Spotify kan nu radera gratiskonton med annonsblockerare utan förvarning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det är ingen fara för mig då, jag avslutade premium på Spotify och skaffade Apple Music, 1000 gånger enklare att del ut konton inom familjen än med Spotify.
Och jag kan söka på artist och spela alla låtar från denne utan att behöva skapa en spellista eller stå ut med att Spotify gör en radiostation av det. Det var det sistnämnda som fick mig att byta tjänst.

Tyckte också Apple music var bra men det föll på 2 saker. Ingen varning om dubbletter när man lade till en låt i spellistan och enda sättet att spela från datorn var att installera Itunes. Så avbröt mina 3 månader prova på och gick tillbaka till Spotify.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Lite kul att musik-tjänster är lika dyra som film-tjänster men det borde ju vara mycket dyrare att utveckla film och serier jämfört med musik då jag antar att det är mycket mindre personer inblandade i ett album.

Fast utvecklings/tillverkningskostnaden har inget med saken att göra, man prissätter efter förmodad kundnytta. Kort sagt blåser man kunderna så mycket man kan.

Vad som i sådana fall är konstigt är att man lyckats hålla priserna uppe så länge som man har ändå. Som du säger, de nödvändiga investeringarna för att spela in musik med professionell kvalitet är relativt små idag, och det råder ingen brist på duktigt folk som står på kö för att bli nästa stora stjärna.

Antar det handlar om att nån slags oligopol råder i distributions/marknadsföringsledet, i kombination med helt vild copyrightlagstiftning. 70 år för musik om jag inte missminner mig, det är 10 gånger längre än för exempelvis läkemedel, som tas fram av en bransch som har enorma R&D-kostnader. Man måste nästan vara insider för att ha några möjligheter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

asså seriöst.. att folk inte skäms ?
ett familje abonnemang kostar 149:- i månaden då kan man ha 6 olika konton på den

snåljåpar

Eller hur...

En CD skiva med musik kostade 139kr för 10/15 år sedan.... Ni anar inte hur långt branches kommit sedan dess.
Ni sitter ni här och har mage över att ni är snåla och gnäller över en fantastisk produkt som Spotify... hahaha ni bore skämmas!!!
Hoppas verkligen att ni snåla får bita i det sura äpplet och blir bannade for life! Alternativt att ni får endast lyssna på riks-fm för resten av era snåla liv.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Tänk om filmindustrin kunde samarbeta likt spotify. Är det någon som piratkopierar musik längre? För en dryg hundring så har du tillgång till i princip det mesta på marknaden. Det är bara giriga artister som klagar.
Spotifys marginaler har legat under 10%. Det är en utveckling som ser ut att hålla i sig i takt med att exklusiva royalties blir allt högre. Finns massor att läsa om på Bloomberg och Reuters. Om det blir färre premium användare så kommer utbudet att försämras. Allt styrs av marknadsekonomi. Spotify är inte giriga utan försöker faktiskt tillhandahålla en bred tjänst till ett bra pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

En CD skiva med musik kostade 139kr för 10/15 år sedan.

Men genomsnittssvensken köpte knappast tolv eller fler album per år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte mer än rätt. 100/150kr per månad är inga pengar alls för vad man får, bara skippa en pizza så får man hur mycket musik som helst från hela världen, har nog varit med om att Spotify inte har artisten/låten jag söker ett ental gånger under de närmare 7-8 åren jag använt tjänsten. Det är galet billigt så att sitta och beklaga sig över detta är bara löjligt.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Säger som alltid, Spotify är nog det mest prisvärda jag har. För fikapengar får man hundratals timmars musiklyssning per månad.

Enda jag börjar bli rent ut sagt förbannad över är hur helvetiskt svårt det verkar vara för dom att fix en fristående app till Apple Watch. Borde ju finnas någon som jobbar på Spotify som hänger här på swec? Förklara vänligen vad problemet är, börjar bli sugen att testa Apple Music tyvärr.

Permalänk
Medlem

Flera som saknar hjärta-ikonen här i tråden men som klagar på att andra använder Adblock. Kanske bugg? ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Jag förstår inte ens problemet, Spotify lyssnar man på inte tittar på, så vad som snurrar i reklamväg på datorn när jag slagit på spellistan är ju helt orelevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag förstår inte ens problemet, Spotify lyssnar man på inte tittar på, så vad som snurrar i reklamväg på datorn när jag slagit på spellistan är ju helt orelevant.

Annonsblockerare blockerar de servrar som spelar upp reklam i ljudformat, så man undviker på så sätt både reklam på skärmen så som i högtalarna.

Permalänk
Medlem

Jag kör Spotify Free med adblock, och det handlar inte om snålhet då jag spenderar pengar i musikbranschen på många andra sätt.

Som uppvuxen med Kazaa och Limewire och med allt malware, trojaner och annat som följde med på köpet helt gratis, så var jag väldigt entusiastisk när jag lyckades komma åt en inbjudan till Spotifys beta, och jag gillade det verkligen inledningsvis. Ett helt nytt sätt att organisera och finna ny musik på. Och jag körde faktiskt premium i en längre period som nöjd kund.

Men med tiden när mina spellistor växte så insåg jag att andelen av lokal musik hade ökat, musik som inte finns tillgänglig på Spotify. Till slut använde jag mest Spotify som musikspelare av lokalt lagrad musik, och att lägga en dryg tusing om året på en musikspelare som inte ens kan spela upp högupplöst musik och som har ett gigantiskt, men ändå förhållandevis begränsat musikutbud sett till all musik som finns där ute. Nja, det låter inte som en bra affär, inte för mig just nu åtminstone.

I grund och botten är Spotify en bra idé. De lyckas leverera en tjänst som passar de allra flesta. I synnerhet de människor som vill ha en tjänst som erbjuder dem snabb och enkel tillgång till deras favoritmusik, men som kanske inte riktigt har varken har intresse, tid, ork eller lust att utforska alla hörn där ute som finns att besöka i musikens värld. Tyvärr så tycker jag att Spotify, oavsett om de vill det eller inte, bidrar till den konsumtions-baserade kultur som råder idag, istället för att uppmuntra till en kultur av skapande. Det är degeneration av kapitalism, och tyvärr återspeglas det tydligt i mycket av dagens musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Titta på reklamen, är den adresserad till dig får du den oavsett, annars inte...

Adresserad reklam har vi faktiskt inte fått någon på länge. Den mesta kommer via e-post. Bara den vanliga reklamen som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men genomsnittssvensken köpte knappast tolv eller fler album per år.

Jag har en kompis som jobbade i skivaffär på 90 talet. De som var musikintresserade var ofta inne och lyssnade på nya plattor.
Själv har jag en samling på minst 300 skivor, 100 st LP's, 200 kassettband.
Jag köpte minst 2 skivor i månaden.
MrMusic med flera hade tjänster där man betalade lite över hundra kronor för att få hem den senaste musiken.
Jag har inget underlag men att personer i snitt inte la mer än en hundring i månaden vågar jag påstå att det är fel.
Det var i samband med napster då det började svänga i skivbranschen.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Vart att tillägga är väll att detta inte handlar om spotify web versionen och om du använder adblock eller liknande i webläsaren utan det är om du har en moddad .apk av spotify som ger dig "gratis" "premium". Tidigare fick du ett sånthär meddelande

fast nu kommer de ta bort kontot direkt.

Men en artikel som "Spotify kan nu radera gratiskonton med annonsblockerare utan förvarning" låter intressantare.

Permalänk

För stunden så är jag gratis-användare men jag har betalat för Spotify premium tidigare totalt cirka 4-5 månader. Problemet är bara att man istället borde ha en lyssningsbaserad prenumeration så att du bara förbrukar tid när du är aktiv

Vissa veckor lyssnar jag knappt en enda låt andra veckor behöver jag spotify på dygnet runt då jag kör långa sträckor. Då orkar man ju inte betala för något som man bara använder stundvis. Så nu kör jag gratis men har ingen annons blockering på vad det nu är??

Annons blockering i webbläsaren har väl folk främst för att slippa reklamfönster och annat som poppar upp på diverse sidor samt få skydd mot ex och liknande saker man kan blockera med adblockers. Inte för att man vill ställa till det.

Disable pre-fetching (to prevent any connection for blocked network requests)
Disable hyperlink auditing
Prevent WebRTC from leaking local IP addresses
Block CSP reports

Dock så ser man ju vad som händer när man tillåter media branschen få nyttja reklam som dom själva vill. Dom pressar sig in på Smart TV världen med reklam, dom spelar upp just sin reklam med volym på 150% när andra kör sin reklambit på 80% och så vidare.

Reklam = Evil shit. Så jag tycker Spotify är assholes som inte bara nöjer sig med att skapa en plattform utan reklam. Alltför många gånger även spotifys reklam går till skumma länk/sidor.

Permalänk

Någonting som aldrig tas upp och som jag brukar nämna här är hur oss unlimited användare ( 49 kronor / månaden ) kontinuerligt får in mer reklam i tjänsten trots att vi betalar. Detta är något Spotify borde se över och komma med en lösning på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakan78:

Jag har en kompis som jobbade i skivaffär på 90 talet. De som var musikintresserade var ofta inne och lyssnade på nya plattor.
Själv har jag en samling på minst 300 skivor, 100 st LP's, 200 kassettband.
Jag köpte minst 2 skivor i månaden.
MrMusic med flera hade tjänster där man betalade lite över hundra kronor för att få hem den senaste musiken.
Jag har inget underlag men att personer i snitt inte la mer än en hundring i månaden vågar jag påstå att det är fel.
Det var i samband med napster då det började svänga i skivbranschen.

Men alla de miljoner som inte var musikintresserade på det viset kanske bara köpte ett par skivor per år. Men en stor del av den typen av musikkonsumenter är säkerligen Spotify-användare i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Eller hur...

En CD skiva med musik kostade 139kr för 10/15 år sedan.... Ni anar inte hur långt branches kommit sedan dess.
Ni sitter ni här och har mage över att ni är snåla och gnäller över en fantastisk produkt som Spotify... hahaha ni bore skämmas!!!
Hoppas verkligen att ni snåla får bita i det sura äpplet och blir bannade for life! Alternativt att ni får endast lyssna på riks-fm för resten av era snåla liv.

För det första, hur många bor 6 personer på samma adress? Eller du menar att man ska använda familjeabonnemang fast man inte bor på samma adress? Det bryter också mot deras regler i så fall.

För det andra, hur ska dom banna någon "for life"? Man kan skapa ett nytt konto direkt utan problem. Det är helt omöjligt för dom att banna någon för livet lul.

Nu har jag fortfarande premium för jag betalar 49kr månaden bara. Men jag använder det rätt sällan då mycket av musiken jag lyssnar på helt enkelt inte finns där. Sen hittar jag musik i bättre kvalitet på annat håll.

Permalänk

Tycker Spotifys betalversion kunde gott och väl kostat lite mer, känns som oerhört mycket för pengarna nu!
Tråkigt att inte fler använder premium, avtalsändringen känns befogad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjamsetramsa:

Du är månadens kund, du är en sådan som alla älskar, gratis är gott...

Tur då att det finns ett reklamfinansierat alternativ för sådanna som mig va? Utan det skulle de få in 0Kr från mig eftersom jag hellre krånglar med MP3 än betalar för musik. Sen kan man väl också se det som att man även betalar med sin reklamtid, så man behöver inte vara snål bara för att man inte vill betala med pengar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Var länge sedan jag fimpade spotify, finns ingen anledning att använda det längre, särskilt inte nu.
Den nya trenden med paywalls för allting äcklar mig.

Att man "måste" ha en massa störande reklam för att gå med vinst är rent skitsnack, det finns idag gott om andra metoder att dra in pengar än en massa förebannade pay subscriptions eller idiotreklam som stör användaren.

Hela denhär trenden ger ju mest av allt intryck av en nedsprutad TV som visar porrfilmer i ett sunkigt hotellrum där man kan knappa in på dosan vilka alternativ man önskar...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Var länge sedan jag fimpade spotify, finns ingen anledning att använda det längre, särskilt inte nu.
Den nya trenden med paywalls för allting äcklar mig.

Att man "måste" ha en massa störande reklam för att gå med vinst är rent skitsnack, det finns idag gott om andra metoder att dra in pengar än en massa förebannade pay subscriptions eller idiotreklam som stör användaren.

Hela denhär trenden ger ju mest av allt intryck av en nedsprutad TV som visar porrfilmer i ett sunkigt hotellrum där man kan knappa in på dosan vilka alternativ man önskar...

Vad ska de tjäna pengar på då ? Om de inte får ta betalt för tjänsten och inte genom stöd från företag i form av reklam... Ska folk skänka pengar ?

Eller ska de gå in i lootbox universumet med att betala för slumpade låtar ?

Låter inget annat än naivt och snålt. Förr kostade ett album 100-200kr, nu inprincip obegränsad music för 100kr i månaden samt offline stöd... Skulle säga att spotify är för billigt än något annat och att förvänta sig att lyssna gratis utan hake som nån jävla rättighet är patetiskt naivt.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Tur då att det finns ett reklamfinansierat alternativ för sådanna som mig va? Utan det skulle de få in 0Kr från mig eftersom jag hellre krånglar med MP3 än betalar för musik. Sen kan man väl också se det som att man även betalar med sin reklamtid, så man behöver inte vara snål bara för att man inte vill betala med pengar.

Funkar Spotify connect för gratiskonto numer? För annars är ju premium som gäller så man kan streama till sin förstärkare osv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt att Spotify är en bra tjänst, även om jag inte använder den alls.
Det som använder gratis konton skall helst inte blocka reklamen, för att själva streamen och bandbredden samt royalties som skall betalas inte är gratis till Spotify heller. Så dom har faktiskt kostnader. Och ett premium konto för knappt en hundring i månaden, med tanke på hur mycket musik man potentiellt kan lyssna på, är skrämmande prisvärt.
Jag fick inbjudan back in the old days, när Spotify gick beta och har haft kontot sen dess men aldrig använt den över en längre tid.
Jag använder mest egna MP3:or på datorn och minneskortet i mobilen.
Jag brukar köpa CD skivor och rippa dem med CDex.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Jag använder spotify free en hel del, mest för att de via 3 har en frikostig datamängd som är skild från den övriga datan. Men jag lyssnar bara på poddar, vilka är reklamfria. Så jodå, fungerar utmärkt.
Jag kan definitivt tänka mig att skaffa premium igen, nån gång, i framtiden...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Hur satan tjänar dom om du blockar

marknadsföra plattformen istället för annonser?

Permalänk
Medlem

@Palme_570: ok men jag var med på den tiden man lyssnade gratis...på radion...."patetiskt naivt"...nä men färre stjärnor med privatjet....visst det fans en kostnad radiolicens.. sen "fildela vi med kassetter..visst funkade det då med...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buulaa:

marknadsföra plattformen istället för annonser?

Eller inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Dom tjänar ingenting på att låta dig lyssna på musiken gratis, eller?

Jo, data mining, de säljer dina lyssnarvanor, förbättrar sin algoritm osv.

Permalänk
Medlem

Låter rimligt.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]