Permalänk

Är Ciscotelefon och Telenor = Sant ?

Hej

Jag undrar om det är någon här som har Telenor fiberbredband och har kopplat in en Cisco(voip)telefon i nätet och vet hur man ska gå tillväga, när man pratar med supporten på Telenor för att konfigurera telefonen ?

Modifiering
Permalänk
Medlem

Om det är en egenköpt enhet så behöver du SIP-uppgifterna(ID, lösenord och server) för att ansluta den. Däremot så är det inte säkert att din operatör delar ut dessa av olika anledningar(säkerhet, ökad komplexitet att ge bra support m.m.) och istället endast har stöd för sina egna enheter. Så fråga i första hand om det är någonting de delar ut.

Permalänk
Medlem

Menar du hemtelefon? Vad jag vet stödjer de endast analogportarna i deras egen router/modem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Internetleverantörerna brukar bara stödja sin egen utrustning när det gäller IP-telefoni. Du får välja en tredjeparts leverantör som ger ut sip-uppgifterna.

Permalänk
Medlem

Det är ett Nej på den, de tillåter endast deras egen utrustning gällande voip och det är bra sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, tack för alla svar.

Jo, det är min egen telefon som jag inhandlat själv.

Telenor har inga egna telefoner man kan köpa, utan de hänvisar kunderna till att själva köpa sina ip-telefoner.
Därför köpte jag min egen.

Nåja, jag får försöka lirka med dem, för att få hjälp att konfigurera telefonen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Karl-Otto:

Tja!

Tyvärr så kommer du inte att få hjälp av supporten att confa din egna SIP klient.
De är av två anledningar först är att de är väldigt få som både vet hur och har rätt accesser för att få fram uppgifterna, detta då de sköts automagiskt i olika system.
Sen även om du skulle få fram uppgifterna finns de en hel del säkerhet på serversidan som gör de hela otroligt mycket svårare.

Vad är de för telefon du har köpt?

När dom säger att du ska köpa en egen telefon så menar dom att du ska köpa en "vanlig" telefon typ denna. De du vill ha är en telefon med en RJ-11 kontakt för att koppla in på den router du fått skickad till dig.

Hoppas detta hjälper dig, kan tillägga att jag själv försökt att få deras SIP server att fungera med en egen SIP klient, och då hade jag redan servern, samt de inlämningsuppgifter som jag behövde.

Permalänk
Skrivet av AleMal:

@Karl-Otto:

Tja!

Tyvärr så kommer du inte att få hjälp av supporten att confa din egna SIP klient.
De är av två anledningar först är att de är väldigt få som både vet hur och har rätt accesser för att få fram uppgifterna, detta då de sköts automagiskt i olika system.
Sen även om du skulle få fram uppgifterna finns de en hel del säkerhet på serversidan som gör de hela otroligt mycket svårare.

Vad är de för telefon du har köpt?

När dom säger att du ska köpa en egen telefon så menar dom att du ska köpa en "vanlig" telefon typ denna. De du vill ha är en telefon med en RJ-11 kontakt för att koppla in på den router du fått skickad till dig.

Hoppas detta hjälper dig, kan tillägga att jag själv försökt att få deras SIP server att fungera med en egen SIP klient, och då hade jag redan servern, samt de inlämningsuppgifter som jag behövde.

Hej InaneG,

Tack för ditt svar.

Det är en Cisco SPA 301 IP Phone.

https://www.cisco.com/c/en/us/products/collateral/collaborati...

Ok, men nu har jag köpt denna telefonmodellen och hoppas att jag på något sätt kan få den inkopplad, då det verkar vara en bra stationär telefon.

Sen kan jag tycka, hur kan det komma sig att ett så stort telecomföretag som Telenor, inte har kompetensen att confa en sån här telefon ?

Vad är det som skiljer denna telefon tekniskt från en vanlig analog telefon som man kopplar in i routerns gröna uttag som den du nämner ovan ?

Sen är det en RJ-45 kabel (Nätverkskabel) som ska kopplas in i telefonens LAN-uttag och sedan till någon av routerns fyra LAN ingångar.

Modifiering
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

[..]
Sen kan jag tycka, hur kan det komma sig att ett så stort telecomföretag som Telenor, inte har kompetensen att confa en sån här telefon ?

Vad är det som skiljer denna telefon tekniskt från en vanlig analog telefon som man kopplar in i routerns gröna uttag som den du nämner ovan ?
[..]

De har kompetens att göra det men grejen är att de vill ha en standardiserad miljö ute hos sina kunder. Även en säkerhetsrisk att låta kunderna konfigurera sin enheter med sip om de inte sitter bakom en router.

Det är jättestor skillnad på analog telefoni och IP-telefoni. Normalt sett som privatperson levereras IP-telefoni fram till routern för att sedan bli analog via ett rj11 uttag. En analog telefon behöver man inte konfigurera. Har man en IP-telefon behöver man alltid konfigurera den.

För att få igång den så får du byta till en annan leverantör som ger dig SIP-uppgifterna. Den här leverantören borde göra det https://internetport.se/ip-telefoni/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

De har kompetens att göra det men grejen är att de vill ha en standardiserad miljö ute hos sina kunder. Även en säkerhetsrisk att låta kunderna konfigurera sin enheter med sip om de inte sitter bakom en router.

Det är jättestor skillnad på analog telefoni och IP-telefoni. Normalt sett som privatperson levereras IP-telefoni fram till routern för att sedan bli analog via ett rj11 uttag. En analog telefon behöver man inte konfigurera. Har man en IP-telefon behöver man alltid konfigurera den.

För att få igång den så får du byta till en annan leverantör som ger dig SIP-uppgifterna. Den här leverantören borde göra det https://internetport.se/ip-telefoni/

Skickades från m.sweclockers.com

Finns många som stödjer egen utrustning men ingen av de som säljer hemtelefoni med bredband. Säljer IP-telefoni till företag och privat så här en del erfarenhet.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Tack för detta tipset !

Skrivet av jocke92:

De har kompetens att göra det men grejen är att de vill ha en standardiserad miljö ute hos sina kunder. Även en säkerhetsrisk att låta kunderna konfigurera sin enheter med sip om de inte sitter bakom en router.

Det är jättestor skillnad på analog telefoni och IP-telefoni. Normalt sett som privatperson levereras IP-telefoni fram till routern för att sedan bli analog via ett rj11 uttag. En analog telefon behöver man inte konfigurera. Har man en IP-telefon behöver man alltid konfigurera den.

För att få igång den så får du byta till en annan leverantör som ger dig SIP-uppgifterna. Den här leverantören borde göra det https://internetport.se/ip-telefoni/

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara tacka dig "jocke92" för tipset om ip-telefonioperatören internetport.se
Jag har nu kopplat in min Ciscotelefon med hjälp av denna leverantören.
Jag fick dock inte mycket hjälp att sätta in uppgifterna på rätt plats i telefonens inställningssida, utan fick experimentera mig fram.
Bl.a med hjälp av denna sidan:
https://www.ukvoipforums.com/viewtopic.php?t=226

Finns det många såna operatörer i Sverige eller är det ett fåtal som har denna tjänst ?
Isf finns det någon lista på dessa operatörer?

Länk till inställningar.
Permalänk
Medlem

En annan ip-teleoperatör som finns är CellIP. Numera erbjuder de tydligen bara företagsabonnemang, men jag skaffade ett abonnemang för flera år sedan.

Men även som företagsabonnemang är det inga stora summor det är frågan om: https://www.cellip.com/ip-abonnemang/

Permalänk

Blev ny operatör för IP telefoni

Det blev https://internetport.se/ip-telefoni/ som fick bli operatör för min Cisco IP-telefon 301.

Så, nu funkar den i allafall som den ska.

Tilläggas kan, att jag inte fick någon hjälp alls, att ställa in telefonens parametrar av operatören, utan fick googla mig fram till att göra det.

Men det funkar bra nu, ända jag stör mig på lite, är att det tar lite tid innan samtalet kopplas fram när man ringer ett samtal.

Jag undrar om man kan ställa in detta i telefonens inställningar, så det blir kortare tid ?

Permalänk
Medlem

Det kan ha att göra med inställningarna i din telefon, jag vet att med Cisco-telefoner så kan man skapa en konfiguration som laddas via TFTP som ger olika masker beroende på telefonnummerprefix.

Men prova att slå # efter numret och se om det gör att det går fortare.

Permalänk

@ehsnils: Tack för svar. Ok, jag ska testa det. Tack