Permalänk
Medlem

Uppgradera FRÅN 1080?

Jag känner mig lite som en knarkare när det gäller två saker...

Datorhårdvara och Skyrim, men det andra kan vi lämna därhän till förmån för vad detta inlägg faktiskt ska handla om...

Jag sitter idag med ett ASUS Strix blablabla 1080 vilket jag såklart är supernöjd med, men...
Så är det ju det här med 20** som kommit ut och visserligen kostar skjortan...

Ska jag sälja mitt 1080 (Får man något för det idag?!) och uppgradera till ett 2080 eller vore det bara idioti?

Det skall tilläggas att jag inte bara är "knarkare" utan jag är även schizofren...
Med en ett 3D-grafikintresse som sträcker sig 20+ år tillbaka älskar jag snygg grafik (Ehum... Moddat och spelat igenom Skyrim 4 ggr), men med ett datorspelsintresse som sträcker sig minst lika långt, så älskar jag även hög framerate. Detta har lett till att jag spelar på 2560x1080 vilket ger en stor bild och många FPS även på UltaMegaExtra setting typ.
Det innebär också att jag är, så kallat, fu**ed när det kommer till DLSS som har 1440p som lägsta upplösning och det är således inte ett argument för 20**.

Så... Ska jag vänta (medan värdet på mitt 1080 sjunker) tills stöd för RT kommer till fler spel och har mognat mer och skita i att DLSS inte fungerar på min upplösning?
Ska jag sälja det nu och få så mycket som möjligt för det och uppgradera eller kanske sitta på pengarna ett tag (som om det går) tills 20** sjunkit i pris?

Fan jag vet inte alltså! Sjukt sugen på RT, men utan ens möjligheten till DLSS :/ Jag vet fan inte...

Hilfe!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

GTX 1080 beroende på modell är värt 3500-4500:- så steget upp till 2080 är ca 3500-4000 kr.

RTX 2080 är ju lite vassare än 1080 TI och mera framtidssäkert.

Jag skulle behålla kortet och uppgradera lite senare, nu när Radeon VII snart kommer kanske priserna blir ännu lite bättre!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Lego Master

Well, jag kan bara komma med glada tillrop.
Jag sitter i samma sits på ett Strix 1080 och gillar snygga spel, men även hög framerate.

Det som hindrar mig just nu är
1. Skärmen. Jag sitter på en ganska gammal ASUS 144hz på 1080p, 27".
2. Pengar. Ett 2080 kostar som sagt som en mindre bil.

Jag kommer byta skärm först, förmodligen till en 1440p eller 4K innan jag ger mig på RTX-tåget, och förhoppningsvis har det kommit en ny generation då, så 2080 sjunkit i pris lite. Kanske.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tack för snabb input

Problemet med att behålla och uppgradera senare är ju som sagt att jag får mindre för mitt kort och att således steget upp till vad det nu är som är aktuellt då säkert blir större.

Jag satt på en 144hz 1080p 27" med mitt gamla 1070. Bytte till 144hz 2560x1080 35" samtidigt som jag bytte till GTX1080 vilket innebar +33% fler pixlar och +33% mer GPU-kraft typ. Lite onödigt kan tyckas, men UltraWide alltså... Jag kommer aldrig kunna gå tillbaks till 16:9 igen!!!

Pengar är ständigt ett problem tyvärr och med fru, två barn och framtida bröllopsnärvaro utomlands planerad (inte min egen), så är ju inte skatteåterbäringen något att räkna med att man får en bit av.

Att byta skärm först till 1440p för 6000kr och även byta till ett grafikkort för 8-12000... Det är nog något för ensamstående och hemmaboende heltidsanställda människor. Jag får försöka vända på varenda krona för att försöka få till ens hälften av de bytena!

En annan sak... Uppgradera från 1080 till exempelvis 2080 och samtidigt uppgradera från 2560x1080 till 3440x1440 borde vara lite som min tidigare uppgradering.
Bortsett från att 2080 har RT och DLSS, så bör prestandaökningen vara negativ eller försumbar.

Problem, problem, problem...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle inte bry mig det minsta om raytracing denna generation, 2000-serien orkar ändå inte driva effekterna. Om DLSS är värt det låter jag vara osagt, finns väl fortfarande inga titlar som stöder det idag och de lär inte bli många inom närmsta tiden. Därför är mitt tips att kolla på ren spelprestanda där 1080Ti och 2080 presterar lika bra.

1080Ti är väl dock endast ett alternativ som begagnat idag så är det nytt som gäller så köp ett 2080. Huruvida det är värt det är upp till dig. Jag behövde verkligen den extra prestandan som mitt 1080Ti gav över 1080 så jag tycker definitivt det var värt det. Jag betalade i slutändan 2400kr för uppgraderingen.

Kanske inte bästa modellen men dessa ligger skapligt till i pris:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag skulle inte bry mig det minsta om raytracing denna generation, 2000-serien orkar ändå inte driva effekterna. Om DLSS är värt det låter jag vara osagt, finns väl fortfarande inga titlar som stöder det idag och de lär inte bli många inom närmsta tiden. Därför är mitt tips att kolla på ren spelprestanda där 1080Ti och 2080 presterar lika bra.

1080Ti är väl dock endast ett alternativ som begagnat idag så är det nytt som gäller så köp ett 2080. Huruvida det är värt det är upp till dig. Jag behövde verkligen den extra prestandan som mitt 1080Ti gav över 1080 så jag tycker definitivt det var värt det. Jag betalade i slutändan 2400kr för uppgraderingen.

Kanske inte bästa modellen men dessa ligger skapligt till i pris:
https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Gaaah! Bra pris!! Fan vet dock...

"Vad är en fyndvara?
En fyndvara är en produkt som vi av olika anledningar har fått i retur. Det kan bero på att försändelsen inte har lösts ut, har returnerats inom ångerrättsperioden eller att produkten är ett reparationsexemplar. Vissa produkter kan ha skadad eller helt sakna originalförpackning eller inneremballage.

Samtliga produkter har genomgått och klarat vår grundliga kvalitetskontroll vad gäller funktion och de levereras alltid med samtliga tillbehör och har alla funktioner som specificerats.
Fyndvaror erbjuder vi till nedsatt pris och de säljs med samma garanti- och ångerrättsvillkor som alla andra varor."

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***