSOD, utan stanna där.

Skrivet av Quellcrist:

@Crowwops: Du kan även använda typ BlueScreenView för att kolla på loggfilerna, kan ge något att gå på när du felsöker. Egentlligen samma tips som av Belzader fast med ett program. Kan ge lite mer detaljerad information också, men det beror på vad det är för fel.

Skrivet av Nepo:

Testa med att köra en ram sticka.

Meddelandet har varierat mellan massvis av olika felkoder, exempelvis:
MEMORY_MANAGEMENT, IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED, m.fl.
Dessa är dock de som varit oftast och därför lite inprintade i skallen.
Enligt bluescreenview har majoriteten av bluesceens varit kopplade till "ntoskrnl.exe+1b3440", därav också mina ominstallationer av Windows (ny ISO varje gång) på multipla diskar.

Inte testat med enbart 1 ramsticka, har haft lite problem med att kunna återskapa felet utan att ha datorn avslagen i ett par timmar.

Skrivet av Duxus:

Får du bsod även när du gör en cold boot även om datorn bara varit avständ i säg 5-10 sekunder?

Om det Bara händer när den varit avstängd i 3-4 timmar så är det ju helt klart nåt elektriskt fel.
(Nästan garanterat Mobo/PSU isåfall... Nån mosfet/dylikt på moderkortet som behöver en extra boot på sig att laddas upp och komma igång eller så är nån lina i nätagget "segstartad" t.ex.)

Är det problem med Varje cold boot, oavsett hur länge eller kort stund datorn varit avstängd så är det svårare att säga.

Det är just det, får inte BSOD om jag bara låter datorn stå i ett par minuter, detta även när jag dödat elen på nätagget och tryckt på powerknappen flertalet gånger för att verkligen få ur elen ur systemet.
Kort sagt, BSOD sker enbart när datorn varit avslagen en längre tid, inte vid omstart/coldboot efter ett par minuter. Längsta jag lyckats testa utan BSOD är ish 40-50 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crowwops:

[...]
Inte testat med enbart 1 ramsticka, har haft lite problem med att kunna återskapa felet utan att ha datorn avslagen i ett par timmar.

Testa gärna detta också, men jag tror fortfarande mer på...

Skrivet av Crowwops:

Det är just det, får inte BSOD om jag bara låter datorn stå i ett par minuter, detta även när jag dödat elen på nätagget och tryckt på powerknappen flertalet gånger för att verkligen få ur elen ur systemet.
Kort sagt, BSOD sker enbart när datorn varit avslagen en längre tid, inte vid omstart/coldboot efter ett par minuter. Längsta jag lyckats testa utan BSOD är ish 40-50 minuter.

Ok! Snyggt testat med ATX reset osv, du har ju uppenbarligen koll på felsökning o dyl
Jag sätter min vänstra pungkula på att det antingen är moderkortet eller nätagget. Typ bara dom komponenterna som skiljer sig vid cold-cold boot och warm-cold boot, om man säger så.
Svårt att särskilja dom två däremot utan att helt enkelt swappa den ena eller andra komponenten (mobo el. PSU dvs) mot en annan dito och se om felet kvarstår eller har löst sig.

Glhf! Skriv gärna tillbaka när/om du hittat felet.

Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duxus:

Testa gärna detta också, men jag tror fortfarande mer på...

Ok! Snyggt testat med ATX reset osv, du har ju uppenbarligen koll på felsökning o dyl
Jag sätter min vänstra pungkula på att det antingen är moderkortet eller nätagget. Typ bara dom komponenterna som skiljer sig vid cold-cold boot och warm-cold boot, om man säger så.
Svårt att särskilja dom två däremot utan att helt enkelt swappa den ena eller andra komponenten (mobo el. PSU dvs) mot en annan dito och se om felet kvarstår eller har löst sig.

Glhf! Skriv gärna tillbaka när/om du hittat felet.

Tackar tackar för komplimangen!

Mjo, ska ta mig o testa ett ram i helgen hade jag tänkt.

Sen är det lite där som skon klämmer, har för nuvarande inte möjlighet att testa med annat nätagg/mobo då jag inte har budgeten för det atm, samt att närmsta jag känner med möjliga testprylar bor 2h+ bort. Så den delen får nog vänta tills jag har möjlighet eller helt enkelt bygger nytt (blir någon gång 2020 mest troligt) när studierna är klar och man har en mycket bättre inkomst!

Permalänk
Medlem

Prova 1 och 1 ram minne

Ibland är det ram minnena som faktiskt strular så testa en och en

Permalänk

Har du testat
* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)
Hade snarlikt fel dock med black screen vid kall start och efter reboot så hoppar det igång
Har fungerat felfritt sen jag gjorde Detta
Mvh peter
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iz3ql:

Ibland är det ram minnena som faktiskt strular så testa en och en

Skrivet av hollowman71:

Har du testat
* Stäng av fast boot i bios
* Stäng av fast boot i windows
* I BIOS sätt GPU boot source (eller vad det heter) till PCI-E (inte auto)
Hade snarlikt fel dock med black screen vid kall start och efter reboot så hoppar det igång
Har fungerat felfritt sen jag gjorde Detta
Mvh peter
Skickades från m.sweclockers.com

Ram är nu testad med singulära stickor, same issue som tidigare tyvärr..

Fast boot är av i både bios och i Windows, dock inte kollat GBU boot source*, så kan kolla in det och återkomma!