Byter ni kylpasta varje gång ni demonterar kylaren?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Byter ni kylpasta varje gång ni demonterar kylaren?

Jag satt och skrev i en annan tråd, angående en nybörjarbyggare som undrade varför han skulle köpa en tub kylpasta för sitt nya bygge, när det ändå följer med förapplicerad kylpasta med kylaren.

Mitt svar som jag nästan skickade iväg var att han borde köpa till en extra tub kylpasta ifall han behöver demontera kylaren, eftersom man ska byta kylpasta varje gång man monterar bort kylaren.

Men innan jag skickade detta så kom jag att tänka på något jag hörde för några månader sedan. Jag pratade med en kille som jobbar på ett företag som tillverkar servrar (som alltså borde veta hur det ligger till), som påstod att man bara behöver byta kylpastan om den torkat. Jag tyckte det lät rätt udda. Tog inte så mycket notis om det. "Jag fortsätter nog byta kylpasta varje gång för säkerhets skull." Typ. Varför inte? Kylpasta är billigt. Lite meckigt och kletigt, men det är inte så farligt ändå. Varför chansa liksom.

Så jag tänkte: Jag drar en liten snabbgoogling. Och plötsligt är det inte alls lika vedertaget bland alla som bygger datorer att man måste byta kylpasta varje gång. Det är många som säger att det inte är superviktigt, eller har demonterat/monterat utan att byta utan att något särskilt hände.

Därför undrar jag, hur gör ni här på Sweclockers när ni demonterar en kylare? Byter ni alltid kylpasta, ibland, eller sällan/aldrig? För min del byter jag alltid kylpastan, men jag undrar ändå hur vanligt det är att ha en annan uppfattning.

Sekundärt är det intressant att diskutera: Om man inte har någon kylpasta med sig, hur viktigt är detta ändå? Jag har som tumregel att aldrig demontera en kylare om jag inte har kylpasta (och helst även rengöringsmedel) med mig. Är det överdrivet?

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Maj 2015

Jag har sett folk testa på Youtube och jag vet att det inte är strikt nödvändigt om pastan är fräsch men personligen byter jag den alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

ASUS Z97-A | Intel Core i7-4790K | Noctua NH-U14S | ASUS GeForce GTX 1070 Dual OC
2x8GB Corsair Vengeance Pro | Samsung 850 EVO 500GB | Cooler Master V750S
Fractal Design Meshify C | Cooler Master MK750 MX Silent Red | ASUS Strix Claw | Dell U2515H

Frågor eller funderingar? Skicka ett PM eller kontakta oss.

Trädvy Permalänk
Bosmang 🤷
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003

Jag byter alltid. Skulle säkert gå lika bra att låta bli ibland, speciellt för maskiner som inte blir speciellt varma - typ familjens kontorsdator eller liknande. Men, insatsen är ett par sekunder extra och jag har grejerna hemma. Hellre bara slafsa dit nytt än att riskera bubblor, skräp eller annat trams.

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 2600X - Asus B450 - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2010

Jag byter. Jag inbillar mig att man får ett jämnare och finare lager utan skräp och bubblor om man sätter dit ny, men det är inte nödvändigtvis en sanning, man applicerar ju fortfarande samma tryck

Asus ROG STRIX Z370-F | Intel Core i7 8700k | 32GB@3000MHz | 970 EVO 512GB & MX100 512GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! (Inväntar Gaming X Trio)| RM750x v2 | AW3418DW@120hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå. :)
Registrerad
Jan 2012

Jag byter alltid pasta, det känns bättre att veta att det är korrekt gjort än att det kan finnas bubblor eller annat som saboterar värmeavledningen.

/Lifooz

Frer8833:
"Jag läste nyss att det behövs hdmi 2.1 eller DP 1.4 för att överföra 4k 120hz till TV-n från datorn. Då behövs också Nvidias senaste starkaste GPU RTX 6000 som har DP 1.4 och nån nyaste starkaste, tror jag, dator-CPU. Har TV-toppmodellerna som du nämnde hdmi 2.1 eller dp 1.4? Annars får jag glömma på ett tag att spela på 4k 120hz. Swedx har paneler på 4k 120hz (visste du inte detta?) men de har bara hdmi 2.0, så jag skrev till dem att uppdatera display-kontakten."
Sitter på en Asus-fri dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Självfallet alltid. Det är inte ofta man har av den så det finns ingen anledning till att inte byta.

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Blir så jobbigt och riva isär hela datorn en gång till om temperaturerna skulle bli dåliga så då tar jag det säkra framför osäkra och byter. Lägger ner lite jobb för att slippa risken för merjobb.

Men jag har ärligt talat inte reflekterat mycket över proceduren och det vore faktiskt intressant att se några tester. Typ ta ett grafikkort eller processor och riv isär och montera ihop igen och se ifall de gör någon skillnad, då lämpligtvis någon energislukande del typ 9900k eller 1080ti etc, delen bör dock ha varit i bruk ett tag innan testet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2007

Sen är det skillnad mellan kylpasta och kylpasta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Jag deliddade min 8700K för dryga halvåret sedan, och bytte då. Annars hinner jag nog uppgradera plattformen innan det finns ett behov av att byta. Annars har jag nog aldrig anledning att ta bort kylaren.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Pluggar till Nätverkstekniker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013

Jag är väl lite mitt emellan. Jag tar bort kylpasta som är förapplicerat på en kylare och ersätter med bättre kylpasta, men skulle jag vara tvungen att plocka lös kylaren av någon anledning (vilket är ganska ovanligt för min del), så brukar jag låta kylpastan vara om den ser okej ut. Kan dock tillägga att jag brukar ha extra koll efteråt på värmen för att säkerställa att tempen ligger på samma nivå som innan, skulle den försämras så skulle jag självklart rengöra och på med ny kylpasta.
Hitills så har jag dock aldrig behövt skruva upp datorn igen och bytt ut pastan, på mina snart 20 år av att bygga datorer åt mig själv och vänner/familj.
Kanske att jag är lite extra försiktig med vad jag bedömer som att vara okej att lämna som det är och inte när jag håller på? Ingen aning, men har funkat felfritt för mig i alla fall.

Fractal Design Define C - ASUS Strix Z270H - ASUS Strix 1070 8GB (OC) - i7700K - Corsair 16GB/3000MHz/DDR4 - Samsung M.2 960 EVO 500GB - BitFenix Whisper M 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Ja

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus gtx 1070ti 8gb Strix Gaming ¤ EVGA GQ 650W ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 850 250gb ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Byter alltid när jag tar bort CPU kylaren. Går så pass snabbt att rengöra och lägga på ny kylpasta.

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q G-Sync/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Om jag kommer åt kylpastan och lyfter kylaren vid montering brukar jag skita i att byta kylpasta. Gör verkligen noll skillnad för maskinerna jag bygger.

Däremot är det kylpasta som suttit på en maskin som varit igång eller om det är en maskin jag testar eller gör artikel på så byter jag alltid.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

@pv2b: Går det så byter jag alltid pastan. Men ibland blir kanske man måste ha igång burken nu och man har ingen pasta. Då skrapar jag tillbaka den utpressade delen av pastan mot mitten. Funkar ok bara det inte fastnat skräp i pastan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tornedalen
Registrerad
Apr 2009

Mina "viktiga" datorer? Jodå
Mindre viktiga typ test och lekdatorer? Nja

i7-8700K @ 4.8GHz, ROG Z370-F, Noctua NH-U14S, GSkill FlareX 16GB 3200MHz, MSI GTX 1080Ti FE, FD Define R6, Agon AG241QX, Razer Deathadder Elite, Leopold FC660M [MX Brown], Beyerdynamic DT770 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2018

Byter alltid. Jag tänker att pastan drar ihop sig när man tar lös kylaren, och lämnar ytor med mer /mindre pasta på. När man sen sätter tillbaka den, så kan det bildas små fickor med luft i dalarna. Kanske låter överdrivet överanalyserat men jag chansar inte. Ska ju ändå sitta där rätt länge när man fått dit den.

8600k @5Ghz - 1.28V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3000Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Jag har aldrig avmonterat en kylare i annat syfte än att byta kylpasta, kylare eller processor, och då är det ju så klart ny kylpasta som gäller.

Det enda fallet jag skulle känna att det vore någorlunda ok att inte byta kylpasta skulle väl vara om man bara lyfter på kylaren en kort stund och sen sätter tillbaka den, men jag kan inte komma på någon anledning varför man skulle vilja göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

har jag av kylaren åker ny pasta på när den ändå är demonterad just för att slippa ev framtida huvudvärk.

men jag byter inte pasta spontant bara för att utan det ska vara problem innan jag ev lyfter av kylaren öht. laga inte fel som inte finns.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.8GHz 1.29V, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1511Mhz/7246Mhz.
[Lista] De bästa gratisprogrammen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2013

Byter det vanliga kladdet varje gång. Det är lika bra när man ändå håller på.
Sen finns det ju thermalpads som typ graphite som man bara återanvänder.

Om jag såg att kylpasta torkat hade jag DEFINITIVT byt ut den.

Main PC
CPU: i7 3930K@4.6Ghz Cooler: H110i /w vita ML140 PRO Mobo: X79 Sabertooth RAM: 32Gb 2400Mhz Dominator Platinum Videocard: GTX 1080 ACX 3.0 PSU: HX1000i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004

Har aldrig bytt kylpasta överhuvudtaget och jag brukar kladda massor med CPUn och kontaktytan, både med torkad pasta och när den är kladdig och tar upp massor av oljor från fingrarna.

Just nu sitter jag med en 6600k överklockad till 4.4 ghz (och jag har egentligen ingen bra koll på överklockning, följde en guide med "stadardvärden" och tog det mest vågade) med samma kylpasta som kylaren kom med, trotts att jag fick montera och demontera kylaren ett tiotal gånger då jag råkade böjja en pin på moderkortet som jag fick fixa med pincett sen. CPUn håller förväntade temperaturer och bråkar aldrig.

Skulle självklart inte rekommendera att göra som jag, men tills det att jag någonsin ser en negativ effekt av att köra samma gamla intorkade kylpasta så kommer jag fortsätta slarva. Men mina temps brukar i regel vara under vad man kan förvänta sig.

On another note: Hur länge håller sig en oöppnad tub kylpasta egentligen? Har en tio år gammal liggandes

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2015

Jag byter kylpastan i stort sett alltid efter att jag demonterat kylaren, men å andra sidan är det ytterst sällan jag demonterar en CPU-kylare annat än för att byta CPU eller kylare - och då är det ju rätt naturligt att göra en ny applicering av kylpasta.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Byter bara vid verkligt behov.
Tex om det är en pasta som inte kan återanvändas, jag kan däremot "fylla på" om det är så att det pga hanteringen "försvunnit" kylpasta så att den återstående mängden är för liten.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Ska vi inte diskutera appliceringsmetod oxå... 😂. Då kommer vi nog aldrig i säng. Ända sen min egna custombygge har jag lagt en sträng och det verkar funka bra.

Intel 9900K +NH-D15 (4.8/1.25)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
GPU: Intel UHD Graphics 630
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, Antec 1200, Corsair AX1200, 970 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerbotten
Registrerad
Mar 2004

Har den torkat eller jag vet att det var länge sedan jag monterade kylaren så byter jag givetvis ut kylpastan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2018

Jag har tagit loss kylaren 2ggr utan att byta ,dock med färsk pasta utan att tempen stigit . Vette fan om pastan har en inkörningsperiod men jag har sänkt tempen i snitt 5 grader på 2 månader

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2017

Tack för många bra svar!

Min slutsats från svaren är att konsensus är att det är bäst att byta kylpasta när man ändå är där inne, och dumt att inte göra det, eftersom det är så enkelt. Men att det oftast ändå går att skippa byta kylpastan om det krisar (t.ex. om kylpastan hemma är slut, eller om man inte har med sig någon).

För bäst hjälp, försök att svara på alla frågor som ställs i ett inlägg. Då slipper vi fråga om samma sak fler gånger, och du får hjälp snabbare.