Permalänk

ASUS STRUL - DÖTT KEYBOARD - DÖD SUPPORT ?

Ett tangentbord tillhörande en Asus P C ( E 403 S ) tvär dog för mig nyligen.
Har haft tillgång till annan p c men bestämde mig förra veckan att agera på den skadade.
Hela bordet är dött utom - D - bokstaven D som funkar både versal och gemen.
Lite liv kvar ??

Bestämde prova med ett återställ till fabriksläge och att ordinarie drivrutin etcetc då eventuellt skulle ge liv åt liket.
En bit in på återställandet kommer en sida med två ( 2 ) alternativ och inget annat
" press F 12 för att fortsätta eller Esc om man ångrat sig " knixiga alternativ för den som inget
t- bord har...
" Backa ut " gick inte och ett externt ( som fungerat tidigare ) Dell dito kunde inte ansluta till P C :n i detta läget
Låst läge m a o och datorn totalt okontaktbar.

Kontaktade Asus support igen, på telefon denna gång. Talade med ngn som lät genuint
ointresserad av Asus errors i allmänhet och iaf min situation i synnerhet. " Du får väl lämna in den på reperation " . Var i princip hans insats. (första o sista för dennes del :/

Han kunde t ex sagt som det är : att det vi säljer är sån crappy sheit att om t ex tangentbordet dör och kunden då försöker återställa skrotet, isåfall hamnar han längst ner i en really dead end street )) Vilken överraskning va !!! Så j^^^^a snopet va !!

Någon som vet eller har ett förslag på hur jag kommer loss ur detta ? Så 1000 tack isf.

( modellen i fråga har inte " vanliga " varianten på RAM och HD, lödade kretskort ist, annars
kunde jag lånat dessa från en annan Asus pc och brutit döläget )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Analoga mongot:

Ett tangentbord tillhörande en Asus P C ( E 403 S ) tvär dog för mig nyligen.
Har haft tillgång till annan p c men bestämde mig förra veckan att agera på den skadade.
Hela bordet är dött utom - D - bokstaven D som funkar både versal och gemen.
Lite liv kvar ??

Bestämde prova med ett återställ till fabriksläge och att ordinarie drivrutin etcetc då eventuellt skulle ge liv åt liket.
En bit in på återställandet kommer en sida med två ( 2 ) alternativ och inget annat
" press F 12 för att fortsätta eller Esc om man ångrat sig " knixiga alternativ för den som inget
t- bord har...
" Backa ut " gick inte och ett externt ( som fungerat tidigare ) Dell dito kunde inte ansluta till P C :n i detta läget
Låst läge m a o och datorn totalt okontaktbar.

Kontaktade Asus support igen, på telefon denna gång. Talade med ngn som lät genuint
ointresserad av Asus errors i allmänhet och iaf min situation i synnerhet. " Du får väl lämna in den på reperation " . Var i princip hans insats. (första o sista för dennes del :/

Han kunde t ex sagt som det är : att det vi säljer är sån crappy sheit att om t ex tangentbordet dör och kunden då försöker återställa skrotet, isåfall hamnar han längst ner i en really dead end street )) Vilken överraskning va !!! Så j^^^^a snopet va !!

Någon som vet eller har ett förslag på hur jag kommer loss ur detta ? Så 1000 tack isf.

( modellen i fråga har inte " vanliga " varianten på RAM och HD, lödade kretskort ist, annars
kunde jag lånat dessa från en annan Asus pc och brutit döläget )

Hehe, skräll att det är en Asus som lagt av igen.
Det enda jag kommer på är att dels koppla in ett externt tangentbord för att komma vidare med F12 grejen.
Och kolla också på tangentbordet så att det inte finns någon knapp där som inaktiverar resten.
Dock skumt att (D) fungerar men inget annat.

Ring inte deras support, det misstaget har jag gjort, och vad man än får så är det inte hjälp i alla fall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Om tangentbordet inte fungerar ens i BIOS så kan du utesluta drivrutinsproblem, då är det mest största sannolikhet ett hårdvaruproblem. Jag antar att du inte har någon garanti kvar på datorn om du inte vill lämna in den på reparation.

Det första jag skulle göra i så fall vore att koppla in ett USB-tangentbord, för att säkerställa att det faktiskt är datorns egna tangentbord som är problemet. Om ett externt tangentbord fungerar så skulle jag sen kontrollera att kabeln till datorns tangentbord sitter i ordentligt, men det kräver oftast att man åtminstone avmonterar tangentbordet för att komma åt moderkortet under. Exakt hur man gör det varierar dock från modell till modell.

Om problemet fortfarande inte är löst så är alternativen sen att försöka få tag på ett nytt tangentbord till datorn, antingen om Asus är villiga att sälja reservdelar eller kolla på t.ex. eBay. Eller så får man lämna in det på reparation, men har man ingen garanti så är risken att konstnaden överstiger vad datorn är värd.

Permalänk

@Lifooz: tack för att du öht bryr dig
istf den som borde bry sig d v s asus
E 403 S är ett feltänk, ett kinesiskt svartbygge
en värdelös produkt med en slik support tvi tvi

håller med om att D:et, det är skumt

Permalänk

@perost: Tack för att du tog dig tid o svara, du har rätt ang. garanti. Har öppnat och kabel glapp är det inte. Kan det gå att testa med annat k-board ? Har ett par HP:s men de är bredare ( plastflärpen ) än det aktuella. Modellen i fråga verkar ovanlig för reservdelar är få jämfört med andra modeller. Eftersom byta ut RAM / HD är svårt, vet du ngt annat sätt man kan tilta den med ? En sista fråga. Externa bord med F12 knapp finns inte ?