Ha 2 stycken m.2 som lagring?

Permalänk
Medlem

Ha 2 stycken m.2 som lagring?

Hej, har ett z390-f Gaming Moderkort samt 2 stycken Samsung EVO 970 pro 260 gig samt 500 gig. Har haft mitt 250 i under en vecka nu sen jag byggde datorn men när jag satte i det andra idag så finns det i enhetshanteraren, men det dyker inte upp någon ny disk bredvid min C: disk i min dator, vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Det kan avra så lätt att du i "computer management" behöver initiera och formatera disken så du kan ge den en enhetsbeteckning. Om detta änite är ditt issue och disken inte enbs dyker upp där i så kan det vara som så att ditt moderkort delar lanes till m.2 platsen med någon PCIe plats och du i BIOS behöver ställa in vad som skall köras?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

ditt moderkort gissar på detta
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-Z390-F-GAMING/...

ska enlig manualen dela pci-e port med pci-e 16_3 och att den bantas ner till x4 bandbredd vid användning av m.2 port 2_1 med sata 6 disabled eller x2 med sata6 enabled

dock får jag inte klart för mig om man kan använda bägge portarna samtidigt eller inte den nämner inte något alternativ för att ha bägge igång samtidigt vad jag hittade iaf mer än att sata 6 måste va disabled om man stoppar vill använda en sata m.2 enhet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Det kan avra så lätt att du i "computer management" behöver initiera och formatera disken så du kan ge den en enhetsbeteckning. Om detta änite är ditt issue och disken inte enbs dyker upp där i så kan det vara som så att ditt moderkort delar lanes till m.2 platsen med någon PCIe plats och du i BIOS behöver ställa in vad som skall köras?

Tack så mycket, det var detta som var felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av messijah:

Tack så mycket, det var detta som var felet.

Ser att min mobil massakrerade texten, bra du kunde tolka den ändå

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P