Elgiganten står inte för kostnadsförslag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Elgiganten står inte för kostnadsförslag

Lämnade in en knappt två år gammal Lenovo Yoga500 i december, då chassit faller isär. En skruv har lossnat i ena hörnan och gångjärnet lossnat!

Jag har fått tre KF via SMS! Anser att no 2 är det som gäller, då jag accepterade detta. Elgitanten tar inte ansvar för det givna KF utan "Vänligen ha i åtanke att det alltid är möjligt för mänskliga fel."

14/12
Hej! Din produkt är mottagen av servicepartnern och kommer att hanteras så snart som möjligt. Ditt servicenummer är xxxxxx. Mvh Elgiganten

hej vi har nu fåt ditt kostnads förslag på 4012 kr ring 0771115115 för att aceptera eller neka vid neknig debbiteras du farkt och undersöknig. Mvh elgiganten

5/1
Hej! Vi ber om ursäkt för förra meddelande som innehöll fel kostnadsförslag. Ditt kostnadsförslag ligger på 541.25:- Vänligen ring 0771 115 115 för att acceptera eller neka. Mvh Elgiganten Häggvik

7/1
Hej! Din produkt är nu på väg till vår servicepartner. Du blir underättad när din produkt är färdig för uthämtning. Ditt servicenummer är XXXX. Mvh Elgiganten
21/1
Bäste kund! Din dator har blivit felskickad men är strax hos verkstaden, de kommer att arbeta så snabbt de kan med din dator. Vi beklagar denna försening och uppdaterar er så fort den är klar. Mvh Elgiganten Häggvik
22/1
Hej! Din produkt är mottagen av servicepartnern och kommer att hanteras så snart som möjligt. Ditt servicenummer är xxxxxx
Mvh Elgiganten
22/1
Bäste kund! Vi beklagar att ditt serviceärende: xxxxx har dröjt. Du har fått ett nytt serviceärende samt ett nytt kostnadsförslag: 2838:- Vänligen återkoppla så snart ni kan på 0771-115115. Mvh Elgiganten Häggvik

Vilket jag naturligtvis inte accepterar! Kontaktade advokat, som menar att Elgiganten enligt Konsumentlagen, så är deras anbud bindande, det på 541.25 då jag accepterade detta
Fick i förrgår SMS att min produkt var klar för avhämtning. (eft 2 mån) Åker dit och de har inte åtgärdat felet, de vägar stå vid vårt avtal!
Anm gjord till ARN! Någon som vet hur jag får kontakt med Lenovo??

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Din upplevelse är mer regel än undantag. För en konsument är det absolut enklast att hoppas på att man tappar den i golvet och får ta det på hemförsäkringen. Lenovo skiter fullständigt i din dator och InfoCare bemannas av timanställda som inte kan skilja på posidrive och phillips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

@hasenfrasen: Är det så illa med Lenovo ? Såg vid hemkomst att de tydlingen varit hårdhänta dessutom, spricka på undersidan av chassit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2016

Så hela den här posten, med Elgiganten i rubriken, handlar helt enkelt om att du vill ha numret till Lenovo support?

Lenovo
Garanti/support/felmeddelande: +46-775-757-411

Lycka till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

@WorriedElk: Nja, ville också visa hur oansvariga och oseriösa Elgiganten är! Och du, tack för telefon nummer!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2016

@Gossip49: Inga problem! Hoppas det löser sig till slut

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Det borde kosta noll kronor om det är ett ursprungligt fel. Om felet är självförvållat så får man betala för undersökning som skallresultera i ett bindande kostnadsförslag! Allt annat är orimligt!

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

@Irre: Det är inte självförvållat!
En dator för 6500 kr borde hålla samman i chassit längre, en skruv lossnar och sedan går det inte att sätta dit den igen, då fästet i metall lossnat från platschassit!
SÅ jag hoppas Lenovo tar ansvar när inte Elgiganten gör det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Min erfarenhet i ämnet säger iaf mig att både säjare och tillverkare skiter i enskild kunds dator. Inte första gången det händer. https://www.gd.se/artikel/insandare/yttre-paverkan-sa-saljare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2008
Skrivet av Gossip49:

@Irre: Det är inte självförvållat!
En dator för 6500 kr borde hålla samman i chassit längre, en skruv lossnar och sedan går det inte att sätta dit den igen, då fästet i metall lossnat från platschassit!
SÅ jag hoppas Lenovo tar ansvar när inte Elgiganten gör det!

Det är ju iofs helt omöjligt för oss att säga om "den borde hållt" eller om den hanterats ovarsamt.

Hur som så verkar EG ovanligt kaosiga, hoppas det löser sig.

i7 6700K - EVGA 980 Ti SC+ - Acer XB271HU / Qnix 2710
EVGA Supernova G2 850 - Samsung 850 EVO 500 GB - ASUS Z170 Pro Gaming
Fidelio X2 - Blue Snowball

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

Utifrån egna erfarenheter.

Lenovos support/rutiner vid reparation är vad jag skulle klassa som under all kritik många gånger.
De har prisvärda datorer, med bra garantitid. det är dock inget värt om de är otroligt nitiska vid den bedömningen och på det dessutom slarviga vid reparationer.
Rekommenderar oftast bekanta/vänner att lägga lite extra.

Tyvärr.

ang ämnet.
Har elgiganten gett dig en prisuppgift på de där 500:- som du accepterat så borde de få stå för detta.
Lycka till med ARN

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com