Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Nybörjare

Hej, jag är hemskt ny suttit och läst på en hel del på olika forum osv.

Undrar vilken kamera som är bra nybörjar kamera suttit och kollat på nikon D3400 och Canon eos 4000D är det bra alternativ?

Har också fastnat lite på det där med objektiv hur vet jag vilken man ska använda när?

Främst saker jag vill ta bilder på är mina djur har lite exotiska sådana så mycket färger på dem, bilder i skate parken och naturbilder då jag hittar något tillfälle

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gbg
Registrerad
Maj 2003

Båda är vettiga kameror. Jag skulle säga att D3400 är snäppet bättre pga lite bättre bildkvalitet, snabbare serietagning och fler fokuspunkter. Det är dock inte några enorma skillnader.

Kitobjektiven är okej och ger möjlighet till det mesta inom "vardagsfotografering".
Vad gäller dina djur så beror det ju väldigt mycket på hur stora och lättstörda de är om det funkar bra eller inte med kitobjektivet. Man fyller ut bilder med något som är ca 70x50mm när förstoringen är som störst. Då har man ett par cm mellan motiv och frontlins. Lättstörda motiv kan ju ledsna då och det kan vara så att man lätt skymmer ljuset när man är så nära.
Och vad gäller naturbilder så beror det mycket på vad du lägger in i det begreppet. Handlar det om djur av olika slag vill du nog åtminstone ha en telezoom. Med en lite kortare sådan kan man fota tama djur men för vilda behövs det i regel lite värre (dyrare) grejer.

Sedan finns det ju fler tillverkare på marknaden än just Canon och Nikon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2019

Självklart finns det fler tillverkare men läst och förstått att dom är "bättre"

Skickades från m.sweclockers.com