Asus RT-AC86U / AC2900 + VPN-klient Hastighetstest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Hur gör man för att välja vilka IP-nummer som skall vara skyddade av VPN?

Går du in under VPN client så har du något som heter "Rules for routing client traffic through the tunnel" där kan du lägga till de IP adresser du vill ska gå genom VPN.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Går du in under VPN client så har du något som heter "Rules for routing client traffic through the tunnel" där kan du lägga till de IP adresser du vill ska gå genom VPN.

Tack för svar! Kör du med Merlin? Jag kör med Merlin och har inte detta under VPN Client. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Tack för svar! Kör du med Merlin? Jag kör med Merlin och har inte detta under VPN Client. :/

Jag kör också Merlins, glömde visst säga att du måste ställa om "Force internet traffic through tunnel" till "policy rules", då ska de ploppa upp ny rad där du kan välja vilka IP som får passera.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Jag kör också Merlins, glömde visst säga att du måste ställa om "Force internet traffic through tunnel" till "policy rules", då ska de ploppa upp ny rad där du kan välja vilka IP som får passera.

Perfekt. Stort tack!
Jag valde "Policy Rules (strict)". Vet inte vad det är för skillnad mellan den och icke strict. Nu verkar det fungera.
Ska man skriva in något under "Destination IP" eller bara lämna den tom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beautiful_Barca:

Perfekt. Stort tack!
Jag valde "Policy Rules (strict)". Vet inte vad det är för skillnad mellan den och icke strict. Nu verkar det fungera.
Ska man skriva in något under "Destination IP" eller bara lämna den tom?

Jag har lämna dem tomma, då jag inte är allt för insatt i hur allt det här fungerar och vad som gör vad.
Men det trummar på kalas fint som jag önskar och det är huvuetsaken.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Tjo. Har precis fått hem denna router och lagt in ovpn´s profil som rullar på fint. Kör i nuläget med originalmjukvaran och får helt ok hastighet. Ca 100 ner och 30 upp med en 250/100-lina. Är mer än väl för mig. Men jag får dns-lekage. Har kontaktat ovpn så hoppas de kan fixa detta. Eller är det routern som är boven? Kan jag fixa det själv isf? Allt annat rullar på fint med nasar etc så känner mig mer än nöjd so far

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Har precis fått hem denna router och lagt in ovpn´s profil som rullar på fint. Kör i nuläget med originalmjukvaran och får helt ok hastighet. Ca 100 ner och 30 upp med en 250/100-lina. Är mer än väl för mig. Men jag får dns-lekage. Har kontaktat ovpn så hoppas de kan fixa detta. Eller är det routern som är boven? Kan jag fixa det själv isf? Allt annat rullar på fint med nasar etc så känner mig mer än nöjd so far

Bara att du skriver in Ovpns DNS under WAN i routern.
Nyfiken mäter du över wifi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeWm90:

Bara att du skriver in Ovpns DNS under WAN i routern.
Nyfiken mäter du över wifi?

Hastigheten mättes med kabel. Dock med deras Multihop som tunnlar trafiken genom flera serverhallar vilket drar mer kräm. Med "vanlig" vpn där det bara går genom en serverhall får jag ca 200 upp och ner.

Angående läckaget är det fixat. Det var Chrome som fått en ny funktion som styr dns som jag var tvungen att ändå. Fick kalasfin hjälp av Ovpn´s support som guidade mig fram till detta. Tydligen är det bara vissa som fått detta då de fortfarande testar funktionen. Kommer antagligen i en kommande version och då lär fler få problem. I så fall är det bara att göra detta:

I Chrome Inställningar -> Sekretess och säkerhet -> Säkerhet -> Avancerat -> "Använd säker DNS"
Standardläget är "Med Google (Public DNS)". Ändra det till "Med den aktuella leverantören" eller stäng av funktionen helt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

VPN för allt utom 1 server

Skrivet av eXpose:

Precis, OpenVPN är det jag kör med. Har inte hunnit sätta mig in i Wireguard ännu. Få se om jag får en stund över till det framöver!

Har installerat NordVPN på routern Asus RT-AC86U så märks knappt någon nedgång i hastigheten! MEN jag har en server som jag vill komma åt från Internet som jag skulle vilja komma åt utifrån. Kör Merlin fw och där finns policy routing men även om jag tar serverns interna IPadress och pekar på WAN (liksom jag lagt routern) så kommer jag inte åt den med OpenVPN klienten igång. Har någon ett liknande upplägg som kan dela med sig? Får väl annars sitta och lägga in alla IP-adresser jag vill köra VPN på, nu hoppades jag på att kunna välja alla och bara undanta en adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Halloj!

Tänkte dela med mig av lite information jag försökte Googla mig till men inte lyckades så jag blev tvungen att testa detta..... med resultat lååångt över förväntan då flera VPN-leverantörer trodde att jag inte skulle nå mer än mellan 20-60mbit/s.

Jag har köpt Asus AC86U som jag kör Merlins mjukvara på. Jag har tidigare bara kört VPN på en av datorerna i hemmet men tänkte nu prova att köra klienten som finns inbyggd i routern så alla datorer bli skyddade. Vad jag inte kunde googla mig fram till var vid vilken hastighet processorns CPU skulle börja flaskhalsa och begränsa hastigheten.

Sagt och gjort så installerade jag VPN-klienten och körde Speedtest på min 100/100-lina från Bahnhof. Med VPN'en aktiverad så maxxade jag hastigheten utan problem. Fick ut 102/104Mbit. Då laddade routerns CPU endast 20% så jag tänkte att det fanns mer att ge.

Uppgraderade idag min uppkoppling till 250/100Mbit då det var i princip samma kostnad som 100/100 jag hade innan. Körde ett nytt test med VPN-klienten akriverad i routern.

Tro på fasen att routern klarar av dom hastigheterna också!
247/103Mbit får jag ut med min Asus AC86U med Mullvads VPN som körs i routerns VPN-klient. Bahnhof's 250/100-lina har jag då. Routerns CPU laddade då runt 70-80% vid full belastning så det är nog här någonstans man får nöja sig om man vill köra den inbyggda VPN-klienten som finns i Merlins mjukvara.

Hoppas att denna information är till nytta för någon annan som söker den. Själv kunde jag knappt hitta någon information på nätet alls!

https://i.imgur.com/7o0rkOJ.png

Lånar tråden lite. Jag har en likadan router, inte tänkt tanken på VPN än men detta verkar ju klart lockande. Har några frågor:

Vi i min BRF fick nytt avtal och uppkoppling mot Bahnhof nyligen, på hela 500/500. Jag delar mitt test mot dem på bild, övre är via datorn direkt till stadsnäts boxen, det nedre är via mina Asus RT-AC86U.
Behöver jag byta router för att få ut 500Mbps, och är det ens nödvändigt med denna hastighet?

Jag har aldrig bytt programvara i en router, googlade runt och trillade in på Merlin med. Det verkar relativt straight-forward och inte såå krångligt att byta till det vad jag förstår? Misstänker att det inte påverkar prestandan så mycket att byta dock?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Lånar tråden lite. Jag har en likadan router, inte tänkt tanken på VPN än men detta verkar ju klart lockande. Har några frågor:

Vi i min BRF fick nytt avtal och uppkoppling mot Bahnhof nyligen, på hela 500/500. Jag delar mitt test mot dem på bild, övre är via datorn direkt till stadsnäts boxen, det nedre är via mina Asus RT-AC86U.
Behöver jag byta router för att få ut 500Mbps, och är det ens nödvändigt med denna hastighet?

Jag har aldrig bytt programvara i en router, googlade runt och trillade in på Merlin med. Det verkar relativt straight-forward och inte såå krångligt att byta till det vad jag förstår? Misstänker att det inte påverkar prestandan så mycket att byta dock?

Tack

https://i.imgur.com/KblKzI5.jpg

Hmm, du har ju gigabit både på wan och lan på Asus-routern så det ska ju vara full fräs där.
Har du senaste mjukvaran i routern då? Byta mjukvara är lika enkelt som att uppdatera den. Testa Merlins och se om det blir någon skillnad. Det är ju bara plus att köra den imo!

Om det är nödvändigt med den hastigheten kan nog bara du svara på! Vissa klarar sig med 1mbit medans andra vill ha/behöver 1gbit!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Hmm, du har ju gigabit både på wan och lan på Asus-routern så det ska ju vara full fräs där.
Har du senaste mjukvaran i routern då? Byta mjukvara är lika enkelt som att uppdatera den. Testa Merlins och se om det blir någon skillnad. Det är ju bara plus att köra den imo!

Om det är nödvändigt med den hastigheten kan nog bara du svara på! Vissa klarar sig med 1mbit medans andra vill ha/behöver 1gbit!

Tack

Jag pillade lite med inställningarna och efter att ha stängt av QoS har jag nu full fart!
Kör med standard mjukvara. Senaste versionen vid skrivande stund: 3.0.0.4.386_42643-g16dc577

Kanske ger Merlin ett test ändå, verkar ju inte vara något negativt med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Tack

Jag pillade lite med inställningarna och efter att ha stängt av QoS har jag nu full fart!
Kör med standard mjukvara. Senaste versionen vid skrivande stund: 3.0.0.4.386_42643-g16dc577

Kanske ger Merlin ett test ändå, verkar ju inte vara något negativt med det

Ja, QoS kan ställa till det ibland! Skönt att du fick till det!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Tack

Jag pillade lite med inställningarna och efter att ha stängt av QoS har jag nu full fart!
Kör med standard mjukvara. Senaste versionen vid skrivande stund: 3.0.0.4.386_42643-g16dc577

Kanske ger Merlin ett test ändå, verkar ju inte vara något negativt med det

Gud signe dig! Stängde av QoS, hastigheten dubblades ner, 30%+ upp, och ms halverades (testat med bredbandskollen). Finns det något argument att ha skiten på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Gud signe dig! Stängde av QoS, hastigheten dubblades ner, 30%+ upp, och ms halverades (testat med bredbandskollen). Finns det något argument att ha skiten på?

Mjaa, har du en stor familj som alla använder mycket bandbredd så ska qos kunna styra bandbredden dit den bör vara prioriterad

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Mjaa, har du en stor familj som alla använder mycket bandbredd så ska qos kunna styra bandbredden dit den bör vara prioriterad

Är noob på sånt här. Familjen består än så länge endast av mig och min partner och hon browsar som mest så lär vara lugnt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Är noob på sånt här. Familjen består än så länge endast av mig och min partner och hon browsar som mest så lär vara lugnt?

Yes!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Tack!