Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Electronic Arts: "Battlefield V sålde en miljon färre exemplar än väntat"

I samband med Electronic Arts senast finansrapport framgår det att Battlefield V sålt långt under förväntan, något som tros bero på hård konkurrens från spel som Red Dead Redemption 2.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

"I samband med Electronic Arts senast finansrapport framgår det att Battlefield V sålt långt under förväntan, något som tros bero på hård konkurrens från spel som Red Dead Redemption 2."

Nja, det beror nog till stor del på att marknadsföringen var ju helt urfloppad. Första trailern var ju helt otroligt dålig, fick även mig som har spelat alla Battlefield sedan 1942 att rygga tillbaka...

EDIT: Utöver det har vi ju även diverse problem som inte har lösts än (bl.a. insta-death buggen) samt guldkornet som var första TTK-patchen, något som fick mig nästan släppa spelet helt och hållet då utvecklarna "tyckte inte det var något fel på det" medan många om inte alla spelare uttryckte sitt missnöje (se bara på hur bl.a. JackFrags, Westie m.fl. reagerade i sina klipp).

Idag är spelet OK, men avsaknaden av fler kartor gör det ganska tråkigt snabbt. Tides of War hjälper en del (blir lite challenges under fredagskvällarna), men utöver det är jag lite mer uttråkad än när jag spelade t.ex. Battlefield 1. Nu har man ju även maxat alla klasser samt fått alla vapnen, så det enda som finns kvar att göra är att försöka göra klart Master-challenges för varje vapen (något som också är ganska tråkigt, då det är samma typ av challenge för varje typ av vapen [t.ex. sniper rifles]).

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sv
Registrerad
Apr 2002

Get woke go broke.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Visst, det var hård konkurrens från RDR2 men den största anledningen är ju alla kontroverser kring spelet med konstiga beslut med robotarmar, idiotiskt uttalande från Patrick samt en mer eller mindre obefintlig och dessutom kass marknadsföring kring spelet.

Spelet idag verkar av de flesta uppfattas som bra, däremot verkar de ha tagit ett par rejäla kliv bakåt när det kommer till anti-cheat. Jag har varit sugen på spelet, men tills de gör något åt fusken känner jag mig inte speciellt sugen.

Sen kan man ju ställa sig frågande till single player, det hade nog varit bättre att skippa det helt än att ha en rörig kampanj som dessutom inte var fullständig vid release (jävligt konstigt...). Firestorm som är deras BR har fortfarande inte sett dagens ljus. Det mesta med BFV verkar vara "too little, too late".

..:: trickeh2k ::.. https://youtube.com/c/trickeh2k Windows 10 Pro - i7 8700k (delid) @ 5Ghz - ASUS Prime Z370-A - 16GB G.Skill Trident Z DDR4 CL14 3000Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 1080Ti FTW3 Hydrocopper - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, 3TB Seagate Barracuda - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2010

Hoppas att EA tar detta seriöst och ser över hela sina PR-avdelning/PR-strategi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Nov 2011

Vad förväntar de sig när de säger om du inte gillar det köp det inte?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Nästa gång kanske de kan försöka utveckla spelet för gamers istället för aktivism-gaming-pressen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ödeshög
Registrerad
Dec 2012
Skrivet av Rasmus117:

Vad förväntar de sig när de säger om du inte gillar det köp det inte?

Men varför ska man köpa ett spel som du inte gillar?

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

RDR2 finns ju inte ens till PC, vilket borde vara BF's främsta plattform. Låter som en kass ursäkt.

För mig handlar det mer om att BF1 var en sån besvikelse, BF4 var ju riktigt bra men jag störde mig lite på camper-snipers (men är ju en del av modern strid så OK) så jag såg fram emot BF1 riktigt mycket, tänkte mig ett BF med äldre vapenteknik som borde ge mer taktiskt spelande. Kikarsikten dök väl inte ens upp alls föränn i WW2 liksom istället blev det helt tvärt om...... snipad från 200km bort av nåt anti-tank gevär med precision som en potatiskanon som på nåt magiskt vis i spelet blivit laserpekare helt utan bullet drop....

Inte sett något i BF5 som lockar, hade det varit billigatse hade jag nog testat det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

En miljon pers var kloka helt enkelt.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99a GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - GTX 980 Ti - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - 256GB+512GB SSD - 4TB+8TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Mar 2011

@Klubba: I bfV är det färre campande snipers gentemot bf1.

Fractal Design Define R3 | 2600k @ 4,2 GHz | MSI Geforce GTX 970 Gaming | MSI P67A-GD55 B3 | 16GB DDR3 | Samsung 840 EVO 250GB x 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ume
Registrerad
Jun 2004

Sålde ändå 7 miljoner. man kan man väl säga att det är rätt mycket mera företag att konkurrera med nu.

Ryzoen 1600x. 4Ghz x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, GTX 970
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Trädvy Permalänk
Redaktör 🌲
André Granroth
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Phanteks Eclipse P400S || MSI Z270 Tomahawk || Intel Core i7-7700K || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Asus GTX 1070 Strix 8GB || Corsair RM750i || Asus PB278Q

Nyhetstips skickas helst genom SweClockers kontaktformulär.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2007

Själv har jag slutat spela Battlefield då det är lite för mycket hollywood för min smak.

Citera så att jag hittar tillbaka! Intel i7 4770k | Gigabyte GA-Z78X-UD4H | 8GB Corsair XMS3 1333Mhz
| Geforce GTX 980 | OCZ Agility 3 120GB | EVGA G2 750W | Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm (Munka-Ljungby)
Registrerad
Nov 2005

Efter BF4 har det gått ganska stuprakt nedåt...
Fuskare får härja helt fritt o utvecklarna rycker på axlarna o går vidare...

/Homer_S

INTEL Core i7 8700K @ 4.7GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia GTX1080 TI| ASUS Xonar Essence stx II | 2x8Gb Vengeance PRO RED 3200 MhZ DDR4 | Samsung 950-Series PRO 256Gb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| G910 Orionspark & G900 Chaos Spectrum | Sennheiser PC363D Headset

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
♫♪♫ I ditt hjärta ♪♫♪♫♪
Registrerad
Maj 2017

Jag köpte BF1 med alla DLC's och premium för 49:- Fy fan vilket dåligt spel..alla soldater är ju odödliga och bössorna är som häftpistoler.. sen kommer nån och knäpper en på ett skott.

Man fastnar på småstenar och springer ingenstans..en bugg som Dice vägrar att fixa..sen spelets netcode är lika dålig som vanligt trots de säger att de har gjort den bättre..

Tyvärr tror jag ej att BFv är något bättre..

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2013

Tycker spelet trots allt är underhållande, spelar det från och till trots att jag nått lvl 50 för länge sen.
ser fram emot firestorm om en månad.

Thermaltake P5 TGE, MB:MSI MEG Z390 ACE, CPU:i9 9900K @5Ghz
GPU: MSI 2080TI Gaming X Trio, Custom loop:EKRevoD5, EK-RAD 480
EK-Supremacy EVO, EK-Vardar EVO 120ER, PSU:AX1200i, Vengeance Pro 32GB DDR4 3200Mhz, M2 970 1000 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2007

Tycker spelet är helt ok men jag förstår inte varför inte vågar låsa vapnen till nationerna ?

Desktop: i7 4970k 4,5hz,Asus Strix 1080TI, DDR 3 16gig 1600Mhz Corsair, Samsung 256gig // // PS4 Pro//

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av André:

Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

Helt rätt, de flesta vet nog inte ens om att de existerar. Den skaran som blir upprörda över kvinnor med robotarmar i spelet är nog i sammanhanget försvinnande liten. De flesta av oss förstår att det är ett spel och att man inte kan förvänta sig en simulering av verkligheten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Jan 2012

Tråkigt, spelet är väldigt underhållande och som någon tidigare skrev så hjälper tides of war till att ha något extra att kämpa lite för om man nu vill det. Hoppas dom fortsätter utveckla spelet som utlovat under sin livstid. Ser verkligen fram emot Rush som kommer snart och hoppas det stannar kvar

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Msi GTX 1070 Gaming X - EVGA Supernova G3 750w - Fractal Design C TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Battlefield V är riktigt grymt, men så fort som man sätter sig vid spelet hittar man på annat roligare. Det kan vara göra läxor, arbete, diska, städa, tvätta, skotta snö etc. Det gäller att riktigt stänga ute allt det roliga som finns omkring och fokusera på Battlefield V för att komma vidare i spelet.
Jag kan riktigt höra någons morsa säga, att nu jävlar lägger du ner den där matematikboken och spelar lite Battlefield V annars kommer jag elda upp matematikboken. Och ungdomen gråter och sätter sig motvilligt vid Battlefield V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013

Inte så farligt ändå känns det som, klart att dåliga trailers (och allt vad folk tog fram högafflarna för) har påverkat förstås, inget snack om den saken. Men inte alls så mycket som jag trodde eller var rädd för verkar det som.

BF1 sålde ju galet bra också, så jag kan tänka mig att förväntningarna från EA på BF5 blir högre då kanske? och trots detta verkar det ju inte sålt så farligt då om det ligger någon miljon under väntat resultat.

Jag är ett fan av serien och vill ju dess bästa så hoppas det i slutändan är en framgång även om det inte blir en som megaframgång som BF1. Det spelet fick ju mycket publicitet som tidigare spel inte fått tack vare ett COD folk verkade hata och en version av en låt många verkade digga osv

Jag lirar det (BF5) och har sjukt kul än iaf, 170 timmar senare. Många som faktiskt kan/kunde se förbi tramset och spelar det för de är fans verkar ju gilla det är min uppfattning. Mycket bättre än allt som kommit i BF-väg med Frostbite-motorn enligt mig. Många saker som förändrats till det bättre osv osv.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Apr 2010

Kan ha totalt fel här, men jag tror Battlefield som franschise tappat lite på att man gått ifrån känslan av pseudo-realism som fanns i de gamla spelen (fram till BF3, kanske BF4 till viss del) i BF1 och BFV. Call of Duty fanns redan, DICE behövde inte gå åt det hållet.

Eller så har de tjänat spelare på förändringen och bara tappat mig... Så kan det också vara. "Kids these days" och andra jag-har-blivit-för-gammal fraser.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

@VadSaDu: Lite överdrivet i det du säger, men kan förstå vissa aspekter. Däremot är BFV hästlängder bättre på det allra mesta, framförallt Gunplay'et.

PSU: Corsair RM850x
|MB: Asus Maximus IX Hero |CPU: Intel Core i7 7700k @4.8GHz
|RAM: Corsair V 16Gb @3000MHz |GPU: Asus GTX 1080 Ti OC
|SSD1: Samsung 850 EVO 250Gb SSD2: Samsung 970 EVO 1Tb
|Skärm: Acer XB270HUd

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Solna
Registrerad
Aug 2017

Har lirat i stort sett samtliga BF titlar sedan BF 1942 (Minus Hardline). Lirade i den "anrika" klanen [Strib90] tills och under BF2 :D.

Min personliga åsikt är att BF5 är lätt det bästa spelet i serien sedan möjligtvis Bad Company 2. Sedan var man lite yngre då, så om "snabbheten" i moderna BF titlar är något som har med min hypotetiskt försämrade reaktionsförmåga att göra eller ett utslag av hur FPS titlar tenderar att vara nu när COD generationen växt upp. Ja det låter jag vara osagt.

Gillar det… tror jag.

Saker som jag saknar i dagsläget är följande.

• En gedigen Anti-cheat redogörelse, min misstanke är att det redan rullar något annat än FF. Skulle vara intressant att höra varför DICE behöver AVX. Samt att DICE förmodligen kommer klargöra detta närmare innan firestorm updaten. Tänk den moden utan någon riktig förklaring till hur man motverkar fuskare.. Reddit och internets skulle haverera i en flod av missnöje

• Balansering, lirade BF5 för första gången tidigt under sommaren i alpha1. Tycker fortfarande att spelet är tvivelaktigt balanserat.

• RSP ? Herregud varför inte. Det funkade väldigt bra i tidigare titlar

Förövrigt är jag rätt nöjd med BF5. I avsaknaden av en värdig uppföljare till Planetside 1 så är Battlefield serien det närmaste man kan komma fullskaligt digitalt FPS våld :D.

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | EVGA GeForce RTX 2080 Ti Black Edition Gaming 11GB | Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 16gb | Logitech G Pro Wireless | Corsair Gaming K70 RapidFire Low Profile RGB | HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"| Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av rewoX:

@VadSaDu: Lite överdrivet i det du säger, men kan förstå vissa aspekter. Däremot är BFV hästlängder bättre på det allra mesta, framförallt Gunplay'et.

Han överdriver duktigt, håller med. Häftpistoler är vapnen trots det dör han på ett skott och gillar det inte. Hur ska man ha det? Är inte lätt som ovan BF spelare att komma in som ny. Tror det är ett av problemen. Tyvärr en grej BF lider av.

Tex den gamla vanliga gamla slagpåsen kom ju också...nätkoden. Slutar nästan ta folk seriöst när den kommer fram. Så tröttsamt. Så dålig är den inte, ser ju tester som Battle(non)sense på Youtube gjort och den verkar ju snarare mkt bra baserat på de klippen.

Är kanske jag som inte är så petig men ytterst sällan, skulle säga aldrig, i nya BF spel jag känner att nätkoden dödade mig eller räddade en fiende.

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002

Att diskutera vilket Battlefield-spel som är bäst är lite som att tjafsa om vilken leksak som är roligast i sandlådan.

Med det sagt så tycker jag som gammal BF-räv att de fick in en fin träff med BF1, som även sålt överlägset bäst hittills i serien. Trots ett antal timmar även i BFV så får jag fortfarande lite träsmak av det. Inte lika mycket kul grejer som händer jämfört med tidigare spel. WW2-temat börjar kännas mer som en återvändsgränd än något som tillför spelet något.

Ett nästa Battlefield med modernt tema i stil med BF3/BF4 utan politisk aktivism och mikrotransaktions-flirtande har nog potential att sälja bättre än vad BFV gjort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Homer_S1:

Efter BF4 har det gått ganska stuprakt nedåt...
Fuskare får härja helt fritt o utvecklarna rycker på axlarna o går vidare...

/Homer_S

Spelat ca 120 timmar, in game tid alltså. Sett 1 fuskare hittills, dock fuskanklagas någon i varje game nästan, som absolut inte fuskar.

Med risk för att låta dryg... men blir själv fuskanklagad flera gånger varje kväll / spelsession tillsammans med vissa av mina Squadmates ibland. Så tror folk får skärpa sig bara

Stationär: Ryzen 7 2700x - 16GB @ 3000Mhz - GTX 1080
Skärm: Acer XB271HU @ 1440p 165Hz
Bärbart: MacBook Pro 15" 2017 - iPad Pro Gen2 12.9"
Mobil: iPhone Xs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Jag tycker det är grymt bra spel, men oklart om jag har råkat ut för fuskare eller om det är typiskt buggat som EA spel är. Blir ibland skjuten igenom saker jag gömmer mig bakom. Lite långtråkigt med samma banor hela tiden. Hade varit roligare om man hade kunnat söka på matcher på en viss bana (Såvida jag inte har missat att man kan göra detta?)

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Pluggar till Nätverkstekniker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av André:

Mycket snack om spelets PR, men jag tror att det helt enkelt beror på att folk är trötta på BF. Det är i alla fall anledningen till att jag inte köpt det. Jag tror inte den stora massan bryr sig om kontroverserna kring spelet.

PR-gnället har undgått mig helt och spontant tror jag det är en irrelevant punkt, brukar vara det. Jag tror det här är långt mer anledningen. EA har sett till att DICE fullkomligen pumpat ut titlar för fort (både Battlefield och Battlefront när de fick detta) så folk har tröttnat. Det har varit en "stortitel" varje år. Vad har man ens hunnit längta till?

Får jag gissa kan folk vara villiga att hoppa på en 2143 titel, det finns längtan efter. Förutsatt att det verkligen andas sin föregångare och inte drar iväg till orealistiskt COD-vansinne.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com