Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2005

Varmt R9 290 DC2

Min sambos dator har mitt gamla Asus R9 290 DC2 OC. Jag minns att jag själv gjorde ett tappert försök till att överklocka det men gav snabbt upp eftersom kylningen, specifikt för VRM:erna, helt enkelt inte orkar med.

Numera vill jag snarare gå åt andra hållet - se till att kortet håller sig vid sina 1000 MHz men utan att konstant hålla 94 grader och 2000+ RPM som det gör just nu, så jag undrar om ni har några tips. Hawaii är inte kul, I know, men något måste man ju kunna göra.

Jag har rengjort kylflänsen och satt på ny NT-H1 både på kärnan och under VRM-flänsen, men det verkar inte ha hjälpt särskilt mycket.

Sänker jag power limit i Afterburner eller Wattman så dyker frekvensen omedelbart, så det är inte ett alternativ. Jag har inte testat att undervolta ännu, men jag vill minnas att man inte brukar kunna undervolta Hawaii med mer än ~25mV innan det ställer till problem.

Så... någon som har nån snilleblixt?

CPU: AMD Ryzen 7 1700X + Corsair H110i GT MB: ASUS PRIME X370-PRO Grafik: ASUS STRIX 1070 Ti A8G RAM: Corsair LPX 2x8GB 3000 MT/s SSD: Samsung 960 EVO 500GB PSU: Corsair RM850x NAS: Synology DS212j HMD: Oculus Rift CV1 + Touch