AMD Radeon VII bristvara i Europa på lanseringsdagen

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon VII bristvara i Europa på lanseringsdagen

UPPDATERAD! Uppgifter från flera håll talar för att tillgången på Radeon VII blir låg i Europa, där de största och mest köpstarka länderna endast får ett hundratal exemplar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Skulle inte förvåna mig om kortet blir en bristvara då HBM2 är så pass dyr. det finns inte en så stor anledning för AMD att punga ut allt för många Vega7 när Navi allt kan vara runt dörren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Gäller att hänga på köpknappen för de som är sugna på ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Priset är såpass högt så det lär ej bli en rusning i vilket fall.
Men jag har hört rykten om att det kan bli ett riktigt imponerande beräkningskort för visa tillämpningar.

Permalänk
Medlem

Om detta speglar AMDs uppfattning om efterfrågan på deras nya flaggskepp känns det lite som början på slutet för Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Aldric T:

Om detta speglar AMDs uppfattning om efterfrågan på deras nya flaggskepp känns det lite som början på slutet för Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju väldigt vanligt med brist grafikkort i början. Speciellt i de övre segmenten. Tror nog de som vill ha ett Radeon Vii kan få tag på ett om de inte måste ha det den första månaden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Om detta speglar AMDs uppfattning om efterfrågan på deras nya flaggskepp känns det lite som början på slutet för Radeon...

Skickades från m.sweclockers.com

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir. Det här är mer en "OK då för fan"-produkt då investerare och tech-sidor tjatat om att de måste släppa. Vega II var aldrig tänkt för konsumenter.

Vad gäller priset så säljer de ju med förlust så tror mer det har med att göra att tillverkningskostnaden är svinhög och de har inte råd att subvensionera mer än såhär.

Konstig lansering blir det absolut. Men "början till slutet för Radeon"? Nä. "Flaggskepp"? Nä.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tillgången kanske är begränsad, men frågan är om efterfrågan är större.

Om kortet ska ha någon större efterfrågan måste det prestera bättre än 2080 om det ska ligga i samma prisklass. Det räcker heller inte med någon enstaka fps, för jag misstänker att då väljer man hellre stöd för raytracing.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Tillgången kanske är begränsad, men frågan är om efterfrågan är större.

Om kortet ska ha någon större efterfrågan måste det prestera bättre än 2080 om det ska ligga i samma prisklass. Det räcker heller inte med någon enstaka fps, för jag misstänker att då väljer man hellre stöd för raytracing.

Frågan är om de flesta köpare av detta kort ens bryr sig om fps?
Jag gissar på ett imponerande kort för bearbetning av data på olika sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir.

Fast vet vi det?

Det är inte alls omöjligt Navi träder in på bred front i mellansegmentet (vilket är trevligt) men inte alls säkert att de försöker sig på toppsegmentet i samma svepning. Det man kan förvänta sig av Navi är väl en energieffektiv krets på 7nm. Men att det rör sig om flaggskeppsmodeller vet vi inte?

Jag hoppas det är en arkitektur som kan konkurrera på både och, men ju längre tiden går utan "läckt information" talar min mage mer och mer åt att det inte kommer vara så exotiskt. För det bästa just nu är om så många som möjligt avvaktar för att köpa Navi istället för att välja Nvidia.

Denna releasen och avsaknaden av läckt information om att Navi blir flaggskeppsmodeller kan man argumentera talar emot det. Om man vet att man ska lansera en väldigt bra produkt senare under året, varför presenterar man inte den när en konkurrent roffar åt sig av marknaden?

Men jag kanske har missbedömt det helt. Lisa är kanske hemlighetsfull av andra anledningar

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Bristvara på grafikkort. Hur är det möjligt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vet inte om man kan lita på "Gibbo" som source för detta.

det är ju samma snubbe som sa innan Vega 64 lanseringen att den har "100 MH/s" i mining.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24216-rykte-amd-radeon-rx-v...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon159643:

Frågan är om de flesta köpare av detta kort ens bryr sig om fps?
Jag gissar på ett imponerande kort för bearbetning av data på olika sätt.

Finns garanterat beräkningsfall där 16 GB VRAM samt den brutala bandbredd AMD Radeon VII är en klar fördel.

Men ett problem är att Turing är rejält mycket bättre på beräkningsfallen än vad tidigare Nvidia kort varit. Här är ett gäng tester med senaste drivarna från januari i år. Notera att det är uteslutande OpenCL test, d.v.s. även Nvidia-korten kör OpenCL

Kolla in Turing här. RTX 2060 matchar Vega 64 och GTX 1080,
RTX 2070 är snabbare än GTX 1080 Ti.

Och det är som sagt OpenCL. Nästa problem är att Nvidia-korten presterar normalt ännu bättre med CUDA. Vidare är det rätt många fall som bara har CUDA-stöd. Som exempel, känner inte till något bibliotek för maskininlärning förutom Intels egna (vet inte om det fungerar på AMD-kort) som stödjer något annat än CUDA.

Känns lite som Turing gör att denna release lite blir detta för GPGPU
Radeon VII: the GeForce awakens

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Detta är föga förvånande. De har kunder som t.ex. Google och Facebook som köper Vega20 Radeon Instinct i stora mängder och de får betydligt bättre betalt för dessa. Varför skulle man då vilja ta från den marknaden och avsätta kretsar till konsumentmarknaden som betalar betydligt mindre? Nej, detta kortet kommer nog vara lite av en unicorn och är nog mest till för att synas i benchmark-tabellerna så man får lite PR.

Permalänk
Medlem

Here we go..

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir. Det här är mer en "OK då för fan"-produkt då investerare och tech-sidor tjatat om att de måste släppa. Vega II var aldrig tänkt för konsumenter.

Vad gäller priset så säljer de ju med förlust så tror mer det har med att göra att tillverkningskostnaden är svinhög och de har inte råd att subvensionera mer än såhär.

Konstig lansering blir det absolut. Men "början till slutet för Radeon"? Nä. "Flaggskepp"? Nä.

Många som hävdar att vega 2 aldrig var tänkt för konsumenter men finns ingen riktig källa på det, Lisa Su fick den frågan med under CES och hon svarade då att det har jag aldrig sagt utan att Vega 2 7nm är för HPC/ML/AI i första hand och 7nm kommer till gamers i nästa steg.

Sen väntar vi alla på NAVI men det är mellansegmentet detta år för att sen nästa år skicka på ett flaggskepp.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

känns som att navi är runt hörnet, en känsla jag haft ett tag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Finns garanterat beräkningsfall där 16 GB VRAM samt den brutala bandbredd AMD Radeon VII är en klar fördel.

Men ett problem är att Turing är rejält mycket bättre på beräkningsfallen än vad tidigare Nvidia kort varit. Här är ett gäng tester med senaste drivarna från januari i år. Notera att det är uteslutande OpenCL test, d.v.s. även Nvidia-korten kör OpenCL
https://i.imgur.com/RkRa5Ug.png
Kolla in Turing här. RTX 2060 matchar Vega 64 och GTX 1080,
RTX 2070 är snabbare än GTX 1080 Ti.

Och det är som sagt OpenCL. Nästa problem är att Nvidia-korten presterar normalt ännu bättre med CUDA. Vidare är det rätt många fall som bara har CUDA-stöd. Som exempel, känner inte till något bibliotek för maskininlärning förutom Intels egna (vet inte om det fungerar på AMD-kort) som stödjer något annat än CUDA.

Känns lite som Turing gör att denna release lite blir detta för GPGPU
Radeon VII: the GeForce awakens

Och jag testade OpenGL genom RDP en gång på ett Geforcekort. Min slutsats var att om jag använde min iGpu i 7700k eller Nvida 1080Ti så blev det samma kassa prestanda ut. Vi pratar ej att nätverket laggade, utan grafikkortet slutades att användas helt.
Där jag har fått höra att Nvidia låser in Geforcekorten drivrutinrna rejält och man behöver gå över till Quadro. Nå brist på Cuba är ett megaproblem för Amd korten.

Så jag vet inte vad som händer med Vega VII, min gissning är att det ej blir så mycket prat om Radeon VII och den kommer gå ganska obemärkt förbi.
Det intressanta är Navi där de kan prispressa. Det är ju grymt att det finns bra grafikkort i + 10 000kr klassen idag, jag tror dock det finns en stort marknad i grafikkort i de lägre prisklasserna.
Fast snart kommer Intel och de kan som många aktörer med stora plånböcker välja att gå med förlust i början för att försöka slå sig in på marknaden.

Permalänk
Medlem

Inte direkt förvånande. Turing korten var också bristvara

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon78208:

Detta är föga förvånande. De har kunder som t.ex. Google och Facebook som köper Vega20 Radeon Instinct i stora mängder och de får betydligt bättre betalt för dessa. Varför skulle man då vilja ta från den marknaden och avsätta kretsar till konsumentmarknaden som betalar betydligt mindre? Nej, detta kortet kommer nog vara lite av en unicorn och är nog mest till för att synas i benchmark-tabellerna så man får lite PR.

Fast vad använder i så fall Google och Facebook dessa Vega20 Radeon Instinct till?

Maskininlärning är ju extremt hett just nu. Google pushar främst TensorFlow som bara stödjer SSE/AVX/AVX512 på CPU och CUDA på GPU.

Facebook pushar primärt PyTorch där det är samma story gällande vad som stöds som för TensorFlow.

I.o.f.s. finns AMD HIP som är tänkt att kunna översätta CUDA till något som kan köras på AMDs kort. Har dålig koll på hur moget det är, men ett problem man alltid lär stå inför är att CUDA kontrolleras av Nvidia och är specifikt designat för deras HW.

Ser inte jätteljust ut för OpenCL ihop med maskininlärning då. Intel skulle ju kunna ha lagt sina resurser här då de inte heller har CUDA stöd. Men då de vill ha något som både fungerar på AVX/AVX512 och deras GPUer har man i stället utökat funktionerna hos sitt MKL bibliotek (MKL är de-facto standard i Matlab och liknande på x86 HW).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Flaggskepp skulle jag inte kalla det utan det är kommande Navi som blir. Det här är mer en "OK då för fan"-produkt då investerare och tech-sidor tjatat om att de måste släppa. Vega II var aldrig tänkt för konsumenter.

Vad gäller priset så säljer de ju med förlust så tror mer det har med att göra att tillverkningskostnaden är svinhög och de har inte råd att subvensionera mer än såhär.

Konstig lansering blir det absolut. Men "början till slutet för Radeon"? Nä. "Flaggskepp"? Nä.

”“What we do over the course of the year is what we do every year. We’ll round out the whole roadmap. We’re really excited to start on the high-end … you’ll see the announcements over the course of the year as we round out our Radeon roadmap,” said Papermaster to The Street.”

Navi kommer inte vara något flaggskepp detta år. Radeon VII är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

Så, som tidigare rapporterat, trots att AMD hävdade att det var ogrundade rykten.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Och det är som sagt OpenCL. Nästa problem är att Nvidia-korten presterar normalt ännu bättre med CUDA. Vidare är det rätt många fall som bara har CUDA-stöd. Som exempel, känner inte till något bibliotek för maskininlärning förutom Intels egna (vet inte om det fungerar på AMD-kort) som stödjer något annat än CUDA.

Känns lite som Turing gör att denna release lite blir detta för GPGPU
Radeon VII: the GeForce awakens

Det är inte direkt ett problem de flesta ramverk idag har ju stöd för att kunna köras på GPU, oavsett CUDA eller ej. AMD jobbar hårt med att få bättre stöd. Sen kan jag inte annat än att hålla med om att själva Turing arkitekturen är snabbare och mer modern, mer anpassad för maskinlärning. men de är även extremt dyra för oss som har ML / AI som en ren hobbyverksamhet, bristen på minne är väldigt kännbar för mig personligen, visst det finns genvägar att ta för att begränsa mängden vram man populerar men det drar ner performance markant.

https://gpuopen.com/

ROCm har kommit en lång väg från att vara fylld med knasiga buggar till att fungera "utan" problem, det finns problem men inte så mycket som det har vart.

nu är jag inte lika insatt i hur de har löst problemet med CUDA, har dock hört att AMD pushar HIP och att ramverken är på gång med att skriva transpoilers för att kunna köra cuda kod.

lite dålig sammansättning av mitt inlägg, ligger med feber ...

Permalänk

@Nioreh83: Nej. AMD dementerade endast att korten endast skulle tillverkas i 5000 exemplar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Så, som tidigare rapporterat, trots att AMD hävdade att det var ogrundade rykten.

fast "källan" för detta är altså samma snubbe som sa att Vega 64 skulle göra 100 MH/s innan lanseringen.
https://www.sweclockers.com/nyhet/24216-rykte-amd-radeon-rx-v...

så skulle tar det han säga med en STOR nypa salt. plus han jobba för en ÅF. så att få folk att tror att det finns mindre kort än det verkligen finns är ju i hans/deras fördel. då kan dom sälja mer eller slänga på lite extra marginaler in vinst.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Inte direkt förvånande. Turing korten var också bristvara

Bra kommentar, för de som glömt detta, länkar jag tråden Någon som fått sina RTX 2080 (Ti) skickade?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IcedEarth:

Navi kommer inte vara något flaggskepp detta år. Radeon VII är.

Tror jag med. Allt tyder på att Navi ersätter Polaris.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Ser artikeln framför mig: "Radeon VII en succé, kort slutsålda överallt! Alla två!"

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Säkert bättre Tillgång än 2080ti vid release ;-).

Kändes mera som att de släppte detta kort föra att ha nå på marknaden till Navi kommer.
Vi få se i vår vad som händer

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

@Nioreh83: Nej. AMD dementerade endast att korten endast skulle tillverkas i 5000 exemplar.

plottwist: det finns 6000st!

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2